DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő

Az Alpine egy különleges képpel ünnepelte Alonso új rekordját

Azzal, hogy elindult Bakuban Fernando Alonso történelmet írt, mivel múlt vasárnap volt 21 éve, 3 hónapja és 1 napja annak, hogy megkezdődött a spanyol pilóta pályafutása, ezzel pedig övé lett minden idők leghosszabb F1-es pályafutása. A kétszeres világbajnok Michael Schumachertől vette át ezt a titulust, csapata hivatalos Instagram-oldalán pedig egy különleges kép jelent meg, melyen két korszakot mostak össze. Látható az akkor még Renault néven futó enstone-i csapattal való ünneplése a 2005-ös Kínai Nagydíjon, egy idei fotó, néhány Alpine ruhás csapattag, továbbá a csapat által lógatott táblán a rekorddal kapcsolatos legfontosabb infók olvashatók. Alonso karrierjével kapcsolatban a kép sarkában további adatok találhatók, így azt is megtudhattuk, hogy eddig összesen 18427 kört tett meg, 341 futamon indult, 221 alkalommal volt pontszerző, 98 dobogót, és 32 győzelmet szerzett.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Sajtó: Sainz és a Williams tárgyal, a Mercedes miatt választhatja a csapatot

Carlos Sainz a Monacói Nagydíj csütörtöki médianapján nyilatkozta azt, hogy összes opcióját számba akarja venni, mielőtt kiválasztja a legjobbat közülük. A hírek szerint az opciók közé tartozik a Williams is – az angol és olasz nyelvű F1-es sajtóban több forrás erről számolt be.

Az Autosport arról ír, hogy a felek között „előrehaladt” állapotban tart az egyeztetés. A lap szerint a Red Bullnál Sergio Perez, a Mercedesnél pedig Andrea Kimi Antonelli miatt záródhat be az ajtó 2025-re, a nagy esélyesnek tartott Audi pedig azonnal dönteni szeretne.

Sainz és a Williams összekapcsolása nem új keletű: a spanyolt februári sajtóhírek szerint Grove-ban látták, miután a Ferrari bejelentette Lewis Hamilton leigazolását. Joggal merülhet fel a kérdés, miért lenne vonzó Sainz számára a jelenleg pont nélkül álló Williams. A hírek szerint a Mercedes kiválóan halad 2026-os motorprojektjével a riválisokhoz képest, ezért a spanyol a gyártó valamelyik partnercsapatát preferálja – ebből nyilván az is adódik, hogy Sainz nem egyetlen évre menne az istállóhoz.

Leclerc a testvérével, Verstappen Tsunodával indulna Le Mans-ban

Nem csupán szóba került a három hét múlva esedékes Le Mans-i 24 órás a Monacói Nagydíj FIA-sajtótájékoztatóján, de meglepően nagy teret is kapott: hét percen keresztül kérdezték róla a meghívott versenyzőket, ami a 43 percre nyúlt esemény egészéhez képest jelentős szelet. Mind a hat F1-est megkérdezték, indulnának-e a versenyen, a válaszok így hangoztak:

Max Verstappen: „Igen, egyértelműen. 11-12 éves voltam, amikor apám az LMP2-ben, aztán LMP1-ben versenyzett. Hihetetlen volt, még gyerekként is, az atmoszféra, az, hogy csapattársakkal együtt kell megtalálni a kompromisszumos beállításokat. Intenzíven követem, volt pár beszélgetés is róla, de jelen pillanatban korai lenne beszállni a szabályok miatt. A BoP-n még javítani kell, nekem pedig a versenyzői súly sem kedvez, felszereléssel 80 kiló vagyok. Yuki, te kellenél nekem csapattársként, a súlyod miatt szárnyalnál, kompenzálnád az enyém!”

Charles Leclerc: „Két éve jobban nyomon követem, mióta a Ferrari beszállt a Hypercar kategóriába, idén pedig annál is jobban, mivel az öcsém GT-ben kezdett versenyezni. Szeretnék Le Mans-ban indulni egy napon, de mindannyiunk számára ugyanaz a probléma: őrült az F1-es menetrend, nem lenne idő felkészülni Le Mans-ra. Egy napon majd szívesen indulnék a testvéremmel.”

