DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 19. vasárnap

Így újulnak meg az F1-es tv-közvetítések grafikái

Megszokhattuk, hogy a Formula-1-ben néhány évenként megújulnak (hasonlóan a főcímhez) a közvetítésben látható feliratok és grafikák. Dean Locke, az F1 közvetítésekért és médiáért felelős igazgatója az Autosportnak elmondta: úgy döntöttek, a legújabb frissítés időpontja essen egybe a 2022-es új szabályok és új autók érkezésével, így az idei évben már némileg megújult dizájnt láthatunk az edzések és a versenyek során. Megújul a baloldali sáv, amelyen az aktuális állást követhetjük mindig figyelemmel, de némileg változik a különböző zászlójelzések grafikája, nem beszélve a futam előtti rajtrács-animációt – íme, néhány minta ezekről a FOM jóvoltából:

f1-grafika-1

f1-grafika-3

f1-grafika-4

f1-grafika-2

Fotók: FOM; Forrás: Autosport

Már a 2025-ös autóját is tervezi a Red Bull

Még a 2024-es autók bemutatója sem kezdődött el, de a vezető teljesítménymérnök, Ben Waterhouse elárulta, hogy az energiaitalosok már a 2025-ös autón is gőzerővel dolgoznak. "Az RB19-esnek is megvoltak a maga határai. Gondoljunk csak Szingapúrra, ahol nyilvánvalóan előtörtek a negatív erények is."

"Ugyanakkor egyértelmű, hogy sok már helyen nagyon erős autónk volt, így ezeket szeretnénk még tovább erősíteni. Ami az RB20-at illeti, az az autó már legalább hat hónapos, a figyelmünket pedig szépen lassan átirányítjuk az RB21-re."

Alonso síeléssel pihen rá a 2024-es szezonra

2023-ra az Aston Martinhoz igazolt Fernando Alonso, amely egy újabb rossz döntésnek nézett ki részéről, azonban mindenki legnagyobb meglepetésére a spanyol versenyző végre jó lóra tett, és az Aston Martin abszolút versenyképes autót épített a mögöttünk hagyott szezonra. Hogy a csapat fenn tudja-e tartani tavalyi formáját, esetleg még egy lapáttal rá tud-e tenni, az idei szezon egyik nagy kérdése lesz. Mindenesetre Alonso egy kis síeléssel pihen rá a rendkívül hosszúnak ígérkező 2024-es szezonra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fernando Alonso (@fernandoalo_oficial) által megosztott bejegyzés

 

Távozik a Ferrari korábbi főstratégája

Az olasz Corriere dello Sport értesülései szerint távozik a Ferrari Formula-1-es csapatától Inaki Rueda, aki 2015-ben csatlakozott a Scuderiához. Sokáig a Ferrari főstratégájaként dolgozott, mígnem Frederic Vasseur érkezésével visszafokozták a gyárba. A 2022-es szezonban rengeteg stratégiai hibát vétettek az olaszok, s 2023 óta már Ravin Jain dolgozik a helyszínen azért, hogy a lehető legjobb versenystratégiát biztosítsák Sainznak és Leclerc-nek.

Rueda nem szakad el teljesen a Ferraritól, továbbra is a család tagja marad, azonban az F1-es projektben már egyáltalán nem lesz érintett. A Corriere infirmációi szerint valamelyik sportautós részlegen kaphat szerepet a 45 esztendős spanyol szakember.

Megbukott a törésteszten a Red Bull? Marko ködösít

Több külföldi oldal is kész tényként közölte a héten, hogy a Red Bull új autója megbukott az FIA frontális töréstesztjén, azonban erről hivatalos megerősítés egyik fél részéről sem érkezett azóta sem.

A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko - aki további három évig tölti be ezt a pozíciót - most megtörte a csendet, de igazi választ ő sem adott a kérdésre: "Ha átmegyünk az első törésteszten, akkor pont az lett volna a gond! Akkor valahol nem végeztünk volna megfelelő munkát" - mondta Marko, akinek szavaiból azért arra lehet következtetni, hogy valóban elbukott a Red Bull az első próbán.

Niki Lauda fia is rajthoz áll a Dakaron

A háromszoros F1-es világbajnok első fia, Lukas az élete első Dakarján vesz  részt a napokban: egy T3-as Can-Ammel vesz részt a prológgal ma megkezdődő sivatagi száguldáson.

