DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek

Cáfolja a Haas, hogy orosz szankciókat sértett

Kedden jelent meg egy riport az amerikai PBS televízióban, hogy a Haas Automation – Gene Haas gépipari vállalata, a Haas F1 Team partnere – az Egyesült Államok exportra vonatkozó szankcióit megsértve gépeket és alkatrészeket juttatott el Oroszországba. A Haas vehemensen cáfol, még a Formula-1-es istálló oldalára is kikerült a közlemény, amely szerint a sztori hamis, mind általánosságban, mind egyes kijelentéseiben.

A Haas közleménye hangsúlyozza, mindig betartotta az USA szankciós intézkedéseit, és 2022. március 3-tól kezdve nem exportált gépeket Oroszországba, valamint önként felbontotta szerződését az az orosz piacon érdekelt viszonteladójával, törölve 50 gépre vonatkozó rendelést – annak ellenére, hogy a szankciók erre nem kötelezték volna a céget. Az a 18 gép, amelyről a beszámoló említést tesz, még március 3. előtt indult útjára Oroszországba.

A közlemény kiemeli, ezeket a tényeket a tévécsatorna riporterével is közölték a műsor sugárzása előtt. Kitérnek a Formula-1-es vonatkozásra is: a Haas önkéntes elhatárolódását az orosz piactól jelzi, hogy felbontották a szerződést a versenycsapat főszponzorával, amivel több millió dollárt veszítettek el. „Extrémen felelőtlen egy ilyen rossz forrásokon alapuló, szenzációhajhász hírt leadni, amely alapvető tényeket hagy figyelmen kívül” – támadja a közlemény a tévécsatornát.

Betörtek az Alpine F1-es gyárába – de nem vittek el semmit

Furcsa eset történt a napokban az Alpine franciaországi, Viry-Chatillonban található gyárában: a rendőrségi jelentősek szerint hétfő este 10 óra körül két tolvaj tört be az F1-es istálló központjába. A Le Parisien lap szerint betörték a bejárati előcsarnok ablakát, majd onnan az emeleten található vezetői irodákba mentek: több ajtót is feltörtek, a nyomozati anyag szerint úgy tűnik, ismerhették a járást a tolvajok. Ami az ügyet érdekessé teszi, hogy a rendőrség szerint nem történt anyagi kár, üres kézzel távoztak a betörők.

A nyomozás még zajlik, egyelőre senkit nem tartóztattak még le. Az Alpine részéről egyelőre ennyi kommunikáció történt az idézett lap számára: „Semmit sem loptak el, minden rendben van, egyetlen alkalmazott sem volt jelen” – írták.

alpine-f1-1

Cadillac: TikToktól érkezik az F1-es marketingigazgató

A 2026-ban bemutatkozó Cadillac F1-es csapata újabb kulcsembert szerződtetett: bejelentették Ahmed Iqbal, a TikTok korábbi autóipari stratégiavezetőjének megszerzését, aki marketingigazgatóként csatlakozik az amerikai márkához.

Iqbal feladata lesz a Cadillac F1 márkaidentitásának és kommunikációs stratégiájának kialakítása, valamint a rajongói elköteleződés és a nemzetközi partnerségek irányítása. A vállalat célja, hogy a sportágba belépve egy modern, digitálisan aktív és erősen amerikai karakterű F1-csapatot építsen fel.

„A Cadillac F1-hez való csatlakozás generációs lehetőség, hogy új fejezetet írjunk az amerikai motorsport történetében. Olyan márkát akarunk létrehozni, amely a pályán és azon kívül is inspiráló” – nyilatkozta Iqbal.

A szakember a TikToknál töltött időszakot megelőzően a Twitter (X) autóipari részlegét vezette, pályafutását pedig a JP Morgan pénzügyi vállalatnál kezdte, de az Audi USA-nál is megfordult.

