Így fordulhat elő, hogy Hamilton Verstappen előtt végez Abu Dhabiban, mégis a holland a világbajnok
https://formula.hu/parc-ferme/30887
Pontegyenlőséggel várja a 2021-es szezonzárót Max Verstappen és Lewis Hamilton, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag amelyikük előrébb végez az Abu Dhabi Nagydíjon, az lesz a világbajnok, ha pedig mindketten nulláznak, akkor a több győzelme révén a Red Bull-os lesz a befutó. Csakhogy van egy igen valószínűtlen eset, amikor a fenti állítás nem igaz: ha ugyanis Hamilton a két pontot érő kilencedik, míg Verstappen az egy vb-egységgel tizedik helyen fut be, s eközben a hollandé a leggyorsabb kör és az érte járó bónuszpont, akkor újfent pontazonosság alakulna ki, ami ez esetben is a trónkövetelőnek kedvezne. Persze ez eléggé elképzelhetetlen forgatókönyv, de sok mindent láthattunk már az idei évad során…
„Máris április elseje van?” – Ralf Schumacher reagált Alonso nyilatkozatára
https://formula.hu/parc-ferme/34769
Igazán egyedi véleményt fogalmazott meg néhány napja az Aston Martin pilótája, Fernando Alonso: Világbajnok-alapanyagnak tartja a spanyol újdonsült csapattársát, Lance Strollt. Lehet csupán véletlen egybeesés, hogy a páratlan dicséretekkel illetett kanadai pilóta Alonso új főnökének, az Aston Martin csapatot birtokló Lawrence Strollnak a fia, mégis sokak felvonták a szemöldöküket a kétszeres világbajnok nyilatkozatát olvasva.
Így volt ezzel a volt Formula-1-es pilóta, Ralf Schumacher is: „Hát persze! Az F1-es autók meg tudnak repülni. Vagy máris április elseje van?” – reagált Instagram-posztjában Michael Schumacher fivére.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Még be sem mutatta, de már pályára vitte új F1-es autóját az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/34770
A csapatok közül utolsóként, csütörtök este tartja a csapat- és autóbemutatóját az Alpine, de a franciák nem várták meg a leleplezést azzal, hogy megtegyék az első métereket az A523-assal: a közösségi oldalukra feltett poszt alapján ma Silverstone-ban tartottak bejáratást a 2023-as versenygéppel (ahogy egyébként a Williams is így tett hétfőn). Persze a fotó távolról és naplementében, rossz fényviszonyok mellett készült, nehogy idejekorán eláruljanak bármilyen részletet is a gépről…
Az Alpine közleményéből az is kiderült, hogy Esteban Ocon kilenc, a csapat új igazolása, Pierre Gasly pedig nyolc kört tett meg az autóval a brit pályán. Mind a pilóták, mind Matt Harman technikai igazgató kiemelte: simán, problémáktól mentesen zajlott az A523-as shakedownja.
Silverstone Shakedown #Alpine #F1 pic.twitter.com/NXWQT9aQSp
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) February 13, 2023
A Ferrari partnereként folytatja a Williamsnek hátat fordító szponzor
https://formula.hu/parc-ferme/34768
Zajlik az élet az F1 háza táján, az autóbemutatók mellett ugyanis a csapatok egyre-másra osztják meg a képeket az új autókról, csapatruházatokról, vagy épp sisakfestésekről. A sorból nem maradhat ki természetesen a Ferrari sem, a maranellói alakulat a hivatalos weboldalán jelentette be, hogy a 2023-as versenygépen a Bang & Olufsen logója is feltűnik majd. A hangtechnikai és elektronikai berendezéseket gyártó dán vállalat 2022-ben még a Williamsszel kötött hosszú távú szerződést, a jelek szerint azonban felek idő előtt megváltak egymástól.
„Nagy örömmel üdvözöljük a Bang & Olufsent a fedélzeten mint a csapat új hivatalos partnerét. A vállalat az elmúlt közel egy évszázadban egyet jelentett a legmodernebb hangtechnikával, a legfejlettebb dizájnnal párosulva. Akárcsak a Ferrari, a Bang & Olufsen is referanciaként szolgál a saját iparágában, a két vállalat pedig sokban hasonlít egymásra, épp ezért nagy várakozásokkal kezdjük el ezt az együttműködést” – reagált a Ferrari közleményében a Scuderia vezérigazgatója, Benedetto Vigna. A maranellóiak 2023-as versenygépe, az SF-23 február 14-én debütál a nagyközönség előtt.
