Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. augusztus 15. hétfő

A Zengő és Ekström a PURE ETCR első bajnoka

Franciaországban, a Pau-Arnos pályán fejeződött be az elektromos túraautó-széria első szezonja. Az utolsó napon három versenyző volt még esélyes a bajnoki címre: Mattias Ektröm (Zengő-Cupra), Jean-Karl Vernay (Hyundai) és Mikel Azcona (Zengő-Cupra).

A végső befutó Ekström lett, de nem egyszerű körülmények közt: a svéd a második szuperdöntőben ütközött, megforgott és defektet kapott. Kénytelen volt bokszba hajtani, ahonnan egy kör hátrányban tért vissza új abronccsal és sérült autója miatt jelentős hátrányban. Ekström tudta, hogy ha a táv 75 %-át teljesíti, akkor pontokat kaphat. Így az ötödik pozícióval meglett a bajnoki cím – négy ponttal Vernay előtt.

A két szuperdöntőt Vernay és Agusto Farfus nyerte: az összpontszámot tekintve a francia lett a hétvége legjobbja, így a PURE ETCR-ben és a WTCR-ben is győzni tudott egy napon. Farfus végzett a második, Azcona a harmadik helyen: a spanyol a pontversenyt is harmadik helyen zárta, hozzájárulva a Cupra X Zengő Motorsport bajnoki címéhez a gyártók közt. A Romeo Ferraris – M1RA együttműködés második lett, a Hyundai Motorsportnak a harmadik pozíció jutott.

Újabb nyom: elindította F1-es projektjének előkészítését a Porsche?

A mai napon, augusztus 15-én a Porsche bejegyeztette a 'F1nally' védjegyet, ami arra utal, hogy a Volkswagen csoport kőkeményen dolgozik azon, hogy 2026-tól valóban megérkezhessen a száguldó cirkuszba. A Formula.hu már korábban is beszámolt arról, hogy a német márka a Porsche és az Audi révén szinte biztosan beszáll, nemrég dokumentum is napvilágot látott a Porsche terveiről, de a hivatalos bejelentés még várat magára, alighanem az új F1-es motorszabályok közléséig.

porsche-vw-logo_1

NASCAR: Kevin Harvick karrierje 60. győzelmét aratta

A Richmond Raceway volt a NASCAR Cup Series következő állomása, ami gyakorlatilag a Toyota hazai pályájának mondható, ám ennek ellenére Kyle Larson és Ross Chastain révén két Chevrolet indulhatott az első sorból, később pedig a Ford autóit használó csapatok tűntek gyorsabbnak helyi idő szerint vasárnap délután. Az első szakaszt Chastain nyerte meg, a másodikat viszont már az a Joey Logano, aki a 222 kört töltött az élen a 400-ból, de a győzelemért így sem tudott harcba szállni. A futam második felében elkezdett lehűlni az aszfalt hőmérséklete, ami nem kedvezett a Penske versenygépének. A győztes végül Kevin Harvick lett, aki ezzel zsinórban második, összességében pedig 60. sikerét érte el a szériában.

A Stewart-Haas Racing versenyzője 55 körrel a vége előtt vette át a vezetést, amit a leintésig már nem engedett ki a kezéből, de így is szoros lett a befutó. Az utolsó körökben Christopher Bell kiváló tempóra volt képes, így a kockás zászló előtt már nagyon közel volt ellenfeléhez, előzésre azonban már nem volt lehetősége. A folytatás a Watking Glen International pályán következik, amit jelentős várakozás övez, hiszen ismét a mezőny tagja lesz az orosz Danyiil Kvyat, valamint bemutatkozhat Kimi Raikkönen, és a DTM 2013-as bajnoka, Mike Rockenfeller is.

