DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 30. hétfő

DTM: Mercedes-győzelem szombaton a Norisringen, három esélyes maradt

A két fő bajnokesélyes, Liam Lawson és Kelvin van der Linde startolhatott az első sorból a Néemt Túraautó-bajnokság norisringi szezonzárójának első versenyén. A dél-afrikai azonban egy optimista manőverrel próbálkozott a hajtűben, amely után ő maga nagyon visszaesett, míg a ferraris éllovas is kissé szélesen fordult, így Philip Ellis került az élre. Aztán viszont Maximilian Götz percei következtek: folyamatosan levadászta az előtte lévőket, beleértve Lawsont és Ellist is, így átvette a vezetést – amit már ki sem engedett a kezéből, így győzni tudott a Mercedesszel.

Lawson elé Arjun Maini furakodott még be a végén – az indiai első dobogóját jegyezte –, így az F2-ben is vitézkedő ferraris harmadik lett. Viszont ezzel is növelte előnyét fő üldözője előtt: a szombaton negyedik Van der Linde hátránya 18 pontra nőtt. Götz is életben tartotta az esélyeit idei második diadalával, hiszen egyetlen pontos távolságból követi az audist. Folytatás és idényzárás vasárnap egy újabb időmérővel és futammal, amelyeken összesen 28 pont szerezhető még, azaz bár hárman maradtak versenyben, Lawson tetemesnek mondható előnnyel várhatja a finálét.

gotz-mercedes-dtm-norisring-race1

Marko kimondta: Perezen úszott el az F1-es konstruktőri vb-cím

Miközben Max Verstappen zsinórban negyedszer is világbajnok lett a Formula-1-ben, a Red Bullnak be kellett érnie a harmadik hellyel a konstruktőri értékelésben: a McLaren és a Ferrari is megelőzte őket. Ez pedig nem kis részben a csapat és az autó teljesítményének visszaesése mellett annak volt köszönhető, hogy Sergio Perez pocsék formát mutatott: a mexikói Imola óta nem végzett a hetedik helynél előrébb, s a négy élgárda versenyzői közül abszolút lefelé lógott ki az összetettben is.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es szaktanácsadója pedig nem is kertelt azzal kapcsolatban, hogy Perezen úszott el a csapat-vb-cím, amikor arról kérdezték a Kleine Zeitung hasábjain, hogy szomorúak voltak-e a konstruktőri eredmény miatt: „Nagyon szomorú, fáj. A mérleg nyelvét az jelentette, hogy Max és Checo között 282 pont volt a különbség a bajnokságban [valójában 285 pont – a szerk.], miközben a riválisok versenyzői között kisebb volt a különbség. Ez megmagyarázza, miért veszítettük el a konstruktőri bajnokságot.”

Marko szerint azért így is összességében pozitív volt Perez négy éve a Red Bullnál: „Volt egy bizonyos visszaesés a teljesítményében, bár összességében a mérlege pozitív az évek során. 2021-ben nagyban hozzájárult Max első címéhez, összesen öt nagydíjat nyert, és végzett másodikként is a bajnokságban. Ugyanakkor most már valami nem passzolt az autó és a vezetési stílusa között.”

f1-perez-marko-redbull

Titkos Mikulás az F1-ben: ismét megajándékozták egymást a pilóták – videó

Immár évek óta hagyomány, hogy a Formula-1-es versenyzők is megajándékozzák a szezon végén az ünnepekre egy titkos húzással kiválasztott pilótatársukat. Az F1 YouTube-csatornájára feltöltött videó tanúsága szerint idén is a mezőny nagy része részt vett a játékban – igaz, többek között a három világbajnok, Max Verstappen, Lewis Hamilton és Fernando Alonso is kimaradt ezúttal. Az ajándékok alapján is egyértelmű, hogy igen nagy népszerűségnek örvend a padel nevű sport/játék a versenyzők között – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

f1-karacsony

Lawson a pilótavacsoráról: „K*rva vicces volt!”