Dobogóval tért vissza a nemzetközi versenyzéshez Nyikita Mazepin
https://formula.hu/parc-ferme/34767
Egy év óta először szerepelt Oroszországon kívül autóversenyen az ex-F1-es Nyikita Mazepin. Az orosz versenyző az ázsiai Le Mans-szériába nevezett be a 99 Racing csapatával. A rövidke bajnokság két egymást követő hétvégét ölel fel, február 11-12-én Dubajban tartották az első fordulót, 18-19-én pedig Abu Dhabiban zárul a sorozat, mindkét hétvégén két négyórás futammal.
Mazepin két csapattársa eredetileg Felix Porteiro és Ben Barnicoat lett volna, de előbbi helyére Goncalo Gomes érkezett, utóbbit pedig a 2016-os Le Mans-győztes, Neel Jani váltotta az LMP2-es Orecában. Bár csak nyolcadik helyről startoltak, a leintés előtt 80 perccel Mazepin vezette az első futamot, végül az egység tizedekre a második helytől a dobogó alsó fokán végzett. A második futamot hatodik pozícióban zárták, így ötödik helyen állnak az LMP2-es értékelésben. A kategória győztese automatikusan indulhat a Le Mans-i 24 óráson – kivéve, ha Mazepin lesz az, aki jelenleg ki van tiltva az Európai Unióból.
Az LMP2-es csúcskategória mezőnyében indult a Formula-3-ban két szezont töltő Tóth László is, aki az ARC Bratislavával hetedik és kilencedik helyet ért el.
Meg is mutatta a valódi FW45-öt a Williams, meg nem is
https://formula.hu/parc-ferme/34766
Pontosan egy hete, február 6-án mutatta be 2023-as F1-es autójának festését a Williams. A csapat a mai napon pályára is gurul az új autóval Silverstone-ban, ám mielőtt ezt megtették volna, közzétettek néhány képet a hivatalos oldalukon az FW45-ről. Illetve csak renderelt képeket, amiken minden bizonnyal még bőven vannak eltitkolt részletek, mindenesetre az alábbi képre kattintva láthattok néhány fotót a Williams által leleplezettnek titulált új autóról.
Itt követhetitek majd élőben a McLaren és az Aston Martin F1-es bemutatóját
https://formula.hu/parc-ferme/34765
Ahogy arról már korábban írtunk, hétfőn két csapat is megmutatja 2023-as versenygépét a rajongóknak. Előbb 18 órai kezdettel a McLaren rántja le a leplet 60. évfordulós autójáról, az MCL60-ról, melynek bemutatóját ide kattintva követhetitek élőben a YouTube-on. A csapat egyik versenyzője, Lando Norris már a bukósisakját is megmutatta az interneten. Ezt követően 20:00-tól az Aston Martin is életre hívja az AMR23-at, melyet szintén a legnépszerűbb videómegosztó oldalon lehet élőben nyomon követni.
Csütörtökig mindegyik F1-es autóról lehull a lepel, ma kettő is érkezik
https://formula.hu/parc-ferme/34764
Ezen a héten sem leszünk híján autóbemutatóknak, hiszen még a mezőny fele adós a 2023-as versenygépének felfedésével. Eddig - sorrendben - a Haas, a Red Bull, a Williams, az Alfa Romeo és az AlphaTauri festését mutatták be, a legtöbben pedig már be is járatták a 2023-as modelleket, a mai napon pedig előbb a McLaren (18:00-kor kezdődik a bemutató), majd az Aston Martin (20:00-tól) is bemutatkozik a nagyvilág számára. A hét további részében sem fogunk unatkozni, hiszen kedden a sokak által várt Ferrarit leplezik le (11:25), szerdán jön a Mercedes (10:15), csütörtökön pedig az Alpine (21:00) zárja a 2023-as bemutatók sorát.
