Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. november 28. hétfő

A Formula-2-es bajnokvárományos is F1-es autóba ülhet a fiatal pilóták tesztjén

Újabb név vált ismertté a szezonzárót követő kedden Abu Dhabiban rendezendő újoncteszt szereplőit illetően: az Alpine bejelentette, hogy az idén a Formula-2-es bajnoki cím kapujában álló, jövőre a csapat hivatalos tartalékosaként tevékenykedő Oscar Piastri vezetheti az idei futamgyőztes autójukat. A fiatal ausztrál számára ez lesz az első alkalom, hogy F1-es autóba ülhet. Piastri ezzel olyan nevekhez csatlakozik a teszten, mint idei fő riválisa, az Alfa Romeónál 2022-ben debütáló Guanyu Zhou, a Mercedestől ismét lehetőséget kapó Formula-E-világbajnok Nyck de Vries, a McLarennél az IndyCar-győzelmével fogadást nyerő Pato O’Ward, valamint Jüri Vips (Red Bull), Liam Lawson (AlphaTauri), Antonio Fuoco (Ferrari) és Robert Svarcman (Haas).

A fiatal pilóták tesztje amúgy párhuzamosan fog majd zajlani az aktuális mezőny kétnapos gyakorlásával, amely során a 2022-ben érkező 18 colos abroncsokkal ismerkedhetnek a versenyzők.

piastri-f2-dobogo

Extreme-E: Lewis Hamilton csapata ünnepelhetett Uruguayban

Punta del Este adott otthont az elektromos széria idei utolsó fordulójának, ami a 2022-es idény bajnoki címéről is döntött. Az esemény a hétszeres F1-es világbajnok nevével fémjelzett X44 Vida Carbon Racing számára elég fordulatosan alakult, hiszen párosuk Cristina Gutiérrez és Sébastian Loeb jó teljesítményt nyújtott az egyes futamokon, hölgyversenyzőjük viszont egy óriásit bukott az Energy X-Prix kvalifikációján. Szerencsére a pilóta sértetlenül szállt ki az autóból, a folytatás pedig már szerencsésen alakult számukra.

A Crazy Race elnevezésű futamot sikerült megnyerniük, amivel döntősök lettek az ABT Cupra, a McLaren, az Andretti, és a Veloce Racing kettőse mellett, de a bajnoki cím szempontjából ennél is fontosabb volt, hogy a tabellát vezető Rosberg X Racing autóját kizárták ebből a futamból. Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson kettősének így izgulnia kellett, mivel az X44 egységének ezáltal megvolt a lehetősége arra, hogy ledolgozza hátrányát. Mivel a harmadik helyen értek célba az ABT színeiben futamot nyerő Klara Andersson és Nasser Al-Attiyah, valamint a Neon McLarent képviselő Emma Gilmore és Tanner Foust párosai mögött, és a Continental Traction Challenge bónuszpontjait is begyűjtötték, ezzel sikerült előnyre szert tenniük, elhódítva a bajnoki címet.  

Ezek voltak Max Verstappen legjobb pillanatai 2022-ben

Fantasztikus idényt tudhat maga mögött a Red Bull holland pilótája, aki a nehézkes kezdet után elképesztő formába lendült, végül 15 futamgyőzelmet gyűjtött be idén, megszerezve ezzel karrierje második világbajnoki címét. Az F1 most összegyűjtötte a fiatal versenyző legjobb momentumait a mögöttünk hagyott szezonból.

A videó ide kattintva érhető el! 

