Piros zászlók és újabb ART-dominancia az F2-es időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/35044
A száguldó cirkusz mellett a Formula-2 mezőnye is részt vesz a Szaúd-arábiai Nagydíjon, és a királykategória pénteki szabadedzései között meg is rendezték a széria időmérő edzését. A megmérettetést a Prema versenyzői, Oliver Bearman és Frederik Vesti várhatták a legkomolyabb reményekkel, hiszen az első két helyen zárták a szabadedzést.
A 17 éves brit leggyorsabb idejét már a kezdeti körök során közel egy másodperccel átlépték a pilóták, köztük maga Bearman is, aki első próbálkozása során érintőre vette az utolsó kanyarban a falat, de komolyabb következmények nélkül megúszta az esetet.
Pár perccel később már nem járt ilyen jól Richard Verschoor, aki a második szektorban forgott meg, ezzel piros zászlót okozva. Ugyan az autóját nem törte össze a holland, azonban az időmérőt nem tudta folytatni. Nem ez volt az első megszakítás az F2 számára pénteken, ugyanis a szabadedzésen Amaury Cordeel hibája miatt már megjelent a megszakító jelzés.
Rövid szünetet követően folytatódott az időmérő, tíz perccel a vége előtt Arthur Leclerc állt az élen, azonban az utolsó harmadban rengeteget javult a pálya, így folyamatosan érkeztek a jobbnál jobb idők, amelyek közül Victor Martins emelkedett ki, aki hét tizedes előnyre tett szert.
Ekkor jött az újabb piros zászló, az említett Leclerc hibázott két perccel az időmérő vége előtt, újraindításra pedig már nem került sor. Így az F3 tavalyi bajnoka megszerezte első pole-pozícióját, mögötte Bearman, Theo Pourchaire, és az Alpine tartalékja, Jack Doohan várhatja a vasárnapi futamot. A részben fordított rajtrácsnak köszönhetően a sprintet Jak Crawford és Ralph Boschung kezdheti meg az első sorból.
Versenyző | Csapat | Hátrány | |
1 | Victor Martins | ART Grand Prix | |
2 | Oliver Bearman | Prema Powerteam | 0.7 |
3 | Theo Pourchaire | ART Grand Prix | 0.7 |
4 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | 0.7 |
5 | Jehan Daruvala | MP Motorsport | 0.7 |
6 | Ayumu Iwasa | DAMS | 0.7 |
7 | Frederik Vesti | Prema Powerteam | 0.9 |
8 | Kush Maini | Campos Racing | 1.0 |
9 | Ralph Boschung | Campos Racing |
1.1 |
10 | Jak Crawford | Hitech Pulse-Eight | 1.2 |
11 | Clement Novalak | Trident | 1.2 |
12 | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort Racing | 1.2 |
13 | Arthur Leclerc | DAMS | 1.3 |
14 | Enzo Fittipaldi | Rodin Carlin | 1.3 |
15 | Dennis Hauger | MP Motorsport | 1.4 |
16 | Roman Staněk | Trident | 1.4 |
17 | Zane Maloney | Rodin Carlin | 1.4 |
18 | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | 1.5 |
19 | Isack Hadjar | Hitech Pulse-Eight | 1.7 |
20 | Richard Verschoor | Van Amersfoort Racing |
2.0 |
21 | Amaury Cordeel | Virtuosi Racing |
2.4 |
22 | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | 3.7 |
MotoGP: Vinales révén KTM-vezetéssel indult a mugellói hétvége
https://formula.hu/parc-ferme/39484
Némi meglepetésre Maverick Vinales elsőségével zárult a MotoGP Olasz Nagydíjának pénteki edzésnapja. Azok után, hogy a délelőtti tréningen még ezredre azonos idővel végzett elsőként az apriliás Marco Bezzecchi és a KTM-es Pedro Acosta, a délutáni gyakorláson utóbbi Tech3-s márkatársa 1:44,634-es kört repesztve maga mögé utasította a Ducati-armadát, ami erős utalás arra, hogy előreléphetett az aragóniai teszten is próbálgatott aerodinamikai fejlesztésekkel az osztrák gyártó
Őt ugyanis Francesco Bagnaia, Marc Marquez és Alex Marquez, azaz a vb-összetett első három helyezettje követte a sorban, majd az ötödik helyen jött az a Fabio Quartararo a Yamahával, aki az edzés első felében bukott és a kificamított vállát is vissza kellett rakniuk az őt ellátó sportbíróknak. Bezzecchi és Acosta ezúttal hatodik és nyolcadik lett, közéjük a másik yamahás, Alex Rins fért be, míg a top 10-be és ezáltal a Q2-be a VR46-os duó, Franco Morbidelli és Fabio di Giannantonio jutott be – a többieknek már az időmérő első szakaszában is lesz jelenésük szombat délelőtt.
