DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2023. január 28. szombat

Az utolsó bejelentéssel teljes a Formula-2-es mezőny

Bejelentést tett az utánpótlássorozat bajnokcsapata, az MP Motorsport: az istálló, amely 2022-ben Felipe Drugovich és Clement Novalak párosával mindkét értékelést megnyerte, a korábban bejelentett Dennis Hauger mellett Jehan Daruvalát választotta versenyzőként, azaz a Prema előző évi felállása áll össze újra. Ráadásul tavaly mindketten Red Bull-színekben indultak, Daruvala év végén kikerült a Red Bull juniorcsapatából.

Az indiai pilóta, aki nyáron a 2021-es McLarent tesztelte, negyedik szezonját tölti a Formula-2-ben: eddig négy győzelmet szerzett a kategóriában, ahol legjobb bajnoki eredménye hetedik helyezés volt. Érdekesség, hogy sorban második évben kerül a címvédő csapathoz, hiszen 2021-ben a Prema nyerte mindkét bajnokságot.

Daruvala megnevezésével az összes hely elkelt a Formula-2 22 fős mezőnyében. A névsor jelentősen kicserélődik, hiszen tíz új versenyző is érkezik a Formula-3-ból, beleértve az összetett első hét helyezettjét a bajnok Victor Martins vezetésével, valamint a 2019 után kategóriába visszatérő Juan Manuel Correát. A maradók névsora azonban erős marad, hiszen a bajnok Drugovich mellett csak a Super Formulába szerződő harmadik Liam Lawson és az F1-be fellépő negyedik Logan Sargeant távozott, az első tíz helyezett közül a többiek maradnak, beleértve az ezüstérmes Theo Pourchaire-t és ötödik-hatodik Ayumu Iwasát és Jack Doohant.  

Videó: Hatalmas balesettel indult a Formula Regional közel-keleti bajnokságának futama

Január 27-én, pénteken rendezték a már a címben említett Formula Regional közel-keleti szériájának második versenyhétvégéjét, a kuvaiti első versenyen pedig azonnal egy hatalmas balesetnek lehettünk szemtanúi: a mezőny négyautónyi szélességben fordult rá a hosszú egyenest követően a kettes kanyarra, azonban többen rosszul mérték fel a féktávot a sűrű mezőnyben, aminek több baleset lett a következménye, melyek közül az egyikben egy autó ráborult a másikra. Tíznél is több versenyző volt érintett a balesetben, de szerencsére senki sem szenvedett sérülést. A sorozatban versenyez a korábbi F1-es Juan Pablo Montoya fia, Sebastian is, aki ki is használta a roncsderbit, s a 18. helyről egészen a negyedikig ugrott előre. A versenyt végül Dino Beganovic nyerte, aki a Formula-3-ban fog versenyezni idén, a Prema csapatával.

Ricciardo számára Bathurst továbbra is csak álom marad

Még 2022 decemberében beszámoltunk róla, hogy Részt vesz az Intercontinental GT Challenge szezonnyitóján, a legendás Bathurstben a Red Bull F1-es csapata. A Mount Panorama nevű klasszikus pályán bemutató köröket teljesít majd a csapat a 2011-es RB7-essel, s miután Daniel Riccairdo visszakerült a csapat kötelékébe, jó esély volt rá, hogy ő kapja meg a lehetőséget, hogy F1-es autóval körözzön a legendás ausztrál pályán.

Azonban most kiderült, hogy nem Ricciardo, hanem a Red Bull juniorprogramjának egyik tagja, az idén a Super Formulában versenyző Liam Lawson kapja meg a lehetőséget. Az új-zélandi pilóta tavaly harmadik lett a Formula-2-ben, most pedig a japán formulaautós sorozatban fogja megmérettetni magát. A versenyre, ezzel együtt pedig a bemutatóra, február első hétvégéjén kerül sor.