A Pitstop című podcastben vendégszereplő Liam Lawsont megkérték, mesélje el, hogyan alakult a pilóták évzáró vacsoráján az az eset, amikor George Russell nem volt hajlandó leülni Max Verstappen mellé. Az új-zélandi pilóta elmondta, de nem volt biztos benne, hogy ennek be kell-e kerülnie az adásba: „Oké, elmondom, aztán majd eldöntjük, hogy betesszük-e, mert ez k*rva vicces, tényleg vicces.”

„Szóval megérkeztünk ahhoz a nagy asztalhoz, Yukival együtt értünk oda, és nem mi voltunk az elsők. Talán hatan-heten már ott voltak, aztán elkezdett az asztal megtelni, méghozzá alapvetően az egyik oldala. Velem szemben ott volt Max, és aztán balra az asztal végén volt még vagy három szék, ami megmaradt. És George ekkor még nem érkezett meg, szóval úgy voltunk vele, hogy ez így tökéletes. Mindenkinek, aki előtte érkezett, azt mondtuk, hogy töltsék fel az asztalnak azt az oldalát, ezt a helyet pedig fenntartjuk George-nak, közvetlenül Max mellett.”

„És akkor George megérkezett, Max pedig azt mondta neki, hogy haver, foglaltunk neked egy helyet. George csak felvette a széket, és odasétált vele az asztal másik végéhez Lewis mellé. Mi meg őgy voltunk vele, hogy ó istenem, azt hittük, hogy vicces lesz. De nem volt az. Illetve számunkra az volt!” – mondta, majd amikor megkérdezték, hogy Russell mondott-e erre valamit, így felelt: „Semmit. „Őszintén szólva vicces volt. Arra számítottunk, hogy talán egy vacsorára félre lehet ezt tenni, de nem. Először körbejárta az asztalt, és mindenkinek köszönt, és azt hittük, amikor visszaért, hogyle fog ülni, de felvette a széket, és átment az asztal másik véghez.”

pilotavacsora

Michael Schumacher nagyapa lesz

A pár nap múlva immár 11 éve súlyos síbalesetet szenvedő, s a nyilvánosság előtt azóta sem mutatkozó Michael Schumacher lánya, Gina-Maria a közösségi médiában jelentette be, hogy édesanya lesz. „Alig várjuk, hogy megérkezzen a kislányunk” – írta Gina-Maria Schumacher, aki idén nyáron a család mallorcai villájában házasodott össze kedvesével, Iain Bethke-vel, akivel 2017 óta alkotnak egy párt.

Michael Schumacher első unokájának édesanyja az elmúlt években elsősorban lovaskarrierje kapcsán tűnt fel a sajtóban, de karrierjét egy időre biztosan fel kell függesztenie – így sem kell eltávolodnia szenvedélyétől, hiszen a svájci Givrins-ben édesanyjával együtt lovasranchet üzemeltetnek CS Ranch néven.

gina-schumacher

Meglepő vélemény: Verstappen menjen a Williamshez?

Az elmúlt tíz évben az F1 egyik klasszikus nagycsapata, a McLaren elképesztő mélységeket járt be, mielőtt visszatért volna a csúcsra, s vannak, akik arról ábrándoznak – mindenekelőtt Grove-ban –, hogy talán a szintén sokszoros világbajnok Williams is képes lehet erre. Így van ezzel a mérnökből lett médiaszemélyiség, Marc Priestley is, aki meglepő ötlettel állt elő: szerinte Max Verstappennek fontolóra kellene vennie, hogy a Williams színeiben folytassa karrierjét.

verstappen-katar-3

„A versenyzői piac jelenleg nagyon bonyolult, mert mindenki a 2026-os szabályváltozásokra alapozza a lépését. Azt a csapatot kell választani, amelyikről úgy gondolod, hogy a legjobb autót fogja gyártani, ez lehet egy olyan csapat, mint a Williams. Nehéz döntés. Max Verstappen helyében, megcélozhatnád a McLarent, de nekik két fiatal pilótájuk van az elkövetkezendő évekre” – fejtegette Priestley, majd így folytatta:

„A Mercedes jelenleg nincs a csúcson, de mindenki tudja, hogy stabil csapat és nagyon jól működnek. Azt is tudjuk, hogy Verstappen sokat tárgyalt a Mercedesszel. De számításba lehet venni a Williamst is, akik James Vowles vezetésével nagy reményekkel építkeznek 2026-ot illetően. Biztosan tudom, hogy arra számítanak, hogy a közvetlen élmezőnyben versenyeznek majd a legjobb csapatokkal a rajtrácson. Talán ez is egy lehetőség Verstappen számára.”

colapinto-abudhabi

Online támadások érték Lawsont bejelentése után

A Red Bull jövő évi versenyzője, Liam Lawson elárulta, hogy miután átvette az F1 egyik közönségkedvence, Daniel Ricciardo helyét a VCARB-nál, kemény online támadásokkal szembesült, melyek felerősödtek, miután felmerült, hogy ő váltja Sergio Perezt a Red Bull autójában – ami a mexikói mellett a japán szurkolóknak sem okozott túl nagy örömet:

„Eredetileg sok támadást láttam, mert nem számítottam rá, nem voltam erre felkészülve” – mondta Lawson a Timesnak. „Hogy őszinte legyek, már egyáltalán nem megyek fel a közösségi médiára. A rajongóimnak posztolok, de nem görgetem vagy nézem végig az üzeneteket. Az F1-re készülsz, hogy versenyzőként készen állj, és aztán nem igazán számítasz ilyen dolgokra, nem igazán készülsz fel rá, mert csak a vezetésre koncentrálsz.”

Lawson arra is kitért, hogy több versenyzőtársát is felbosszantotta, különösképpen Fernando Alonsót, aki idiótának nevezte őt, és kritizálta a versenyzési stílusát. Az új-zélandi szerint ez a bizonyos stílus abból fakadt, hogy mindössze hat futama volt bizonyítani: „Nincs semmi személyes dolog senkivel, de hat futamom volt, hogy mutassak valamit. Nem akarok túlságosan agresszív lenni azért, hogy bizonyítsak, de nem is fogok másképp versenyezni, mert valaki tapasztaltabb vagy valaki elismert személy a sportágban.”

lawson-alonso

„Arra számítottam, hogy Piastri szintet lép idén, ez nem történt meg” – Montoya

Oscar Piastri második F1-es szezonjában negyedik lett a világbajnokságon és első két győzelmét megszerezte, szereplése azonban nem győzött meg mindenkit. Az egykori versenyző, Juan Pablo Montoya arra számított, hogy az ausztrál legyőzi Lando Norrist, ezért csalódott a végül mutatott teljesítménnyel.

„Oscar Piastri az a versenyző, akinek a legtöbb bizonyítanivalója van a következő szezonban” – mondta a kritikus Montoya a Crash.net szerint. „Őszintén arra számítottam, hogy szintet lép idén, ezért kicsit meglep, hogy ez nem történt meg. Úgy éreztem, ebben a szezonban jobb lesz Landónál, azonban míg Lando óriási előrelépést tett, addig Oscar nem.”

Fotó: McLaren

Horner: Hamilton jövőre komoly ellenfél lesz

A Talksportnak nyilatkozó Christian Horner több más izgalmas téma mellett arról is beszélt, milyen gondolatai vannak azzal kapcsolatban, hogy Lewis Hamilton elhagyja fő ellenlábasa, Toto Wolff csapatát és a Ferrarinál folytatja karrierjét: „Ez egy nagy lépés. Egész pályafutása során a Mercedes-családhoz tartozott, innen lép át az F1 vitathatatlanul legnagyobb márkájához, a Ferrarihoz.”