A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Maverick Viñales | Tech3 KTM | 1'44.634 | |
2. | Francesco Bagnaia | Ducati | 1'44.744 | 0.110 |
3. | Marc Márquez | Ducati | 1'44.780 | 0.146 |
4. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'44.787 | 0.153 |
5. | Fabio Quartararo | Yamaha | 1'44.945 | 0.311 |
6. | Marco Bezzecchi | Aprilia | 1'44.995 | 0.361 |
7. | Alex Rins | Yamaha | 1'45.084 | 0.450 |
8. | Pedro Acosta | KTM | 1'45.100 | 0.466 |
9. | Franco Morbidelli | VR46 Ducati | 1'45.144 | 0.510 |
10. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'45.279 | 0.645 |
11. | Miguel Oliveira | Yamaha | 1'45.404 | 0.770 |
12. | Enea Bastianini | Tech3 KTM | 1'45.405 | 0.771 |
13. | Jack Miller | Pramac Yamaha | 1'45.441 | 0.807 |
14. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'45.486 | 0.852 |
15. | Fermín Aldeguer | Gresini Ducati | 1'45.610 | 0.976 |
16. | Joan Mir | Honda | 1'45.652 | 1.018 |
17. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'45.881 | 1.247 |
18. | Brad Binder | KTM | 1'45.898 | 1.264 |
19. | Ai Ogura | Trackhouse Aprilia | 1'45.998 | 1.364 |
20. | Takaaki Nakagami | Honda | 1'46.068 | 1.434 |
21. | Lorenzo Savadori | Aprilia | 1'46.341 | 1.707 |
22. | Somkiat Chantra | LCR Honda | 1'47.327 | 2.693 |
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Jelentős nyereséget könyvelhetett el a Mercedes F1-es csapata
https://formula.hu/parc-ferme/39483
A Mercedes közel 120 millió fontos adózás utáni nyereségről számolt be 2024-re, Lewis Hamilton utolsó szezonjára.
Pénzügyileg erős évet zárt a Mercedes, a csapat 120 344 000 font adózás utáni nyereséggel büszkélkedhet az Egyesült Királyságban a Companies House-on közzétett, nyilvánosan elérhető és a törvény által előírt dokumentumok szerint.
Ez 36 498 000 fonttal növekedést jelent a 2023-as, 83,846 millió fontos adózás utáni nyereséghez képest, a csapat pedig azt állítja a Toto Wolff csapatfőnök és vezérigazgató által aláírt dokumentumokban, hogy „a szponzorációból és licenszelésből származó magasabb kereskedelmi bevételek 2024-ben a bevételek több mint 60%-át tették ki”.
Piastri: Alacsony feszültségű a kapcsolatom a mérnökömmel
https://formula.hu/parc-ferme/39482
Oscar Piastri elmondta, hogy a versenymérnökkel, Tom Stallarddal való „alacsony feszültségű” kapcsolata hogyan segíti az F1-es bajnoki címért folytatott küzdelmét.
„Tom és én nagyon jól kijövünk egymással, és már a harmadik közös évünkben vagyunk, így azt hiszem, sok ki nem mondott dolog egy kicsit természetesebben zajlik" – idézi Piastri szavait a Racingnews365.com.
„A helyünkön vagyunk, jó munkát végeztünk, nem csak én és Tom, hanem a körülöttem lévő többi mérnök is tett egy lépést feljebb idén, és kitalálják, hogyan tudunk minden szempontból nagyobb teljesítményt elérni.”
