DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Segíteni akarta Gaslyt, büntetőpont lett Latifi jutalma

Öt másodperces időbüntetést és egy büntetőpontot osztottak ki egy kék zászlós incidensért az Azerbajdzsáni Nagydíj utolsó helyezettjének, Nicholas Latifinek. A stewardok közleménye szerint a kanadai 12 kék fényjelzést hagyott figyelmen kívül a 7-es kanyar és a célvonal közt, miközben mögötte a negyedik Pierre Gasly érkezett, akit épp Lewis Hamilton üldözött.

Latifi érvelése szerint éppen azzal tett volna keresztbe Gaslynak, ha azonnal elengedi az AlphaTaurit, azzal viszont, hogy előtte maradt, DRS-lehetőséget biztosított neki a hosszú egyenesben. „Utólag beszéltem is Pierre-rel, elmondtam, mi volt a szándékom, ő pedig egyetértett. DRS-t akartam adni neki, mert ha pár kanyarral előbb engedem el, akkor nem nyithatta volna, Hamilton pedig elkapja. Azt gondoltam, adok neki DRS-t, ezzel pedig kiegyenlítem, ameddig feltartottam. Azt mondta, helyesen tettem” – nyilatkozott a nagydíj után a Williams pilótája.

A stewardokat azonban nem hatotta meg a gondolatmenet, és kiosztották a büntetést, arra hivatkozva, hogy kék zászló esetén az első adandó lehetőségnél el kell engedni a gyorsabb autót. Az öt másodperc nem változtatott Latifi 15., utolsó helyén, egyedül a büntetőpont fáj a kanadainak, a negyedik licenszén.

Fotó: Williams

Legendás ausztrál pályán bemutatózott a Red Bull Vettel világbajnok autójával

Formula-1-es autó száguldott az ikonikus Mount Panorama versenypályán – az istálló a bathursti 12 órás futam hétvégéjén tartott bemutatóköröket. Az egyik régebbi modellt vitték el Ausztráliába, a 2011-es RB7-et, amellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte: a volán mögé az istálló tartalékpilótája, az új-zélandi Liam Lawson ült.

„Egyszerűen őrületes volt, az első kör az igazat megvallva ijesztő volt” – számolt be a vezetési élményről Lawson.  „Bizonyos pontokon kicsit durva volt ez a pályán, de azt hittem, egy Formula-1-es autóval rosszabb lesz. A Down Conrodot például teljesen padlón vettem, a The Case-nél pedig nagyjából 120 méternél fékeztem.”

Az RB7-est elsősorban utcai bemutatókra használják, és bár Bathurstre speciálisan átalakították, az autó leszorítóereje jóval alacsonyabb, mint annak idején versenykész állapotban volt. A nem hivatalos pályarekord sem dőlt meg: ezt 1:48,8-cal változatlanul Jenson Button tartja, aki egy McLarennel bemutatózott korábban ugyanitt.

Közel tízperces képanyag az RB7 bathursti köreiről – a V8-as motorokat kedvelő rajongóknak kedveskedve kommentár és zene nélkül:   

 

Az egyik legnépszerűbb amerikai showmannel állt ki gokartozni Perez

A Ford nagy visszatérése a Formula-1-be az USA egyik legnézettebb esti műsorában, a The Tonight Show-ban is szerepet kapott, melynek 30 millió feliratkozója van a YouTube-on. A műsorvezetőt, Jimmy Fallont a Kék Ovál vezérigazgatója, Jim Farley készítette fel egy gokartmeccsre – nem más, mint Sergio Perez ellen. A verseny bírója Christian Horner volt – magát a futamot elnézve azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy a végeredmény le volt fixálva…

A Red Bull nem tudja, mennyire fáj majd a büntetés

Az érvényben lévő esélykiegyenlítő rendszer értelmében a Red Bull konstruktőri bajnokként mindenképpen a legkisebb szélcsatornaidőt kapta volna a mezőny tagjai közül, de a költségsapka túllépése miatt kapott büntetés értelmében tovább csökken a fejlesztésre felhasználható időkeret. Christian Horner csapatfőnök a Daily Mailnek nyilatkozva elmondta, egyelőre nem tudják pontosan, mekkora hátrányt jelent ez nekik, de azt biztosnak tartja, hogy szorosabb lesz a küzdelem, mint a tavalyi év utolsó szakaszában:

„Szerintem a Ferrari és a Mercedes biztosan előrelépett és még nem ismerjük a költségsapka miatti büntetés tényleges hatását. A csapat szenzációs munkát végzett annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésre álló szélcsatornaidőből, csodálatosan reagáltak erre a kihívásra, de csak az idő mondja meg, hogy a pályán ez mire lesz elég.”

horner-sulayem

„Ez mindig egy nagyon fontos szakasza az évnek, a tervezési és felkészülési fázis, mely meghatározza, hogy alakul a szezon további része. Várakozással és idegeskedéssel teli időszak ez” – nyilatkozta a legrégebb óta hivatalban lévő F1-es csapatfőnök.

Van így értelme az autóbemutatóknak?

A Red Bull pénteki bemutatója kapcsán (melynek legfontosabb eleme persze nem az RB19 volt, sokkal inkább a Ford-kapcsolat bejelentése) lángolt fel a vita a közösségi média legváltozatosabb bugyraiban azt illetően, hogy van-e egyáltalán értelme az autóbemutatóknak tekintve azt, hogy a legtöbb esetben a leleplezett versenygép köszönőviszonyban sincs azzal, ami ténylegesen pályára gördül az első teszten (nem is beszélve a szezonnyitóról)... Mondd el a véleményed, mit gondolsz a kérdésről?

Verstappen szerint hadd politizáljon, aki akar

Nem aratott osztatlan tetszést a versenyzők körében az a döntés, melynek értelmében a versenyzők nem tehetnek engedély nélkül politikai, vallási és más hasonló állásfoglalásokat – még azok között sem, akik Hamiltonnal vagy épp Vettellel ellentétben nem gyakran adnak hangot világnézeti meggyőződéseiknek.

Közéjük tartozik Max Verstappen is, aki a következőt mondta a kérdésről: „Szerintem mindenki másmilyen. Vannak, akik szókimondóbbak másoknál, én a magam részéről kevéssé vagyok az, mert túlságosan elkötelezett vagyok a versenyzés mellett ahhoz, hogy minden részletet és minden tényt a megfelelően megismerjek egy-egy kérdéssel kapcsolatban” – nyilatkozta a holland, aki ettől függetlenül nem ért egyet a szabályozással:

verstappen-2023-launch

„Nem tartom szükségesnek, hiszen így tulajdonképpen azt biztosítod, hogy egyes emberek ne mondják ki a véleményüket, amit igenis meg kellene engedni nekik. Ahogy mondtam, egyesek többet beszélnek, mások kevesebbet, de ez a döntés kissé feleslegesnek tűnik.”

Ricciardo örül, ha egy terepmotorral elbír

Daniel Ricciardo régi vágya, hogy hazája egyik legnagyobb presztízsű versenypályáján, a hétvégi bathursti 12 órás futamnak otthont adó Mount Panoramán vezethessen, mint mondta, ha mást nem, akkor egy bemutatóautót. Kiváló alkalom lett volna ehhez a Red Bull parádéja a mostani félnaposan, ám nem ő, hanem a csapat neveltje, Liam Lawson kapta meg a lehetőséget.

Ha bosszantja is Ricciardót, hogy mellőzték, ennek semmi jelét nem adta, s sajátos stílusában hessegette el, hogy bármi problémája lenne ezzel: „Teljesen rendben van. Még mindig nyaraló üzemmódban vagyok, szóval ez túl komoly lenne most. Jó, ha elbírnék egy 110 köbcentis krosszmotorral!”

ricciardo-bike-v

 

A 2023-as Intercontinental GT Challenge első állomását, a bathursti 12 órást magyar idő szerint szombat este háromnegyed nyolctól vasárnap reggel háromnegyed nyolcig futják.