„Ez egy nagyszerű történet a Formula–1 számára, és ez hozhatja el az áhított megújulást Lewis számára. Talán a kapcsolatuk a Mercedesszel egy kicsit megkopott. Lewis a sport történetének legsikeresebb versenyzője, és jövőre a Ferrarit vezetve komoly rivális lehet” – mondta Horner, aki arra is kitért, mi különbözteti meg Hamilton új főnökét, Fred Vasseurt a régitől, Toto Wolfftól.

„Ő egy sokkal földhözragadtabb figura, talán egy kicsit kevésbé indulatos. De elkerülhetetlenül nőni fog a nyomás rajta azzal az elvárással, hogy jövőre Lewis Hamilton és Charles Leclerc ül majd az autóiban.”

horner-hamilton-2021

Montoya szerint Antonelli szörnyű helyzetben van

A királykategória mindennapi dolgaival kapcsolatban egyre gyakrabban és egyre szívesebben véleményt formáló Juan Pablo Montoya ezúttal egy szerencsejáték-portálon megjelent interjúban a jövő szezon öt újoncáról értekezett, akik közül ő mindenekelőtt a Haasnál debütáló Ferrari-juniortól, Oliver Bearmantől vár nagy eredményeket: „Ollie Bearman talán az a srác, aki mindannyiuk közül a legjobban teljesített. És szerintem valószínűleg ő is van köztük a legjobb helyzetben.”

Montoya Bearman mellett kitért Andrea Kimi Antonellire is, aki szerinte nehéz és veszélyes helyzetbe került azzal, hogy ilyen fiatalon Hamilton helyére szerződtették: „Nagyon érett és szerintem remeknek tűnik a hozzáállása. De szörnyű helyzetben van, mert a lehetőség, amit kapott, elképesztő, de a csapat hatalmas hype-ot épített köré, hogy igazolja a döntést, hogy ő váltja Lewist.”

A kolumbiai úgy véli, Antonelli számára a karrierje eleje azonnal perdöntő lesz: „Vagy hatalmas sztár lesz belőle, vagy rossz lesz nézni őt. És George személyében egy nagyon komplex versenyző ellen kell helyt állnia.”

antonelli-mercedes-2024

Verstappen, Norris, Leclerc a csapatfőnökök sorrendje

A Formula–1 hivatalos honlapja közzétette a csapatfőnökök által felállított pilótarangsort: mind a 10 csapat első embere összeírta saját top10-es listáját, a helyezéseket az F1-es pontrendszer szerint pontokká alakították, s így alakult ki a sorrend.

verstappen-norris-leclerc-pezsgo

A táblázatban a pilóták neve mellett a pontszám, és a tavalyi helyezéshez viszonyított elmozdulás látható:

1.

Verstappen

250

=

2.

Norris

178

↑ 1

3.

Leclerc

121

↑ 1

4.

Piastri

113

↑ 3

5.

Sainz

110

↑ 1

6.

Russell

86

↑ 3

7.

Hamilton

54

↓ 2

8.

Hülkenberg

39

*

9.

Alonso

27

↓ 7

10.

Gasly

21

*

 

Tsunoda hamarosan távozik a Red Bull-családból?

Miután a Red Bull bejelentette, hogy Liam Lawsonnal pótolja a távozó Sergio Perezt, rengetegen tették fel a kérdést, hogy miért nem kap lehetőséget az energiaitalosok második csapatánál négy éve szereplő, s idén az eddigi legjobb teljesítményével előrukkoló Yuki Tsunoda. Christian Horner csapatfőnök a kérdést firtató újságíróknak nem meglepő módon a Honda szerepét hozta szóba, ami teljesen érthető annak fényében, hogy Tsunoda elsősorban a japán gyártóval áll kapcsolatban:

„A Honda fontos partner számunkra, de mi a Honda ügyfelei vagyunk. Természetesen konzultálunk a Hondával a döntéshozatalban, és biztos vagyok benne, hogy szerették volna, ha Yuki ül az autóban a Red Bull Racinggel kötött megállapodásuk utolsó évében” – mondta, majd hozzátette: „De a Honda mindig is elutasította, hogy beleszóljon a versenyzői felállásba, ezt a döntést mindig is a csapatra bízták.”