Robert Kubica már nem reménykedik a visszatérésben

Szinte csodaszámba ment, amikor Robert Kubica 2019-ben újra lehetőséget kapott a Formula-1-ben. A lengyel pilóta még 2011-ben egy raliversenyen szenvedett súlyos balesetet, ami kettétörte karrierjét, később azonban egy teljes szezonra szerződtette őt a Williams csapata, azóta pedig tartalékosaként teljesített szolgálatot az Alfa Romeo alakulatánál. A 37 éves versenyző nemrégiben közösségi oldalán mondott köszönetet a rajongóknak, valamint elárulta, véleménye szerint több esélyt már nem fog kapni a sportágban. „Sziasztok, hosszú ideje nem írtam ide! Jó érzéssel fejezem be a 2022-es szezont, de nem lenne meglepő, ha már nem kapnék többé hivatalos pilótaülést a Formula-1-ben. Köszönöm mindenkinek a támogatást” – írta szűkszavúan Kubica.  

Luca Marini nem érez nyomást Valentino Rossi miatt

Sokszor megemlítik, hogy Luca Marini a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi féltestvére, ám az olasz versenyző nem érez plusz terhet emiatt. A VR46 motorosa szerint sok rokoni kapcsolat van a MotoGP-ben jelenleg, az összehasonlításokat pedig feleslegesnek gondolja. „Őszintén mondom ez nem változtat sokat. Lehetetlen minket összehasonlítani. Amit Vale tett a karrierje során, az hihetetlen, és senki sem lesz képes olyanra, mert ez már egy másik időszak. Most már lehetetlen tíz versenyt nyerni egymás után, túl magasan van ehhez a léc. Minden magas szinten van, a MotoGP 24 versenyzője hihetetlen, a motorok fantasztikusak, és szinte bárki győzhet, szóval nem lehet ezt összehasonlítani. Számomra emiatt sincs nyomás” – árulta el Marini a Motorsportnak adott interjújában.

Komoly ajándékot kapott és Marc Marquez motorjára is ráülhetett Max Verstappen Japánban

Egy igazán élménydús napon van túl a kétszeres világbajnok, aki többek között a Red Bull és az AlphaTauri pilótáival együtt vehetett részt a Honda Racing Thanks Day nevű eseményén Motegiben. A japánok hagyományos eseményét 14. alkalommal rendezték meg, a holland pilóta pedig egy rövid időre Marc Marquez motorjára is ráülhetett, később pedig egy hatalmas meglepetésben volt része.

A Honda főnöke, Seiji Kuraichi adta át neki egy szürke Honda NSX Type S kulcsait. A járművet a gyártó erőforrásaival elért eredményeiért kapta ajándékba, amivel természetesen a rajongók előtt is megtett néhány kört. „Micsoda hihetetlen ajándék, micsoda nagyszerű autó. Nagyon büszke vagyok, hogy ezt kaptam, szóval nagyon köszönöm” – mondta a helyszínen Verstappen. A rendezvényt azért hozták létre, hogy a Honda kifejezze háláját és köszönetét a rajongók felé, miközben a helyszínre kilátogatók látványos bemutatókat tekinthetnek meg.

 

Hülkenberg már a szezon előtt is a Haas listáján volt

Nyikita Mazepin távozásakor Kevin Magnussen foglalhatta el a Haas ülését a 2022-es szezont megelőzően, a dán pilóta pedig jövőre is a csapattal marad. A következő idényben Nico Hülkenberg lesz a csapattársa, aki már a téli tesztek során is a listájukon volt Günther Steiner elmondása alapján. „Rajta volt, de megoldásként Kevin szerződtetése sokkal kézenfekvőbbnek tűnt. Mivel ismertük őt, tudtuk, hogy mit kapunk egy olyan embertől, aki már dolgozott velünk nehezebb helyzetben, és csak két hetünk volt a kezdésig. Most három hónapunk van” – mesélte a Beyond the Grid podcastben.