„Ez azzal is összefügg, hogy hogyan kommunikálunk a pályán, és az én oldalamról mindig eléggé alacsony feszültségű, de Tom részéről is eléggé nyugodt a kommunikáció. Mindketten elég jól kommunikálunk, és így amikor mégis ki kell tennünk a könyökünket, vagy határozottnak kell lennünk egymással vagy más emberekkel, akkor megtehetjük, és ez egy jó kapcsolat."
fotó: McLaren
Hat F1-es pályának adna „megkülönböztetett státuszt” Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/39481
Max Verstappen sosem titkolta, hogy nem híve a Formula-1-es versenynaptár utóbbi években tapasztalt átalakulásának: sem annak, hogy egyre több, immár 24 futamot rendeznek egy szezonban, sem annak, hogy olyan helyekre látogat el a száguldó cirkusz, ahol nincsenek komoly gyökerei a sportágnak. A négyszeres világbajnok reméli, ez utóbbi változni fog – hat pályát azonban így is védett státuszba tenne:
„Végső soron reméljük, hogy azokban az országokban is kialakul az autósportos kultúra” – utalt az újonnan csatlakozó országokra a Formule1 Magazine-nak nyilatkozva. „De ha rajtam állna, nagyon másképp nézne ki a naptár, és kevesebb is lenne a verseny. Azok a pályák, amelyek szerintem megkülönböztetett státuszt érdemelnék és pusztán sportszakmai szempontból mindig a naptárban kellene szerepelniük: Spa-Francorchamps, Zandvoort, Silverstone, Imola, Suzuka és Brazília.”
Nos, Verstappen vágya nem fog teljesülni: Imola már jövőre sem kapott helyet a kalendáriumban, saját hazai pályája, Zandvoort az utolsó F1-es nagydíjat fogja rendezni 2026-ban, míg Spa ugyan marad, de elsőként csatlakozik a rotációs rendszerhez, azaz néhány év múlva már csak kétévente láthatunk Belga Nagydíjat.
Egy szintén a holland által kedvelt pálya viszont nem fog visszatérni az F1-es körforgásba: a 25 kilométeres, rettegett Nordschleife, ahol nemrég GT-autóval tesztelt Verstappen. „Ez nem fog megtörténni a jelenlegi Formula-1-es autókkal, attól tartok. GT3-as tempóval rendben van és megcsinálható. Láttam régebbi felvételeket, arról is, amikor az F1 a Nordschleifén versenyzett. Egy dolog biztos: az F1 biztosan nem fog újra ott menni. Messze túl veszélyes” – fogalmazott a Red Bull pilótája.
Teszt és szabadedzések várnak a Red Bull 17 éves F1-es reménységére
https://formula.hu/parc-ferme/39480
Hamarosan Formula-1-es autóba ülhet a nemrég korengedménnyel FIA-szuperlicenszt is kapó Arvid Lindblad – számolt be értesülései alapján a RacingNews365.com szakoldal. Lindblad a tél során már vezetett Imolában egy korábbi AlphaTaurit, és sajtóhírek szerint a jövő héten Imolában újabb korábbi autós, azaz TCP-tesztet szervez neki a Red Bull a faenzai testvércsapat 2023-as versenygépével. Ennél is érdekesebb, hogy állítólag hamarosan F1-es nagydíjhétvégén is debütálhat: a Racing Bullsnál kaphat kétszer is lehetőséget első szabadedzésen (a szabályok értelmében idén már négy alkalommal kell fiatal újoncot beültetniük a csapatoknak az FP1-eken). Sőt, a Motorsport.com portál szerint az is elképzelhető, hogy a Red Bullnál, azaz a nagycsapatnál is autóba ülhet egy szabadedzésen.
Lindblad néhány hete kapta meg az F1-es szuperlicenszet, miután az FIA pozitívan bírálta el a Red Bull kérelmét: a tavalyi szabálymódosítás értelmében már 18 éves kor előtt, 17 évesen is megkaphatja egy pilóta az engedélyt, ha a szuperlicenszpontokat egyébként összegyűjtötte, és ha képességei és az érettsége erre alkalmassá teszi a Szövetség megítélése alapján. Lindblad pedig ebbe a kategóriába esett, hiszen idén már több győzelmet is aratott a Formula-2-ben, amelynek összetettjében a harmadik helyet foglalja el.
Gigabevásárlást tart a Cadillac F1-es csapatának tulajdonosa
https://formula.hu/parc-ferme/39479
A TWG Global, a Cadillac F1-es csapatának tulajdonosa több sajtóbeszámoló szerint történelmi összegért megvásárolná a Los Angeles Lakerst.
A vásárlás során a Lakers értéke valószínűleg 10 milliárd dollár lesz, ami a legnagyobb eladás egy profi sportcsapat esetében.
A Lakers az NBA (amerikai profi kosárlabda-bajnokság) történetének második legsikeresebb csapata, amely fennállása során 17 bajnoki címet nyert.
