Miért és hogyan nyúlt bele az FIA a pattogásproblémába?
https://formula.hu/parc-ferme/32705
Az elmúlt hétvégén egy technikai direktíva borzolta fel leginkább az érintettek kedélyeit, mely a pattogás megszüntetésével igyekszik megóvni a versenyzők testi épségét. A háttérről Mészáros Sándor beszélt a Formula Podcast legújabb adásában 16:59-től.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Hamilton: Ez évek óta nem volt meg...
https://formula.hu/parc-ferme/38239
Elégedett a Mercedes F1-es autójával Lewis Hamilton: a három versenyhétvége alatt két győzelmet jegyző, az európai szezon során a harmadik legtöbb pontot szerző, és a tabellán rohamosan zárkózó hétszeres világbajnok a siker mellett annak örül leginkább, hogy az autó is kezd olyanná válni, amilyennek ő szeretné.
„Pénteken szörnyű volt az autó, nagyon szenvedtünk az egyensúlyával, aztán vasárnap életre kelt, amin nagyon meglepődtem: először átvettem a vezetést, aztán elhúztam a többiektől” – mondta Hamilton még az FIA sajtótájékoztatóján.
„Teljes mértékben úgy érződött, hogy kontroll alatt van minden, és ez az érzés évek óta nem volt meg. Éppen ezért volt furcsa érzés így befutni” – utalt arra, hogy végül ennek ellenére is második lett George Russell mögött, akit utólag kizártak a túl könnyű autója miatt.
Formula1.5 – Belehúzott az Aston Martin!
https://formula.hu/parc-ferme/38238
Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?
Fiktív másodosztályú bajnokságunkban Nico Hülkenberg az egymás után szerzett két győzelemmel egészen megközelítette Fernando Alonsót Silverstone után, ám az Aston Martin visszavágott, így nem csupán a spanyol előnye hízott meg ismételten, hanem Lance Stroll is vissza tudta venni a második helyet a némettől. Ők ketten, valamint Yuki Tsunoda alkotják az üldözőbolyt, míg mögéjük Daniel Ricciardo zárkózott fel az 5. helyre.
A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.
Utoljára Schumachert zárták ki az élről technikai okok miatt
https://formula.hu/parc-ferme/38237
Nagyon régen, kereken 30 éve fordult elő utoljára, hogy technikai szabálysértés miatt kizártak egy futamgyőztest az F1-ben – ráadásul szintén Spában történt az eset, az érintett pedig az első világbajnoki címe felé tartó Michael Schumacher volt, akinek Benettonján túl vékony volt a fa padlólemez, s így közvetlen bajnoki riválisa, Damon Hill örökölte meg a győzelmet.
Egyébként azóta is előfordult egyszer, hogy utólag változott a Belga Nagydíj győztesének kiléte, Lewis Hamiltont 2008-ban egy pályaelhagyáshoz kapcsolódó jogosulatlan előnyszerzés miatt sújtották időbüntetéssel.
Wolff: Talán az egy kiállás miatt nem volt meg a minimumsúly?
https://formula.hu/parc-ferme/38236
Miközben az F1 világa a stewardok vizsgálatára vár abban az ügyben, miszerint George Russell autója megsértette a minimumsúllyal kapcsolatos előírásokat, Toto Wolff a Skynak nyilatkozott, s elmondta, szerinte miből fakadhatott a probléma: „Jelentették a stewardoknak, hogy gond volt a súllyal, meglátjuk, hogyan döntenek. Nem tudom kommentálni a dolgot, mert a stewardok még nem mondták ki az ítéletüket, de gyanítom, hogy azért történhetett, mert ilyen hosszan használtunk egy szett versenygumit.”
„Az embernek el kell fogadnia az ilyesmit, ha a stewardok ellenünk döntenek, akkor valami hiba történt. Egy kettős győzelem nagyszerű eredmény lett volna a nyári szünetre, ennél jobb nem is lehetne. A pozitívum ebből a versenyből az lehet, hogy két olyan autónk volt, amely két különböző stratégiával etalont jelentett. Ki mondta volna meg ezt néhány hónappal ezelőtt?”
GYORSHÍR: Kizárhatják George Russellt a Belga Nagydjíról!
https://formula.hu/parc-ferme/38235
FRISSÍTVE: A stewardok 18:10-re rendelték be az illetékeseket meghallgatásra.