Nico Rosberg sosem lenne csapatfőnök az F1-ben

Bár az Extreme-E sorozatában jelenleg is rendelkezik saját istállóval, amely tavaly tarolt a 2021-es szezonban, ennek ellenére az egykori versenyző nem vállalna el csapatvezetői pozíciót a Formula-1-ben. Erről az AS-nek adott interjúban beszélt nemrégiben a 2016-os világbajnok. „Mivel az Extreme-E-ben indított csapatunk hihetetlenül jól megy, sokan megkérdezték tőlem, nem-e lenne kedvem egyszer F1-es csapatot vezetni, de a válaszom egy határozott nem” – mondta Rosberg, aki azzal érvelt, hogy az elektromos szériában könnyebb dolguk van, hiszen ott jócskán kevesebb versenyt rendeznek, az F1-es projekt viszont nagyon megterhelő lenne.

Búcsúzik a WTCR - itt a vasárnapi program

Vasárnap (november 27.)  
14:00 - 15:30 Extreme-E, Elődöntők  
17:00 - 19:00 Extreme-E, Döntő  
17:45 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1, élő)
20:15 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 2, élő)

Videó: Ricciardo legmerészebb húzásai

Bár az utolsó hétvégén leginkább a visszavonuló Sebastian Vettelről szólt minden, az F1 YouTube-ja nem feledkezett meg Daniel Ricciardóról sem, aki talán utolsó F1-es versenyét teljesítette a 2022-es szezonzárón. Ennek apropóján összegyűjtötték az ausztrál legvagányabb előzései és megmozdulásai. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Kovács Zsombor a dobogóért ment a Rotax Világdöntőn, kilökték

Kovács Zsombor sokáig az első háromban haladt a Rotax Világdöntőn Portimaóban a Senior géposztályban, amivel idén a második magyar dobogót szerezhett volna egy gokartos világeseményen, Hideg Ádám után. A KMS Europe versenyzője a negyedik helyre kvalifikálta magát, amely pozícióját meg is őrizte a döntő futamra, majd rögtön az első körben előre tört a harmadik helyre. A 21 körös verseny alatt végig tolta maga előtt a két csatázó brit társát, majd a hetedik körben feljött a második helyre, ám féltávnál visszaesett harmadiknak. Az utolsó körökben nagyon feltorlódott az élmezőny, hét-nyolc gokartos követte egymást mindössze századokkal elmaradva, mikor Giuliano Raucci meglökte Zsombort, aki kicsúszott, így csak a 21. helyen ért célba.

A MicroMax kategóriában Fally Márkó nem ért célba, a MiniMax géposztályban pedig Zsebő Marcell nagyszerű versenyzéssel a 16. helyen zárt, ezzel ő érte el a legjobb eredményt a magyarok közül. A Juniorok közt Krepcsik Áron sokáig a középmezőnyben vitézkedett, azonban belekeveredett némi balhéba, ami után visszaesett a 34. pozícióba. Gyutai Péter a 27. helyen zárt a DD2 Mastersben, míg Bors Bertold a DD2-esek között a 22. pozícióban végzett.


Fotó: MGSZ

Szavazz az év akciójára

Idén is elindította szavazását az FIA az év autósporttal kapcsolatos legjobb megmozdulásait illetően. Az általatok legjobbnak vélt jelenetsorra ide kattitnva tudtok szavazni.

Ezzel a képeslappal foglalja össze a szezont az F1

Megérkezett a szokásos képeslap a szezon végén, de mi persze azért várunk ám egy karácsonyi kiadást is a későbbiekben!

 

Mit tippeltek a szezon előtt az F1-es versenyzők?

Nézzétek meg a képre kattintva, hogy mire számítottak a szabályváltozásokat hozó 2022-es szezon előtt a pilóták.

Győzelemre is esélyes magyarok a végső futam előtt a Rotax Világdöntőn

Korábban már beszámoltunk Kovács Zsombor nagyszerű teljesítményéről a portimaói Rotax Világdöntőn, ahol bolygónk legjobb gokartosai mérik össze tudásukat. A mai napon 11:36-tól kezdődnek a magyar érdekeltségű versenyek, melyeket ide kattintva élőben is lehet követni. A döntő futamok előtt vessünk rá egy pillantást, miként állnak honfitársaink! A legifjabb magyar Fally Márkó, aki bejutott a döntőbe a MicroMax kategóriában, ő a 18. helyről vághat neki a mindent eldöntő versenynek, míg Zsebő Marcell a 23. helyről fog indulni a MiniMax géposztályban.