Lauda sosem volt profi versenyző, de a tereprali mindig is vonzotta, és 2022-ben Marokkóban debütált is egy Can-Am Maverickkel, és 2023-ban is rajthoz állt ugyanezen a versenyen.

Idénre nagyobb fába vágta a fejszéjét a Dakarral, és a prológon a 41 T3-as között a 21. helyen zárt a Challenger kategóriában.

dakar-lauda

Elképesztő videó: szemből érkezett, riválisának ütközött egy autós a Dakar prológján

Hajmeresztő felvétel az Ultimate Dakar Racing belsőkamerás videóján: az egyik bukkanó után a navigációt elrontó rivális szemből érkezet meg, nem tudták elkerülni az ütközést. Még az első éles szakasz előtt, a prológon...

„Még Verstappennel sem tudnánk nyerni”

Az F1-ben elérhető sikerek továbbra is nagyrészt az autón múlnak, a pilóta csak nagyon kis százalékot tud hozzátenni – ezt erősítette meg most Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, aki azt mondta, hogy inkább Adrian Newey-t igazolná le az istállóhoz, és nem Max Verstappent.

„Őt választanám, mert biztos, hogy győztes autót tud építeni. Még ha Verstappent is tennénk a mi autónkba, nem tudnánk nyerni. Szerintem Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen is tudna futamokat nyerni, ha Red Bullunk lenne” – fogalmazott Steiner a The Athletic kérdésére.

f1-haas-steiner

Szívrohamot kapott, kórházban van a korábbi F1-es pilóta

Wilson Fittipaldi még a karácsonyi ebéd során nyert félre egy darab húst, és kapott szívrohamot, amiről felesége, Rita adott tájékoztatást január 4-én. A 80 esztendős Fittipaldit újraélesztették, kórházban van, de a családja várja, hogy felébredjen, ami egyelőre nem történt meg.

A brazil expilóta a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi testvére, és korábban 35 Formula-1-es nagydíjon állt rajthoz három szezon alatt a hetvenes években a Brabham és a Copersucar-Fittipaldi színeiben, ebben az időszakban három pontot szerzett.

wilson fittipaldi

„Három napot adok az Audinak, és hazamennek”

Pénteken a prológgal kezdődik a 2024-es Dakar Rali, az esemény előtt pedig már megkezdődött a szópárbaj: tavaly nagy port kavart, hogy a futam közben módosítottak a BoP rendszeren, és az elektromos Audi teljesítményét javították a többiekhez képest, amiből a későbbi győztes Nasser Al-Attiyah-nak származott hátránya.

A katari most már a Prodrive versenyzője, de amikor az újabb BoP-módosítás miatt 21 lóerővel erősebbé váló Audikról kérdezték, megkezdte a pszichológiai hadviselést:

„Audi? Csak három napot adok nekik, és haza fognak menni, száz kilométer után láttuk ezt Marokkóban és Aragonban is” – utalt a 2023-as világbajnokság két futamára Al-Attiyah, egyúttal rámutatott arra is, hogy az Audi az utóbbi két évben megbízhatósági problémák miatt nem tudott érdemi eredményt elérni a Dakaron.

A csípős megjegyzésre a sivatagi száguldás háromszoros győztese, az Audi gyári pilótája, Carlos Sainz reagált:

„Azt gondolom, amit akar. Nehéz évünk volt, problémáink voltak a versenyeken, de látom a pozitív oldalát is. Szerintem ami Aragonban és Marokkóban történt, az most nem fog megtörténni.”

A most rajtoló Dakart felvezető videónk megtekinthető a YouTube-csatornánkon!

 

Nyílt töréseket szenvedett, kihagyja a Dakart az egyik esélyes

Borzalmas sérülésekkel került kórházba még decemberben Matthias Walkner, a korábbi Dakar-győztes motoros: egy kaliforniai teszten a por miatt nem vett észre egy öt méter mély szakadékot a pályán, és beleesett.

Az incidens után azonnal kórházba szállították, ahol kiderült, hogy 31 darabba tört a bokája, és nyílt törése lett a sípcsontjában, a szárkapocscsontjában és a lábfejében is.

Még ott, Kaliforniában átesett egy nagyon hosszú műtéten, majd hazaszállították Ausztriába, Grazba, ahol egy újabb 15 órás beavatkozás következett még karácsony előtt – a medencéjéből vettek ki csontot ahhoz, hogy a bokáját a lehetőségekhez képest helyre tudják hozni.