Leclerc parkolásain röhög a Twitter népe

Charles Leclerc akkor se tudna rendesen parkolni, ha az élete múlna rajta – ezzel a mondattal indított be egy meglehetősen nagy visszhangot kapó posztsorozatot egy Twitter-felhasználó, aki részletesen elemzi a Ferrari versenyzőjének elsősorban Monacóban elkövetett parkolási kihágásait, sőt a beszélgetésfolyamba mások is bekapcsolódtak különböző sztorikkal. A lényeget persze az a kommentelő ragadta meg, aki így sommázott: Vezetnie kell tudnia, nem parkolni.

pf-lecpark

Persze a korrektség jegyében említsük meg, hogy a Formula.hu legutóbbi csapatépítőjén épp e sorok írója lett köznevetség tárgya, amikor az illendőnél jóval több próbálkozás után sikerült betalálnia a vonalak közé...

Az újoncnak még mindig fáj a 2018-as szezon

A tavaly Monzában beugró, majd idénre  az AlphaTauritól teljes szezonra szóló szerződést kapó Nyck de Vries csapata podcastjében elmondta, hogy a mai napi keserű emlék számára a 2018-as F2-es évad, melyet a negyedik helyen zárt – az előtte végző trió ugyanis már a következő szezonban, azaz négy évvel előtte királykategóriás szerződést kapott. A holland pilóta nem próbál mást hibáztatni a történtekért:

devries-2022

„Ha néhány hibám nem lett volna, a 2. vagy a 3. helyen végezhettem volna a bajnokságban” – mondta a 28. születésnapját pár nap múlva ünneplő versenyző. „Jó volt a tempónk, szép számú versenyt nyertünk, de túl sok drága hibát követtem el, és különösképp az F2-ben, ahol két verseny van egy fordulóban, az egész hétvégédet tönkreteheti egy ilyen hiba. Kétszer szenvedtem balesetet a győzelemért harcolva, azaz gyakorlatilag két hétvégét elbuktam” – folytatta a holland, aki Albontól 10, Norristól pedig 17 ponttal maradt el a végelszámolásnál.

„Az első három helyezett, George, Lando és Alex mind felléptek az F1-be, én pedig, hogy teljesen őszinte legyek, csak magamat hibáztathattam, hiszen én tehettem róla, hogy nem tudtam több pontot szerezni.”

Indul a tesztidőszak a MotoGP-ben – egy nagy visszatérő is lesz a sepangi shakedownon

Vasárnap felébred téli álmából a MotoGP: február 5-től 7-ig Sepangban rendezik az úgynevezett shakedown-tesztet, amelyen a jövő hétvégi kollektív gyakorlás előtt a gyártók tesztversenyzői és az újoncok kapnak rendre lehetőséget, hogy bejárassák a motorokat a több hónapos pihenő után. Újoncból viszont csak lesz idén a mezőnyben, a Gas Gas Tech3 színeiben debütáló Moto2-es világbajnok, Augusto Fernandez, így az állandó versenyzők közül egyedül ő vesz részt a háromnapos „kisteszten”.

Az öt gyártó tesztelői között viszont találunk még érdekességeket, mindenekelőtt a KTM-nél. Az osztrák márka ugyanis Mika Kallio és a Jerezben majd szabadkártyásként versenyen is induló Dani Pedrosa mellett motorra ülteti a nemrég leigazolt Jonas Folgert is. A német a kisebb kategóriákban eltöltött közel egy évtized után 2017-ben lépett fel a MotoGP-be, hazai nagydíján szerzett egy második helyezést, ám később kiderült, hogy Gilbert-szindrómát diagnosztizáltak nála, ami kettétörte királykategóriás karrierjét. Azóta teljesített néhány futamot a Moto2-ben, az IDM-ben bajnok lett, valamint feltűnt a Superbike-vb-n is, a MotoGP-s körforgásba viszont most tér vissza a KTM tesztmotorosaként.