Megdolgoztatta 2023-as F1-es motorját az Alpine

Hangerőt feltekerni, ugyanis végre nem egy szokásos, "unalmas" motorbeindításnak lehetünk szem- és fültanúi, hiszen az Alpine egy komplett szimulációt futtatott le a kamera előtt! Halljuk, mi várhat ránk 2023-ban! Bónuszpontért tesszük fel a kérdést: melyik pályát szimulálhatták a franciák?

 

Formula-E: Több mint három év után szerzett újra pole-t Buemi

Dirijában vendégeskedik a hétvégén a Formula-E mezőnye, ahol a dupla forduló első körét már pénteken rendezik. Az időmérőn a csoportkörből a két McLaren, a két Mahindra, a két Jaguar, valamint a második szabadedzésen is meglepetésre élen végző Dan Ticktum és a korábbi bajnok Sebastien Buemi lépett tovább. A negyeddöntőkben aztán Ticktum Oliver Rowlandot is legyőzte, Jake Hughes Lucas di Grassit ejtette ki, Buemi Mitch Evansnél bizonyult gyorsabbnak, Sam Bird pedig René Rastot nyomta le. Ticktum kis híján az elődöntőt is sikerrel vette, de az utolsó kanyarból kijövet megcsúszott, így erről az ágról Hughes jutott a fináléba, míg a másik párharcból Buemi került ki győztesen Bird ellenében. A döntő elképesztően szoros csatát hozott, s végül Buemi hat századmásodperccel bizonyult jobbnak a McLaren újoncánál: az Envision svájci pilótája ezzel több mint három év után, a 2019-es New York-i verseny óta először szerzett pole-pozíciót – nem csoda, hogy a rádióban különösen boldognak tűnt, az interjúban pedig a legérzelmesebb rajtelsőségének nevezte a mostanit.

Gyengén muzsikált ellenben a mexikóvárosi évadnyitón remeklő Porsche és a partnercsapata, az Andretti: a világbajnokságot vezető Jake Dennis például csupán hatodik lett a csoportjában, a mögötte második Pascal Wehrlein pedig az ötödik a sajátjában, így ők ketten a 9. és 12. helyről vághatnak neki az első szaúdi futamnak. Egy ízben egyébként a piros zászló is előkerült a kvalifikáción: Maximilian Günther csapta falnak az első csoportban a Maseratit. A verseny magyar idő szerint 18 órakor startol.

fe-buemi-envision-dirija

Csupasz autót posztolt a Red Bull – vajon céloznak valamire?

A Red Bull közzétett egy posztot, amelyen fehérre csupaszított F1-es autó látható, csupán egy bikaembléma van a motorborításon. „2023 – üres vászon” olvasható a feliratban. A poszt többféleképpen értelmezhető: vannak, akik lelkesen új festést vizionálnak, de könnyen lehet, hogy a csapat csak a hangulatot fokozza a február 3-i bemutató előtt.

Ezzel telt Alonso első napja az Aston Martin-főhadiszálláson

Rövid videóban engedett betekintést az Aston Martin Fernando Alonso első Silverstone-ban tett látogatásába. A bemutatkozás körei mellett a végig szélesen mosolygó spanyol átesett az üléspróbán és kipróbálta a szimulátort is. Az eseményt nem hagyta ki Pedro de la Rosa, az istálló új nagykövete és Martin Whitmarsh, az Aston Martin technológiai részlegének vezérigazgatója sem, akivel Alonso a McLarennél dolgozott együtt – ők is feltűnnek a felvételeken.

Az Alonsónak szánt felszerelés azonban látszólag még nem készült el teljesen: az egyik snittben a spanyol a 18-assal, azaz Lance Stroll rajtszámával ellátott kesztyűt húz fel. A másik érdekesség a bejáratnál található számláló, amely a bahreini időmérőig hátralevő napokat mutatja: eszerint szerdán történt a látogatás.

Viszlát, Robert: Minden jel szerint nem kap több szerepet Kubica az F1-ben

Főszponzort cserélt az Alfa Romeo: a csapat eddigi lengyel támogatója, az Orlen távozott az istállótól, a helyére a Stake érkezik névadóként. Az Orlen sem tűnik el a Formula-1-ből, az AlphaTauri egyik kiemelt partnere lesz.