A szörnyű sérülések miatt nagyon hosszú felépülés vár rá, hónapokig lábadozik majd, és természetesen a 2024-es Dakaron nem tud részt venni – de ez most talán a legkisebb probléma…

walkner

Meglepő top3-at nevezett meg Hülkenberg

Amikor a 2023-as F1-es szezon három legjobb versenyzőjéről kérdezték, Nico Hülkenberg némileg meglepő módon Pierre Gaslyt nevezte meg harmadikként két ennél jóval kevésbé meglepő név, Fernando Alonso és Max Verstappen mellett. A német versenyző honfitársa, Christian Menath egy interjúban viccesen meg is kérdezte tőle, hogy mennyit fizetett ezért neki Gasly…

hulk-austria

„Az ő esetében alábecsülik, hogy csapatváltáson esett át, és rögtön nagyon jó szinten van” – felelt Hülkenberg a kérdésre. „A legtöbb versenyzőnek, és ezt tapasztalatból is mondom, időre van szüksége ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön az autóval és a csapattal. Ez általában időbe telik, ő viszont rögtön Esteban szintjén volt, sőt gyakran még meg is előzte őt a kvalifikáción. És ez szerintem igen erős teljesítmény.”

Amikor Menath visszakérdezett, hogy miért is ilyen nehéz egy csapatváltás, Hülkenberg rámutatott, hogy ezt nem lehet megérteni, ha az ember nem versenyez: „Újságíróként nem értheted meg, mennyire más az érzés, mennyire más a dinamika, mert nem ülsz az autóban. Időbe telik, amíg teljesen alkalmazkodsz és adaptálod a vezetési stílusodat. Különösen most, tesztelés nélkül és a versenyhétvégéken rendelkezésre álló nagyon korlátozott vezetési idővel ez általában hosszú időt vesz igénybe. És úgy gondolom, hogy ő nagyon-nagyon gyorsan és nagyon jól csinálta.”

gasly-spa

Február 12-én jön az új Aston Martin!

Az immár Aston Martin Aramco F1 Team néven induló silverstone-i alakulat arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy vadonatúj versenyautóját, az AMR24-et február 12-én fogják leleplezni.

Ezzel immár négy csapat bemutatójának időpontja került nyilvánosságra: a Williams és a Stake (azaz Sauber, azaz ex-Alfa Romeo) február 5-én tárja a nyilvánosság elé idei versenygépét – vagy legalábbis annak bemutatóváltozatát –, a Ferrari pedig egy nappal az Aston Martin után, február 13-án érkezik.

Emellett néhány meg nem erősített időpontról is tudomásunk van: az Alpine várhatóan február 7-én, a McLaren és a Mercedes pedig Valentin-napon, azaz február 14-én érkezhet.

aston-logo

Hamiltonék kizárása miatt változtatna Verstappen

Továbbra sincs hivatalos bejelentés azt illetően, hogyan alakíthatják át a sprintes hétvégéket idén – az egyik elképzelés szerint hozzányúlhatnak a sokat vitatott parc fermé-szabályhoz, melynek értelmében jelenleg a hétvége egyetlen szabadedzése után véglegesíteni kell az autó beállításait. A sprintek nagy kritikusa, Max Verstappen is úgy érzi, ehhez hozzá kell nyúlni – viszont megengedett magának egy pozitív megjegyzést is a sprinteket illetően.

verstappen-sit

„Ha csak egy kicsit is rossz irányba mentél az FP1-ben, akkor a sprintes hétvége hátralévő részében azzal a beállítással maradsz. Ez igazi szívás” – nyilatkozta a világbajnok az AmuS-nak. „Volt néhány igazán jó sprintes hétvége idén, de így sem voltam teljesen elégedett. Vegyük például a hasmagasságot Austinban. A Mercedes és a Ferrari nem szándékosan állította túl alacsonyra az autóit” – utalt Verstappen arra a beállítási problémára, mely Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárásához vezetett.

„De ha egyszer rossz irányba mentél, nincs visszaút, legfeljebb a guminyomással lehet valamit kicsikarni a helyzetből” – mondta a holland, aki nem örülne, ha a sprintszétlövést egykörösre módosítanák, és persze azt sem mulasztotta el, hogy még egy kicsit odaszúrjon az általa igen kevéssé kedvelt formátumnak: „Már én sem tudom pontosan követni, hogy éppen mik a szabályok. El vagyok veszve, tiszta cirkusz az egész.”

verstappen-suzuka

800 lóerő feletti sportautót villantott Leclerc

Még a monacói utcák luxusautó-felhozatalában is nagy feltűnést keltett Charles Leclerc legújabb szerzeménye, a mindössze 599 példányban elkészült Ferrari 812 Competizione Aperta egyik példánya. A több mint félmillió fontos árcédulát viselő autóban egy 6,5 literes (egyes feltételezések szerint az utolsó 12 hengeres) V12 erőforrás dolgozik, mely 819 lóerős teljesítményre képes.

pf-leclerc-812-1

pf-leclerc-812-2

Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyébként szintén vásárolt egy 812-est magának, ő az összesen 999 példányban legyártott zárt verzió mellett döntött.