A TWG konglomerátum hatalmas sportportfólióval rendelkezik, a Cadillac és a Lakers részvényei mellett a Los Angeles Dodgers elsődleges tulajdonosa, valamint kisebb tulajdonrésszel rendelkezik a Chelsea és az RC Strasbourg labdarúgó-csapatokban.
Videó: Leclerc utálta, ahogy Hamilton megautóztatta az F80-as Ferrarival
https://formula.hu/parc-ferme/39478
A Ferrari F80-as sportautót kapta meg egy-egy körre Charles Leclerc és Lewis Hamilton, a két F1-es pilóta pedig a látottak alapján jól szórakozott:
Nem aggódik a Mercedes-motorok megbízhatósága miatt Wolff
https://formula.hu/parc-ferme/39476
A Mercedes motorjai az F1-es hibrid éra egyik legjobb erőforrásainak számítottak – és számítanak is –, mostanában viszont egyre több probléma adódik a németek által gyártott motorokkal. Barcelonában Andrea Kimi Antonelli autójában voltak gondok az erőforrással, majd Monacóban Fernando Alonso Aston Martinjában adta meg magát a Mercedes-motor. Montrealban Alexander Albon is hasonló problémákkal küzdött a Williams-Mercedesben.
Toto Wolff, a Mercedes F1-es csapatának csapatfőnöke ezen esetek ellenére nem aggódik a különösebben a megbízhatósági problémák miatt.
„A motorjaink tökéletesek és erősek voltak a hibrid éra bevezetésétől kezdve. Most itt van az utolsó év, mindenki a következő évre koncentrál. Hywel (Thomas, a Mercedes AMG erőforrásrészlegét irányító szakember – a szerk.) és csapata teljes mértékben urai a megbízhatósági problémáink helyzetének” – idézi Wolffot a Motorsport Week.
„Ha statisztikailag megnézzük az elmúlt éveket, minimális problémáink voltak csak. Most meg kell vizsgálnunk, mi történt. Nem tudom, mi történt Alexszel, de biztos vagyok benne, hogy megértjük, és tanulunk az esetből.”
Hadjar: 70 körön keresztül nem tudok harcolni az autóval
https://formula.hu/parc-ferme/39477
Az idei szezon egyik legjobban teljesítő újonca, Isack Hadjar három remek versenyhétvége és pontszerzés után szenvedett a Kanadai Nagydíjon. Az időmérőt követően feltartásért rajthelybüntetést kapott, a futamon pedig nem találta a ritmust, és csupán a 16. helyen végzett. A Racing Bulls fiatalja elsősorban a gumikopással és az önbizalomhiánnyal küszködött Montrealban.
„Minden rossz volt” – idézi a csalódott Hadjart a Motorsport. „Gumikopást tapasztaltam a közepes keveréken. A bal első gumit nagyon hamar és hirtelen túlterheltük, és a tempó is nagyon gyenge volt. Végül elég könnyű volt megelőzni engem, esélyem sem volt. Ennyi.”
„A hétvége elejétől kezdve küszködtem az autó kezelésével. Alacsony volt az önbizalmam, még az időmérőn is. A kilencedik hely rendben volt, de azt az utolsó kört úgy futottam meg, hogy harcoltam az autóval. Ezt 70 körön keresztül nem tudom megcsinálni” – magyarázta a francia.
A kanadai gyenge teljesítmény ellenére még mindig nagyszerűen áll az újonc a bajnoki összetettben, ahol jelenleg a tizedik helyet foglalja el. A francia fiatal jócskán több pontot zsebelt be idén, mint eddigi két csapattársa (Yuki Tsunoda és Liam Lawson) összesen.
Newey korábbi kollégáját szerződtette az Aston a fő gyengeségnek tartott F1-es területre
https://formula.hu/parc-ferme/39475
Leszerződtette a Red Bullnál korábban Adrian Newey mellett dolgozó Giles Woodot az Aston Martin – számolt be róla a The Race. Wood előbb a McLarennél, majd a Sebastian Vettel nevével fémjelzett első sikerkorszak során a Red Bullnál töltötte be a szimulációs és elemzési részleg vezetőjének posztját, most pedig az Astonnál nevezték ki szimulációs és járműmodellezési igazgatónak a szakembert, aki az előző években az F1-től távol, az Apple-nél tevékenykedett.