„Stroll folyamatosan kiüt másokat” – Colapinto

Mögöttük haladva a páholyból nézte végig Franco Colapinto a Gabriel Bortoleto és Lance Stroll közötti első körös összeérést a vasárnapi F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon, amelynek köszönhetően az első hazai futamán szereplő a falban kötött ki. Bortoleto külső íven haladt Stroll mellett az egyik kanyarban, amikor finoman összeért a két autó, ez vezetett a Stake-pilóta kieséséhez. Colapinto a történtek után alaposan beleszállt a kanadaiba:

„Stroll folyamatosan kiüt másokat, egyszerűen csak nem néz a tükörbe, nem hagy helyet a pályán, és ő rakta Gabit a falba. Ezt csinálja minden alkalommal” – fogalmazott a MotorsportWeek által idézett pilóta. Maga az érintett Bortoleto azonban sokkal elnézőbb volt az Aston Martin versenyzőjével szemben:

„Fej fej mellett voltunk a 9-es kanyarból kijövet. Nem mutogatok ujjal senkire. Első kör volt, kívül voltam. Kicsit jobban nyitott a kormányon, mint amennyi hely még volt ott. Hozzáért az első gumimhoz, és a falban kötöttem ki. Szerintem ez versenybaleset. Természetesen ha kicsivel több helyet hagy, bevettem volna a kanyart, és talán meg is előzöm, mert rosszabb abroncsokon volt, hiszen én lágy gumin rajtoltam. De ismétlem, ez egy versenybaleset, biztosan nem direkt csinálta. Akárhányszor csatázom vele, mindig fair velem. Szóval ilyen a versenyzés.”

Luke Browning újra F1-es autóba ül Abu Dhabiban

A Williams hivatalosan megerősítette, hogy junior versenyzője, Luke Browning részt vesz az Abu Dhabi Nagydíj első szabadedzésén decemberben. A brit pilóta számára ez lesz a harmadik FP1-es szereplés az idei szezonban, miután korábban Bahreinben és Mexikóvárosban is lehetőséget kapott a csapattól.


Fotó: Williams

Browning jelenleg a Formula–2-es bajnokságban versenyez teljes idényben, ahol két fordulóval a vége előtt az összetett harmadik helyén áll. A fiatal tehetség az abu dhabi hétvégén ismét kettős feladatot lát majd el: az F2-es finálé mellett vezeti majd a Williams F1-es autóját is a Yas Marina pályán, ahogy azt tavaly is tette.

 

A versenyző a szezon zárását követően részt vesz a fiatal pilóták tesztjén is. „Felejthetetlen hétvége lesz Abu Dhabiban a Formula–2-es címért harcolni és újra visszaülni az FW47-be – ez egy kihívás, amit nagyon várok” – mondta Browning. „A fiatal pilóták tesztje újabb lehetőséget ad, hogy segítsem a csapatot a 2026-os felkészülésben. Köszönöm a bizalmat a Williams Akadémiának és az egész csapatnak.”

Sajtó: Wolff eladja a Mercedes-részvényeinek egy részét?

Sajtóhírek szerint Toto Wolff előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy eladja a hozzá tartozó Mercedes-részvények egy részét. Az értesülésről saját információk alapján a Sportico számolt be először: úgy tudják, az F1-es csapat vezetője nagyjából 5 százaléknyi, de mindenképp egy számjegyű részesedést adna el a jelenleg a nevén lévő 33 százalékból. A riport hozzáteszi, hogy Wolff rekordáron válhat meg a részvényektől, az idézett lap szerint ugyanis a Mercedes Formula-1-es gárdájának érte 6 milliárd dollár körül mozoghat (ami felülmúlná a nemrég szintén részvényeket eladó McLaren 4,7 milliárdos értékét).

A Mercedes egy szóvivője a Sportico megkeresésére így reagált: „Nem fogjuk ezt kommentálni. A csapat vezetése változatlan marad, és mindhárom partner teljes mértékben elkötelezett a Mercedes-Benz Formula-1-es sikerei érdekében” – fogalmazott. Az említett három partner maga a Mercedes, az INEOS és maga Wolff, ők jelenleg egyaránt 33-33 százalékos részesedéssel rendelkeznek.

wolff-f1-mercedes

Január közepén mutatja be új festését a Red Bull és a Racing Bulls

A Red Bull és a Ford megerősítette a 2026-os szezonra vonatkozó autóbemutatási terveit, amelyek egy új korszakot jelentenek a sport számára.