Alonso új játéka: DTM-autót vásárolt

Néhány hete Fernando Alonso Instagram-oldalán futhattunk egy galériába: a spanyol pályanapot töltött a Motorland Aragón aszfaltcsíkon, és egy Aston Martin Vantage modellel körözött, amely az Alonso védjegyévé vált, a sisakjáról is ismert kék-piros-sárga színekbe öltözött.

Az autó háttérsztoriját a Motorsport.com tárta fel: az Aston Martin 2019-es rövidke DTM-projektjének egyik példányáról van szó: az R-Motorsport öt Vantage-t épített a Class One szabályrendszer alapján, melyek közül négy versenyzett a nem túl eredményes szezonban, az ötödik pedig tesztautó volt. Ez utóbbi került Alonso tulajdonába a motorokat építő HWA-tól.

Az autót még szeptemberben, a jaramai pályán adták át egy közönségtalálkozón Alonsónak, egy fontos módosítással: a spanyol kérésére utasülést szereltek be, hogy megoldható legyen az élményautóztatás. Alonso decemberben az aragóni pályán próbálta ki a 650 lóerős Aston Martint, Daniel Juncadella segítségével, aki a négy versenyző egyike volt 2019-ben. Alonso számos utast megautóztatott, aztán a volánt kölcsönadta a MotoGP-világbajnoknak, Marc Marqueznek.

Nem ez az egyetlen különleges jármű, amelyre Fernando Alonso szert tett: szintén a közösségi médiában láthattuk, egy LifeLive gyártmányú ralikrosszos cross car is birtokába került, ugyancsak a jól beazonosítható színekre festve.

Videó: Juan Manuel Fangio a monzai pályán

A kép mellett a hangra is érdemes figyelni az ötszörös világbajnok évtizedekkel ezelőtti kanyarvételeinél:

 

Ezért kell elküldeni Perezt?

A kétszeres világbajnok Mika Hakkinen is beállt azon véleményformálók sorába, akik kifejtették nézeteiket a nehéz helyzetben lévő Sergio Perezről. A finn klasszis úgy látja, nem a teljesítmény a legnagyobb probléma a mexikóival, sokkal inkább a hozzáállása… „Általában az egyik versenyző lassabb a másiknál, ebben az esetben Perez lassabb, mint Max, ez elég egyértelmű volt az utóbbi időben.”

hakkinen

„Ha a lassabb csapattárs elfogadja a helyzetet, képes jól kommunikálni a médiával és az istállóval, képes fejleszteni az autót, motivált és három-négy tizeden belül tud maradni a gyorsabbhoz képest, akkor szerintem ez nem rossz dolog” – fejtette ki Hakkinen, majd így folytatta: „De ha a csapattárs elkezd panaszkodni, ha azzal vádolja a csapatot, hogy nem ad neki jó autót, nem motivált, és az eredmények fel-le ugrálnak... Az nem jó a csapatnak, és ilyenkor változtatni kell.”

A finn éppen ezért nem hiszi, hogy a mexikóinak van maradása a csapatnál: „Tudom, hogy a Red Bull számára fontos a mexikói pilóta, hiszen Mexikó egy nagy piac, és ez hatással van a dolgokra. De végső soron azért vagy ott, hogy versenyezz, hogy jó eredményeket hozz, és hogy gyorsabban fejleszd az autót. Nem támaszkodhatsz csak egyetlen versenyzőre. Két pilótára van szükséged az autó fejlesztéséhez. Perez jövője a Red Bullnál? Szerintem nagyon valószínűtlen.”

perez-2023-abu

Sainz csak akkor harap, amikor kell

Harmadik szezonját töltötte együtt Carlos Sainz és Charles Leclerc a Ferrari színeiben, s miután 2021-ben a spanyol kerekedett felül a háziversenyben, 2022-ben viszont kellemetlen vereséget szenvedett, idén csak nüanszokon múlott kettejük párharca, melyet az utolsó két fordulóban Sainzot sújtó balszerencsét kihasználva Leclerc tudott megnyerni – igaz, a szezon egyetlen Ferrari-sikerét, s ezzel az utolsó háromból kettőt a spanyol aratta.