Wood érkezésének kulcsszerepe lehet, hiszen az őt remekül ismerő Newey néhány hete a Monacóban megejtett első astonos megjelenése során épp a versenyzői szimulátor működését nevezte meg a silverstone-i istálló fő gyengeségeként: elmondása szerint jelenleg még nem korrelálnak az új eszközben és a pályán látott adatok, ezért „két évig vakon lesz az istálló” – jóllehet, Andy Cowell csapatfőnök igyekezett kisebbíteni az ezzel kapcsolatos aggályokat.
A The Race emellett arról is írt, hogy egy másik gyenge pontnak számító területen is erősített nemrég az Aston, ugyanis áprilisban munkába állt vezető aerodinamikusként Gioacchino 'Jack' Vino. A szakember a Toyotánál kezdte a munkát az F1-ben, majd megfordult a Red Bullnál és a Renault-nál is, mielőtt 2012-ben a Mercedeshez került, ahol szintén aerodinamikai főnökké lépett elő az évek során, és amely posztról tavaly novemberben távozott.
Elfogadták Kyalami fejlesztési terveit, egy lépéssel közelebb az F1 dél-afrikai visszatérése
https://formula.hu/parc-ferme/39474
Nagy lépést tett a Kyalami versenypálya afelé, hogy náluk térhessen vissza Dél-Afrikába és egyáltalán az afrikai kontinensre a Formula-1, ugyanis az FIA jóváhagyta azokat az átalakítási terveket, amelyekkel az F1-es nagydíjrendezéshez szükséges Grade 1-es besorolást megkaphatja a helyszín. Kyalami legutóbb 1993-ban adott otthont F1-es futamnak, azóta egyszer 2016-ban újították fel a létesítményt, amely így a Grade 2-es besorolást kapta meg az FIA-tól.
Most a Miami Nagydíjnak otthont adó pályát is tervező Apex Design terveit fogadta el az FIA, amely a közleményük szerint meghatározó pillanat a dél-afrikai autósport számára, és az elkészülés után „Afrika egyetlen versenypályája lesznek, amely alkalmas a Formula-1 fogadására”. A módosítások nem a nyomvonalra, amelyhez nem is kell hozzányúlni, hanem a bukóterekre, a korlátokra, a rázókövekre és a csatornázásra összpontosítanak. A pályának most három éve van rá, hogy elvégezzék a szükséges munkálatokat.
Az afrikai visszatérés több éve az F1 és az FIA célkitűzése, és erre az egyik esélyes a szintén pályázó Ruanda és a szintén érdeklődő Marokkó mellett Dél-Afrika. Ott viszont több pályázat is elképzelhető, Kyalami mellett két fokvárosi pálya is esélyes lehet arra, hogy futamot rendezzen. A közlemény ki is tért arra, hogy bizonyos munkálatokat annak függvényében végeznek majd el, amennyiben az F1 tényleg visszatér Dél-Afrikába és Kyalami lesz a futam helyszíne.
F1.5 – Hülkenberg és Alonso előretört
https://formula.hu/parc-ferme/39473
Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2025-ös szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből a négy nagycsapatot.
Persze ez alapvetően nem más, mint játék a számokkal, de annyiban mégis tanulságos, hogy a középmezőny és az alsóház küzdelmeiről valamelyest árnyaltabb képet nyújt, ha kisebb a nagycsapatok esetenként botladozásának köszönhető kiugró eredmények torzító ereje.
Miután az előző két hétvégén Nico Hülkenberg és Fernando Alonso is megszerezte első idei győzelmét, a két rutinos versenyző nemcsak megelőzte az év eleji formáját hiába kereső Oliver Bearmant, de az előttük állókra is alaposan felzárkóztak, hiszen míg ők 43, illetve 37 egységet zsebeltek be ebben a két fordulóban, senki nem tudott 20 fölé jutni.
Húszig is csak Isack Hadjar, aki bizonyosan így sem elégedett, hiszen Alexander Albon két nullázása lehetőséget teremtett számára arra, hogy Kanadában akár a vezetést is átvegye a tabellán, azonban a szezonnyitó óta elért leggyengébb eredményével mindössze két pontot tudott faragni a lemaradásán. Az összetett harmadik helyéért jelenleg Ocon és Sainz vív nagy csatát, ide-oda adogatva egymásnak a kezdeményezést, míg a mezőny végén Franco Colapintót kell kiemelni, aki majdnem beérte Bortoletót és Doohant.
1,2 milliárd dollár: megvan a jóváhagyás, jöhet a városi F1-es futam Bangkokban
https://formula.hu/parc-ferme/39472
A thaiföldi kabinet jóváhagyta azt az 1,2 milliárd dolláros pályázatot, amely szerint 2028-ban F1-es utcai futamot rendeznének a fővárosban, Bangkokban - közölték kedden kormánytisztviselők.