motogp-folger-ktm

Ami a többi márkát illeti, náluk a szokásos tesztelők tűnnek fel: a Ducatinál Michele Pirro, a Hondánál Stefan Bradl, az Apriliánál Lorenzo Savadori, a Yamahánál pedig várhatóan a Cal Crutchlow, Katsuyuki Nakasuga, Kohta Nozane trió áll munkába vasárnaptól keddig.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Marko valótlant állított, Verstappen kijavította és tisztázta a helyzetet

Nemrég Dr. Helmut Marko állította ezt egy interjúban adott válaszában, hogy Max Verstappen még a magánrepülőjére is kért egy szimulátort, hogy addig is használhassa, amíg repül. Marko magyarázta is a hírt, úgy fogalmazott, hogy szerinte a hollandnak szüksége van erre az elterelésre, mert ez kapcsolja ki.

A Red Bull pénteki sajtóbeszélgetésén viszont Verstappen tisztázta a helyzetet:

„Szerintem félreértett, ezért mondott repülőt. De nem, nem telepítek szimulátort a repülőre, az abszurd lenne. Azt mondtam, hogy egy szimulátort akarok felállítani a motorhome-ban az európai futamokon, így vezethetek éjszaka is. Ez a hobbim és ez tart élesen” – mondta Verstappen.

f1-redbull-verstappen_1

fotó: Red Bull Content Pool

A szurkolók tervezhetik meg a Red Bull festését három idei F1-es futamra

Különös dolgot jelentett be a Red Bull a pénteki festésbemutatóján: az Amerikai Egyesült Államokban rendezett három idei F1-es futamon speciális dizájnt fog majd használni az autóin, és ráadásul a szurkolók tervezhetik meg ezeket.

A Make Your Mark névre hallgató verseny során bárki küldhet be terveket, a sorban először következő Miami Nagydíjra már most is várják a pályázatokat Christian Hornerék, később pedig az USA Nagydíjra és a Las Vegas-i Nagydíjra is lehet majd tervezni.

A Red Bull csapatfőnöke szerint sokat gondolkodtan ezen a projekten, szerinte izgalmas versenyt rendeznek ezzel a szurkolóknak, a legjobb dizájntervet pedig majd egy több tagból álló testület fogja kiválasztani.

f1-redbull-2023

fotó: Red Bull Content Pool

Már az EA Sports is Max Verstappen támogatói között van

Köztudott, hogy a hollandok kétszeres világbajnoka elképesztően komolyan veszi a szimulátorozást, ráadásul Verstappen a virtuális versenypályákon is sikeresnek mondható. Ez most egy újabb szponzori megállapodást hozott neki a konyhára, miután a Red Bull versenyzője a partnerséget kötött az EA Sports vállalatával, amely az F1 hivatalos játékának kiadásáért is felel. „A barátaimmal való játék pillanataitól kezdve a pályán kívüli versenyhelyzetekig, az EA Sports mindig is az életem része volt, ezért ezt az együttműködést nagyon természetesnek érzem, és büszke vagyok arra, hogy a 2023-as szezonban képviselhetem őket, mert több millió rajongójuk van” – idézte a cég hivatalos közleménye Verstappent. A kontraktus értelmében az EA Sports logója a következő szezonban a versenyző sisakján is feltűnik majd, továbbá közösen új tartalmakat készítenek a jövőben.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

EA SPORTS (@easportsinsider) által megosztott bejegyzés

Így szól a Ferrari idei motorja

Ahogy közelednek az autóbemutatók a csapatok egyre többet mutatnak magukból, a motorok beindítása pedig egy fontos esemény, ezért erről igyekeznek a rajongóknak is prezentálni valamit. Most a Ferrarinál is így tettek a csapat maranellói főhadiszállásán, ahol a Formula-1 hivatalos oldalának beszámolója szerint a csapatfőnök, Fred Vasseur, az alelnök Piero Ferrari, valamint a vezérigazgató Benedetto Vigna jelenlétében közel két percig járatták a 675-ös projektszámmal ellátott autójuk erőforrását. A szurkolók számára erről csak az alábbi sejtelmes videó került fel a közösségi oldalaikra, teljes valójában pedig február 14-én láthatjuk először az újdonságot.

