DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

Váltót cserélt Verstappennél a Red Bull

Tegnap Sergio Pereznél cserélte ki a sebességváltót és néhány motoralkatrészt is a Red Bull, az időmérő előtt pedig Max Verstappen is új váltót kap, ez derült ki a technikai ellenőr jelentéséből. Büntetés ezért nem jár, még bőven a felhasználtó mennyiségen belül jár a csapat. Mindkét pilóta váltóproblémákra panaszkodott egyébként pénteken, Verstappen szerint a visszaváltásokkal voltak gondjai, de a csapat nem adott tájékoztatást arról, hogy pontosan mi a probléma.

f1-verstappen-redbull-jeddah

fotó: dppi

Sainz mindenkit megnyugtatott a „sérülésével” kapcsolatban

Mint arról mi is írtunk, a kedd esti hagyományos F1-es futballmérkőzésen le kellett cserélni Carlos Sainzt, akinek a jobb lábát a felvételek tanúsága szerint ápolni kellett. Bár az értesülések hamar csillapították a kedélyeket és szimpla zúzódásról szóltak, szerdán maga a Ferrari spanyolja posztolt egy rövid üzenetet Instagram-sztoriban, amelyben arról írt, hogy nem sérült a combja és készen áll az F1-es Monacói Nagydíjra:

„Üdv mindenkinek! Csak tudatni akartam, hogy jól vagyok és teljes mértékben készen állok a hétvégi versenyzésre Monacóban. Ami tegnap történt, csak egy szimpla kontakt volt a hagyományos jótékonysági mérkőzésen, de nem volt szó sérülésről. Élveztem a focit, mint mindig, most pedig már nagyon várom a hétvégét” – írta Sainz.

sainz-foci-f1

Az indianapolisi mezőny legnagyobb bukásai

Egy hátborzongató válogatással jelentkezett az MSVD YouTube-csatorna, benne az idei Indy 500 mezőnyének legnagyobb baleseteivel – egyelőre az első két rész készült el, a harmadik hamarosan érkezik.

Az első rész – figyelmeztetés: a válogatás utolsó balesete az a tömeges bukás, mely Dan Wheldon életét követelte.

A második rész a képre kattintva érhető el:

pf-indy-crash-2_1

Marko: Az zavarja Hamiltont, hogy már nem ő a legjobban fizetett F1-es

A különböző források becslései jelentősen különbözhetnek, de egyes adatok szerint 20 millió dollár a különbség Max Verstappen és Lewis Hamilton 2023-as bére között. Ez zavarja a 35 milliót kereső hétszeres világbajnokot, aki hosszú éveken át a mezőny legmagasabban fizetett versenyzője volt – véli a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko.

„Két dolog dühíti Hamiltont. Nem éppen boldog amiatt, hogy már nem ő a Formula-1 legjobban kereső versenyzője. Ez ugyanis már Max Verstappen. Ezen változtathatna a Ferrari segítségével” – kapcsolta össze fizetéskérdést az F1-Insidernek nyilatkozó Marko a friss Hamilton–Ferrari spekulációval: annak ellenére, hogy a brit sajtótól származó beszámoló kiemelte, az átszerződés nem a pénz miatt történne, mivel a Mercedes is annyit ajánl, mint az olaszok.

„De először is az okoz neki bosszúságot, hogy már nem ő a világbajnok, és nehéz ügy, hogy újra az legyen a jövőben. Tudja, hogy nincs hely számára a Red Bullnál. Azt viszont nem tudja senki, hogy a Ferrari jobb opció-e, mint a Mercedes” – mondta el az osztrák tanácsadó.

Szuper-McLaren Budapest utcáin

Csak 765 példány készül a McLaren 765LT Spiderből, mely a McLaren Super Series sorozatának 2021-ben piacra dobott darabja. Az autóból immár Magyarországon is feltűnt egy példány, melyről egy videó és néhány kép az alábbiakban tekinthető meg Balogh Dániel jóvoltából:

spider-1

spider-2

Monaco: Kellemes idő várható, az esőesély csekély

Miután az imolai versenyhétvégét elmosta a régióra lesújtó ítéletidő, egy héttel ezelőtt Monacóval kapcsolatban is aggályok merültek fel az előrejelzések szerint – ha nem is hasonló drasztikus következményeket, de legalábbis vízben úszó hétvégét vizionáltak sokan. Mostanra kedvezőbbre fordult a helyzet, s az F1 hivatalos honlapja által közzétett előrejelzések szerint kellemes idő fogadja majd a mezőnyt a Hercegségben.