Az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer által jegyzett dokumentum értelmében a futamgyőztes George Russell autója másfél kilogrammal könnyebbnek találtatott a 798 kilogrammos súlyhatárnál. Az eset a stewardok elé került, az ilyen kihágások következménye rendszerint a kizárás. Amint lesz friss információnk, jelentkezünk.
A képen a Mercedes garázsában uralkodó tanácstalanságot örökítette meg helyszínen tartózkodó kollégánk, Mészáros Sándor:
Szavazz: Ki nyeri a Belga Nagydíjat!
https://formula.hu/parc-ferme/38234
Kíváncsiak vagyunk a véleményetekre! Szerintetek ki nyeri a nyári szünet előtti utolsó futamot, a Belga Nagydíjat?
Hol és mikor nézheted a Belga Nagydíjat?
https://formula.hu/parc-ferme/38233
Érkezik a Formula-1-es Belga Nagydíj, valamint a Formula-3 és a Formula-2 mezőnye is pályára gurul Spában – íme a vasárnapi menetrend az autósport világából. Fontos, hogy a párizsi olimpia miatt az F1 futamát ma a Duna TV-n követhetitek figyelemmel.
Vasárnap
7:50- ERC, második teljes versenynap (RallyTV, előfizetés után online)
8:30 Formula-3, főfutam
10:00 Formula-2, főfutam
11:00 WRX, előfutamok (RallyTV, előfizetés után online)
15:00 WRX, elődöntők és döntő (RallyTV, előfizetés után online)
15:00 Formula-1, futam (Duna TV)
Ricciardo megérti Verstappen csapatrádiós kirohanásait
https://formula.hu/parc-ferme/38232
A múlt hétvégi Magyar Nagydíj több kiemelt témájának egyike Max Verstappen csapatrádiós kiborulása volt, melyről az azóta eltelt napokban több versenyző is véleményt formált. Köztük volt a holland egykori csapattársa, Daniel Ricciardo is, akit Spában kérdeztek meg az esetről: „Hallottam a csapatrádiós dolgokat, a kis párbeszédeket közte és GP között” – utalt Ricciardo Verstappen versenymérnökének közkedvelt becenevére.
„Nézd, nehéz megmagyarázni, hogy néha miért vagyunk ilyenek… Egyes versenyeken nagyon nyugodt vagyok, máskor viszont ideges, minden bosszant és dühít. Szóval néha a tetteink és az érzéseink nem kiszámíthatóak…” – folytatta az ausztrál, aki szerint Verstappen nem tudta visszafogni a verseny során felgyülemlett frusztrációt. „Ez megtörténik, az ide-oda üzengetés a verseny alatt, valószínűleg nem ideális. De azt hiszem, mindannyian voltunk már így időnként.”
Ricciardo példaként saját, szintén igen frusztráló magyar versenyét hozta fel, illetve azt, hogy ő hogy kezelte a helyzetet: „Valamiért a csendet választottam, hogy ez beszéljen helyettem. Minden beszédet egy kicsit reménytelennek vagy tehetetlennek éreztem, így kezeltem a frusztrációmat azon a versenyen. Azt hiszem, ez versenyről versenyre változik.”
Csak néhány körön át tartott az F2 sprintversenye
https://formula.hu/parc-ferme/38231
A délutánról elhalasztott F2-es sprintet a tervezett 18:15-ös kezdési időpontban sem tudták elrajtoltatni, s végül magyar idő szerint fél hétkor engedték el a mezőnyt. A pole-ból induló Zak O’Sullivan meg tudta őrizni a vezetést, mögötte Dennis Hauger és Richard Verschoor haladt az esős pályán.
A mezőny óvatosan vezetett, a negyedik helyen álló Zane Maloney próbálkozott egy előzéssel, amely sikertelennek bizonyult, újabb lehetősége pedig nem volt már, ugyanis Pepe Marti autójának megállása miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Aztán a hetedik körben piros zászlóval megszakították a versenyt az eső miatt, így O’Sullivan idei második győzelmét aratta Hauger és Verschoor előtt.
Nem tudták megtartani az F2-es sprintfutamot az eső miatt
https://formula.hu/parc-ferme/38230
Már az F1-esek harmadik szabadedzését is gyakorlatilag elmosta az eső, a Formula–2-esek sprintversenyét pedig el is kellett halasztani. Az eredeti tervek szerint 14:15-kor rajtolt volna a verseny, de hamar világossá vált, hogy nem lehet elengedni a mezőnyt negyed háromkor. A körülmények nem javultak, így többszöri halasztás után 14:55-kor végül úgy döntöttek, hogy nem tartják meg a versenyt – mivel az F1-es időmérő a tervek szerint 16 órakor kezdődik, tovább már nem lehetett várni. A pótlásról még nem született döntés.