Marko: Az angol sajtó sz*rkavarása miatt kellett menesztenünk Vipst

Néhány hónappal ezelőtt kisebb botrány robbant ki Jüri Vips körül, amikor videojátékozás közben rasszista kifejezést használt. Bár a fiatal pilóta a Formula-2-es ülését megtarthatta, a Red Bull, amelynek pilótaneveldéjéhez tartozik, felfüggesztette őt F1-es teszt- és tartalékversenyzőjeként. Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója a Motorsport.com által készített interjúban úgy fogalmazott, hogy a brit média hisztije miatt hozták meg ezt a döntést:

„Az angol sajtó olyan sz*rvihart kavart, hogy a Red Bullnak nem maradt más választása, mint meneszteni őt” – fogalmazott Marko. „Személy szerint úgy gondolom, 21 éves és bocsánatot kért. Ami engem az egészben zavar, hogy mindez egy ostoba videojáték közben történt, mert nem volt jobb dolguk délután. Nem értem, hogyan lehet két percnél tovább foglalkozni vele, de hé, ilyen a fiatalság. Nem tudok vele mit kezdeni, Max is szereti a szimulátoros játékokat.”

vips-rb-dppi

MinEDrivers: Így lett világbajnok Vandoorne

Nagyon gyorsan, már hétfőn kora délután debütált a YouTube-on a MiniDrivers csatornájának legfrissebb videója, melyben a Formula-E szezonzáró versenyét nézhetjük meg, némi humorral fűszerezve. Egyben ez volt a Formula-E 100. versenye, valamint az utolsó, melyet a MinEDrivers tolmácsolásában láthattunk, ugyanis a jövőben nem készítik el az elektromos széria tréfás összefoglalóit.

 

Videó: A tíz legjobb rádiózás 2022-ben

A legjobb onboard pillanatok után az F1 összeszedte az eddigi legjobb rádiózásokat is az idei szezonból. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Újabb bajnok vált csapatot a Formula-E-ben

Néhány nappal azt követően, hogy Lucas di Grassi bejelentette, hogy a 2023-as szezonban már a Mahindra versenyzője lesz, most a Formula-E egy másik bajnokáról derült ki, hogy új istálló színeiben vág bele a Gen3-as korszakba. Antonio Felix da Costa ugyanis, aki az elmúlt éveket a DS Techeetah csapatnál töltötte és velük is ért fel a csúcsra a 2019/2020-as idényben, a következő évadban már a Porsche gyári versenyzője lesz. „Ez egy valóra vált álom. Számos alkalommal győzött le engem a Porsche karrierem során, és nem is csak a Formula-1-ben, szóval tudom, hogy mindenük megvan a győzelemhez” – fogalmazott a bejelentés kapcsán a portugál.

Da Costa Pascal Wehrlein mellé érkezik meg a német márkához. André Lotterer helyét veszi át náluk, aki így is marad a Porsche kötelékeiben, hiszen az LMDh-projektben kap szerepet, így újra láthatjuk majd őt Le Mans-ban is például.

da-costa-porsche-fe

Videó: Így nyert Verstappen a 10. helyről indulva

Megérkezett az F1 YouTube-csatornájára az Inside Story legfrissebb része, melyben max Verstappen Hungaroringen aratott győzelmének hátteréről rántják le a leplet. Elképesztő profizmussal kezelte a Red Bull az egész futamot. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Albon ezeket a versenyzőket választaná csapatfőnökként

A Williams pilótáját a német Auto Motor und Sport kérdezte arról, hogy mely versenyzőket alkalmazná, ha saját F1-es csapata lenne. 

„Ha nem kellene figyelembe vennem a fizetéseket, akkor határozottan Maxot választanám” – kezdte a thai versenyző. „Nagyon tehetséges pilóta, és sok mindent hozna magával. Max mellé egy másik fiatalt választanék, a jövőt is szem előtt tartva. A csapat dinamikája miatt Landóra [Norris] szavaznék, mert nagyon jól kijön Maxszal. George [Russell] és Max elég nagy tűzijátékot produkálnának együtt” – nevetett Albon, aki a Red Bullnál töltött időszakáról is beszélt. „Fél szezon után azonnal egy élcsapatba kerültem. Korábban, mint bármely másik versenyző, tesztelés nélkül. Manapság a fiataloknak lehetőségük van lassabban előrelépni. 2019 egy jó szezon volt, de 2020-ban szenvedtem az autóval. A tapasztalat az, ami hiányzott akkor.”

Button nem örülne Spa elvesztésének

A legendás spái aszfaltcsík azok után került veszélybe, hogy 2023-ban debütál a Las Vegas-i GP, valamint várhatóan Katar és Kína is visszatérnek majd a versenynaptárba, miközben Dél-Afrika 1993 után látná ismét vendégül a királykategória mezőnyét. A növekvő érdeklődés miatt egyes helyszínek valószínűleg nem rendezhetnek majd nagydíjat jövőre, az egyik ilyen helyszín pedig Spa. 