Esteban Ocon: „Szorosan szemmel tartom, mivel az Alpine is versenyez a Hypercarban, én is ott leszek Le Mans-ban a 24 óráson. Jó látni, hogy ennyi gyártó van a topkategóriában és nagy harcokat vívnak. Sokszor elmondtam már, nekem a Formula-1 a célom, de soha ne mondd, hogy soha. Egy tesztre egyértelműen nem ez a megfelelő pillanat, de egy nap, ha lesz lehetőség, vállalkoznék rá, ám nem egyszerre az F1-gyel.”

George Russell: „A Formula-1-es karrierem után egyértelműen versenyeznék Le Mans-ban, akár pár mostani F1-es sráccal. Alexszal pár éve beszéltünk is arról, versenyezhetnénk együtt, például GT-ben.”

Alex Albon: „Ugyanez. Ez egyértelműen ott van minden versenyző bakancslistáján. Szívesen indulnék ezekkel a srácokkal. Nem tudom, hogyan valósítanám meg, de fent van.”

Yuki Tsunoda: „Le Mans? Bocsánat, nem figyeltem a kérdést… Igen, egy napon igen. Bocsánat, eléggé szét vagyok csúszva.”

Fotó: Red Bull Content Pool, DPPI

„Rendkívül közel járok a szükséges szinthez” – Sargeant maradna a Williamsnél

A múlt héten már James Vowles, a Williams F1-es csapatfőnöke is kimondta, hogy inog az ülés Logan Sargeant alatt. Alexander Albon leendő csapattársaként az utóbbi hetekben már több név is felmerült Andrea Kimi Antonellitől kezdve Valtteri Bottasig, de a másodéves amerikai is szeretné megtartani a helyét: „Természetesen maradni akarok. Hiszem, hogy eljuthatok a szükséges szintre, szóval ezt próbálom elérni” – jelentette ki Monacóban a Formula.hu jelenlétében Sargeant, aki arra a kérdésre, hogy szerintem mennyire jár közel ehhez a szinthez, így felelt: „Rendkívül.”

A pilótával szembeni egyik elvárás az, hogy konstansan Albon teljesítményéhez közel kerüljön, és miközben Sargeant úgy érzi, hogy előrelépett az utóbbi időben, vannak azért nehezítő tényezők is – amelyekkel ugyanakkor a Williams is tisztában van: „Úgy gondolom, minden hétvégén van esélyem, így ezen is, ugyanakkor nehéz, ha néhány fejlesztés hozzá érkezik. De végső soron a csapat tisztában van az autók közötti különbségekkel, szóval ha a pályán nem is látszik, kalkulálni tudnak vele” – fogalmazott. Hozzátette: Vowles végig támogatta őt az elmúlt másfél évben és ez most is így van, és együtt akarják előremozdítani a jelenleg kissé küszködő, a konstruktőri értékelésben sereghajtó Williamst.

f1-sargeant-williams-imola

Kártérítést kapott Schumacher családja egy újság mesterséges intelligenciás „interjúja” miatt

Mi is beszámoltunk róla tavaly áprilisban, hogy a német Die Aktuelle bulvárlap egyik száma olyan címlappal jelent meg, amelyen Michael Schumacher és „Az első interjú” szöveg volt látható. A kétoldalas „interjúban” pedig olyanok hangzottak el a, hogy „az élete nagyon megváltozott” a hétszeres F1-es világbajnoknak a 2013 év végi síbaleset óta. Csak a cikk legvégén derült ki, hogy az egész interjút mesterséges intelligenciával készítettek, azaz természetesen semmi köze nem volt az említett baleset óta a nyilvánosságban nem is mutatkozó német exversenyzőhöz.

A bíróság most 200 ezer eurós kártérítést ítélt meg Schumacher családjának az álinterjú miatt. A Die Aktuelle főszerkesztőjét egyébként két nappal a szóban forgó cikk és lapszám megjelenése után kirúgták.

f1-michael-schumacher

Nem igazán egyeztet Tsunodával a Red Bull

SI202405190659_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

Nem egyeztet a Red Bull Yuki Tsunodával – árulta el a japán F1-es pilóta. A karrierje eddigi legerősebb szezonját futó, a pontverseny tizedik helyén álló versenyző elismerte, hogy természetesen szeretne az anyaistálló egyik autójába beleülni, de nem úgy néz ki, hogy feltétlenül vele számolnának Milton Keynesben.