Az Orlen és Alfa Romeo együttműködésének szerepe volt abban, hogy Robert Kubica a 2019-es, williamses visszatérő szezon után az Alfa Romeo tartalékpilótája legyen három szezonon át. Ebben a státuszban két nagydíjon – 2021-ben Zandvoortban és Monzában – rajthoz állt a koronavírusos Kimi Raikkönen helyén, számos alkalommal pedig első szabadedzésen vezetett.

Kubica, aki a 2022-es szezonzáró első edzésén szintén körözött, már akkor elismerte, talán ez volt utolsó epizódszerepe a Formula-1-ben. A Motorsport.com információi szerint a lengyel nem fog támogatójával együtt csatlakozni az AlphaTaurihoz, ebből pedig az következik, hogy „valószínűleg” Abu Dhabiban ült utoljára F1-es autóban.

Videó: így készül első F1-es szezonjára Nyck de Vries

Az AlphaTauri hollandja edzős videóval jelentkezett, láthatóan nem kíméli magát első teljes F1-es szezonja előtt.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull (@redbull) által megosztott bejegyzés

Frontálisan csapódott a betonfalba, súlyos sérüléssel került kórházba a Mercedes pilótája

Szörnyű balesetet szenvedett a daytonai 24 órás szabadedzésén Lucas Auer. A Mercedes versenyzője a kategória legjobb köridejét rakta össze, majd az egyes kanyar kijáratánál hibázott, és frontálisan nekivágódott a pályát a bokszutcától elválasztó betonfalnak. A becsapódás akkora erejű volt, hogy a bukócső is megsérült (illetve a mentésnél is szét kellett vágni), az edzést piros zászlóval megszakították, Auert pedig kiszedték az autóból, majd kórházba szállították.

A beszámolók szerint tudatánál volt, de hátfájdalmakra panaszkodott, a csapat pedig később azt közölte, hogy deréktáji csigolyatörést szenvedett.

Az autó olyannyira megsérült, hogy a tartalékpilóta mellett a tartalékkarosszériát is be kell vetni a hétvége későbbi szakaszában.

daytona-auer-crash-mercedes

Leclerc átveheti Bottas nemkívánatos rekordját – Norris pedig Hülkenbergét

Vannak olyan Formula-1-es statisztikai különlegességek, melyekre nem feltétlenül büszke tulajdonosuk. Ilyen Valtteri Bottas egyik csúcsa: a finn 20 alkalommal szerzett pole-pozíciót pályafutása során – senki sem ért el ennyi rajtelsőséget rajta kívül, aki nem világbajnok.

Charles Leclerc azonban nagyon közel jár: a monacói 18 pole-pozíciót ért el eddig – ennek felét 2022-ben, mikor kimagaslott időmérőn a mezőnyből. Hacsak a Ferrari egykörös tempója nem esik vissza drámaian, Leclerc átveheti a rekordot, amely persze visszakerülhet Bottashoz, ha a monacói világbajnok lesz szezon végén.

A legtöbb győzelem nélküli F1-es pont birtokosa, Nico Hülkenberg visszatér a mezőnybe: a német 523 bajnoki egységet szerzett pályafutása során. Lando Norris azonban közel van hozzá: ha 94 ponttal többet szerez, mint Hülkenberg, őrségváltás történik. (Ha a brit és a Haas-pilóták idei teljesítményét vesszük alapul, reális ez a pontkülönbség.) Persze amint Norris megszerzi első győzelmét, ő is végleg lekerül erről a listáról.

Ha De Vriesnek sikerült, Vandoorne is visszatérhet az F1-be – így gondolja a Formula-E világbajnoka

A McLarennél 2017-ben és 2018-ban Formula-1-ben versenyző Stoffel Vandoorne a Formula-E címvédő világbajnoka – egy szezonnal korábban pedig csapattársa, Nyck de Vries nyerte meg a sorozatot a Mercedesszel. Akkor nagyon kevesen gondolták volna, hogy De Vries 2023-ban F1-es versenyző lesz. Ez is szerepet játszik benne, hogy a belga sem zárja ki, valaha újra a Formula-1-ben fog szerepelni.