Különleges sisakfestést használ idén Lando Norris
https://formula.hu/parc-ferme/34763
Bemutatta idei sisakdizájnját a McLaren fiatal pilótája. A 23 éves brit a közösségi oldalain mutatta meg követői számára a 2023-ban használatos festését, ami nem sokban különbözik attól, amit az előző esztendőben láthattunk sisakján, ám a fekete részek sokaknak szemet szúrhatnak. A legnagyobb különbséget ugyanis ezek jelentik, mivel nem festettek le minden felületet. Ez a hírek szerint a súlycsökkenést segítheti elő, Norris pedig csak „fedetlen karbonként” utalt rá a képekhez mellékelt leírásban.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az Ausztrál Nagydíj lehet a kulcs Ricciardo jövőjét illetően
https://formula.hu/parc-ferme/34762
Az idei évre már nem maradt hely az F1-es rajtrácson Daniel Ricciardo számára, aki így 2023-ban a Red Bull tartalékosaként tevékenykedhet. A 33 esztendős versenyző nemrégiben elárulta, szeretné kiélvezni a szabadságát, karrierje további részéről pedig érzése szerint a nyár kezdetével hozhat döntést. Ezzel szemben most a Speedcafe által lehozott interjúban már arról beszélt, hogy hazája futamán biztosan jelen lesz, az ottani élmények pedig sokat segíthetnek neki a döntés meghozatalában.
„Valószínűleg a televízióban fogom nézni az első futamot. Ez lehet, elindít majd bennem valamit, de Melbourne lesz az első olyan hétvége, amelyen ott leszek. Úgy gondolom, hogy az ottani légkör, a zajok, a hangok és ennek az egésznek a hangulata valószínűleg megteszi majd a hatását. Akár úgy érzem, hogy izgatott vagyok és vissza szeretnék térni, akár nem. Most örülök annak, hogy egy kicsit még rajongó lehetek, a többit pedig majd meglátjuk, de azt hiszem, Melbourne vélhetőleg elég sokat fog mondani nekem” – idézte Ricciardo szavait a weboldal.
Vasseur már most lenyűgözte a Ferrari munkatársait
https://formula.hu/parc-ferme/34761
Az olasz sajtóban időnként érdekes pletykák jelennek meg, most például a La Gazetta dello Sport weboldalán írtak arról, hogy a maranellóiak nemrégiben kinevezett csapatfőnöke, Frederic Vasseur már néhány hét alatt kivívta új kollégái tiszteletét. A lap úgy tudja, ezt főként munkamoráljával sikerült elérnie, mivel hetente legalább négyszer jár tanárhoz azért, hogy olaszul tanuljon, a csapat főhadiszállására pedig minden reggel nagyon korán, általában hét óra előtt érkezik meg és csak este fél nyolc vagy nyolc előtt távozik. Bár a Gazetta sokszor elég kritikusan viszonyul a Ferrarihoz, ezúttal arról írtak, hogy az istállónál visszatért a nyugalom és a rendezettség, amit Vasseur érdemének tulajdonítanak.
Ebben az F1-es szerepben tudja elképzelni volt főnöke Vettelt
https://formula.hu/parc-ferme/34760
Kevesen gondolják, hogy Sebastian Vettel végleg távozott a Formula-1-ből, úgy vélik, a német valamilyen státuszban vissza fog térni a királykategóriába – legutóbb az merült fel, hogy mezőnyből való távozása ellenére is marad a versenyzői szövetség, a GPDA igazgatója. Volt csapatfőnöke, Christian Horner pedig így fejtegette a kilátásokat:
„Nem tudom elképzelni Sebet egy 9-től 5-ig tartó állásban, vagy hogy Angliába költözzön. Sok mindenhez akar kezdeni az életében, de tekintve, hogy a családjával is törődni akar, kicsit szabad szellemben áll ehhez” – vélekedett az AMuS-nak Horner. Korábban arról beszélt, Helmut Marko autósport-tanácsadói állásra is ideális jelölt lenne Vettel, most azonban másféle szerepben vizionálta.
„Vannak egyes dolgok az F1-ben a vezetésen kívül, melyeket ellentmondásosnak érzett, ez nyilvánvaló. Talán az F1-ben egy környezeti tanácsadói szerepet elvállalna, ehhez tudná használni szenvedélyét. De nagyon meglepődnék, ha egy csapat napi vezetésére vállalkozna.”
Fotó: DPPI
Russell: Senki sem emlékszik rá, hogy Lewis előtt végeztem
https://formula.hu/parc-ferme/34759
Egy interjúban 2022-es szezonja fő sikeréről kérdezték George Russellt. A fiatal brit a Sao Pauló-i Nagydíjon szerzett futamgyőzelmet említette, nem azt, hogy szezon végén két hellyel megelőzte a bajnokságban Lewis Hamiltont.