„Pilótaként mindig olyan autóban és csapatban akarunk lenni, amely jól teljesít, és nyilvánvaló, hogy jelen pillanatban a Red Bullé a mezőny legjobb autója. Főleg ha már egy ideje a Red Bull család tagja vagyok, akkor különösen szeretnél abba az autóba beleülni. Szóval hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem ez a célom” – mondta Tsunoda.

„Nagyszerű lenne, ha beleülhetnék a Red Bullba, de az igazság az, hogy nem sok egyeztetés zajlik köztem és a csapat között. Szóval teszem a dolgom, és meglátjuk, hogy hogyan alakul a jövő.”

Tsunoda egyébként fontos szereplője lehet az F1-es pilótapiacnak, hogy hogyan, arról a Formula Podcast legutóbbi adásában beszélgettünk:

Duracell nyuszi kerül a Williams F1-es autóira Monacóban – fotók!

Nemcsak a McLaren készül egyedi festéssel a hétvégi F1-es Monacói Nagydíjra, hanem a Williams is – bár a grove-i istálló dizájnjának „átalakulása” nem fogható a wokingiak Ayrton Senna által inspirált brazil zászlós fényezéséhez. A Williams autóira ugyanis „csak” a Duracell ikonikus rózsaszín nyuszija kerül fel a hétvégén.

f1-williams-duracell-nyuszi-monaco-1

A cég 2022 óta támogatója a csapatnak, és a szponzor eddig is ötletesen tűnt fel a pilóták feje feletti légbeömlőnek, mintegy elemet mintázva. Most ezen a részen tűnik fel a Duracell nyuszija is: „Izgatottak vagyunk, hogy megadhatjuk a Duracell nyuszinak a lehetőséget, hogy először kóstoljon bele a Formula-1-be Monacóban, egyesítve egy ikonikus szimbólumot egy ikonikus versenypályával” – mondta el a Williams kereskedelmi igazgatója, James Bower.

f1-williams-duracell-nyuszi-monaco-2

Piastri a sisakjával is Senna előtt tiszteleg az F1-es Monacói Nagydíjon

A McLarennél nemcsak az autó öltözik Ayrton Senna tiszteletére a brazil zászló és a háromszoros világbajnok ikonikus sisakjának színeibe a hétvégi Monacói Nagydíjon, ahol a 30 éve elhunyt pilóta minden idők legsikeresebb versenyzője, hanem Oscar Piastri is bukósisakja is. Az ausztrál Senna legendás dizájnját megidéző festéssel fog versenyezni a hercegség utcáin, később pedig el is árverezik majd a sisakot, amelynek bevételét az Ayrton Senna Alapítvány részére ajánlják majd fel.

Erősorrend: Norris már Verstappen nyomában

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.

A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

Az Emilia-romagnai Nagydíjat követően természetesen továbbra is Max Verstappen áll az élen, Lando Norris viszont megelőzte az év eleje óta stabilan a második helyen álló Carlos Sainzt. Az Aston Martin versenyzői ellentétes irányb mozogtak: Lance Stroll sokat nyert idei legjobb hétvégéjével, Alonso viszont két helyet bukott idei legrosszabb produkciójával.

A versenyzők erősorrendje az első hét nagydíj átlaga alapján:

podcast-rankings_03

A Formula Podcast legfrissebb adása, benne az imolai hétvégére adott pontszámokkal, a podcastmegosztókon és YouTube-csatornánkon is meghallgatható:

Komatsu: Magnussennek meg kell küzdenie a helyéért

Az már bizonyos, hogy Nico Hülkenberg távozik a Haas istállótól, hogy az Audivá alakuló Sauber (Stake, Kick…) versenyzője legyen, és az is igen valószínűnek tűnik, hogy a Ferrarinál Dzsiddában debütáló Oliver Bearman lesz az utóda. A másik ülés sorsa viszont erősen kérdéses, a paddockban elhangzó pletykák szerint Ocon, Tsunoda és Zhou is szóba jöhet Kevin Magnussen helyén – amellett persze, hogy a dán maga is esélyes lehet a helyének megtartására.

magnussen-bahrein

Amikor Ayao Komatsu csapatfőnöknek feltették a kérdést, hogy Magnussennek meg kell-e küzdenie a helyéért, a japán szakember aligha meglepő módon igennel felelt: „Nem tudok sokat mondani, de természetesen igen, teljesítenie kell. De ebben a helyzetben egy olyan teljesítmény, mint a mostani nagyon, nagyon jó. Viszomt Kevinnek az egész hétvégét össze kell raknia” – utalt Magnussen remek versenytempójára Komatsu, amihez viszont gyenge időmérő társult.