A Juniorok között Krepcsik Áron hatalmasat javított a selejtezőfutmokon pénteken, ezzel összesítésben a 18. helyig küzdötte fel magát. A Senior kategóriában van talán a legnagyobb reménységünk, a már említett Kovács Zsombor személyében, aki tartja a negyedik pozíciót, így - bár nem szeretnénk semmit sem elkiabálni - akár még a győzelemre is jó esélye van. A Seniorok döntője a hivatalos időterv szerint 14:36-kor fog elrajtolni, s 21 kör áll majd a rendelkezésükre. A szintén ebben a kategóriában induló Dominkó Arnold sajnos nem került be a legjobb 36 közé, így nem jutott be a döntőbe, ő az 56. helyen zárt a 71 fős mezőnyben.

A DD2-ben Bors Bertoldnak sikerült bejutnia a fináléba, onnan edig a 34. helyről indulhat majd, míg a DD2 Masters kategóriában Gyutai Péter a 25. helyről várhatja a végső megmérettetést. A program a tervek szerint fél öt után pár perccel zárul, de annyi biztos, hogy érdemes lesz követni a magyarokat a Rotax Világdöntőn!

Fotó: MGSZ

Nem hosszabbít ikonikus szponzorával a McLaren

Nem hosszabbítja meg az idei szezon végén lejáró együttműködését a McLaren és a Gulf Oil. A két márka először a hatvanas évek végén került kapcsolatba egymással, s az évtizedek során több felvonásban számos sikert értek el közösen ikonikus festésű versenyautóikkal a különböző szakágban. Legutóbb 2020-ban kötöttek ismét szerződést, amelynek eredménye volt többek között a 2021-es Monacói Nagydíjon látott különleges autófestés. Bár most véget ér a partnerség, Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója jelezte: bármikor újra a fedélzeten köszönthetik „régi barátaikat”.

mclaren-gulf-dppi

Ocon: Nem volt szükség Fernando kritikáira

Nem épp feszültségektől mentes két évet töltött el egymás mellett Esteban Ocon és Fernando Alonso az Alpine-nál: legutóbb a Sao Pauló-i Nagydíj sprintjén kerültek felszínre az ellentétek, miután az első körben kétszer is összeértek. Alonso a leintés után úgy nyilatkozott, hogy „egész évben ilyen volt” a csapattársa, de örömét fejezte ki, hogy már csak egy futama van hátra az alakulatnál.

Ocon azonban a neki címzett célozgatások ellenére is tiszteli a kétszeres világbajnokot, még ha az interlagosi megnyilvánulásai nem is estek jól neki: „Nem titok, hogy csalódott voltam, amikor láttam néhány megjegyzését a futam után. Nem volt szükség néhány kritikára, amit tett. De nagyon tisztelem őt. Mindig is tisztelni fogom azért, amit a pályán elért az évek során. Ő a sport legendája, és ez nem fog változni, de ettől még kissé csalódott voltam” – idézi a franciát a Formula1.com.

alonso-ocon-dppi

fotó: DPPI

Cáfolja a Kínai Nagydíj törlését az F1

Mi is beszámoltunk róla, hogy a BBC nemrég arról értesült, hogy a továbbra is fennálló koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törölhetik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Sanghajban 2019-ben rendeztek utoljára futamot, azóta már háromszor is le kellett fújni az ottani versenyt (illetve idén be sem került már a naptárba). A fő gondot a beutazási korlátozások és a karanténkötelezettség jelenti, amely alól állítólag az F1-es személyzet sem kapna kivételt.

