DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Itt az IndyCar 2024-es naptára, egy pénzdíjas versennyel és egy oválcserével

Közzétette jövő évi menetrendjét az IndyCar. A hivatalos szezon ismét 17 futamból áll majd, ám extraként bekerült egy kuriózum is: két héttel az évadnyitó után ugyanis a The Thermal Club egy egymillió dolláros pénzdíjas, de bajnoki pontokkal nem járó bemutatóversenynek fog otthont adni.

Az évad egyébként szokás szerint St. Petersburgben startol március elején, a finálé azonban helyszínt vált, ugyanis Laguna Seca helyett Nashville utcáin rendezik majd az utolsó futamot. Kikerült a naptárból – állítólag megfelelő időpont híján –a Texas Motor Speedway, amely 1997 képezte állandó részét a kalendáriumnak, viszont így sem csökken az oválversenyek száma, ugyanis 2015 után visszatér a Milwaukee Mile. A legendás Indianapolisi 500 mérföldes 108. kiírására május 26-án kerül sor (az épített pályán pedig ezúttal csak egy versenyt rendeznek majd, két héttel az Indy 500 előtt). A naptár összeállításakor tekintettel voltak a jövő évi párizsi nyári olimpiára is, ennek köszönhető július-augusztus fordulóján a többhetes szünet.

Március 10. St. Petersburg
Március 24. The Thermal Club (pénzdíjas, bajnokságon kívüli)
Április 21. Long Beach
Április 28. Barber Motorsports Park
Május 11. Indianapolis
Május 26. Indy 500
Június 2. Detroit
Június 9. Road America
Június 23. Laguna Seca
Július 7. Mid-Ohio
Július 13-14. Iowa (dupla forduló)
Július 21. Toronto
Augusztus 17. Gateway
Augusztus 25. Portland
Aug. 31-szept 1. Milwaukee (dupla forduló)
Szeptember 15. Nashville

indycar-start

Norris már Silverstone-ban is fellökött egy trófeát

A Magyar Nagydíj hétvégéjének egyik legemlékezetesebb és a közösségi médiában legnagyobb vihart kavaró mozzanata az volt, amikor Lando Norris odacsapta a pezsgőjét a dobogóhoz, s ezzel fellökte Max Verstappen győzelmi trófeáját, mely össze is tört.

Jóval kisebb visszhangot keltett ugyan, de Norris már Silverstone-ban sem kímélte a trófeákat: akkor a sajátját sikerült ünneplés közben felborítania, de mivel az nem törékeny anyagból készült, az eredmény nem volt ennyire látványos (és talán ennyi magunk közt elismerhetünk, maga a trófea sem volt ennyire látványos).

Komoly statisztikai kérdés: vajon előfordult valaha az F1 történetében, hogy valaki két egymás utáni versenyen lelök egy trófeát a dobogóról?

„Hamilton a rajt után megmutatta nagyságát”

A különböző projektjei mellett az F1-es sajtóban is állandó szerepet vállaló Ralf Schumacher természetesen a Magyar Nagydíj legfontosabb mozzanatairól is kifejtette véleményét, s rámutatott arra, hogy a bő másfél év után újra pole-t szerző Lewis Hamilton szerinte hogyan villantotta meg emberi nagyságát az elhibázott rajtja után: „A versenyen elrontotta a rajtot, és ezzel idő előtt el is vesztegette az esélyét a dobogóra. A hiba után azonnal elnézést kért a csapattól, ez pedig a nagyságról tanúskodik!”