A csapatfőnök arról is beszélt, hogy a mostani teljesítményükkel adott a lehetőség arra, hogy a magasabb polcokról is válogathassanak a pilóták közül: „A legjobb esélyünk arra, hogy jó versenyzőket vonzzunk magunkhoz, a pályán nyújtott teljesítmény, szóval ez a célunk” – mondta, azt viszont nem árulta el, kikkel egyeztetett: „Nem tehetem, az nagyon tisztességtelen lenne azokkal szemben, akikkel tárgyalok! Te sem örülnél, ha bizalmasan beszélnénk, és én elárulnám, hogy beszélgettünk.”

magnussen-imola

Különleges festéssel érkezik Monacóba a McLaren!

A McLaren különleges festéssel emlékezik meg a Monacói Nagydíjon a 30 évvel ezelőtt elhunyt Ayrton Sennáról, aki mindenki másnál többször, összesen hatszor győzött a Hercegség utcáin.

 mclaren-senna-monaco

A különleges festést Senna sisakja ihlette, a háromszoros világbajnok klasszis a brazil zászló színeit viselte magán.

mclaren-senna-monaco-2

Csökkentett formában tarthatja meg F1-es bónuszát a Ferrari?

Zajlanak az egyeztetések a csapatokkal a 2026-ban életbe lépő új Concorde-egyezmény részleteiről, amely a Formula-1 működési alapjait fekteti le. A Motorsport.com számolt be róla, hogy módosulhat némileg a Ferrarit a pénzdíjakból megillető bónusz formája. Az istállók nagyjából a felét kapják meg jelenleg az F1 bevételeinek a Concorde-egyezmény által szabályozott leosztásban: ennek jelentős részét képezi az, hogy a konstruktőri helyezések alapján osztják szét a pénzeket, viszont a Ferrari ezen felül kap még bónuszt is a történelmi jelentősége miatt, hiszen a maranellóiak az egyetlen alakulat, amely a száguldó cirkusz 1950-es indulása óta minden szezonban jelen voltak.

A Motorsport úgy tudja, a jelenlegi megállapodás szerint a Ferrari minimum 5 százalékos részesedést kap a bevételekből. Ezt az alapértéket akkor kapja meg, ha a csapatok számára biztosított bevételrész nem haladja meg az 1,1 milliárd dollárt. Ugyanakkor a mostani Concorde-egyezmény alapján a Scuderia nagyobb részesedésre tehet szert, amennyiben magasabbak a bevételek: ez akár a 10 százalékot is elérheti, ha 1,6 milliárd dollár fölé vagy környékére nő az említett összeg. A Motorsport értesülései szerint viszont a 2026-os új egyezményhez érkezett javaslat szerint a Ferrari bónuszát az alap 5 százalékban maximalizálnák – azaz továbbra is jelentős extrát kapnának a vörösök, viszont kikerülne a növekedési tényező annak kiszámításából.

f1-ferrari-imola-3

„Nem úgy néz ki, hogy vissza fogok térni az F1-be” – Vettel

Sebastian Vettel 2022 végén vonult vissza a Formula-1-től, a hétvégi Emilia-romagnai Nagydíjon azonban jelen volt a paddockban, mindenekelőtt Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halálának 30. évfordulója kapcsán. Viszont ezen kívül terjengtek olyan pletykák, hogy a német akár az F1-es visszatérésen is dolgozhat – erről a Pitwall alább látható adásában is beszéltünk utazó tudósítónk, Mészáros Sándor helyszíni információi alapján –, maga a négyszeres világbajnok azonban a Channel 4-nek ugyan elismerte, hogy olykor hiányzik neki az F1, de összességében boldog a jelenlegi életével:

f1-vettel-imola

„Élvezem az életet, különösen a gyerekekkel töltött időt. Természetesen hiányzik a Formula-1 az olyan napokon, mint ez, amikor süt a nap, és telt ház van. Ilyenkor azt kívánom, bárcsak egy versenyképes autóban ülnék, nemcsak úgy itt állnék a rajtrácson” – fogalmazott Vettel. „Ugyanakkor nem úgy néz ki, hogy vissza fogok térni, mert nagyon másképp csinálom a dolgokat. Sok dolog hiányzik, de vannak olyanok is, amelyek egyszerűen nem működnek együtt. Rendkívül nehéz döntés volt, máig fáj, bár szerintem már jobb így másfél év távlatából. Úgy hiszem, meg vagyok elégedve ezzel és élvezem az új életemet.”

Wolff Hornernek: Dolgozz a matekon, a 19 az nem 220

Christian Horner két hete megindította a nagy számháborút azzal, hogy kijelentette: több mint 200-an igazoltak a Mercedes motorrészlegétől, a HPP-től a Red Bullhoz. Mindez annak kapcsán, hangzott el, hogy Zak Brown azt állította, hogy sorra érkeznek az önéletrajzok a Red Bull alkalmazottjaitól Wokingba. „A Mercedestől 220 embert szereztünk meg. 220-an jöttek át a HPP-től [a Mercedes motorrészlege] a Red Bull Powertrainshez. Szóval ha az emberek elvesztéséről beszélünk, én jobban aggódnék ez a 220 ember, semmint egy-két önéletrajz miatt” – mondta akkor Horner.

wolff-2024-2

Most Imolában megkérdezték Toto Wolffot, hogy mit gondol Horner állításáról, s aligha meglepő, hogy ő „kissé máshogy tudja” a dolgokat: „Dolgoznod kell még a matekon. Tizenkilenc mérnök. Egyébként pedig akármekkora is ez a szám, szerintem van egy természetes fluktuáció a csapatok között, ami teljesen normális.”

„A motorrészlegünk a lehető legjobb, csúcskategóriás a vezetőség, nincs egy milliméter sem a HPP-ben, aminek másmilyennek kellene lennie a szervezeti felépítést és az ott dolgozó embereket illetően, akikkel van szerencsém kapcsolatba kerülni. Ez egy tökéletes szervezet.”

Miniszterelnöki vizit: Thaiföld dolgozik az F1-es nagydíj megszerzésén

Thaiföld miniszterelnöke, Srettha Thavisin az Olaszországban tett hivatalos látogatása keretében ellátogatott az Emilia-romagnai Nagydíjra, ahol Stefano Domenicali F1-vezérigazgató mellett a sportág más részvényeseivel is beszédbe elegyedett arról, hogy országa szívesen bekerülne az F1 versenynaptárában. A hírek szerint a kormány támogatása mellett Thavisin a thai többségi tulajdonban lévő Red Bullra is számítana a projektben.

pf-thavisin

Látogatása után a 62 esztendős politikus a közösségi médiában a következőt tette közzé: „A thaiföldi kormány azon szándékával összhangban, hogy a közeljövőben az F1-es versenyeket Thaiföldre hozza, meglátogattam az Autodromo Enzo e Dino Ferrarit, és megbeszélést folytattam a Formula One Group vezetőivel. Ez összhangban van azzal a politikánkkal, hogy Thaiföldet a nemzetközi események és tevékenységek globális térképére helyezzük.”

A bangkoki utcai verseny a tervek szerint 2027-ben vagy 2028-ban kerülhet be a naptárba.

bangkok

Formula1.5 – Russell vezeti a „másodosztályt”

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a három csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz öt helyet az első hat közül?