Horner emellett arra is utalt, hogy rövidesen megválhatnak Tsunodától: „Teljesen tudatában vagyunk annak, hogy ha nem tudunk lehetőséget biztosítani Yukinak, mondjuk ki, az idei évben, akkor van-e ennek értelme? Nem lehet egy versenyzőt öt évig a nevelőcsapatban tartani. Nem lehetsz mindig a koszorúslány. Egy ponton vagy el kell engedned, vagy valami más megoldást kell keresned.”

tsunoda-abudhabi-2

Szakít egymással Hamilton és a Monster

A Sport Business beszámolója szerint véget ér Lewis Hamilton és a Monster Energy 2017 óta tartó együttműködése – az energiaitalmárka a Mercedes 2010-es visszatérése óta volt a csillagosok partnere, majd hét évvel később külön megállapodást kötöttek Hamiltonnal. Most pedig nem csak a Mercedest hagyják el mindketten, hanem egymást is: a Monster a McLarenhez távozik, míg Hamilton az F1-ben 2023 óta a Ferrari partnereként jelen lévő Celsiusszal fog együttműködni.

 

hamilton-monster

Hamilton: Büszke leszek rátok, ha sikeresek lesztek

A Mercedes közzétett egy videót arról, ahogy Lewis Hamilton elbúcsúzik a Mercedes brixworth-i motorrészlege dolgozóinak. Velük a kapcsolata sokkal régebbre nyúlik vissza, magával a csapattal, hiszen egészen mostanáig versenyzői karrierje egésze során kapcsolatban állt a csillagos márkával. A hétszeres világbajnok ezekkel a szavakkal köszönt el tőlük:

pf-hamilton-goodbye

„Ezzel a csapattal vagyok 1997 óta. Minden Formula–3-as győzelmemet Mercedes-motorral szereztem, minden egyes köröm, amit a Formula–1-ben megtettem, nektek, mindannyiótoknak köszönhető. Benne van mindenki szakértelme ebben a csapatban, az elkötelezettség és a kemény munka, s hogy rengeteg időt áldoztatok az életetekből arra a közös cél érdekében, hogy világbajnokságot és futamokat nyerjünk.”

„Tudtam, hogy mindannyian mögöttem álltok, és ez egy csodálatos utazás volt. Micsoda álom. Hiszek bennetek, továbbra is hinni fogok bennetek, és amikor sikert értek el, nagyon büszke leszek rátok.”

Lawson mentális erősségének köszönheti a Red Bull-ülést

Liam Lawson mellett tette le a voksát a Red Bull, őt igazolták le Yuki Tsunoda helyett Max Verstappen mellé a nagycsapatba Sergio Perez távozását követően. A japán pilóta jobban teljesített a Visa Cash App RB-nél, mint csapattársa, Lawson, az energiaitalosok főtanácsadója, Dr. Helmut Marko így most elárulta, mégis miért az új-zélandit választották.

„A mérnökök olyan adatokat prezentáltak nekünk, amelyek alapján össze tudtuk hasonlítani őket, és ez volt az alapja a döntésünknek. Elég luxus volt ez a problémánk, hiszen mindketten megérdemelték volna a kinevezést. De Lawson talán többet tud fejlődni a jövőben. Különösen a mentális erőssége volt az, ami végül az ő irányába billentette a mérleghintát” – mondta az F1-Insidernek a főtanácsadó.

Marko elmondása szerint Tsunoda jól fogadta a friss híreket.

„Jelenleg Japánban van, beszéltem vele telefonon. Viszonylag nyugodt volt a hír hallatán. Azt mondtam neki, hogy nyomja tovább a gázt a Racing Bullsnál, és aztán meglátjuk. Pozitívan reagált” – mesélte Marko.