Schumacher kitért Toto Wolffra is, aki csalódottságában egyenesen odáig merészkedett, hogy a mezőny Verstappen mögötti részét Formula–2-esnek minősítette: „Wolff viselkedése arról tanúskodik, hogy jelenleg tanácstalanok, ami nagyon szokatlan, és váratlan a Mercedestől, akik annyi éven át uralták a sportágat” – mondta az egykori pilóta a konstruktőri bajnokság második helyén álló csapatról, akik szerencséjére közvetlen riválisaik, az Aston Martin és a Ferrari sincs csúcsformában.

hamilton-verstappen

F1.5 – Norris duplázott

Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Norris sorozatban második futamgyőzelmével rohamtempóban zárkózik fel az élmezőnyre, Alonsónak fogy az előnye Hamiltonnal szemben, Piastri levadássza az Alpine-okat, sőt Gaslynak még Albonnal is meggyűlhet a baja.

pf-bliga11

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

„Megtanítom Maxnak, hogy értékelje a Herendit” – Marko

Az F1-es Magyar Nagydíj után a legnagyobb visszhangot az váltotta ki, hogy Lando Norris szerencsétlen pezsgőbontós mozdulatával leverte és összetörte Max Verstappen győztes herendi trófeáját. A fél évig készült és 40 ezer euró értékű porcelánt pótolni fogja a cég, így a holland néhány héten belül kezébe veheti az ép trófeát. Maguk az érintett versenyzők viccelődve, lazán fogták fel a történteket, a Red Bullnál azonban volt valaki, aki nagyon is tisztában volt a trófea és a herendi porcelán értékével: Helmut Marko.

„A magyarok híresek az értékes porcelán iránti szeretetükről” – nyilatkozta a tanácsadó. „Már az én időmben is gyönyörű tálakat és vázákat adtak át. A trófea másolata a gyárunkba fog érkezni, és meg fogom tanítani Maxnak, hogy értékelje az eredetit, amit most pótolnak. Ez magyar hagyomány, a fiataloknak meg kell ezt érteniük.”

A jelek szerint immár Christian Horner is tisztában van az értékekkel, a Red Bull F1-es csapatvezetője ugyanis az F1 Nation podcast adásában jegyezte meg tréfálkodva, hogy a Herendinek számlát kellene küldenie a trófeatörő Norrisnak: „Nemrég hallottam, hogy 40 ezer eurós a kár és hat hónap munkájáról van szó, úgyhogy nyilván mondtam, hogy küldjék neki a számlát. Ez így fair, ő lökte le.”

f1-verstappen-herendi-trofea-hun-redbull

Óvatosságra inti Newey-t az 1999-es F1-es szezon emléke

Történelmi magasságokban jár jelenleg a Red Bull a Formula-1-ben, a Magyar Nagydíjon aratott sikerükkel megdöntötték a McLaren 35 éve fennálló rekordját a sorozatban elért győzelmek tekintetében. Adrian Newey, a bikák tervezőzsenije így beszélt minderről az F1 Nation podcast adásában: „Lenyűgöző sorozat, sosem álmodtunk ilyesmiről. Sosem gondoltam volna, hogy megelőzhetjük az 1988-as McLarent, úgyhogy ez elismerés az egész csapatnak, a keményen dolgozó srácoknak és a szezonban mutatott megbízhatóságunknak.”

Mindennek köszönhetően a Red Bull jelenleg több mint kétszer annyi ponttal rendlekezik a konstruktőri vb-tabellán, mint a második Mercedes. Ennek ellenére Newey óvatosságra int – mindenekelőtt annak fényében, amit ő átélt 1999-ben a McLarennél (egy egyébként jóval szorosabb helyzetben): „Idény közben nem gondolunk arra, hova jutottunk, mindig a következő futamot tartjuk szem előtt. Még hosszú út áll előttünk. Nagyon tisztán emlékszem 1999-re, amikor Mika [Hakkinen] vezetett Silverstone előtt, ahol Michael [Schumacher] eltörte a lábát, és hogy teljesen őszinte legyek, csapatként bealudtunk az év hátralévő részére, s így végül csak a legvégén dőlt el a cím, a konstruktőrit pedig el is buktuk. Ez egy lecke volt arra, hogy bármennyire is jól néznek ki a dolgok, tovább kell nyomnod.”