Természetesen így is az a három versenyző emelkedik ki a mezőnyből, akik a nagy hatos mögött állnak a bajnokságban, de több érdekeséget is megfigyelhetünk. Nico Hülkenberg stabil teljesítménye (a szezonnyitó óta mindig a 9-11. helyek valamelyikén zárt) ebben az értékelésben sokkal jobban kifizetődik, s azt is láthatjuk, mennyire erősen teljesít csapattársához, a Logan Sargeantot is épphogy megelőző Valtteri Bottashoz viszonyítva Guanyu Zhou.

pf-pf15-imola

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Videók: Így hajtotta meg Senna utolsó F1-es McLarenjét Vettel Imolában

Sebastian Vettel már csütörtökön is az élére állt az Ayrton Senna és Roland Ratzenberger 30 évvel ezelőtti halálára történő megemlékezéseknek azzal, hogy ő vezette Imolában a pálya körbefutását. Vasárnap aztán Senna 1993-as, azaz utolsó McLarenjébe ülhetett be az Emilia-romagnai Nagydíj helyszínén, és azzal körözött, egy brazil zászlót is lengetve a pilótafülkében. Vettel amúgy elismerte: most érzékenyült el az egyik legjobban egész versenyzői karrierje során. Íme, néhány felvétel minderről és a fánkozásról:

Verstappen az imolai győzelme közben még egy virtuális 24 órást is megnyert

Nem elég, hogy a Formula-1-es Emilia-romagnai Nagydíjon versenyzett Max Verstappen – és aratott kemény utolsó körök után győzelmet –, a regnáló világbajnok szombat este még egy etap erejéig a virtuális nürburgringi 24 órásba is beszállt a Team Redline színeiben. A holland egysége aztán vasárnap délután be is húzta a győzelmet, azaz Verstappen úgy nyert a szimulátorversenyen, hogy közben épp pályán volt Imolában!

A Team Redline részéről Luka Crane az online közvetítés során egyébként viccelődött is azzal, hogy „ők egy olyan csapat, amely hagyja, hogy kifejezhesse magát az F1-ben” a holland. „Engedtük neki, hogy induljon Imolában, mert mi ilyen csapat vagyunk. Nem akarjuk meggátolni a versenyzőinket a hobbijukban. Támogatók vagyunk, sosem fogunk vissza senkit.”

f1-verstappen-rb

TCR: Két magyar győzelmet is láthattunk vasárnap

Két magyar győzelmet is láthattunk ezen a hétvégén a TCR különböző sorozataiban. Losonczy Levente a TCR Europe-ban versenyez, amely ezúttal Belgiumba, Zolderbe látogatott – honfitársunk ütközött az időmérőn, a sérült autóval pedig a 10. helyet szerezte meg, amelynek köszönhetően pole-pozícióból rajtolhatott a fordított rajtrácsos versenyen. A főfutamon maradt is a tizedik helyen, a fordított rajtrácsos versenyen viszont élt a lehetőséggel: megőrizte az első pozíciót, és megszerezte első győzelmét a sorozatban – megelőzve hondás csapattársát, Ruben Voltot, valamint Franco Girolamit.

Bucsi Attila közben Spielbergben, a Red Bull Ringen versenyzett a TCR Eastern Europe sorozatban, vagyis a kistúraautózás kelet-európai régiós bajnokságában – amely a Balaton Park Circuiten kezdett legutóbb. Bucsi az ott aratott győzelme után ezúttal is remekelt: megszerezte a pole-pozíciót, majd az első futamon egy ütközés miatt megsérült az autója, amivel így is be tudott érni a dobogó harmadik fokára. A vasárnapi futamon a hetedik helyről rajtolhatott, de felzárkózott, remekül versenyzett, majd az utolsó kör utolsó érdemi féktávján az élre állt és győzelmet aratott – így újabb magyar sikert  láthattunk a hétvége során.

bucsi-m1ra-tcr

fotó: M1RA Facebook

Bokszutcai rajt a „nem elég jó” fejlesztések után az Aston Martinnál

A várakozásokat alulmúló hétvégét teljesít egyelőre az F1-es Emilia-romagnai Nagydíjon az Aston Martin, amely egyébként a leghosszabb listát adta le még pénteken az FIA-nál az Imolába hozott fejlesztéseikről: többek között az első szárnyuk is megújult az első európai állomásra. Ehhez képest Fernando Alonso már a Q1-ben kiszállt, Lance Stroll pedig a Q2-ben búcsúzott az időmérőn – a kanadai ki is mondta, hogy nem elég jó a friss csomag: „Nem ilyen hétvégében reménykedtünk a fejlesztéseinkkel, nem elég versenyképesek. Szerintem minden működik, csak nem elég jók, úgyhogy tovább nyomjuk. Más csapatok versenyképesnek tűnnek, míg mi nem vagyunk eléggé azok jelenleg. Ugyanolyannak érződik, mint tavaly: hoztunk néhány fejlesztést, talán kicsit segítettek, de több kell ahhoz, hogy felzárkózzunk” – összegzett a kanadai.