A Milton Keynes-i csapat január 15-én egy amerikai rendezvényen mutatja be az új szezonra készült festését, akárcsak testvércsapata, a Racing Bulls.

A festést a Michigan állambeli Detroitban, az új motorpartner, a Ford székhelyén mutatják be, még a január végi barcelonai zártkörű teszt előtt. 

f1-redbull-brazil

Szavazás: Jogos volt Piastri brazíliai büntetése?

Oscar Piastri tíz másodperces időbüntetést és két büntetőpontot kapott, amiért a verseny eleji újraindításnál belül próbált elmenni Kimi Antonelli mellett a vasárnapi F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon, de elfékezte magát, így nekicsúszott a Mercedesnek, amely ettől nekiforgott a külső íven haladó Charles Leclerc-nek (akinek fel is kellett adnia a verseny).

A stewardok teljes mértékben az ausztrált látták felelősnek, de Piastri, a McLaren-főnök Andrea Stella, sőt még Leclerc is azon az állásponton volt, hogy Antonelli is hibás volt. Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére is: szerintetek jó ítélet született? Szavazzatok az alábbi modul segítségével:

Így pontoztuk a MotoGP-sek portimaói teljesítményét

Bár a Formula Motocast majd csak a szezonzáró Valenciai Nagydíj után jelentkezik adással, az idén bevezetett versenyzői pontozás az Ausztrál GP kapcsán sem maradhat el. A műsor két állandó stábtagja, Balogh Tamás és Ferenci Péter ezúttal is 1-től 10-ig terjedő skálán értékelte a motorosok teljesítményét, a két pont átlagából pedig kijött a végső pontérték.

A mezőnyből a sprint és a verseny három dobogósa, Marco Bezzecchi, Alex Marquez és Pedro Acosta emelkedett ki, ám mivel egyikük sem futott tökéletes hétvégét, mindhármukat 9 ponttal jutalmaztuk. Kiemelendő még a Yamahával a márkatársai fölé növő Fabio Quartararo és a Tech3 KTM-nél Maverick Vinalest top 10-es helyezésekkel pótló Pol Espargaro, de abszolút megállta a helyét a Marc Marquez motorján debütáló Nicolo Bulega is – miközben átmeneti gyári ducatis csapattársa, Francesco Bagnaia ismét bukott, de ezúttal legalább elfogadható tempó produkálása után.

Ducati Team   Aprilia Racing  
Francesco Bagnaia 4,5 Marco Bezzecchi 9
Nicolo Bulega 6,5 Lorenzo Savadori 2,5
       
Gresini Ducati   Trackhouse Aprilia  
Alex Marquez 9 Ai Ogura 7
Fermin Aldeguer 6,5    
    Monster Yamaha  
VR46 Ducati   Fabio Quartararo 8,5
Fabio di Giannantonio 6 Alex Rins 4
Franco Morbidelli 3,5    
    Pramac Yamaha  
KTM Factory   Jack Miller 4,5
Pedro Acosta 9 Miguel Oliveira 4
Brad Binder 6,5    
    Honda HRC  
Tech3 KTM   Joan Mir 5,5
Enea Bastianini 4,5 Luca Marini 5
Pol Espargaro 7    
    LCR Honda  
    Johann Zarco 7
    Somkiat Chantra 3,5

portimao-motogp-start

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Leclerc: Ez nagyon frusztráló, nehéz lenyelni...

Lewis Hamilton mellett Charles Leclerc is nagyon frusztráltan értékelt a kettős Ferrari-kieséssel záruló interlagosi hétvégét követően – a monacói pilóta szerint ha másodikak akarnak lenni a konstruktőrök között, akkor tökéletes teljesítményre lesz már szükségük a hátralévő három hétvégén.