„Számomra ez a győzelem Brazíliában fontosabb volt, mint a pontverseny. Végső soron senki nem emlékszik arra, hogy legyőztem Lewist a pontok tekintetében. Csak negyedik helyen végeztem, a senki földjén” – mondta Russell az Auto Motor und Sportnak. Ezzel az állásponttal azért vitatkoznánk – elvégre ő maga gyakran emlékeztet nyilatkozataiban arra, a tabellán megelőzte a hétszeres világbajnokot, például abban a kontextusban, hogy más években ez a relatív eredmény vb-címet szokott érni.
Franz Tost az F1 második legrégebb óta szolgáló csapatfőnöke – mi a titka?
https://formula.hu/parc-ferme/34758
A 2023-as szezonra négy alakulatnál is kicserélődött a csapatfőnök, ennek következtében pedig figyelem terelődött azokra a vezetőkre, akik már régóta szolgálják csapatukat. A bemutatóját szombaton tartó AlphaTauri első embere, Franz Tost, a motorszállítóként ténykedő BMW korábbi F1-es műveleti igazgatója 2006 óta vezeti az istállót, mióta a gárda Toro Rosso néven megjelent a rajtrácson. Nála csak a testvércsapat, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szolgál régebb óta – egy évvel előtte kezdett, szintén az alakulat debütálásakor.
„Élvezem a munkám és szeretem a Formula-1-et” – adott választ Tost arra a kérdésre, mi hosszú csapatfőnökségnek titka. „De természetesen gondoskodni kell a sikerekről is, jó szezont kell teljesítenünk, ez a folytonosság titka. Máskülönben a csapatnak újraszervezésre lenne szüksége. Így működik ez ebben az üzletben.”
Bűnösnek találták a Brit Nagydíj tüntetőit, szabadságvesztés várhat rájuk
https://formula.hu/parc-ferme/34756
A 2022-es Brit Nagydíj első körében két eset is borzolta a kedélyeket: egyrészt a nagy rajtbaleset, amelynek elsősorban Guanyu Zhou volt elszenvedője, de számos más autó is érintett volt, másrészt az ezt követő incidens, amely során öt tüntető hatolt be a pályára és ültek le az aszfaltra a Wellington egyenesben. A piros zászló miatt az autók nem teljes sebességgel érkeztek, de a Just Stop Oil szervezet tüntetőinek tette rendkívül veszélyes volt mind rájuk, mind a versenyzőkre nézve.
A Northamptoni Koronabíróságon januárban kezdték meg az ügy tárgyalását. A vádlottak négy férfi és két nő: a 24 éves Emily Brocklebank, a 22 éves Alasdair Gibson, a 22 éves Louis McKechnie, a 40 éves Bethany Mogie és a 29 éves Joshua Smith hatoltak be a pályára. A 47 éves David Baldwint a parkolóban találták ragasztóval, kötözőkábelekkel és a Just Stop Oil molinójával, a férfi pedig kijelentette, ő is a többiekkel van.
A vádakat ugyan tagadták, de RacingNews365 beszámolója szesrint a bíróság végül bűnösnek találta őket. A tervek szerint március 31-én kerül sor a hivatalos ítélethirdetésre, és bár az még nem dőlt el, hogy mi lesz a büntetésük, de állítólag a szabadságvesztés is benne van a pakliban.
Videó: pályán az idei Alfa Romeo, így rajtol
https://formula.hu/parc-ferme/34757
Zajlanak a filmforgatási napok, az Alfa Romeo pedig egy újabb videót osztott meg róla: egy rajtot nézhetünk meg a bokszutca végéről. Egyre közelebb a szezonkezdet...
A taste of #F1 2023, direct from the cockpit. #GetCloser pic.twitter.com/Y4KYXJW5ZK
— Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeof1) February 11, 2023
Nézd élőben az AlphaTauri F1-es autóbemutatóját!
https://formula.hu/parc-ferme/34755
Az anyaistállóhoz, a Red Bullhoz hasonlóan az AlphaTauri is New Yorkban mutatja be idei F1-es autóját, pontosabban annak 2023-as festését. A csapat a New York-i divathét keretein belül leplezi le az AT04-es dizájnját, és már csak a helyszín miatt sem számíthatunk a valódi autóra, csak az idei színekre.
A bemutató magyar idő szerint 23:30-kor kezdődik, és a csapat Youtube-csatornáján, erre a linkre kattintva követhető!
Egyelőre nem ülteti autóba Schumachert a Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/34753
Miután a Haasnál nem maradt hely számára, a Mercedes teszt- és tartalékversenyzőjévé vált Mick Schumacher: ebben a szerepkörben jelen lesz az összes nagydíjhétvégén beugrásra készen, a versenyek között pedig elsősorban a szimulátoros munkájával fogja segíteni Lewis Hamiltonék és George Russellék munkáját.