Ha a pályázat sikeres lesz, a thai főváros szerződést kapna arra, hogy 2028-tól 2032-ig minden évben rendezzen egy versenyt - mondta Jirayu Houngsub kormányszóvivő egy sajtótájékoztatón.
Sorawong Thienthong turisztikai miniszter újságíróknak elmondta, hogy a pályázat értéke mintegy 40 milliárd baht (1,23 milliárd dollár).
Márciusban Paetongtarn Shinawatra thaiföldi miniszterelnök találkozott a Forma-1 vezetőjével, Stefano Domenicalival, és elmondta, hogy Thaiföld megvalósíthatósági tanulmányt készíttet arról, hogy 2028-tól egy bangkoki utcai pályán rendezzenek nagydíjat.
A kormány szerint a verseny megrendezése elősegítené a turizmus fellendítését, amely Thaiföld gazdaságának egyik fő hajtóereje.
Le Mans: Extrém szárnyelhajlás miatt kizárták a negyedik helyezett Ferrarit
https://formula.hu/parc-ferme/39471
Bő egy nappal a leintés után módosult a Le Mans-i 24 órás végeredménye, miután kizárták az eredetileg negyedik helyen befutó #50-es Ferrarit. Az Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen trió autóján az utólagos technikai ellenőrzések során találták szabálytalannak a hátsó szárnyat: az FIA jelentése szerint négy csavar is hiányzott a rögzítésnél, emellett az előírt maximális 15 mm-es érték helyett 52 mm-es elhajlást produkált a tesztek során az elem.
A Ferrari azzal érvelt, hogy az extrém elhajlásnak köze volt a négy hiányzó csavarhoz, de nem származott ebből teljesítménybeli előnyük, a felügyelők azonban ezt nem fogadták el, rámutatva, hogy igenis előnyt jelentett a hiba, hiszen a hajrában mérték a legnagyobb végsebességet az #50-es Ferrarinál. Állítólag egy szerelő az utolsó órában észlelte a problémát egyébként, a Ferrari mégsem lépett az ügyben – amely ráadásul a felügyelők indoklása szerint veszélyt is jelenthetett volna, ha a nem megfelelő rögzítés miatt nagy terhelésnél esetleg leesik a szárny.
Az #50-es Ferrari kizárásával a #12-as Cadillac lépett előre a negyedik, a #7-es Toyota az ötödik helyre, míg a top 10-be és ezáltal a pontszerzők közé a Mick Schumacher-féle #36-os Alpine került be a testvérautó mögött. A Hypercar-kategória módosított top 10-es sorrendje:
1. | #83 AF Corse | Y. Ye, P. Hanson, R. Kubica |
2. | #6 Porsche Penske | L. Vanthoor, K. Estre, M. Campbell |
3. | #51 Ferrari AF Corse | A. Pier Guidi, J. Calado, A. Giovinazzi |
4. | #12 Cadillac Hertz Team Jota | A. Lynn, N. Nato, W. Stevens |
5. | #7 Toyota Gazoo Racing | M. Conway, N. De Vries, K. Kobayashi |
6. | #5 Porsche Penske | J. Andlauer, M. Christensen, M. Jaminet |
7. | #38 Cadillac Hertz Team Jota | E. Bamber, S. Bourdais, J. Button |
8. | #4 Porsche Penske | F. Nasr, N. Tandy, P. Wehrlein |
9. | #35 Alpine Endurance Team | P. Chatin, F. Habsburg, C. Milesi |
10. | #36 Alpine Endurance Team | J. Gounon, F. Makowiecki, M. Schumacher |
„Imádom az állatokat, szomorú vagyok” – Hamiltont lesújtotta a mormota elgázolása
https://formula.hu/parc-ferme/39470
Újabb csalódáskeltő futamon van túl Lewis Hamilton, akinek a teljesítményét azonban az is befolyásolta az F1-es Kanadai Nagydíj vasárnapi versenyén, hogy még az első etapja során elgázolt egy mormotát, amelyek igen gyakran beszaladnak a pályára Montrealban. Ettől megsérült a hétszeres világbajnok Ferrarijának padlólemeze, ami nagyjából fél másodperces veszteséget jelentett körönként – de Hamilton nemcsak az autóját, hanem a mormotát is sajnálta:
„Nem láttam, amikor megtörtént, de nyilván hallottam valamit, és azt mondták, hogy elütöttem egy mormotát. Úgyhogy ez lesújtott: imádom az állatokat, szóval nagyon szomorú vagyok emiatt, szörnyű. Soha nem történt még velem ilyen itt” – nyilatkozta a Sky Sports F1 kamerái előtt a brit.