A Scuderia visszacsúszott a negyedik pozícióba, a Red Bull mögé, a második Mercedeshez képest pedig 36 pontra nőtt a hátránya, amely persze még behozható, de hasonló betlik már biztosan nem férnek bele.

„Ez az egész nagyon frusztráló a bajnoki harc miatt. Csak mi nem tudjuk befejezni a futamot, így nagyon nehéz lesz már megszerezni azt a második helyet a csapatok között. Nagyon frusztrált vagyok ezzel, nehéz lenyelni. A következő három hétvégét abszolút tökéletesen kell végrehajtanunk, ha másodikak akarunk lenni” – értékelt Leclerc.

f1-ferrari-leclerc-interlagos

fotó: Scuderia Ferrari HP

„Ha lenne hozzá tehetségem!” – Verstappen számára a MotoGP volt a B terv

Max Verstappenről eddig is tudni lehetett, hogy kedveli a MotoGP-t és a motorversenyzést, most azonban azt is elárulta, hogy gyerekként a két kerék iránt is érdeklődött. A Pelas Pistas podcast vendégeként nem hezitált az F1-es világbajnok, amikor arról kérdezték, melyik versenysorozatot kedveli a legjobban: „A MotoGP-t. Ha választhatnék valamit, ha nem tudnék négy keréken, autókkal versenyezni, akkor a MotoGP-t mondanám. Ha lenne hozzá tehetségem!” – tette hozzá nevetve.

Gyerekként ugyanis a motorozásba is belekóstolt a holland: „Versenyeztem minimotorokkal valamikor 8-12 éves koromban. Nagyon élveztem, de hamar ráeszméltem, hogy a négy kerékhez több tehetséggel rendelkezem, de igazán szerettem. De így is szeretem nézni a MotoGP-t. Őrültek, de jó értelemben őrültek” – fogalmazott Verstappen, aki megerősítette, hogy a motorversenyzés lett volna a B terve: „Ez lett volna, ha nem lettem volna sikeres négy keréken. Mármint… valamit csak csinálnod kell!”

Verstappen azt is elmondta, hogy szívesen kipróbálna egy MotoGP-motort, bár hozzátette, hogy elsőként több értelme lenne egy Moto2-es vagy Moto3-as géppel kezdenie. „Szívesen megcsinálnám, de megértem a csapatom aggályait. Egyelőre megelégszem azzal, hogy nézőként élvezem.”

verstappen1

Hamilton és Tsunoda is büntetőpontokat kapott az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj után

Nem csak Oscar Piastrit szankcionálták a verseny közben és részben utána a felügyelők vasárnap Interlagosban: Lewis Hamilton és Yuki Tsunoda is kapott büntetőpontokat a licenszére (az ausztrál bajnokesélyes kettővel „gazdagodott”, az ő szankciójáról itt írtunk bővebben).

Hamilton Franco Colapintónak ment neki hátulról az első kör végén. A felügyelők teljes mértékben a hétszeres világbajnokot látták hibásnak, ám enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy kis tempókülönbségnél történt az ütközés, Colapintóra nézve nem volt közvetlen hatása, és a kontakt is kis mértékű volt, ezért kapta a brit a szokásos 10 másodperc helyett az 5 másodperces időbüntetést, valamint az egy büntetőpontot – ez utóbbival a Ferrari pilótája háromnál jár az elmúlt 12 hónapban.

Tsunoda esetében már nem voltak elnézőbbek a stewardok, hiszen „sokkal nagyobb sebességgel” érkezett meg a kanyarba, mint az előtte lévők, és megpöckölte Lance Stroll autóját, aki ettől megforgott. A Red Bull-os ezért tíz másodperces időbüntetést kapott – majd mivel azt nem megfelelően töltötte le, mert a szerelők hamarabb hozzáértek az autójához a bokszban, egy újabbat is –, illetve két büntetőpontot, amiből így már öttel rendelkezik összesen.

ham-col-crash

Bokszutcából rajtolhat Verstappen?