Jenson Button szerint az F1 vezetőinek óvatosan kell döntenie a naptár összeállításánál, mert nem versenyezhetnek kizárólag világvárosokban lévő utcai pályákon: „Ha Spa nem lesz ott a naptárban, akkor nagyon mérges leszek. Monaco az bonyolult, mert ott sok minden zajlik a színfalak mögött. Viszont Spa elengedése egyértelműen nem azért történne, mert egy rossz pálya, hanem egyéb okok miatt. Épp ellenkezőleg, a világ egyik legjobb versenypályája, ami nagyszerű versenyzést biztosít, a versenyzők és a csapatok pedig egyenesen imádják” – idézi Buttont a MotorsportWeek.com. 

„Óvatosnak kell lennünk. Tudjuk, hogy a Formula-1 a szórakoztatásról szól, és egy bizonyos televíziós sorozat miatt nagyon népszerűvé vált az Egyesült Államokban, ami nagyszerű a sportnak. Ugyanakkor figyelnünk kell arra, hogy olyan helyszínekre menjünk, amelyek izgalmas versenyt garantálnak. Szeretem a jelenlegi pályák változatosságát, de nem versenyezhetünk kizárólag utcai pályákon az elhelyezkedésük miatt. Azért menjünk egy adott országba, mert egy jó aszfaltcsík fogad ott. Egy jó versenypálya pedig izgalmas futamot produkál, ami segít növelni a szurkolói bázist” – zárta mondandóját a 2009-es bajnok.

„Remélem, nem kerül az F1-be” – Wehrlein kiakadt de Vriesre

A Formula-E 2022-es szezonjának zárófutamát rendezték ma Szöulban, ahol az előző évi bajnok, Nyck de Vries Pascal Wehrleinnel ütközött, véget vetve ezzel mindkettejük versenyének. A Porsche német pilótája a versenyt követően dühösen nyilatkozott De Vries manőveréről: „Az első alkalommal fékezés közben változtatott irányt a 20-as kanyarban, nekem pedig blokkolnom kellett a kerekeimet az ütközés elkerülése miatt, és veszítettem is néhány pozíciót emiatt. Majd egy körrel később egy túlbuzgó akcióba kezdett az 1-es kanyarban, melynek az lett az eredménye, hogy belecsúszott az autómba, tönkretéve ezzel a felfüggesztésemet. Érthetetlen számomra, hogy miért kellett egy ilyen késői fékezéssel tönkretennie a versenyét. Ennek a bajnokságnak nem ez a színvonala…” – idézi Wehrleint a The Race.

A német a balesetet követően indulatosan az alábbi jókívánságot címezte de Vriesnek a rádióban: „Remélem, nem kerül az F1-be, micsoda idióta!” A szabad F1-es ülések száma egyre csökken, a holland pedig elismerte, hogy jórészt nem rajta múlik az F1-es lehetőség, ezért könnyen lehet, hogy a korábban a Manor és a Sauber színeiben 39 F1-es versenyen rajthoz álló Wehrlein kívánsága teljesülni fog.

Visszatérését tervezi a doppingeltiltott MotoGP-s futamgyőztes

Andrea Iannone szervezetében a 2019-es Malajziai Nagydíj után mutattak ki tiltott anyagot, amely miatt hosszú procedúrát és fellebbezések sorát követően négyéves eltiltást szabtak ki rá. Mivel az 2019 decemberében indult, jövő év végén jár le, azaz már több mint a felét letöltötte az olasz. Bár a MotoGP-ben egy nagydíjgyőzelemig jutó Iannone – aki az eltiltása során többek között egy táncos tv-műsorban is feltűnt – addigra már 34 éves lenne, és erősen kérdéses, hogy a gyártók és a csapatok mennyire szívesen alkalmaznák a hosszú kihagyás után, a versenyzőnek egyértelműen a visszatérés lebeg a szeme előtt:

„Vissza fogok térni a motorozáshoz” – jelentette ki a Gazzetta dello Sportnak adott interjújában. „Nem tudom, hol, hogyan és mikor, a MotoGP-ben vagy a Superbike-ban, de azt garantálom: még mindig nem tudom mással megtölteni az életemet, mint a motorozással és a sebességgel. A Dancing with the Stars jó kikapcsolódás volt, és el is vagyok kényeztetve ajánlatokkal. Ha tv-k keresnek meg, az azt jelenti, hogy érdeklem az emberek, de garantálom, hogy egyetlen dologra koncentrálok: hogy újra motorozzak. És meg is fogom csinálni. Megtartottam a kapcsolatot az Apriliával, a korábbi menedzseremmel, Carlo Pernattal és a Pramac-főnök Paolo Campinotival, akik mintha családtagok lennének. De a versenyzés lényege a győzelem, nem az, hogy barátokat szerezzünk.”

iannone-dppi-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Így lett világbajnok Vandoorne a Formula-E 100. futamán – videó

Több szempontból is komoly jelentősége volt a Szöul ePrix második felvonásának, hiszen ez volt a Formula-E történetének századik versenye, egyúttal a Gen2-es éra utolsó futama is. Amelyen Stoffel Vandoorne és a távozó Mercedes egyaránt világbajnoki címet szerzett – ha valaki esetleg lemaradt az évad utolsó viadaláról, az alábbiakban pótolhatja a lényeget:

Ferrari-festésű formulaautót videóztak le egy cseh autópályán

A közösségi oldalakon kezdett el terjedni az alábbi felvétel, amelyen vélhetően egy korábbi GP2-es versenygép Ferrari-dizájnba öltöztetve halad az autópályán. Cseh lapok szerint ez már nem az első hasonló eset azon a szakaszon: 2018-ban is történt egy ugyanilyen incidens, és bár szabálytalan a formulaautók használata a forgalomban, a sofőr mégis elkerülte állítólag a bírságot – most pedig ugyanő térhetett vissza:

Horner: A 24 futamos naptár nagyon a határon van

Tavaly és idén is 22 versenyből állt a Formula-1-es szezon, a hírek szerint azonban jövőre már a 24-et is elérheti a nagydíjak száma: a jelenlegi helyszínek mellé érkezik Katar és Las Vegas, visszatérhet Kína, valamint akár Dél-Afrika is. Emiatt a Francia Nagydíj kiesése gyakorlatilag tényként kezelhető, de veszélyben van Spa-Francorchamps is: a Belga GP sorsa Kyalamitól függhet. Mindenesetre a 24 futam természetesen rekord lenne, méghozzá egy olyan, amely Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szerint már a limitet súrolja a terhelés szempontjából:

„Ha 24 hétvégéről beszélünk egy évben az 52-ből, az valóban soknak érződik” – nyilatkozta a Sky F1-nek. „De ha megnézzük az érkező helyszíneket, akkor úgy vagyunk vele, hogy ’oké, Vegasért bevállalunk még egy hétvégét’. Ha Dél-Afrika a naptárban lenne, azért is egyértelműen bevállalnék egy plusz hétvégét. Kína is visszajöhet, ami szintén fontos piac. Szerintem keményen dolgoznak azon, hogy rövidebbek legyenek a hétvégék és logisztikai szempontból elviselhetőbbek a csapatok és az utazó személyzet számára. Szükség van ezekre, a 24 verseny már nagyon a határon van.”

horner-dppi-2022-f1

Megvan, ki képviseli hazánkat az F4-esek között az Autósport Játékokon

Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke jelentette be a Facebook-oldalán, hogy Kovács Zénó indul a magyar válogatott színeiben az október végén a franciaországi Paul Ricard pályán és környékén megrendezendő Autósport Játékokon. Zénó eddig a hazai és az FIA CEZ bajnokságokban szerepelt.

A második alkalommal kiírandó Autósport Játékokon természetesen más kategóriákban is lesznek magyar indulók (összesen egyébként tizenhét szakág képviselteti majd magát az eseményen): a túraautósok és a driftesek között is például várják a jelentkezőket az MNASZ-nél.

Nyck de Vries szerint a halo mentette meg az életét

Nyolc autó is a falban kötött ki a Formula-E szöuli hétvégéjének első versenyén, a legkomolyabb ütközést pedig a 2021-es világbajnok, Nyck de Vries szenvedte el, aki telibe találta Sebastian Buemi autóját, majd a Nissan alá csúszott. Az eset következtében a Mercedes pilótája beszorult, és jó néhány percig bent ragadt az autójában. A futamot követően elárulta, a fejvédő elem megmentette az életét. „Szerencsére a halo megvédett a balesetben. Minden úgy történt, mintha lassított felvételen történt volna. Jól vagyok, de természetesen ez volt a lehető legrosszabb módja annak, hogy véget érjen a versenyem. A legfontosabb, hogy mindenki jól van” – idézte a holland pilótát a Mercedes közleménye.