f1-newey-redbull-hun

Mercedes: Támogatjuk, de nem a mi problémánk De Vries elküldése

Az AlphaTauri tavaly ősszel a Mercedes kötelékeiből kiszakítva igazolta le Nyck de Vriest, akit viszont mindössze tíz futam után, a nyári szünetet meg sem várva küldött el a Red Bull. Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke az F1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén elmondta, hogy szívesen visszafogadnák a hollandot szimulátorversenyzői szerepkörben, amit korábban is betöltött, de szerinte aligha erre vágyik a pilóta. Toto Wolff viszont arról beszélt a Sky Sports F1 kameráinak, hogy bár támogatják De Vriest, nem igazán van helyük számára a csapatban:

„Rajongója vagyok Nycknek, mivel elképesztően intelligens, és mindig nagyban hozzájárult az autónk fejlesztéséhez. Talán több időre lett volna szüksége. Hiszem, hogy megkapja az egész szezont, akkor jó jelölt lett volna a Red Bull második ülésére. De ez nem a mi problémánk. Persze sajnálom. Hétfőn felhívott, hogy van-e időm egy kávéra. Volt. A csapatunknál minden pozíció betöltött, de továbbra is támogatni fogjuk, ahol csak tudjuk” – fogalmazott Wolff, aki megjegyezte: szerinte is az volt a célja a Red Bullnak a korai kirúgással, hogy kipróbálhassák Daniel Ricciardót arra tekintettel, hogy esélyes lehet-e Sergio Perez utódjaként.

f1-devries-wolff-mercedes

Dokumentumfilm készült az AlphaTauriról

Autósportos vonatkozása is lesz a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválnak, mivel szeptember 6-án, sz Olasz Nagydíjat követően az esemény keretei között tartják az AlphaTauriról szóló dokumentumfilm premierjét. A „Kerül, amibe kerül – Verseny a versenyek előtt” címet kapó alkotás a csapat ismertetője szerint csaknem 20 évvel ezelőtt kezdődik, amikor a Red Bull megvásárolta a Minardi csapatot. A film az AlphaTauri YouTube-csatornáján ingyenesen megnézhető lesz.

Először vezeti az Aston Martint Stoffel Vandoorne

Közzétették a Belga Nagydíj utáni, melegítőpaplan nélküli abroncsokra fókuszáló gumiteszt felállását: az Aston Martint Stoffel Vandoorne és Lance Stroll vezeti a két nap során, míg a McLarennél a két állandó pilóta, Lando Norris és Oscar Piastri kap egy-egy tesztnapot.

A 2021/22-es Formula-E-világbajnok belga idén csatlakozott az Aston Martinhoz tartalékpilótaként – a nagydíjakon Felipe Drugovichcsal felváltva tölti be ezt a pozíciót. A korábban Mercedes tartalékosaként szolgáló Vandoorne először vezeti az Aston Martin AMR23-asát. Utoljára 2020-ban, az Abu Dhabi Pirelli-teszten vezetett aktuális F1-es versenygépet, a Mercedest.

A belga az Aston Martin egykori istállójánál, a McLarennél is tartalékpilóta, a két csapat közti megállapodás értelmében. A Formula-E-ben a DS Penske kötelékében versenyez, és egy harmadik szériában is aktív, a WEC-ben a Peugeot-nál, megint csak tartalékként.

„Hülkenberg bármelyik csapattal jobban járna”

Sergio Perez napjai meg vannak számlálva az ex-F1-es Ralf Schumacher szerint, a mexikói egykori csapattársáról, Nico Hülkenbergről azonban ellentétes a hatszoros nagydíjgyőztes véleménye. A német jobb csapatot érdemelne, mondja Schumacher:

„Bármelyik pilótafülkével jobban járna. Azonban kérdéses, mennyi F1-es opciója van a jövőjét illetően. Valószínűleg bármelyikkel jobban járna a Haashoz képest. Kívülről az lehet a benyomásunk, hogy a többi csapatban nagyobb a potenciál, a Williamsnél például sok pénz van, de ez az AlphaTaurira is igaz. A Haasnál úgy tűnik, hogy a dolgok egy helyben állnak” – írta a német Sky oldalán vezetett rovatában Schumacher.