Az egész versenyhétvégére 24–25 fokot mondanak, míg az eső valószínűségét nagyjából 20 százalékosra becsülik – elsősorban délutánonként.

redbull-2022

A Hyundainál, Abiteboul mellett kötött ki a Williamstől távozó technikai igazgató

A Williams műszaki részlegét 2021-ben és 2022-ben vezető Francois-Xavier Demaison Jost Capitóval együtt hagyta el a csapatot tavaly decemberben. A mérnök korábban a WRC-ben volt aktív a Volkswagen technikai igazgatójaként (ahol szintén Capito volt a csapatfőnök), most pedig szintén a ralivilágbajnokságra tér vissza: a Hyundai motorsportrészlegéhez csatlakozik technikai igazgatóként, így a ralis és TCR-projektekben kap szerepet.

A Hyundai korábbi F1-es vezetők új otthonának bizonyul az FX becenéven emlegetett szakember megszerzésével: a csapatfőnök ugyanis az a Cyril Abiteboul, aki korábban a Renault királykategóriás csapatát irányította. A két francia szerepet fog játszani a Hyundai jövőbeli motorsportprogramjainak meghatározásában is – itt eszünkbe juthat a koreai márkát F1-hez kapcsoló spekuláció, valamint a WEC-s szerepvállalásról szóló sajtóhír.

Míg Demaison új csapatot talált, a Williams csapata máig sem talált új technikai igazgatót – a Capito helyére érkező James Vowles egyik legfontosabb feladatának jelölte meg a megfelelő szakember kiválasztását, mivel a csapat műszaki részlege jelenleg egy irányt mutató vezéregyéniség nélkül működik.

Akár a versenyek kulcspillanatait is újrajátszhatjuk az F1 Manager 23-ban – itt az első előzetes

Tavaly nagy sikert aratott a hivatalos Formula-1-es licenszt kapó menedzserjáték, az F1 Manager 22, amely így természetesen folytatásért kiáltott. Az első kedvcsináló előzetest lejjebb mutatjuk, emellett néhány részlet is napvilágot látott arról, hogy milyen fejlesztések érkeznek az új játékba, amelyben mindenki Christian Horner vagy Toto Wolff „helyébe léphet”.

Az F1 Manager 23 ugyanúgy a csapatirányítás minden részletére kitér a létesítmények fejlesztésétől a pilóták szerződtetésén át a versenystratégiáig, viszont újdonság lesz a sportigazgató szerepköre, aki kifejezetten a bokszszemélyzet tréningezését célozza. Emellett még alaposabban lehet majd nyomon követni az F1-be vágyó fiatalok teljesítményét, de talán a legérdekesebb fejlemény, hogy az új Versenyvisszajátszás (Race Replay) játékmód arra is lehetőséget ad, hogy a valós futamok kulcspillanatait újrajátsszuk, ezáltal esetlegesen egy eltérő stratégiai döntéssel megváltoztassuk azok kimenetelét.

A játék pontos kiadási dátuma nem ismert, a bejelentés szerint még a nyáron meg fog jelenni minden platformon.

Leclerc ziccert hibázott, Sainz kisebb sérülést szedett össze az F1-esek focimeccsén – videó

Évről évre hagyomány a Formula-1-es Monacói Nagydíj előtt, hogy jótékonysági futballmérkőzést rendeznek a pilóták és egyéb világsztárok részvételével. Kedden került sor erre, a pályán láthattuk a Ferrari mindkét pilótáját, Charles Leclerc-t és Carlos Sainzt, valamint többek között Fernando Alonsót és Pierre Gaslyt, sőt még az F1-vezérigazgató Stefano Domenicali is a csapat tagja volt, míg a túloldalon a sztárok között feltűnt Novak Djokovic teniszező és kissé furcsa módon Danyiil Kvjat is.

A mérkőzést végül 4-3-ra a pilóták csapata nyerte, de születhetett volna több gól is, Leclerc ugyanis – aki egy ízben arcra is esett – egy Sainz által előkészített ziccert hibázott el, amikor a kapusba rúgta a labdát (lásd a lenti videón). Sainzt amúgy nagyjából egy óra elteltével le kellett cserélni, s a közvetítésben látszott, hogy ápolni kell a jobb lábát. Állítólag azonban a sérülés nem komoly: Giuliano Duchessa F1-es újságíró információi szerint csupán enyhe zúzódásról van szó, így nincs veszélyben a ferraris spanyol monacói indulása.

„Megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt a 2026-os F1-es szabályokkal” – Ben Sulayem

Az Aston Martin és a Honda szerda hajnalban jelentette be, hogy együttműködésre lép 2026-tól a Formula-1-ben, ami egyúttal a japán motorgyártó tényleges visszatérését is jelenti (még ha igazából teljesen soha nem is szálltak ki a száguldó cirkuszból). A fejleményeket Stefano Domenicali F1-vezérhez hasonlóan az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem a helyes irányvonalra való bizonyítékként kommentálta:

„A Hondához hasonló globális autógyáróriások folyamatos érdeklődése ismét megmutatja, hogy az FIA által a FOM-mal és a motorgyártókkal közösen lefektetett 2026-os motorszabályok pontosan megteremtik a megfelelő egyensúlyt, hogy biztosítsuk, hogy továbbra is az FIA Formula-1-es világbajnokság maradjon a technológiai innováció, a fenntarthatóság és a versenyzés élvonala. Mint azt korábban bejelentettük, nem kevesebb mint hat iparági vezető gyártó regisztrált a 2026-tól 2030-ig tartó szabályciklusra – Alpine, Audi, Ferrari, Honda, Mercedes és Red Bull–Ford –, és nagyon örülök, hogy a Honda elkötelezte magát a rajtrácsra való visszatérés mellett az Aston Martin csapatával” – mondta el Ben Sulayem.

f1-bensulayem-2023

fotó: DPPI

Domenicali: Az Aston–Honda partnerség újabb bizonyíték a helyes irányra

Szerda hajnalban jelentették be a felek, hogy 2026-tól az Aston Martin partnereként tér vissza ténylegesen is a Formula-1-be az egyébként a Red Bull Powertrainsszel való kollaboráció révén amúgy is kvázi jelenlévő Honda. A bejelentés, amely egyúttal azt is megerősíti, hogy az abban az évben érkező új motorszabályok mellett hat gyártó (a Honda mellett a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull Ford, az Alpine/Renault és az újonnan érkező Audi) kötelezte el magát, Stefano Domenicali F1-vezérigazgatót megerősítette abban, hogy jó irányba haladnak a dolgok:

„Nagyszerű hír a Formula-1 számára, hogy a Honda az Aston Martin partnere lesz, hogy erőforrásokkal lássa el őket 2026-tól kezdődően” – fogalmazott Domenicali. „Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a globális platformunk és a növekedésünk komoly potenciállal bír a márkák számára, és azt is mutatja, hogy a terveink, miszerint fenntartható üzemanyagra váltsunk 2026-tól, a megfelelő hozzáállást kínálják az autós világ számára, hogy karbonmentessé tegyük a bolygónkat. Mindannyian láthatjuk a hihetetlen elköteleződést az Aston Martin részéről a sportunk iránt, és alig várjuk, hogy élesben láthassuk ezt az izgalmas együttműködést, egyúttal szeretnék mindkét félnek gratulálni az izgalmas hírekhez.”

f1-domenicali-stroll

fotó: DPPI

Jön az első Alonso három esélye közül

Sok szó esett már a szezon első futamai óta arról, hogy az Aston Martin nagy esélye a győzelemre Monaco lehet karakterisztikája miatt, amely kiiktatja az AMR23 jelentős egyenesbeli hátrányát. Alonso egy korábbi nyilatkozatában három helyszínt nevezett meg, ahol csapata nyerhet.

„Úgy néz ki az autónk nem a leggyorsabb az egyenesekben, ám kiváló a kanyarokban. Ezért a bajnoki szezon legalacsonyabb sebességű pályai jöhetnek szóba: Monaco, Budapest és Szingapúr. Ezek a típusú pályák a fő reményeink jelenleg” – mondta Alonso: néhány napon kiderül, mennyire volt megalapozott az Aston Martin hetek óta emlegetett bizakodása Monte-Carlo kapcsán.