Spában valószínűleg a szokottnál is óvatosabbak az esőt illetően, hiszen élénken élhet emlékeinben Dilano van 't Hoff tavalyi tragédiája, mely szintén nagyon rossz időjárási körülmények között történt az Eau Rouge–Raidillon utáni szakaszon.
FRISSÍTVE: Az elmaradt futamot 18:15-kor próbálják meg pótolni!
FRISSÍTVE (18:15): Nem rajtolt el a verseny a tervezett időben, újabb halasztás történt, 18:30-kor adnak újabb tájékoztatást a helyzetről.
Éjszakába nyúlóan dolgozott a Red Bull péntek este
https://formula.hu/parc-ferme/38229
Nem dolgozhatnak éjszakába nyúlóan az F1-es csapatok a paddockban, a szerelők és mérnökök kímélése érdekében hozta meg ezt a szabályt az FIA, amely jól meghatározta azt, hogy mely időpontokban tilos ott lenni a pályán a személyzetnek.
Ez alól egy évben kétszer tehetnek kivételt a csapatok, és az FIA közleménye szerint a Red Bull Spában péntek este élt az egyik ilyennel: a szövetség megerősítette, hogy este tíz órakor még a pályán dolgozott a világbajnok istálló – viszont a két felhasználható kivétel egyikét lőtte el erre, így nem kap érte szankciót.
A Red Bull nem volt túl gyors pénteken a második szabadedzésen, amikor Max Verstappen egy körön és versenytempóban is a harmadik helyre volt elég a két McLaren mögött, és a holland bevallása szerint az első gyakorlás után rossz irányba indultak el a beállításokkal.
fotó: Red Bull Content Pool
A Haas figyelembe vette Ocon balesetét a szerződtetés előtt
https://formula.hu/parc-ferme/38228
Az Alpine-tól távozó Esteban Ocon hírhedten kemény tud lenni a csapattársaival szemben, amit legutóbb Pierre Gasly tapasztalt meg, amikor Monacóban gyakorlatilag oldalba kapta őt honfitársa. Az őt a következő évekre leigazoló Haas első embere, Ayao Komatsu Spában elárulta, hogy a monacói incidens idején már zajlottak köztük a tárgyalások, így természetesen mérlegre tették Ocon e „sajátosságát” a döntéshozatalkor: „Természetesen számításba kellett vennünk. Elég komoly incidens volt, szóval elbeszélgettem vele, és végül ennek ellenére ezt a döntést hoztam meg.”
Komatsu biztos benne, hogy amíg világos irányelvek vannak lefektetve a csapaton belüli viszonyokat illetően, addig nem lesz probléma az Ocon–Bearman kettőssel: „Sok múlik az átláthatóságon, a bizalmon, valamint azon, hogy egyértelműek legyenek a szabályok. A probléma akkor jelentkezik, ha megtörik a bizalom a csapat és a versenyző között. Én mindig átláthatósággal közelítem a versenyzőkhöz, személyes motivációk nélkül, a célok és a játékszabályok tekintetében egyértelmű programmal” – mondta, majd hozzátette:
„Amíg ezt előre tisztázzuk, amíg a kommunikáció teljesen átlátható, addig megvan a bizalom, és amikor megvolt a bizalom, sosem találkoztam olyan problémával, ami kicsúszott volna a kezemből. Szóval én személy szerint nem aggódom. Ha aggódnék, nem választottam volna ezt a kombinációt, mert az én felelősségem, hogy két olyan versenyzőnk legyen, aki a csapatért és a csapat érdekében dolgozik. Nincs kétségem afelől, hogy Esteban és Ollie is így fog tenni.”
Tsunoda csak a rajtrács végéről indulhat a Belga Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/38227
A VCARB sportigazgatója, Alan Permane árulta el a Racingnews365.comnak, hogy Yuki Tsunoda plusz motorelemeket kap erre a hétvégére, és a rajtrács végérül indulhat csak a Belga Nagydíjon.
A japán pilóta a legtöbb elemével már kimerítette a teljes szezonra vonatkozó lehetőségeit, és bár Permane azt nem árulta el, hogy pontosan mit cserélnek ki, de mivel nem tízhelyes büntetésről (mint Max Verstappen esetében), hanem teljes hátrasorolásról beszélt, így biztos, hogy jó pár alkatrészből újat kap.