Max Verstappen és a Red Bull számára katasztrofálisan alakult a Sao Pauló-i Nagydíj időmérő edzése – a holland versenyző csapattársával együtt már a Q1-ben búcsúzott, ami az energiaitalos gárda első dupla Q1-es kiesése volt 2006 óta.

A Red Bullnál drasztikusan hozzányúltak a beállításokhoz az az időmérő előtt Max Verstappennél, de ez épp visszafelé sült el: kockázatot vállaltak, nem jött be.

Helmut Marko a kvalifikáció után az ORF-nek megerősítette, hogy a csapat fontolóra veszi annak a lehetőséget, hogy további módosítások miatt megszegjék a parc fermé szabályokat: „Most meg kell néznünk, mit fogunk tenni ebben a helyzetben. Az is benne van, hogy további drasztikus változtatásokat eszközölünk. Ez azt jelentené, hogy a bokszutcából kell rajtolnunk, de le kell ülni nyugodtan, és eldönteni, mi a legjobb megoldás.”

Verstappen: Miért dobna el Palou mindent az F1-ért?

Max Verstappen elismerően beszélt az IndyCar jelenleg megkérdőjelezhetetlenül legnagyobb sztárjáról, Alex Palouról, akit szerinte „teljesen érthetően” nem csábít el a tengerentúlról a Formula–1. A négyszeres világbajnok egy podcastben idézte fel, hogy régóta ismeri a spanyol pilótát: „Gokartban csapattársak voltunk a CRG-nél, és a szimulátoros Redline-csapatban is. Néhányszor együtt is versenyeztünk. Nagyon jó srác, barátságos, és amit az IndyCarban elért, az tényleg lenyűgöző, és az is, ahogy elérte.”

Verstappen szerint Palou a lehető legbölcsebb döntést hozta azzal, hogy nem hagyta el az IndyCart az F1 kedvéért: „Ha a helyében lennék, nem hagynám ott az IndyCart. Kevés embernek adatik meg, hogy győzhessen. Jól kell élni, pénzt kell keresni, és ha domináns helyzetben vagy, biztosíthatod a saját jövődet. Miért kockáztatnád, hogy eldobd mindezt pár F1-es évért, ha azt nem topcsapatban töltöd?”

A holland pilóta szerint a Formula–1-be való átigazolásnak csak akkor lenne értelme Palou számára, ha azonnal ütőképes autóba ülhetbe: „Mondhatod, hogy megpróbálom, hátha működik, de ha nem, akkor elveszíted a lendületet, amit felépítettél. Szerintem jól döntött, hogy marad ott, ahol továbbra is nyerhet.”

palou-2025-4

Bearmant és Lawsont is büntették az F1-es sprinten történt incidens után

Mindkét pilótát elmeszelték a felügyelők az Oliver Bearman és Liam Lawson között az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj sprintversenyének elején történt jelenetsorért. Kezdjük Bearmannel, aki kapcsán a stewardok arra jutottak, hogy miután lendületet veszített a 3-as kanyarból kijövet és ezért Lawson megérkezett rá, majd mellé, a brit nem hagyott elegendő helyet a Racing Bullsnak, így az új-zélandi autója két kerékkel a nedves fűre került. Bár sem kontakt nem történt, sem Lawson nem veszítette el az irányítását az autó felett, potenciálisan veszélyesnek ítélték a Haas-pilóta megmozdulását, amit öt másodperces időbüntetéssel és egy büntetőponttal „jutalmaztak” – utóbbiból így ismét kilenccel rendelkezik Bearman, azaz háromra van az automatikus egyfutamos eltiltástól.