A COTA főnöke szerint az amerikai helyszínek kiegészítik egymást

Az Egyesült Államokon belül a Formula-1 sokáig nem tudta hosszabb távon megvetni a lábát, az utóbbi években azonban egyre népszerűbbé vált a sportág, így 2023-ban már három futamot is rendeznek az országban. Az austini futam 2012 óta jelen van, ehhez csatlakozott idén Miami, jövőre pedig Las Vegas is visszatér a naptárba. A Circuit of the Americas főnöke, Bobby Epstein szerint ez a három pálya valóban tökéletesen kiegészíti majd egymást. „Miaminak megvan a csillogása és egy csodálatos úti cél, miközben megadja a nemzetközi ízt, Las Vegas pedig a legmerészebb, és a legszórakoztatóbb helyszín Amerikában” – mondta el a Reutersnek a szakember, aki úgy véli, a COTA szintén egyedülállónak számít. „Amit látunk, hogy a pályán való versenyzés valóban kielégíti az igazi autóverseny-rajongókat az előzési lehetőségek, a dombok és a kanyarok tekintetében, ahogyan az a tény is, hogy a rajongók nyolc vagy tíz kanyart láthatnak egy ülésből” – árulta el Epstein.

Da Costáé a szezon utolsó pole-ja, Vandoorne karnyújtásnyira a vb-címtől

Vasárnap újabb időmérővel folytatódott a Formula-E szöuli idényzáró hétvégéje. A fő figyelem természetesen a vb-címért küzdő Stoffel Vandoorne-ra és Mitch Evansre irányult, ám a kvalifikáció után még kevesebb az esélye a Jaguar versenyzőjének a fordításra: az új-zélandi már a csoportkörben búcsúzott, így csak a 13. helyről startol, míg a 21 ponttal vezető belga egészen az elődöntőig jutott. Ott aztán Edoardo Mortara állította meg a Mercedes versenyzőjét, így Vandoorne a negyedik rajtkockát kaparintotta meg.

A pole-pozíciót viszont Antonio Felix da Costa, miután a fináléban 264 ezreddel legyőzte Mortarát. A harmadik helyről Jake Dennis indulhat az Andrettivel. Említést érdemel még, hogy egy tegnapi ütközés során megsérült Antonio Giovinazzi jobb hüvelykujja, ezért nem áll ma rajthoz: Sacha Fenetraz helyettesíti az olaszt, a 21. helyről startolhat – csak a komplett hajtásláncot cserélő Alexander Sims fog mögüle indulni. A Szöul ePrix mindent eldöntő utolsó felvonása itthoni idő szerint 9 órakor indul.

dacosta-fe-szoul-dppi-1

Megérkezett a sokak által várt animációs videó

Ahogyan azt már szombat délután megszellőztették a Twitteren, a Formula-1 ismét elkészítette a nagy népszerűségnek örvendő alkotását, melyben a legemlékezetesebb rádióüzeneteket figurázzák ki. Az első félév legjobbjai között szerepel többek között Lando Norris éneklése, Charles Leclerc kiáltása, vagy éppen Sergio Perez folyamatos tüsszögése. A majdnem két perces videó továbbra is szórakoztatónak mondható.

A videó a képre kattintva érhető el! 

Stroll eddig csak egy dologban volt jobb Vettelnél

A Mercedes csapata után ezúttal az Aston Martin került terítékre az F1 félévi összevetésében, amikor az egyes csapatoknál versenyző pilóták teljesítményét hasonlítják össze. Míg a német márka versenyzői viszonylag hasonlóan teljesítettek, az Astonnál szinten mindenben Sebastian Vettel bizonyult jobbnak. A négyszeres világbajnok a futamokon, az időmérő edzéseken, valamint a legjobb pozíciókat tekintve is erősebb volt a nyári szünetig bezárólag, a kieseket illetően viszont Lance Stroll áll jobban.