IndyCar: Kirkwood először győzött oválon, Newgarden nagyot bukott (videó!)
https://formula.hu/parc-ferme/39469
Kyle Kirkwood győzelmét hozta az IndyCar villanyfényes oválversenye Gatewayen: az Andretti pilótája idén már harmadik sikerét jegyezte – továbbra is csak ő nyert futamot Alex Paloun kívül 2025-ben –, viszont ez volt az első alkalom karrierje során, hogy nem utcai helyszínen diadalmaskodott, hanem oválpályán. Kirkwood mellé Pato O’Ward és Christian Rasmussen állhatott még fel a dobogóra, míg Palou ezúttal nyolcadik lett, így némileg olvadt az előnye O’Warddal és Kirkwooddal szemben – igaz, így is 73 egység a fórja a mexikói és 75 az amerikai előtt.
A verseny egyébként igen akciódús volt, a pole-ból induló Will Power is falazott például defekt miatt, de a legnagyobb baleset kétségkívül akkor történt, amikor Louis Foster ment neki a falnak, majd a pályán keresztbe visszacsúszva Josef Newgarden már nem tudta őt kikerülni, az ütközéstől pedig a kétszeres IndyCar-bajnok autója a levegőbe repült és fejtetőn landolt. A futam videós összefoglalója:
A futam végeredménye:
1. | Kyle Kirkwood | Andretti | |
2. | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | 0.5398 |
3. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | 0.8896 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi | 4.2065 |
5. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | 8.9459 |
6. | Conor Daly | Juncos Hollinger Racing | 10.2934 |
7. | Rinus VeeKay | Dale Coyne Racing | 10.4518 |
8. | Alex Palou | Chip Ganassi | 14.1018 |
9. | Marcus Armstrong | Meyer Shank Racing | 19.9565 |
10. | Robert Shwartzman | Prema | 21.4104 |
11. | Alexander Rossi | Ed Carpenter Racing | 23.4350 |
12. | David Malukas | A.J. Foyt Enterprises | 24.2622 |
13. | Marcus Ericsson | Andretti | 25.0222 |
14. | Christian Lundgaard | Arrow McLaren | 26.6108 |
15. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi | 1 kör /1.1012 |
16. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | 1 kör /1.9322 |
17. | Colton Herta | Andretti | 1 kör /8.0906 |
18. | Callum Ilott | Prema | 1 kör /9.9192 |
19. | Nolan Siegel | Arrow McLaren | 1 kör /13.0355 |
20. | Sting Ray Robb | Juncos Hollinger Racing | 1 kör /22.7721 |
21. | Jacob Abel | Dale Coyne Racing | 2 kör /13.8933 |
22. | Graham Rahal | Rahall Letterman Lanigan Racing | 7 kör /21.4072 |
23. | Devlin Defrancesco | Rahall Letterman Lanigan Racing | 43 kör |
24. | Scott McLaughlin | Team Penske | Kiesett |
25. | Josef Newgarden | Team Penske | Kiesett |
26. | Louis Foster | Rahall Letterman Lanigan Racing | Kiesett |
27. | Will Power | Team Penske | Kiesett |
TCR: Michelisz kétszer a dobogó közelében Valenciában
https://formula.hu/parc-ferme/39468
Kétszer is a dobogó közelében végzett Michelisz Norbert a TCR World Tour idei második, valenciai állomásán. A mexikóvárosi nyitányon látott küszködés után biztatóbb formát mutatott a Hyundai Spanyolországban, ahol az első futamon a címvédő magyar volt a koreai márka legjobbja a negyedik helyével. A második versenyen is éppen felzárkózóban volt, amikor ütközött Thed Björkkel: emiatt visszacsúszott, és végül 11. lett. A záró futamon pedig egy ötödik helyet gyűjtött Michelisz, aki így 48 ponttal zárta a hétvégét, ami éppen négyszerese a mexikói termésének, és ezzel feljött a tabella kilencedik helyére.