Marquez: A három-négy fő esélyes között sem vagyunk ott

Amióta Marc Marquez eltörte a karját a 2020-as szezonnyitó Spanyol Nagydíjon, számára és főleg a Honda számára jórészt csak a küszködés jutott a MotoGP-ben. 2021-ben ugyan nyert három nagydíjat is a spanyol – amiről ő maga mondta el nemrég, hogy máig nem érti, hogyan sikerült neki, miközben a karja továbbra sem volt jó állapotban –, ezt leszámítva azonban a dobogóra is elvétve fért fel akár a nyolcszoros világbajnok, akár a márkatársai. Marquez fizikai problémái mellett egyértelműen irányt vesztett a Honda is az utóbbi pár évben, emiatt pedig a rövidesen 30 évessé váló motoros szerint nem tartoznak a fő esélyesek közé 2023-ban sem:

„Úgy gondolom, hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy nem favoritként vágunk neki a szezonnak. Még csak a három-négy fő esélyes között sem vagyunk ott a vb-címet illetően, vagy az én, vagy a Honda helyzete miatt, amely szintén nem a legjobb időszakát éli. Realistának kell lennünk, legalábbis az első versenyeken, különben egymást fogják érni a frusztráló pillanatok” – nyilatkozta Marquez a GQ hasábjai. A spanyolt és a Hondát a jövő hétvégén esedékes sepangi teszten láthatjuk először akcióban idén, a mezőny többi részével együtt, beleértve Marquez új repsolos társát, Joan Mirt is.

motogp-marquez-honda-valencia-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Itt követheted élőben a Red Bull bemutatóját!

A Haas után másodikként a regnáló világbajnok alakulat, a Red Bull Racing tartja meg a maga szezonindító eseményét. A helyszín rendhagyó módon New York, s várhatóan maga az esemény is rendhagyó lesz, hiszen a Formula.hu és a nemzetközi média egybehangzó értesülései szerint is bejelentik a Forddal való együttműködést. Mindenesetre az eseményen várhatóan az idei versenygép, az RB19-es dizájnját is leleplezik – magát az autót aligha –, s jelen lesz Christian Horner csapatfőnök, valamint a két pilóta, a címvédő Max Verstappen és csapattársa, Sergio Perez is.

A bemutató az alábbi videóban lehet élőben nézni majd – a közvetítés elvileg 14:30-kor kezdődik, de maga az esemény várhatóan 15 órakor:

Csapatot vált, de marad a WEC-ben Kubica

Továbbra is az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában láthatjuk versenyezni Robert Kubicát, ám idén már nem a Prema színeit fogja erősíteni (ahol épp egy másik korábbi Formula-1-es, Danyiil Kvjat lesz az egyik pilóta). Az Alfa Romeo F1-es csapatának is búcsút intő lengyel ugyanis visszatér a WRT-hez, amellyel 2021-ben, első sportautós idényében bajnoki címet ünnepelhetett a European Le Mans Seriesben. Érdekesség, hogy Kubicával együtt érkezik a WRT-hez egyik tavalyi csapattársa, Louis Deletraz is – ahogy a lengyel állandó szponzora, az Orlen is. Kubica és Deletraz mellett Rui Andrade alkotja majd a 41-es egységet a WEC futamain.

wec-kubica-lmp2

Kukázzák a dupla pontokat az Indy 500-on

Az IndyCar vezetői bejelentették, hogy a 2023-as szezonban a többi futamon is elérhető mennyiségű pontot osztanak ki a 107. indianapolisi 500 mérföldes versenyen. 2014-től 2022-ig ugyanis dupla pontokat osztottak a legendás viadalon: a győztes 100 egység tett zsebre, míg a többi versenyen csak 50 járt az első helyezettnek. A szervezők azonban úgy ítélték meg, ez aránytalan mértékben sújtotta azokat a versenyzőket és istállókat, akik rosszul szerepeltek az Indy 500-on – annak ellenére, hogy egyébként az említett időszakban egyetlen alkalommal sem lett bajnok a szezon végén az, aki megnyerte a május végi patinás futamot.