„Sosem mondhatod azt, hogy soha” – nyilatkozta a Reutersnek Vandoorne, aki korábban a Mercedes, most az Aston Martin tartalékpilótájaként továbbra is az F1-es körforgásban van. „Egyszerűen nem tudhatod, milyen fordulatot vesz valaki karrierje a következő pár évben. Én azért azt mondanom, az elsődleges számomra a Formula-E, itt igyekszem a pályán a legjobbat nyújtani.”

„Arra összpontosítok, hogy a Formula-E-ben nyerjek futamokat és bajnoki címeket, azon túlmenően pedig minden kívül esik az irányításomon, nem az én kezemben van” – mondta a Mercedes kiszállása után DS Penskénél versenyző Vandoorne.

Verstappen még a magángépére is egy szimulátort kért

A Red Bull kétszeres világbajnokáról köztudott, hogy nagyon komolyan veszi a szimulátoros versenyzést, nemrégiben azonban eléggé kiakadt, amikor a virtuális Le Mans-i 24 órás során egy szerverhiba miatt veszítette el vezető pozícióját a Team Redline autójával. Az eset eléggé feldühítette a hollandot, ám az osztrák istálló tanácsadója, Helmut Marko szerint szó sincs olyasmiről, hogy elment volna a kedve ettől a szakágtól. A szakember erre példaként egy elég érdekes történetet mesélt el. „A helyzet jelenleg épp az ellenkezője. Max még a magángépén is változtatott, hogy a jövőben repülés közben szimulátort vezethessen. Szüksége van a figyelemelterelésre, legalábbis nem ártott neki, amikor megnyerte a két bajnoki címet” – árulta el a Sport1.de oldalnak.

Videó: Így szól a 2023-as McLaren

Beindították a wokingiak idei versenygépét, az MCL37-es modellt. A McLaren főhadiszállásán tartott ünnepélyes eseményen a csapat pilótái, Lando Norris és Oscar Piastri, az ügyvezető igazgató, Zak Brown, illetőleg a nemrégiben kinevezett csapatfőnök, Andrea Stella is jelen volt. Erről a csapat egy rövidke videót tett közzé, melyen jól látszik mennyire izgatott volt mindenki, főként az újonc ausztrál versenyző. Az autó bemutatójára sem kell már sokat várni, hiszen február 13-án leplezi le a McLaren.

Carlos Sainz összesen 119 kört tett meg szerdán

Bár a körülmények messze nem voltak ideálisak, a Ferrari spanyol pilótája még így is egy eredményes napot tudhat maga mögött. Mint ahogyan arról már néhány napja beszámoltunk, a Ferrari és az AlphaTauri is tesztelni kezdett bemelegítő jelleggel, hogy versenyzőik felvegyék a ritmust, előbbi alakulat pedig szokásosan Fiorano városában végzi az ilyen jellegű munkát. A szerdai napon Carlos Sainz ülhetett be egy korábbi modelljük, az SF21 volánja mögé, majd a nap folyamán összesen 119 kört tett meg. Délelőtt 26 kört futott a hűvös és nedves aszfalton, majd délután ahogy száradt a pálya és némileg melegedett az idő, rövid időre a slickek is előkerültek. Ebben az etapban újabb 93 alkalommal ment körbe a tesztpályán lezárva ezzel a napot a Ferrari hivatalos oldalán elérhető beszámoló szerint. 