„Nem könnyű Nicónak, ha új ülést akar találni. Az a kép él róla, hogy tökéletes időmérős specialista, de a potenciálját nem tudja beteljesíteni a futamon. Ezért olyan autót akar, amely versenyen is jól működik. Kicsit küszködik amiatt, mert nincs meg ehhez a lehetősége. Mindenesetre remek munkát végez” – mondta az időmérős kvalitásai miatt mostanában többször dicsért Hülkenbergről.

Egy pálya maradt még, amitől tart idén az F1-ben a Red Bull

A hétvégi Formula-1-es Magyar Nagydíjon zsinórban 12. győzelmét aratta a Red Bull, ami azt is jelenti, hogy még mindig veretlenek a 2023-as idényben annak felénél. Emiatt egyre reálisabb lehetőség, hogy a sportág történetében először egy istálló az összes futamot behúzza egy idényen belül. Helmut Marko, a bikák tanácsadója ugyanakkor kiemelt még egy helyszínt a Hungaroring mellett, amelytől előzetesen tartanak – bár a vasárnapi domináns siker kissé megnyugtatta őket:

„Voltak aggodalmaink Magyarországgal és Szingapúrral kapcsolatban. A számításaink szerint ezek a legnehezebb pályák számunkra. Úgyhogy egy ilyen magabiztos győzelem megkönnyebbülést jelent. Emellett a 250. dobogónkat vagy valami ilyesmit szereztük. Minden egyes győzelemmel olyan magasságokba jutunk, amelyekről álmodni sem mertünk volna” – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek.

f1-verstappen-redbull-hun-win

Két másodperc alatt: szezonbeli rekordot döntött a bokszban a Red Bull – videó

A 2023-as idény leggyorsabb kerékcseréjét láthattuk a vasárnapi F1-es Magyar Nagydíjon: az energiaitalosok szerelői 1,98 másodperc alatt intézték el Sergio Perez bokszkiállását. De kellett is az új csúcsot jelentő gyorsaság az elsőségükhöz, ugyanis az ezen a téren is szintet lépő McLaren pedig 2,01 másodperces cserét produkált Oscar Piastri versenygépén – ezzel az idei két leggyorsabb szervizelésre a Hungaroringen került sor. Az 1,98 másodperces idő amúgy az új 18 colos abroncsok bevezetése óta is etalon: tavaly ugyanennyi idő alatt végzett a McLaren Daniel Ricciardo autóján a Mexikóvárosi Nagydíjon. Íme, a szóban forgó hipergyors művelet videón is:

„Ő lett a nap versenyzője? Mi a pokol?” – Norris Perezről

Sergio Perez nyerte el a rajongók szavazatai alapján a „Nap versenyzője” díjat a vasárnapi F1-es Magyar Nagydíjon, miután a kilencedik helyről a harmadik pozícióba zárkózott fel a versenyen. Christian Horner csapatvezető is dicsérte pilótáját, aki szerinte „tűzbe jött”, a mexikói pedig önbizalmat építene az erős futam után.

Volt azonban valaki, akit nem nyűgözött le annyira Perez produkciója. A második helyen végző Lando Norris – aki Lewis Hamiltonnal is csipkelődött kicsit a futam után – így reagált, persze részben viccelődve, amikor a Sky F1 riportere közölte vele, hogy a Red Bull-os lett a Nap versenyzője: „Ő lett a nap versenyzője? Mi a pokol?” – mondta a mclarenes. A riporter ezután azt mondta Norrisnak, hogy „keményebben kell dolgoznod…”, mire a brit így reagált: „Gyorsabb autóra van szükségem!”.

f1-norris-perez-redbull-hun

Sargeant úgy adta fel a Magyar Nagydíjat, hogy semmi gond nem volt az autójával

A vártnál gyorsabbnak bizonyult a Hungaroringen a Williams, Alexander Albon a 11. helyet szerezte meg vele egy, az autónak egyáltalán nem fekvő pályán, és Logan Sargeant sem ment rosszul: Nico Hülkenberggel csatázott a hajrában, de végül pórul járt. 