Összetettben az a Yann Ehrlacher vette át közben a vezetést, aki az első és a harmadik versenyt is megnyerte az egyértelműen legjobb tempót mutató Lynk & Co volánjánál. Mindkétszer márkatársa, Santiago Urrutia volt mögötte a második, aki ezzel fel is jött másodiknak a pontversenyben, átlépve a Mexikó után még éllovas hondást, Esteban Guerrierit, akinek ezúttal egy negyedik hely volt a legjobbja. A második futamon megszületett a BRC Hyundai első diadala is Nestor Girolami révén, így a márka pilótái közül ő áll legelőrébb a tabellán: konkrétan a hatodik helyen a Lynk & Co kvartettje és Guerrieri mögött.
A bajnokság állása két forduló után:
1. | Yann Ehrlacher | Lynk & Co | 152 |
2. | Santiago Urrutia | Lynk & Co | 146 |
3. | Esteban Guerrieri | Honda | 145 |
4. | Thed Björk | Lynk & Co | 119 |
5. | Ma Qing Hua | Lynk & Co | 100 |
6. | Nestor Girolami | Hyundai | 84 |
7. | Ignacio Montenegro | Honda | 74 |
8. | Aurélien Comte | Cupra | 65 |
9. | Michelisz Norbert | Hyundai | 60 |
10. | John Filippi | Cupra | 56 |
A Red Bull megóvta Russell futamgyőzelmét!
https://formula.hu/parc-ferme/39467
A Red Bull hivatalosan is óvást nyújtott be George Russell Kanadai Nagydíjon aratott győzelme ellen, miután a biztonsági autó mögött a csapat álláspontja szerint a brit szabálytalanságot követett el.
Russellt és Max Verstappent is berendelték a stewardok meghallgatásra.
fotó: Red Bull Content Pool
Több csapatnál, az F1-nél és az FIA-nál is megfordult veterán lehet az Alpine új csapatmenedzsere
https://formula.hu/parc-ferme/39466
Steve Nielsent nevezheti ki új F1-es csapatmenedzserének az Alpine – számolt be értesülései alapján a Motorsport.com portál. Azok után keres új főnököt az enstone-i alakulat, hogy néhány hete váratlanul, a hivatalos kommunikáció szerint személyes okok miatt távozott a csapatvezetői posztról a tavaly nyár végén kinevezett Oliver Oakes, akinek a pozícióját ideiglenes a vezérigazgatói tanácsadóként visszatért Flavio Briatore tölti be.
Nielsen igazi F1-es veteránnak számít, csaknem négy évtizedes Formula-1-es karrierje során megfordult többek között a Lotus tesztcsapatánál, a Tyrrellnél, a Benettonnál – ahol együtt dolgozott Briatoréval –, a Hondánál, az Arrowsnál, a Caterhamnél, a Toro Rossónál és a Williamsnél. Néhány csapatnál több időszakban is dolgozott, a legtöbbször sportigazgatóként, és ezek közé tartozik a Benetton is, ahol csaknem egy évtizeden át töltötte be ezt a posztot, miközben a jelenlegi Alpine annak idején Renault-vá, majd Lotussá vedlett át. Nielsen ráadásul 2017-ben magának a Formula-1-nek lett a sportigazgatója, 2023-ban tizenegy hónapon át pedig az FIA-nál is dolgozott ugyanebben a minőségben.
fotó: DPPI
Hozzányúltak Gasly és Lawson autójához, változott az F1-es Kanadai Nagydíj rajtrácsa
https://formula.hu/parc-ferme/39465
Csak a bokszutcából vághat neki Pierre Gasly a Formula-1-es Kanadai Nagydíjnak – közölte az Alpine. Az eredetileg az utolsó helyre kvalifikáló, majd Yuki Tsunoda tízhelyes rajtbüntetése révén a 19. pozícióba előrelépő francia autóját ugyanis kivették a parc fermé hatálya alól, ami automatikusan bokszutcai rajtot eredményez az F1-es sportszabályzat szerint.
Nem sokkal később az is kiderült, hogy Liam Lawson autójához is hozzányúlt a Racing Bulls, ráadásul új erőforrást is beszereltek neki, amellyel átlépi az egy idényben felhasználható mennyiséget: mindezek pedig az új-zélandi számára is bokszutcai rajtot eredményeznek a 18. rajtkocka helyett. Ezzel annyiban módosul a rajtsorrend, hogy Tsunoda lép előre a 18. rajthelyre – hacsak később vele nem lép meg hasonlót a Red Bull. A teljes montreali rajtrács ide kattintva böngészhető.