Emiatt a szombati időmérő eléggé értelmét veszíti majd Tsunoda számára.
Leclerc a Ferrari fő problémájáról beszélt
https://formula.hu/parc-ferme/38225
A Ferrari az elmúlt versenyeken az erősorrend negyedik helyére csúszott vissza, a pattogás jelensége pedig jelentős bosszúságot okoz a maranellói gárda versenyzőinek.
Charles Leclerc, a csapat monacói versenyzője szerint elsősorban a pattogás jelenségének megszüntetésére kell fókuszálniuk, hiszen jelenleg ez az egyik fő problémájuk.
„Ha meg tudunk szabadulni a pattogástól, akkor nagyon jó teljesítményre lehetnénk képesek. Ez lassít minket a fejlesztési versenyben, és erre a területre fókuszálunk jelenleg” – mondta Leclerc.
„Amennyiben a pattogási problémát meg tudjuk oldani, nagyot léphetünk előre” – tette hozzá a monacói.
Leclerc egyébként arra számít, hogy az F1-es Belga Nagydíjon fogja a leginkább kínozni őket a pattogás.
Rövidebb lesz a Kemmel DRS-zónája Spában
https://formula.hu/parc-ferme/38226
Az FIA bejelentette, hogy a Kemmel-egyenesben lévő DRS-zónát lerövidíti az előttünk álló Belga Nagydíjra. A cél az, hogy ne legyen túl könnyű a féktávon beférni a másik elé, küzdeni kelljen érte, így a nagyon hosszú egyenes DRS-része 75 méterrel lerövidül. Ennek értelmében a Raidillion után 305 méterrel nyithatja a hátsó szárnyát az, aki egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, az érzékelési pont viszont az egyes kanyarnál nem változik.
Spában újra F1-es autóba ül a Mercedes reménysége
https://formula.hu/parc-ferme/38224
Amióta kiderült, hogy Lewis Hamilton 2025-ben már nem a Mercedes, hanem a Ferrari versenyző lesz a Formula-1-ben, az Ezüst Nyilak saját 17 éves neveltje, Andrea Kimi Antonelli tűnik a fő favoritnak a hétszeres világbajnok helyére. Bár az utóbbi hetekben Toto Wolff csapatfőnök már kissé óvatosabban fogalmazott az olasz tehetséggel kapcsolatban, Antonelli teljesítménye viszont épp feljavult a Formula-2-ben, Silverstone-ban és a Hungaroringen is győzni tudott.
Mindeközben pedig intenzív tesztprogramot is teljesít a pilóta a Mercedes korábbi versenygépeivel (a szabályok szerint legalább kétévesnek kell lennie a technikának, ami azt jelenti, hogy Antonelli már a jelenlegi szabályrendszer szerint épített 2022-es masinával is körözhet). Ennek egy újabb lépése lesz, hogy a Belga Nagydíj utáni napokban Spában is tesztelni fog Antonelli – minderről Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke beszélt, aki hangsúlyozta, hogy nem könnyű megszervezni egy ilyen alkalmat, hiszen nincs külön tesztcsapatuk erre a költségplafon miatt is, mint régen:
„És Kimi is rendkívül elfoglalt a Formula-2-es naptár miatt, ami a fő fókusz itt Európában” – tette hozzá Shovlin. „Teljesítünk egy napot vele itt Spában a hétvége után, aztán pedig további eseményeket is tervezünk később az évben. De minden jól halad, és a mostani programok kezdenek afelé fordulni, hogy megtanítsuk, hogyan finomítsuk a hozzáállást az időmérőkhöz, a hosszú etapokhoz. Csak arra törekszünk, hogy ezt mind elvégezzük, és ő is tisztább képet kapjon arról, min kell dolgoznia, hol kell fejlődnie, de eddig minden jól megy.”
Marko tagadja, hogy Verstappen jövője összefüggene a maradásával
https://formula.hu/parc-ferme/38223
Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja olyan sajtóértesülések terjedtek el, melyek szerint Helmut Marko maradása biztossá vált 2026-ig a Red Bullnál. Ennek pedig a híresztelések szerint Max Verstappen szempontjából is különös jelentősége lehet, hiszen már hónapokkal ezelőtt arról pletykáltak, hogy a holland szerződésébe bekerülhetett egy olyan záradék, amely lehetővé teszi számára a távozást már a kontraktusa 2028-as lejárta előtt is, amennyiben a 81 éves szakember elhagyja az istállót.