Graham Rahal mégis indul az Indy 500-on

Az Indy 500-on való indulástól drámai körülmények között csapattársa által mindössze 7 ezred mérföld per óra különbséggel kiütött Graham Rahal mégis részt vehet a legendás verseny 107. felvonásán, miután Stefan Wilson a tegnapi balesetben komolyan megsérült, s ki kell hagynia a vasárnapi futamot. A Dreyer & Reinbold Racing első jelöltje a helyettesítésre pedig Rahal volt, és sikerült is tető alá hozni a megállapodást, amibe a szponzoroknak és mindkét motorszállítónak is bele kellett egyeznie.

Az eset külön pikantériája, hogy a néhai Justin Wilson öccse épp Rahal csapattársával, azzal a Katherine Legge-vel ütközött, aki beugróként egyedül kvalifikálta magát „egyenes ágon” már szombaton az Indy 500-ra a Rahal Letterman Lanigan Racing versenyzői közül.

rahal

„Az út túloldalára nem mennék át egy F1-es verseny miatt” – sarkos vélemény az IndyCar-legendától

A négyszeres Indy 500-győztes, jelenleg IndyCar-csapattulajdonos A.J. Foyt fogalmazta meg véleményét nem épp finomkodva arról, tartania kell-e az amerikai szériának a Formula-1 térnyerésétől.

„Nem gondolom. Én az út túloldalára nem mennék át egy F1-es verseny miatt. Előre tudni, ki fogja megnyerni. Ez nem versenyzés” – mondta az Autoweeknek a 88 éves Foyt.

A fő sikereit 60-as és 70-es években elérő, de Indianapolisban 1958-tól egészen 1993-ig szereplő texasi állítja, még Formula-1-es versenyző is lehetett volna a Ferrarinál – de nem fogadta el a felkérést:

„Jó néhány éve a Ferrari tett ajánlatot, de amikor azt mondták, második számú versenyző lennék, habár futamot nyerhettem volna, úgy döntöttem, maradok a sprint és midget autóknál. Ha én megnyerhetek egy versenyt, akkor azt meg is nyerem, nem fogok a csapat másik autója mögött maradni. Nem hiszek az ilyen versenyzésben” – mondta jellemző szókimondó stílusában A.J. Foyt.

Fotó: A.J. Foyt Racing

Egy kör F1-es autóval a Balaton Park Circuiten

Természetesen csak virtuálisan – gyorsan elkészült a megfelelő mod az Assetto Corsához, így megnézhetjük, hogy hasít végig az idei Red Bull a múlt héten átadott versenypályán:

A holland király alig bírta nézni ’21 Abu Dhabit

Vilmos Sándor holland király nagy F1-rajongó, s egy különleges podcastsorozatban felidézte azt a 2021 végi napot, amikor Max Verstappen megszerezte Hollandia történetének első világbajnoki címét: „Otthon néztem, egész nap ideges voltam. A gyerekeimnek is nézniük kellett. És verseny közben nem úgy tűnt, hogy Max ezt meg fogja nyerni…” – mondta a király, aki elmondása szerint majdnem otthagyta a családot, amikor a feszültség túl naggyá vált.

„Végül azt gondoltam, hogy jó szülőként példát kell mutatnom, és nem állhatok fel a tévé elől. Egész nap erre készültem, iderángattam az egész családot, és ha nem is állnak jól a dolgok, akkor is a helyemen kell maradnom. Nem teheted meg a gyerekeiddel, hogy felkelsz és morcosan elsétálsz.”

verstappen-2021-abudhabi

Alonso újra világbajnokságot nyerhet – véli korábbi F1-es csapattársa

Amióta az Aston Martin előreugrott a Red Bull üldözői közé, Fernando Alonso pedig sorra gyűjti a dobogós helyezéseket, folyamatosan téma, hogy vajon a spanyol újra nyerhet-e futamot vagy akár világbajnoki címet a Formula-1-ben. Bár a kétszeres vb-győztes szerint előbbihez is szerencsére – konkrétan az energiaitalosok botlására – lenne szükség, a renault-s diadalmenete során mellette csapattársként versenyző Giancarlo Fisichella szerint benne van a pakliban, hogy Alonso a negyvenen túl is újra feljut a csúcsra:

„Úgy gondolom, Fernando egy jó autóval újabb világbajnoki címet nyerhet. Fernando öregszik, de egyre csak gyorsabb lesz – nem tudom, hogyan csinálja! Fernando 2005-ben és 2006-ban volt a csapattársam, megnyertük közösen az egyéni és konstruktőri címeket a Renault-nak. Fantasztikus volt vele dolgozni. Örülök, hogy ilyen formában van és versenyről versenyre szerzi a dobogókat” – nyilatkozta a nemrég a Balaton Park Circuit megnyitóján járó olasz ex-F1-es a Sky Sports Newsnak. Fisichella egyúttal az Astont is dicsérte: „Idén nagyon-nagyon erősek, remek az autó. Különösen versenytávon tűnik úgy, hogy a legjobbak gumikopás terén. Az Aston Martin egy hihetetlen csapat, nagyon gyorsan fejlődtek.”

f1-alonso-aston-podium-miami

fotó: DPPI

Hamilton támogatásáról biztosította a Real Madrid csatárát

A Valencia elleni 1-0-ra elveszített mérkőzést követően rasszista atrocitás érte a Real Madrid brazil játékosát, Vinícius Jr-t, Lewis Hamilton pedig hétfőn Ista-sztorijában biztosította támogatásáról a futballistát. "Veled vagyok, Vini Jr!" - írta a hétszeres világbajnok.

Megvan az Indy 500 első nagy balesete, csigolyatörést szenvedett Wilson – videó

A kvalifikációk hétvégéje utáni hétfői edzésig kellett várni, hogy a 107. Indianapolisi 500 mérföldes kéthetes periódusa során megtörténjen az első nagyobb és látványosabb baleset. A tréning utolsó órájában jártunk, amikor egy előzés miatt némileg belassuló bolyban a több év után visszatérő hölgyversenyző Katherine Legge találta el hátulról Stefan Wilsont. Mindkét autó megpördült a kontakttól és falnak csapódott, Legge versenygépe egy pillanatra a levegőbe is felemelkedett. Legge saját lábán szállt ki az autóból, Wilson esetén viszont szükség volt segítségre, bár amikor a mentőautóba rakták, felmutatta a hüvelykujját, jelezve, hogy minden rendben van.

Mint később kiderült, ez nem teljesen van így, Wilson ugyanis a kórházi vizsgálatok alapján eltörte az egyik hátcsigolyáját, ez pedig azt is jelenti, hogy nem tud rajthoz állni a vasárnapi Indy 500-on. A brit versenyző csapata később jelenti be, mik a tervei a történtek után.

Alonso szívesen menne Verstappennel Le Mans-ba

Fernando Alonso nemrég az Indy 500 kapcsán kifejtette, hogy nem biztos abban, hogy visszatér még a legendás versenyre, a Le Mans-i 24 óráson viszont, melyet kétszer is megnyert Buemi és Nakajima társaként, el tudná képzelni, hogy újra részt vegyen. Sőt, a spanyol nemrég azt is elárulta, hogy a jelenlegi F1-es mezőnyből kit tudna elképzelni a társaként.

Amikor arról kérdezték, elindulna-e a világ legnagyobb autóversenyén a harmadik vb-címe felé tartó Max Verstappen oldalán, a spanyol így felelt: „A jövőben, ha lehetőség adódik rá, természetesen igen. Nagyon jó barátok vagyunk, folyamatos kapcsolatban állunk. Ha még egyszer elindulok Le Mans-ban, örömmel tennék Max oldalán. Amikor elmész pihenni, és átadod az autót, ha a legjobb versenyzőknek adod, akkor tudni fogod, hogy a legjobb kezekben van. Megtiszteltetés lenne számomra.”

alonso-verstappen

„Kizárt, hogy Schumacher gyorsabb volt Hamiltonnál”

A veterán F1-es újságíró, Peter Windsor szerint - aki korábban már Vettel karrierjét is élesen kritizálta -, James Allison szavai nem tükrözik a valóságot. A Mercedes technikai igazgatója azt mondta, hogy Michael Schumacher és Lewis Hamilton volt a két legjobb versenyző, akikkel valaha dolgozott, de kettejük közül is talán Schumacher volt a gyorsabb egy körön.

„Nem azt mondom, hogy James Allison azt sem tudja, miről beszél, mert a mérnökök figyelmét gyakran elterelik az apró gesztusok, a közös vacsorák és a pilóták viselkedése a pályán kívül, de kizártnak tartom, hogy a fénykorában járó Schumacher gyorsabb lett volna, mint a karrierje csúcsán lévő Hamilton. Nem létezik!