Mindezek ellenére az AFP-nek nyilatkozva cáfolta az F1 egyik munkatársa, hogy törölték volna a kínai fordulót: „Továbbra is vizsgáljuk a koronavírus-helyzetet Kínában, és szoros párbeszédet folytatunk a promóterrel és a hatóságokkal. Kína bekerült a 2023-as versenynaptárba, s amíg nem jelentünk be mást, ez így is marad” – fogalmazott. Mindenesetre amennyiben mégis törlik a sanghaji állomást, négyhetes rés keletkezhet az Ausztrál és Azerbajdzsáni GP-k között a menetrendben.

sanghaj-f1-dppi-2019

fotó: DPPI

Hamilton vagy Verstappen volt jobb az első nyolc szezonjában?

Összegíűjtöttünk néhány adatot a racing-statistics.com segítségével Max Verstappenről és Lewis Hamiltonról, összehasonlítva a két pilóta első nyolc évét a száguldó cirkuszban. Mit mondanak a számok?

  Verstappen Hamilton
Világbajnoki címek 2 2
Futamgyőzelmek 35 33
Dobogók 77 70
Pole-pozíciók 20 38
Leggyorsabb körök 21 20
Versenyek száma 163 148
  2015-2016 Toro Rosso 2007-2012 McLaren
  2016-2022 Red Bull 2013-2014 Mercedes

Bejelentette a Toyota, hogy nincs mit bejelenteni a WEC-ben

Nem változik a japán márka versenyzőhatosa a világbajnokságon. A pénteki bejelentés értelmében a bajnoki címet és Le Mans-i 24 órást megnyerő trió, azaz Sebastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa vezeti a #8-as rajtszámú Toyota GR010 Hybrid hypercart, a szezont harmadikként záró Kamui Kobayashi, Mike Conway és Jose Maria Lopez pedig a #7-es számú autót. A Toyota Gazoo Racing ugyancsak megerősítette, hogy Kobayashi idei szerepkörét átviszi a 2023-as szezonra: a japán a versenyzés mellett a csapatfőnöki teendőket is ellátta.

Változás várható viszont a tartalékpilóta poszton, amelyről nem tér ki a mai bejelentés. A Toyota beugrója ugyanis eddig Nyck de Vries volt, de a Formula-1-es ülés logikusan azt jelenti, hogy WEC-s szerepéről le kell mondania. A Motorsport.com megemlíti, hogy De Vries Lopezt szoríthatta volna ki a #7-es autóból a következő szezonban, a holland AlphaTauri-szerződése azonban az argentin megmenekülését jelentette.

Kijött a WRC és ERC 2023-as naptára – visszatér a Rally Hungary

A Motorsport Világtanács pénteken elfogadta a két ralis sorozat versenynaptárát. A világbajnokság 13 fordulóból áll, akárcsak idén, de három változás is lesz a helyszínekben: visszatér 2020 után Mexikó és 2019 után Chile, valamint új eseményként érkezik a Közép-Európa Rali, amely főleg Délkelet-Németországban zajló, de Ausztriába és Csehországba is átnéző aszfaltos verseny lesz. Az új érkezők miatt Spanyolország, Belgium és Új-Zéland esik ki. Az Észak-Írországban és Szaúd-Arábiában tervezett ralikra nem kerül sor 2023-ban.

Egyúttal a Rali Európa-bajnokság versenynaptárát is kiadták. A nyolc helyszín között újdonság a szezont nyitó Skandináv Rali Svédországban, a magyarok számára azonban a negyedik Rally Hungary az igazán érdekes: a zempléni régióban rendezett verseny egy év szünet után kerül vissza az Eb-menetrendbe – ha végleges lesz a szerződés a WRC Promoterrel, a verseny ugyanis egyelőre még csillagozott. Az ERC-ből a 2022-es naptárhoz képest az Azori-szigetek és a Katalán Rali hiányoznak.