sainz-pole-singapore

A DAZN-nek nyilatkozva Sainz maga is azt emelte ki, mennyire szoros kettejük versengése: „Minden fordulóban fél tizeden belül vagyunk egymáshoz képest, Charles és én mindig együtt vagyunk. Amilyen képességei vannak egy körön, épp olyan jó abban is, hogy pozíciókat szerezzen a rajtnál. Nagyon jó párost alkotunk” – mondta a spanyol, aki szerint kettejük viszonyát illetően sincsen semmi probléma:

„Azt hiszem, nagyon jól kijövünk egymással, és szerintem ez a legjobb dolog a csapat számára: két olyan versenyzőnk van, akik egymást hajtják. Úgy gondolom, hogy egészséges a kettőnk közötti verseny, de mindig a csapatot helyezzük előtérbe. Próbálok harapni, amikor harapnom kell, és próbálom kontrollálni magam, amikor arra van szükség” – fejtette ki Sainz, aki elmondása szerint még a szezonnyitó előtt szeretné aláírni új szerződését.

sainz-zandvoort

A sakkozó Schumacher jó csapatfőnök lett volna

Az egykori F1-es pilóta, Timo Glock Michael Schumacher síbalesetének tizedik évfordulója kapcsán felidézett egy sztorit a német legendáról: a többszörös dobogós versenyzőt Schumacher tanította meg sakkozni! „Egészen sokat kerékpároztunk együtt, s amikor ő visszajött a Mercedeshez, én pedig a Virginnél és a Marussiánál vezettem, gyakran sakkoztunk is.”

glock

„Soha életemben nem sakkoztam előtte, de ő megtanított, hogy kell játszani, és a repülőutakon folyamatosan játszottunk. Nagyon élveztem, amikor le tudtam győzni, mert utált veszíteni” – idézte fel Glock nevetve. „Egy időben nagyon jól ment a sakk, s a Szingapúri Nagydíj környékén szinte minden meccset én nyertem. Jó móka volt” – tett hozzá a német versenyző, aki szerint Schumacher ma is a száguldó cirkuszban dolgozna, ha nem történik meg a baleset 2013 utolsó napjaiban…

„Szerintem most is a sportágban lenne, hiszen ennek szentelte az életét” – mondta Glock, aki szerint Schumacherből kiváló csapatfőnök lett volna. „Talán nem azonnal a visszavonulása után, hanem valamivel később, de biztosan alkalmas lett volna erre a pozícióra, hiszen mindig pontosan tudta, hogy mire van szükség.”

michael-schumacher

Tizennégy F1-es versenyző szerződése jár le 2024-ben

Kizárólag a McLaren és a Mercedes pilótapárosa, valamint Max Verstappen és Lance Stroll lehet nyugodt azt illetően, hogy 2025-ben is ugyanannál a csapatnál fog-e versenyezni majd, ahol idén is. Ez azt jelenti, hogy 14 pilótának jár le 2024 végén a szerződése, szóval meglehetősen izgalmas silly season elé nézhetünk majd idén. A Ferrarinál mindkét pilóta kontraktusa aez év végéig szól, miközben többször is hallottunk olyan pletykákat, hogy Sainzt szívesen vinné a 2026-os beszállásra készülő Audi. Az Alpine párosának valószínűleg csak alá kell majd írnia a hosszabbítást, míg a Williamsnél Albon helye biztosnak tűnik, már ha ő is maradni akar, Sargeantnak viszont le kell tennie valamit idén az asztalra.

A Red Bull-os, AlphaTauri-s keringőre most nem is pazarolnánk az energiáinkat, itt tényleg csak Max Verstappen helye biztos, míg a Stake-nél Bottas és Zhou sorsa is kérdéses lehet, a már említett Audi-projekt miatt. A finn kezében legalább ott van az az ütőkártya, hogy lehet nála értékes információ, amit még mercedeses korszakában szerzett, de Zhou egyelőre semmi extrát nem nyújt. Kérdés még, hogy a Haas megtartja-e a Magnussen–Hülkenberg párost, míg Fernando Alonso maradása az Aston Martinnál biztosnak tűnik, csak aztán a spanyol meg ne lepjen mindenkit még egyszer! Egyszóval izgalmas év vár ránk!


Fotó: F1