Ez a kiskapu zárulhatott be nemrég, amikor Marko elkötelezte magát a Red Bull mellett – maga az F1-es sportszakmai tanácsadó azonban a Sky Germanynek nyilatkozva tagadta, hogy bármi ilyen kitétel létezne a címvédőnél: „Ez nem igaz. Nem akarunk erről publikusan beszélni. Igazítottunk a szerződésemen. De ennek semmi közvetlen következménye nincs Max Verstappenre nézve.”
A McLaren oldalán tér vissza egy korábbi jelentős szponzor az F1-be
https://formula.hu/parc-ferme/38222
Újabb komoly támogatóval kötött partnerséget a McLaren: a bejelentés értelmében többéves megállapodásra került sor a wokingi Formula-1-es alakulat és a Mastercard között. Az együttműködés értelmében a bankkártyák kiadásával foglalkozó globális pénzügyi vállalat logói természetesen meg fognak jelenni a McLaren autóin és felszerelésein az idény későbbi részében, míg a cég azt ígéri, hogy a kártyatulajdonosok számára exkluzív bepillantást enged a McLarenhez és az F1-hez a Mastercard Priceless Experiences programukon keresztül.
A Mastercard korábban jelen volt már főtámogatóként is az F1-ben: a vállalat volt a névadói szponzora 1997-ben a Lolának, amely egyetlen nagydíjon, az Ausztrál Nagydíjon indult el, ám ott sem tudta kvalifikálni magát, így rögtön meg is szűnt. Ezt követően a Mastercard 1998-tól a 2001-ig a Jordan istálló támogatója volt a száguldó cirkuszban.
Eső kavarhatja fel a hétvégi F1-es Belga Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/38221
Az előrejelzések szerint ezúttal sem ússzuk meg eső nélkül az F1-es Belga Nagydíjat. Az utóbbi években megszokhattuk, hogy a speciális mikroklíma miatt rendszeresen megfűszerezi a spái hétvégét az időjárás, és várhatóan így lesz ez most is.
Az időjósok jelenleg úgy látják, hogy pénteken és szombaton is esni fog majd az eső, míg a futam napja jelen állás szerint száraz lehet, amire nehezen tudnak majd felkészülni a csapatok.
Ezen a két napon huzamosabb ideig eshet, főleg szombaton látjuk majd ritkán a napot – 20 Celsius-fok körüli hőmérsékletekre kell számítani, valamint enyhe szélre, de amikor esik, akkor tovább hűlhet a levegő.
Vasárnap is van esély kisebb záporokra, de ez még bizonytalanabb – meleg pedig akkor sem várható, maximum 21 Celsius-fokos levegőhőmérsékletet jósolnak jelenleg.
„Valentino a példaképem, de Marc a valaha volt legjobb” – Quartararo
https://formula.hu/parc-ferme/38220
A MotoGP-éra két messze legkiemelkedőbb versenyzője Valentino Rossi és Marc Marquez: előbbi kilenc világbajnoki címet nyert, utóbbi nyolcnál jár jelenleg (a királykategóriában 7-6 az arány az olasz javára). Gyakran felmerül a kérdés, hogy melyikük a jobb versenyző – most ezt kapta meg a 2021-es vb-győztes Fabio Quartararo is a TwoJeys ékszermárka interjújában, a néhány éve a gyári Yamahánál épp Rossi helyére megérkező francia pedig kettős választ adott:
„Mindig Valentino volt a példaképem. Különböző szakaszokból állt vele a kapcsolatom. Amikor hétéves voltam, elkészült vele a közös fotó. Később amikor 15 éves lettem, meghívott a ranchára. Aztán 2021-ben helyet cseréltünk a MotoGP-ben. Akkor hatalmas volt a nyomás, hiszen a király helyét kellett átvennem. Mindenesetre többen is inspiráltak engem, de ötéves korom óta ő a példaképem.”
„Mindig kedveltem Valentinót, de Marc a valaha volt legjobb, még ha kevesebb címet is nyert. 2014-ben megnyerte az év első tíz futamát, és azt gondoltam: ’ki ez a srác?’. Mindennek tetejébe pedig akár esős, akár száraz, akár szeles a verseny, akár jók vagy a legrosszabbak a körülmények, mindig nagyon gyors. Számomra ez a legjobb példa arra, ami leírja, milyen motoros. Nagyon agresszív, és amikor látod motorozni, mindig úgy tűnik, hogy másfél másodperccel gyorsabb nálad.”
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!