Lawson került a legkevesebb futam után a Red Bullhoz

Tegnap jelentették be, hogy a két szezon során tizenegy nagydíjat teljesítő Liam Lawson veszi át Sergio Perez megüresedő helyét a Red Bull színeiben, azaz ő lesz Max Verstappen csapattársa a 2025-ös szezonban. A VCARB-tól előrelépő új-zélandi már a hetedik versenyző, akit Faenzából felvisznek a nagycsapathoz, de mindenki másnál kevesebb futam után megkapta ezt a lehetőséget.

lawson-6

Az eddigi rekorder Alexander Albon volt, aki eggyel több, azaz tizenkét futam után vehette át Pierre Gasly helyét 2019 nyarán, de ő sem zárta túl dicsőségesen Red Bullnál töltött karrierjét, ahogy a lista harmadik helyén álló, egyetlen szezon, azaz 19 verseny után előléptetett Danyiil Kvjat sem.

A listán az őt egy szezon és négy futam, azaz 23 verseny után felváltó Max Verstappen követi, majd jön Sebastian Vettel és Pierre Gasly 25 és 26 versennyel, akik egyaránt év közben kezdtek Faenzában, futottak egy teljes idényt, s ezt követően kerültek a Red Bullhoz. Az egyetlen pilóta, akit két teljes szezon után előléptettek, a Toro Rossónál 39 versenyt futó Daniel Ricciardo volt, aki ennél is tovább maradt a kisbikáknál, az előtt sosem nyíltak meg Milton Keynes kapui.

lawson-8

Perez a Ferrari Hypercar-programjába tart?

A spanyol Marca beszámolója szerint a Red Bulltól távozó Sergio Perez előrehaladott tárgyalásokat folytat a Ferrarival arról, hogy csatlakozzon a vörösök WEC-projektjéhez, s már 2025-ben rajthoz álljon a Le Mans-i 24 óráson, s néhány – a lap szerint három-négy – további versenyen. Ezzel Perez mondhatni körbeérne, hiszen annak idején a Ferrari juniorjaként érkezett meg az F1-be a Sauber színeiben.

perez-montreal-3

Ez a híresztelés azzal egy időben jelent meg, hogy a versenyző apja úgy nyilatkozott, hogy fia sem F1-es kiscsapatnál, sem más szériában nem folytatná karrierjét, csakis egy F1-es nagycsapatban: „Biztos vagyok benne, hogy az F1 ajtaja nincs bezárva, ha valami nagyon jó és nagyon nagy dolog jön esetleg. Nem hiszem, hogy Checo olyan csapathoz megy, mint a Sauber vagy a Haas. Vagy aláír egy nagycsapathoz, vagy bezárul az ajtó.”

„Nincs Indycar, nincs NASCAR, nincs Le Mans. Ebben 100%-ig biztos vagyok. Ezért mondom, ha nincs nagycsapat, akkor ez volt Checo Perez utolsó versenye. Mindennek van kezdete és vége az életben, meg kell tanulni ezzel együtt élni. Most Checónak arra kell koncentrálnia, hogy élvezze a családjával töltött időt, mert sok idő telt el, sok áldozatot hozott, és ennek egy napon véget kellett érnie. Ez a nap elérkezett.”

wec-ferrari-imola

Hogy kell kiejteni Isack Hadjar nevét?

A Racing Bullshoz ma bejelentett versenyző, Isack Hadjar nevének kiejtésénél két dologra érdemes odafigyelni. Egyrészt arra, hogy a keresztneve nem angolosan ejtendő, hanem i-vel, z-vel és rövid á-val, azaz nagyjából így: „Izák”, avagy IPA-jelekkel: [i.zak].

A másik pedig, hogy a francia kiejtési szabályoknak megfelelően a szó eleji H-t egyáltalán nem ejtjük az Hadjar név elején, míg a név végén található r kiejtése nem oly pergő, mint a magyarban. IPA-jelekkel a kiejtés így írható le: [a.d͡ʒaʁ].