A küzdelem során Sargeant rossz szögben talált el egy kerékvetőt, megpördült, visszaesett, és ezzel leírta a gumijait is. Mint mondta, mivel már csak három kör volt hátra, pontszerzésre pedig nem volt esélye, így a csapattal együtt úgy döntöttek, hogy kiállnak: ugyan az autónak semmi baja nem volt, de inkább kijött a bokszba, és feladta a futamot, nem szenvedte végig a lekockázott abroncsokon az utolsó három kört.

Az eredménylistában így is értékelték, 18. lett, és úgy fogalmazott, hogy elégedett a futammal, biztató volt az autó versenytempója.

f1-williams-sargeant

fotó: dppi

Videó: így szórakoztatták a közönséget a sportbírók a Magyar Nagydíjon

A Hungaroring osztotta meg az alább videót: sportbírók és előadóművészek!

 

Norris odaszúrt Hamiltonnak: Próbáld ki a 19. helyet!

Lando Norris még saját magához képest is különösen tréfás hangulatban volt a Magyar Nagydíj hétvégéjén, még abból is képes volt viccet csinálni, hogy összetörte Max Verstappen győzelmi trófeáját. A fiatal brit finoman az egyébként vele jó kapcsolatot ápoló Lewis Hamiltonnak is odaszúrt egyet azt követően, hogy a második helyet szerezte meg a Hungaroringen: „Szombaton Lewis arról panaszkodott, hogy mennyire nehéz az első helyen kívül zárni.”

„Hát próbáljon meg a 19. vagy a 20. helyen versenyezni. Még sosem csinált olyat! Ez az egyetlen dolog, amit Lewis még nem csinált az F1-ben…” – mondta a brit, aki azt is hangsúlyozta, hogy szerinte Hamilton nyilatkozataiban túlságosan alábecsüli a Mercedes teljesítményét: „Lewis rengeteget panaszkodik, hogy a mi autónk milyen csodálatos, az övék pedig mennyire rossz, csakhogy az autójuk egyáltalán nem rossz. És egész évben nem volt az…”

norris-hun

Választások miatt áthelyezik a Superbike zárófutamát!

Hallottunk már olyat, nem is egyszer, hogy egy versenyt politikai okok törölni kellett, de rendszerint a szónak nem ebben az értelmében… A 2023-as Superbike-évad zárófordulóját Argentínában rendezték volna október 13. és 15. között, ám októberben általános és tartományi választásokat rendeznek az országban, ami jelentősen megnehezítené az esemény lebonyolítását, éppen ezért a szövetség, a szervezők és a tartományi kormányzat közös megegyezéssel úgy határoztak, hogy nem tartják meg az eseményt.

A FIM és a DWO hamarosan kijelöli a szezonzáró új helyszínét, mely a pletykák szerint jó eséllyel Jerez lehet majd.

razgatlioglu-yamaha

Már kaphatóak a jegyek a 2024-es F1-es Magyar Nagydíjra

Kedves szurkolók, kedves leendő 2024-es F1 Magyar Nagydíj jegytulajdonosok! Ma elkezdődik a jövő évi verseny jegyeinek értékesítése hivatalos partnerünk, a gpticketshop oldalán! - közölte a Hungaroring.

Arra azonban felhívták a figyelmet, hogy már a hivatalos jegyértékesítés megkezdése előtt megjelentek belépők nem létező vagy nem hitelesített oldalakon. Kérnekünk mindenkit, hogy a kellemetlenségek és a későbbi problémák elkerülése érdekében a hivatalos jegyértékesítő partnernél váltsa meg jegyét a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíjra!

Találkozunk 2024-ben a Hungaroringen!

f12024

Duplázott az oválkirály Iowában – videó

Az Iowa Speedway látta vendégül a hétvégén az IndyCar mezőnyét, méghozzá egy dupla fordulóra, ahol egyértelműen Josef Newgarden volt a főszereplő: a kétszeres bajnok a szombati és vasárnapi futamot is behúzta. Newgarden ezzel egyértelműen megmutatta, hogy jelenleg ő a legjobb oválmenő a szériában: idén az összes eddigi oválversenyt megnyerte a Penske pilótája, beleértve az Indy 500-at. Ezzel az összetettben is feljött a második helyre, de így is tetemes, 80 pontos a hátránya az egy nyolcadik és egy harmadik helyet begyűjtő Alex Palouval szemben.