Ugyanilyen büntetéscsomagot kapott aztán Lawson is, de ő már a 4-es kanyarban történt ütközésükért, ami Bearman megforgását eredményezte. A felügyelői indoklás szerint a felvételek alapján nem egyértelmű, hogy Lawson autójának első tengelye legalább egy vonalba került-e Bearman visszapillantójával a kanyarcsúcspont előtt és közben, ahogy azt a versenyzési irányelvek előírják. Lawson magyarázata szerint a kontakt az előző incidens következménye volt, a hidegebb és nedves gumik miatt vált alulkormányzottá az autója. A stewardok végül úgy ítélték meg, hogy ő volt „elsősorban” a felelős az ütközésért, ám enyhítő körülménynek tekintették az új-zélandi által említetteket, ezért nem a szokványos tíz másodperces büntetést szabták ki rá. Az időbüntetések egyébként érdemben nem befolyásolták a pilóták eredményét, hiszen eleve a top 10-en és a pontszerzőzónán kívül értek célba a történtek után.

„Rejtélyes” – Tsunoda nem érti, miért szenved

Ismét már az első szakaszban búcsúzott az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj pénteki sprintidőmérőjén Yuki Tsunoda, aki így csak a 18. helyről startolhat majd szombaton. Bár ezúttal Max Verstappen is küszködött a Red Bull-lal, hiszen csak hatodik lett, így is jelentős volt a különbség kettejük között. A japán pedig nem is tudott magyarázatot adni minderre – de állítja, hogy nem az első szabadedzésen történt kisebb autótörésre vezethető vissza a kiesése:

„Nem, nem mondanám, hogy őszinte legyek. Nem segített, de így is elég jól zártam az FP1-et. Így is elegendő rövid és hosszú etapot futottam” – idézi Tsunodát a RacingNews365. „Az időmérős köröm is eléggé rendben volt, szóval rejtélyes a dolog. Egyszerűen csak hiányzott a tapadás összességében. De ha magát a kört nézem, nem igazán tudom megtalálni, miért voltam lassú.”

A várható esős körülményektől sem vár megváltást a pilóta: „Meglátjuk. Nem igazán imádkozom sem az esőért, sem azért, hogy száraz legyen, csak találni akarok valamit az autóban. Egyszerűen csak nem értem, miért küszködöm.”

tsunoda-f1-redbull-brazil-1

„Hogyan lehetne ennél is mélyebbre menni?” – csapata Bearman hibáiról

Ayao Komatsu, a Haas csapatfőnöke határozottan visszautasította azokat a véleményeket, amelyek szerint újonc versenyzője, Oliver Bearman még nem élt át igazi mélységeket a Formula–1-ben. A brit tehetség eddig 32 pontot gyűjtött a csapat 62 egységéből, és a mexikói futam után már csapattársa, Esteban Ocon előtt áll az összetettben. Ám amikor egy újságíró felvetette, hogy a fiatal brit eddig elkerülte a „mélypontokat”, Komatsu nyers őszinteséggel reagált:

„Nem értem, mire gondol. Sajnálom, de piros zászló alatt előzni az bizony mélypont.” – utalt a monacói incidensre, amikor Bearman Carlos Sainzot előzte meg tiltott körülmények között, majd emlékeztetett egy másik súlyos hibára is: „Piros zászló alatt a boxutcában összetörni az autó, az is mélypont. Ennél lejjebb hova lehet menni?” – jegyezte meg az ifjú tehetség silverstone-i balesetáre utalva.

Komatsu ugyanakkor hangsúlyozta, hogy Bearman gyorsasága és tehetsége megkérdőjelezhetetlen, de a potenciál kiaknázásához stabilitásra és fegyelemre van szükség. „A sebessége megvan, ez nem kérdés. De ahhoz, hogy ezt eredménnyé alakítsuk, el kell kerülni az ilyen hibákat. Egy piros zászló alatti ütközés vagy előzés vagy egy felesleges baleset teljesen tönkreteheti az időmérőt, ami egy ilyen szoros középmezőnyben…”

tv-bearman-silverstone

Megrovással megúszta a dupla sárga zászlós kihágást Hamilton

Megrovásban részesítették Lewis Hamiltont az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj felügyelői a sprintidőmérő után, amiért nem lassított megfelelően az SQ2 végén, amikor Charles Leclerc megforgása miatt dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben.