Grosjean nem mondana nemet az Andretti felkérésére

Az elmúlt hetek egyik slágertémáját kétségkívül az Andretti Autosport és az amerikai óriás, a Cadillac szövetségre lépése szolgáltatta, a váratlan partnerség ugyanis az F1 összes szereplőjét állásfoglalásra kényszerítette, a vélemények azonban – a királykategóriában már megszokott módon – megoszlanak. Romain Grosjean korábban 179 futamon állt rajthoz a száguldó cirkuszban, jelenleg pedig épp az Andretti-csapat színeiben versenyez az IndyCarban, adódik tehát a kérdés, hogy részt vesz-e a francia pilóta Michael Andretti projektjében. A 36 éves pilóta a The Race-nek adott interjújában egyelőre nem tudott konkrétumokról beszámolni, azonban elárulta, szívesen csatlakozna a projekthez valamilyen szerepkörben.

„Teljes mértékben. Az F1-ben számos más dolog mellett azt is megtanultam, hogy soha ne mondd, hogy soha. A Cadillac csatlakozása nagyszerű fejlemény a csapat számára. Nagyon keményen dolgoznak a céljaikért, én pedig bízom benne, hogy meg fog valósulni. Rendelkezésükre áll a pénzügyi háttér, valamint a konstruktőr is, és rendkívül érdekes figyelemmel követni a csapat építkezését és növekedését” – mondta Grosjean.

Egy kicsit lemaradt a MiniDrivers a friss hírekkel...

"Na, most nem történt épp semmi?" - ezzel a kérdéssel nyit a MiniDrivers híradójának legfrissebb epizódja, miután a legutóbbi rész élessé válásának napján olyan hírek láttak napvilágot, mint James Vowles kinevezése a Williamsnél, vagy éppen a Kínai Nagydíj végleges törlése. Lássuk, miként foglalta össze a múlt hét jelentősebb eseményeit a spanyol animációs sorozat!

 

Feszült a hangulat a Mercedesnél Vowles távozása miatt?

Néhány hete érkezett a hír, miszerint a Williams a Mercedes korábbi főstratégáját, James Vowlest csábította el Jost Capito üresen maradt csapatfőnöki székébe. Bár Toto Wolff korábban úgy nyilatkozott, hogy az istálló áldását adta Vowles távozására, Dr. Helmut Marko információi szerint ez nem egészen így van. 

„Nekem egészen más információim vannak. Vowles saját megállapodást kötött, a szóbeszéd szerint pedig néhány remek mérnököt is magával visz, a forrásaink szerint pedig emiatt olyan feszült a hangulat a Mercedesnél” – idézi az osztrák szakembert a Crash.net. 

Marko szerint Vowles távozása csupán rövid távon fogja éreztetni hatását Brackley-ben: „Meglátjuk, mi történik, mindazonáltal én továbbra is azt hiszem, hogy a Mercedes lesz a legnagyobb ellenfelünk a címvédésért folytatott harcban.”

Az utolsó időpont is elkelt: a Haas nyitja a bemutatók sorát

Utolsóként a Haas F1-es csapata is bejelentette idei bemutatójának dátumát, amellyel az amerikaiak mindenki mást megelőznek ezen a téren, a nagy napra ugyanis már január 31-én sor kerül, igaz Günther Steinerék a Williamshez hasonlóan csupán a 2023-as festésről rántják majd le a leplet egy online prezentáció keretében. A festés tekintetében csupán apróbb módosításokra lehet számítani az új főszponzor, a MoneyGram érkezésével.

Belepte a hó a suzukai pályát, ilyen egy kör rajta – videó

Télen gyakran osztanak meg az F1-es versenypályák magukról olyan fotót a közösségi médiában, ahol havas körülmények között láthatjuk a helyszínt. Suzuka sem kivétel ez alól, de a japánok egy lépéssel tovább mentek: egy autóval körbe is mentek a behavazott legendás pályán.

Videó: Alonso megérkezett az Aston Martinhoz

Rövid videót töltött fel a közösségi oldalára az Aston Martin, amelyen azt láthatjuk, hogy – néhány nappal korábbi bejelentkezésében tett ígéretének megfelelően – Fernando Alonso megérkezett új csapata központjába az első munkanapjára. A kétszeres F1-es világbajnok vélhetően többek között az üléspróbát is a napokban ejti meg. Hivatalosan astonos színekben először a február 13-i csapat- és autóbemutatón láthatjuk majd a spanyolt.