Az alábbiakban visszanézhető a két iowai futam videós összefoglalója:

NASCAR: Botrányos jelenetek után megdobálták a győztest Poconóban

Izgalmas végjátékban dőlt el a NASCAR Cup Series legutóbbi futama a Pocono Racewayen, ahol Denny Hamlin megszerezte pályafutása 50. győzelmét a szériában, a Toyota pedig szintén ünnepelhetett, hiszen ez volt a márka 600. sikere a versenysorozatban. Ezek a dolgok azonban mind elhalványultak a botrányok mögött, amelyekből jutott bőven erre a fordulóra. A futamot William Byron kezdte meg az élről Martin Truex Jr. mellől, az első szakaszt azonban Joey Logano nyerte meg, míg a másodikat Kyle Larson, aki a verseny egyik főszereplőjévé lépett elő Hamlin mellett.

A felek kétszer is összeakadtak a verseny során, előbb Hamlin vezette a falnak ellenfelét, majd a 2021-es bajnok az egyik újraindítás előtt megtorlásként nekiment a Toyotának, ezzel viszont jelentős sérülést okozott az autójának, végül csak a 21. helyen zárt. A hajrában aztán pont az utolsó körben jött a sárga zászló, így Hamlint már nem lehetett megfogni, a közönség viszont egyértelmű utálatát fejezte ki, miután kifütyülték, majd megdobálták a győztes pilóta autóját ünneplés közben. Hamlin mellett a második helyezett Tyler Reddick szintén botrányba keveredett, mivel a harmadik etap elején kiütötte Austin Dillont, aki emiatt nagyon csúnyán összetörte az autóját, majd miután kiszállt, a sárga zászlós periódus alatt Reddick autójához vágta a bukósisakját.

Az őrület itt viszont még mindig nem ért véget, miután az utolsó sárga zászlót Ryan Preece balesete váltotta ki, akit Corey LaJoie lökött meg. Preece ezen annyira felhúzta magát, hogy a leintést követően egyből LaJoie autójához szaladt, majd szabályosan rátámadt a benne ülő pilótára, miközben a felvételek tanulsága szerint, folyamatosan káromkodva üvöltözött riválisával.

A NASCAR mezőnye legközelebb július 30-án a Richmond Racewayen áll rajthoz.

Újra elkészítik Verstappen összetört herendi F1-es trófeáját

A Formula-1-es Magyar Nagydíj legnagyobb visszhangot kapó „incidense” a leintés után, a pódiumceremónia során történt, amikor Lando Norris sajátos pezsgőnyitási technikájának köszönhetően leesett és összetört Max Verstappen győzelmi trófeája. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója már a futam előtti hétfőn jelezte a Formula.hu jelenlétében tartott sajtótájékoztatón, hogy fel vannak készülve arra az esetre, ha esetleg baleset érné a több hónapnyi munkával készült, 40 ezer euró körüli értékű trófeát, a verseny másnapján pedig az M4 Sport Nemzeti Sporthíradójának be is jelentette, hogy bár sajnálattal vették tudomásul, hogy ez lett a kupa sorsa, de mivel meglátása szerint a Herendinek a magyar országimázsépítésben is fontos szerepe van, pótolni fogják a serleget.

„A csapatok majd eldöntik, ki volt a hibás, de mi vállaljuk az örömteli és nehéz terhet, és újra elkészítjük” - fogalmazott az MTI beszámolója szerint. Simon Attila kiemelte, minden alkotásukra örökös pótlási garanciát vállalnak, emiatt a mintatárban a Magyar Nagydíj serlegeinek másodpéldánya is ott van. A vázatest gyártása már el is kezdődött, így az eredetileg hat hónapos elkészítési folyamat most rövidebb lesz, és a Red Bull kétszeres világbajnoka pár hét múlva megkaphatja a kupát.

f1-hun-trofea-herendi-torott

fotó: Red Bull Content Pool