Az már csak hab a tortán, hogy minden jel szerint Alonso még csak nem is az utolsó sorból, hanem a bokszutcából vághat majd neki a vasárnapi futamnak. Az Aston Martin ugyanis módosított a futómű-beállításokon a spanyol autóján, ami automatikusan bokszutcai rajtot jelent a szabályok értelmében. Az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer a stewardok elé is vitte az ügyet, a hivatalos megerősítése ennek csupán formalitás – ezzel amúgy Logan Sargeant léphet majd egyet előre a rajtrácson.

f1-alonso-aston-imola

Indy 500: Penske-tarolás az első időmérőn, Ericsson veszélyben

Szombaton rendezték a jövő hétvégi Indy 500 kvalifikációjának első napját, amelyen hármas Penske-siker született: Will Power teljesítette a leggyorsabb négykörös átlagot 376,197 km/h-s (233,758 mérföld/órás) átlaggal, megelőzve Scott McLaughlint és Josef Newgardent. A top 12 rajtsorrendje egyébként vasárnap dől majd csak el, a legjobb rajthelyekről döntő szakaszba bejutott még például két McLaren Alexander Rossi és Pato O’Ward révén, a kétszeres Indy 500-győztes ex-F1-es Takuma Sato is, illetve az autótörés után az utolsó pillanatokban javító Rinus VeeKay.

Nincs ott ellenben az első 12-ben például Colton Herta és a bajnoki címvédő Alex Palou sem: ők a 13. és 14. helyekről vághatnak neki a jövő vasárnapi ötszáz mérföldesnek. Scott Dixon is alulteljesített a 21. rajthelyével, míg Romain Grosjean 26. lett. Az utolsó négyes pedig szintén újra pályára gurul ma, hogy eldöntsék, melyikük marad le a futamról (a 34 nevezőből 33 indulhat): a névsor legnagyobb meglepetése Marcus Ericsson, aki a hétközi egyik edzésen nagyot is bukott. Ott van még a „kiesőzónában” az újonc és szintén autót röptető Nolan Siegel, a mezőny női versenyzője, Katherine Legge, valamint a tavaly eredetileg nem kvalifikáló, de végül a megsérülő Stefan Wilson helyére beülő Graham Rahal. Folytatás este 21 órától, amikor kialakul a végleges rajtfelállás.

Az Indy 500 kvalifikációjának első napja (a 13-30. rajthelyek eldőltek):

1. Will Power Penske
2. Scott McLaughlin Penske
3. Josef Newgarden Penske
4. Alexander Rossi McLaren
5. Kyle Kirkwood Andretti
6. Kyle Larson McLaren/Hendrick
7. Felix Rosenqvist Meyer Shank
8. Santino Ferrucci Foyt
9. Takuma Sato RLL
10. Pato O’Ward McLaren
11. Rinus VeeKay Carpenter
12. Ryan Hunter-Reay DRR-Cusick
13. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian
14. Alex Palou Ganassi
15. Callum Ilott McLaren
16. Marcus Armstrong Ganassi
17. Ed Carpenter Carpenter
18. Kyffin Simpson Ganassi
19. Marco Andretti Andretti/Curb-Agajanian
20. Helio Castroneves Meyer Shank
21. Scott Dixon Ganassi
22. Agustin Canapino Juncos Hollinger
23. Sting Ray Robb Foyt
24. Christian Rasmussen Carpenter
25. Tom Blomqvist Meyer Shank
26. Romain Grosjean Juncos Hollinger
27. Linus Lundqvist Ganassi
28. Christian Lundgaard RLL
29. Conor Daly DRR-Cusick
30. Pietro Fittipaldi RLL
31. Marcus Ericsson Andretti
32. Nolan Siegel Coyne
33. Katherine Legge Coyne/WR
34. Graham Rahal RLL

indy500-power-penske