A stewardok a telemetria, az adatok és a felvételek áttanulmányozása, valamint Hamiltonék meghallgatása után arra jutottak, hogy a brit már épp kanyarodott be a 10-es kanyarba, amikor felvillant a sárga jelzés, amely csupán „a másodperc töredékéig” lett volna látható a hétszeres világbajnok számára, mielőtt elhaladt mellette, de mivel eleve jobbra nézett a kanyar miatt, a baloldali fénypanelt nem is észlelte. Ezt az indoklást elfogadták a felügyelők, ugyanakkor Hamilton elismerte, hogy észlelte Leclerc autóját a pálya szélén, ahogy a zöld jelzést is nem sokkal utána, így tudnia kellett, hogy minimum sárga zászlós jelzés volt érvényben azon a szakaszon.

A telemetria alapján a Ferrari versenyzője erre úgy reagált, hogy „hezitált a gázadással”, de nem csökkentette a sebességét a szabályok által előírt módon. Ám mivel korábban hasonló körülmények között a stewardok az irányelvekben lefektetett öt rajthelyes büntetés helyett megrovással szokták szankcionálni a pilótákat, Hamilton esetében is így tettek, aki így ezzel elkerülte a hátrasorolást az interlagosi sprintre. A 40 éves pilótának amúgy ez volt az első megrovása a szezonban.

hamilton-f1-brazil-ferrari-1

MotoGP: Alex Marquezé a péntek Portimaóban, Bulega debütált

Alex Marquez elsőségét hozta mindkét pénteki edzés a MotoGP idei utolsó előtti állomásán, a Portugál Nagydíjon. A világbajnoki ezüstérmes gresinis egyedüliként futott 1:37-es kört a délutáni tréningen, de csak három századdal előzte gyári ducatis márkatársát, Francesco Bagnaiát. Pedro Acosta legjobb KTM-esként szintén tizeden belülre került az ifjabb Marquezhez, majd jött az Aprilia és a Honda legerősebbje, Marco Bezzecchi és Joan Mir.

Rajtuk kívül Johann Zarco, Fabio di Giannantonio, Fermin Aldeguer, a továbbra is Maverick Vinalest helyettesítő Pol Espargaro, valamint Ai Ogura fért még az első tízbe, s ezáltal ők biztosították a helyüket a másnapi időmérő második felvonásában. A Yamahák közül mindenki a Q1-ben kénytelen majd kezdeni, míg a sérült Marc Marquez helyén debütáló Nicolo Bulega 17. időt motorozott. Említést érdemel még Raul Fernandez, aki délelőtt nagyot bukott és vizsgálatok céljából a kórházat is megjárta, de így is 15. helyen zárt.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Álex Márquez Gresini Ducati 1'37.974  
2. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.004 0.030
3. Pedro Acosta KTM 1'38.062 0.088
4. Marco Bezzecchi Aprilia 1'38.133 0.159
5. Joan Mir Honda 1'38.183 0.209
6. Johann Zarco LCR Honda 1'38.232 0.258
7. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'38.302 0.328
8. Fermín Aldeguer Gresini Ducati 1'38.382 0.408
9. Pol Espargaró Tech3 KTM 1'38.424 0.450
10. Ai Ogura Trackhouse Aprilia 1'38.443 0.469
11. Luca Marini Honda 1'38.551 0.577
12. Franco Morbidelli VR46 Ducati 1'38.597 0.623
13. Fabio Quartararo Yamaha 1'38.598 0.624
14. Brad Binder KTM 1'38.653 0.679
15. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'38.762 0.788
16. Jack Miller Pramac Yamaha 1'38.874 0.900
17. Nicolò Bulega Ducati 1'38.986 1.012
18. Alex Rins Yamaha 1'39.070 1.096
19. Enea Bastianini Tech3 KTM 1'39.130 1.156
20. Somkiat Chantra LCR Honda 1'39.798 1.824
21. Lorenzo Savadori Aprilia 1'39.858 1.884
22. Miguel Oliveira Pramac Yamaha 1'39.881 1.907

alexmarquez-portimao-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sajtó: Kötelezővé teheti a két kiállást az F1-es Katari Nagydíjra a Pirelli?