Egyelőre azonban az nincs tervben, hogy igazi F1-es autóba is üljön a német: a Mercedes az Auto Motor und Sport érdeklődésére megerősítette, hogy Schumacher nem fog autóba ülni a két hét múlva esedékes bahreini előszezoni teszten. Ez persze érthető, hiszen mindössze az a három nap áll a csapatok és a versenyzők rendelkezésére a felkészülésre az évad előtt, ezért azt végig Hamilton és Russell kapja majd. Pedig egyébként Schumacher nemrég már az üléspróbán is átesett új munkaadójánál, ahogy a velük a német pilóta szolgálatairól megállapodó McLarennél is (akiknél szintén nem várható a szerepeltetése Bahreinben, hiszen ráadásul a wokingiaknál Oscar Piastri révén egy újonc az egyik versenyző).
Videó: Mozgásban az idei F1-es Haas
https://formula.hu/parc-ferme/34754
Azok után, hogy szombat délelőtt a renderfotók után végre megosztottak egy képet az igazi 2023-as versenyautójukról, a Haas máris pályára vitte a VF-23-ast Silverstone-ban. Az amerikai alakulat filmes napot tart a brit helyszínen, így ők lettek a harmadik csapat az Alfa Romeo és a Red Bull pénteki bejáratása után, akik kigurultak az idei versenygépükkel. Íme, mozgásban Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg idei masinája:
The wait is over! The #VF23 is on track for the first time#HaasF1 pic.twitter.com/btFfYp4RuY
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 11, 2023
Ismét felújítási munkálatok zajlanak Spában – fotók
https://formula.hu/parc-ferme/34752
Nem állt meg az élen télen sem Spa-Francorchamps-ban: a pálya közösségi oldalaira feltöltött fotók tanúsága szerint javában zajlik a munka az F1-es Belga Nagydíjnak otthont adó helyszínen. A képek alapján főként az 1-es kanyar utáni lelátót újítják meg, amelyről a La Source mellett az Eau Rouge is jól látható a nézők számára.
A felújításnak alighanem köze van ahhoz, hogy Spa mindenképp meg akarja tartani a helyét a Formula-1-es versenynaptárban: a legendás és közkedvelt belga pályát már tavaly is a kikerülés veszélye fenyegette, s mivel Kyalami továbbra is pályázik a visszatérésre, ez továbbra is elmondható.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Formula-E: Evans nyerte a törölt köridők időmérőjét
https://formula.hu/parc-ferme/34751
A Formula-E hyderabadi versenyhétvégéjének időmérőjén rögtön a csoportkörben elvérzett mindkét világbajnoki esélyes: az autóját az első szabadedzésen csúnyán összetörő bajnoki éllovas Pascal Wehrlein, valamint üldözője, Jake Dennis is csoportja hatodik helyén végzett, így egymás mögül indulhatnak majd a futamon az ötödik-hatodik sorból. Az A csoportból Jake Hughes ment volna tovább első helyen a McLarennel, viszont két leggyorsabb köridejét törölték, hiszen nem töltötte le a minimum 100 másodpercet a boxban. A továbbjutók így Mitch Evans, Sacha Fenestraz, Sebastien Buemi és idén először Maximilian Günther voltak. A B csoportban René Rast McLarenje ment tovább elsőként, mögötte Jean-Eric Vergne, Sam Bird és Edoardo Mortara következett.
A negyeddöntőkben Buemi és Evans simán múlták felül ellenfeleiket, Vergne pedig Bird pályaelhagyás miatt törölt idejének köszönhetően jutott a következő körbe. A franciának aztán az elődöntőben sem kellett megerőltetnie magát, hiszen a negyeddöntőben mind Rast, mind ellenfele, Mortara elhagyta a pályát, így a páros mindkét tagjának idejét törölték, most először nem volt továbbjutója egy negyeddöntős párharcnak. A döntőben végül Evans és az elődöntőjét bizarr módon egyedül is lefutó Vergne küzdöttek meg a pole-pozícióért, az új-zélandi pedig nagyon szoros csatában, két századdal utasította maga mögé a franciát, megszerezve ezzel a pole-pozíciót és az elsőségért járó három pontot.
Az eltörölt köridők miatt felforgatott rajtrács első öt helyéről végül Evans, Vergne, Buemi, Fenestraz és Günther indulhat. A futam magyar idő szerint fél 11 után nem sokkal kezdődik.