2015 és 2019 között amúgy az idényzárón is dupla pontokat osztottak az IndyCarban, ám ez a szabály meglehetősen népszerűtlen volt a szereplők körében, akik úgy érezték, ezzel mesterségesen akarják elhúzni az izgalmakat (érdekesség, hogy ugyanez a szabály az F1-ben egyetlen idényt élt meg még 2014-ben).

indycar-indy500-2022-start

F1-es visszavonulása után is maradhat GPDA-igazgató Vettel?

Bár Sebastian Vettel a 2022-es F1-es idény végén visszavonult a versenyzéstől, korántsem biztos, hogy a pilóták érdekvédelmi szervezetében, a GPDA-ban betöltött igazgatói pozícióból is távozik. Az elnök, Alexander Wurz például úgy tölti be a maga tisztségét, hogy már hosszú évek óta nem állt rajthoz a Formula-1-ben. Most épp az osztrák árulta el a PlanetF1.com lapnak, hogy időt adtak Vettelnek arra, hogy átgondolja, hogy a visszavonulása ellenére továbbra is részt akar-e venni a GPDA munkájában: „A szezon első szakasza során döntünk. Mindannyian időt akarunk adni Sebnek, hogy megfontolja a jövőjét, benne a GPDA-s szerepvállalás esetleges folytatásával.”

Wurz azt is hozzátette, hogy hozzáállásából fakadóan Vettel tökéletesen be tudná tölteni az elnöki posztot, s bármibe is fog, ott fantasztikus munkát végez. „Láthattuk, milyen tüzes és makacs tud lenni az autóban, de a pályán kívül, a sisakot levéve egy remek srác, aki minden szervezet számára hozzáadott értéket jelent. Szerencsések vagyunk vele az F1-nél, és biztos vagyok benne, hogy valamilyen szerepkörben még viszontlátjuk őt, akár csak megfigyelőként vagy a sport nagyköveteként. Biztosan nem lesz ideges attól, ha azt is hozzáteszem, hogy ne ő szokott a leggyorsabban válaszolni a levelekre, de mindent alaposan átrág. Egyszerűen egy top srác.”

f1-vettel-abudhabi-2022-grid

Hangerőt feltekerni: a Haas és az AlphaTauri is beindította az autóját

Ahogy közeledünk az előszezoni teszthez és az azt megelőző bejáratásokhoz – amelyeket filmforgatási napok keretében szokott megejteni a csapatok többsége –, egyre több F1-es alakulat indítja be a motorját és a 2023-as autóját, ami minden konstrukció életében kulcspillanatnak számít. Erről pedig a modern kor követelményeinek megfelelően posztolnak is a közösségi médiában – íme, az utóbbi másfél nap termése az AlphaTauri és a Haas jóvoltából:

Hamilton visszaült az utált F1-es Mercedesébe, pályán a McLaren is

Bár a hivatalos bahreini előszezoni tesztig még három hetet várnunk kell, már ébredezik a téli álmából a Formula-1. A Mercedes például szerdán és csütörtökön a Pirelli tesztprogramjában vett részt a franciaországi Paul Ricard versenypályán: tegnap még George Russell ült a volán mögé, míg csütörtökön Lewis Hamilton jelentkezett munkára. A hétszeres F1-es világbajnok annak ellenére pattant be a W13-asba, hogy a tavalyi szezon küszködései után jelezte: legszívesebben soha többet nem vezetné a pattogós 2022-es konstrukciót.

A Pirelli-teszt egyébként pénteken és szombaton az AlphaTauri részvételével folytatódik, méghozzá vizes pályán, míg az utolsó idény előtti gyakorlásra jövő héten kerül sor Jerezben, ahol a Mercedes mellett az Aston Martin lesz jelen.

 

Mindeközben a barcelonai pálya is F1-es motorhangtól volt hangos a napokban: a katalán helyszínen a McLaren tartott privát tesztet. Előbb Lando Norris, ma pedig Oscar Piastri vezette az MCL35M-et, azaz a két évvel ezelőtti, 2021-es versenygépet – különösen az újonc ausztrál számára lehet rendkívül hasznos minden egyes megtett kilométer.