A név helyes kiejtése az alábbi videóban is meghallgatható:

Lawson kedvenc futama? Nem mindenkinek fog tetszeni…

A VCARB-tól a Red Bullhoz előléptetett Liam Lawson számos interjút adott a napokban, s ezek egyikében a brit ESPN-nél a kedvenceit kellett megnevezni. Mint kiderült, az új-zélandi kedvenc filmje a Verdák, kedvenc sorozata pedig a magyarul Briliáns elmék címen futó Suits, F1-es szempontból azonban az a legérdekesebb kérdés, melyiket tartja kedvenc nagydíjának:

„Hú, ez nehéz. 2021 Abu Dhabi. Annyira vitatott, de…” – hangzott a válasz, melyet leendő csapattársa, Max Verstappen talán örömmel hallott, mások viszont aligha. Az új-zélandi egyébként a bejelentéséről szóló sajtóközleménybenn így üzent Verstappennek: „Rendkívül izgatott vagyok, hogy Max oldalán dolgozhatok és egy világbajnoktól tanulhatok. Semmi kétség, hogy tanulni fogok a tapasztalatából, alig várom, hogy elkezdődjön!”

lawson-verstappen

2700 szett nullkilométeres F1-es gumit dobott ki a Pirelli

A 2024-es szezon statisztikáiból küldött ki a sajtónak egy válogatást a Formula-1 gumiszállítója. Olyan adatok szerepelnek benne, mint hogy a Pirelli gumijai 65 534 versenykört, azaz 334 942,175 kilométert tettek meg a szezon során, azaz a Föld-Hold távolság 94 %-át; hogy a leghosszabb etap 300,150 kilométeres volt Pierre Gasly részéről Bakuban; a legtöbb bokszkiállás 46 volt Suzukában, a legkevesebb pedig 19 Dzsiddában.

Szemet szúrt egy számadat: a Pirelli által leszállított 8016 szett gumiabroncsból 2718 szettet egyáltalán nem használtak, azaz a gumik 34 %-a nulla kilométerrel került a kukába. 935 szett slick került fel az autókra, de sosem hagyta el a garázst, további 948 szett pedig egy-három kört teljesített csupán. A 2030-ra karbonsemlegességre törekvő F1-nek lenne min javulnia, gondolhatnánk rögtön, de a közleményből kiderül, az idei évben történt előrelépés racionalizálás terén: az eső- és köztes gumik esetében bevezették azt a szabályt, hogy ha a gumi felkerült a felnire, de nem használták a pályán, leszerelhető és más versenyre is elszállítható: ezzel a döntéssel 3500 szettel kevesebb esőgumit kellett legyártani.

EU-vizsgálat indult, egyelőre nem lehet a Libertyé a MotoGP

A korábbi sajtóhírnek megfelelően a december 19-i határidőig elindította vizsgálatát az Európai Unió versenyhivatala a MotoGP kereskedelmi jogtulajdonosában, a Dornában többségi részesedést vásárló Liberty Media ügyében. A májusban bejelentett üzlet értelmében a Formula-1-et is birtokló Liberty 86 %-os tulajdonrész megvásárlásáról egyezett meg a Dornával 3,5 milliárd euró értékben, az adásvétel 2024 végéig zárult volna le.

Az új évre azonban nem lesz a MotoGP a Libertyé, mivel a Motorsport.com beszámolója alapján elindult a kettes fázisú vizsgálat, amely arra vonatkozik, hogy az amerikai médiacég trösztellenes szabályozást sérthetett. A versenyhivatal két pont alapján nem hagyta jóvá a tranzakciót. Az első gyanú szerint a Liberty Media domináns helyzetbe kerülhet az európai piacon a motorsport szegmens tévés jogai tekintetében, amely áremelkedéshez vezethet. A második pont John Malone, a Liberty Media elnökének szerepét vizsgálja, akinek befolyása veszéllyel van a konkurens tévétársaságokra több európai országban, mint Belgium, Hollandia vagy Írország.

A kettes fázisú vizsgálat 90 napig eltarthat, az új határidő a tranzakció engedélyezésére május 14. a Motorsport alapján. Amennyiben az üzlet mégsem valósul meg, a Libertynek 126 millió euró kompenzációt kell fizetnie a Dorna számára.