A korábbi évek aggályai és problémái miatt állítólag a Pirelli fontolgatja, hogy maximális körszámot szabjon meg az egyes gumiszetteknek a november végi Katari Nagydíjon – írja értesülései alapján az Auto Motor und Sport. A lusaili pálya az előző három kiírás során is okozott nehézségeket a Formula-1-es istállóknak: 2021-ben még csak néhányan kaptak defektet, a 2023-as futamon viszont az edzéseken az abroncsokon talált vágások miatt az FIA és a Pirelli előírta, hogy maximum 18 kört lehet teljesíteni egy garnitúra gumin, ami háromkiállásos versenyt eredményezett (ami részben ahhoz is hozzájárult, hogy a hőség extrém módon megviselte a végig padlógázon köröző pilótákat). Tavaly már csak javaslatot tett a gumigyártó, amelyet viszont nem mindenki tartott be: a vizsgálatok szerint ez vezetett Lewis Hamilton és Carlos Sainz defektjeihez.

Az AMuS szerint a Pirelli elővigyázatosságból ismét hasonló lépésre készülhet, mint két éve, figyelembe véve az extrém körülményeket: a forróságot, az agresszív kerékvetőket, a gyors nyomvonal jelentette terhelést és a durva felületű aszfaltot. A gumigyártó a hírek szerint fontolóra veszi, hogy ezúttal is meghatározzon egy maximális körszámot, amelyet egy szett abroncson lehet teljesíteni. A pontos körszámról még elvileg nem döntöttek, de mindez pedig azt eredményezheti, hogy – ha háromszor nem is, mint 2023-ban, de – legalább kétszer kereket kell majd cserélnie a versenyzőknek az évad utolsó előtti állomásán. Ezek egyelőre csak értesülések, és az sem kizárt, hogy a Pirelli akár majd a péntek-szombati tapasztalatok (szabadedzés, sprint, két időmérő) alapján dönt majd véglegesen a lépésről.

Az ügy pikantériája, hogy a hírek szerint 2026-ra eleve felmerült az az ötlet, hogy minden nagydíjra előírják a kötelező két kerékcserét: erről itt írtunk bővebben.

katar-pitstop-f1

„Biztos meggyőződése, hogy ezt kell tennie” – Hamilton reagált a Massa-ügyre

Nincs igazából véleménye Felipe Massa peréről Lewis Hamiltonnak, amelyet a FOM, az FIA és Bernie Ecclestone ellen indított a brazil expilóta, miután állítása szerint őt kellene a 2008-as szezon jogos világbajnokának tekinteni, mivel a sportág vezérei már abban az évben tudtak a Crashgate-ként elhíresült szingapúri botránytól, amely a korábbi versenyző szerint az ő vb-esélyeit is hátrányosan érintette. Az ügy előzetes meghallgatása múlt héten zajlott Londonban, az ítéletre azonban tovább kell várnunk annak kapcsán, hogy lesz-e tényleges teljes meghallgatás vagy kukázzák a pert.

Mindenesetre Hamiltont, aki anno egyetlen ponttal megelőzte Massát a vb-harcban, nem érdekli az egész: „Nincs véleményem róla. Egyáltalán nem vagyok képben a helyzettel, nem olvasok róla. Semennyire sem érint engem, szóval csak próbálok megérkezni a versenyhétvégékre és a feladatomra koncentrálni. És bármilyen oka is legyen Felipének, biztos vagyok benne, hogy ott van benne a meggyőződés, hogy ezt kell tennie” – fogalmazott a RacingNews365 által idézett hétszeres világbajnok Interlagosban.

A Massa-perről a Pitwall hétfői adásában is beszélgettünk: