DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 9. szerda

Önálló formátummá nőheti ki magát a sprintkvalifikáció

Monzában folytatódik az F1 idei új ötletének, a sprintkvalifikációnak a tesztelése. A sportág vezetői már az első, silverstone-i esemény után elmondták, az újítás pozitív fogadtatásban részesült, ám egyúttal hozzátették, valószínűleg csiszolnak még rajta.

Ross Brawn az Olasz Nagydíj előtt elárulta, min gondolkodnak pontosan. Egyelőre az eredeti irányvonalat követve a sprintfutamok a normál menetrendű hétvége részét képezik, oly módon, hogy ezek döntenek a vasárnapi rajtfelállásról, és nem a pénteki időmérő. Az első felvetések alapján viszont ez jövőre módosulna. „Mi lenne, ha pénteken határoznánk meg a rajtsorrendet szombatra és vasárnapra is? Sokan említették a pole-pozíció problémáját. Felvetették, hogy lehetne ez az esemény [a sprint] sokkal önállóbb, nemcsak egy átmenet az időmérő és a verseny között” – mondta Brawn. A hagyományos kvalifikáció eszerint tehát mindkét futamra eldöntené a rajtrácsot, és így két „tiszta”, csak pontokért zajló verseny maradna a hétvégén. Ezzel egyúttal a pole-pozíció is visszanyerné értelmét és értékét, amely a sprintfutamos formátumban elveszni látszott.

Az ötletről majd csak a Brazil Nagydíj sprintfutama után tárgyalnak, az F1 sportigazgatója annyit azonban kijelentett, hogy nem fogják keverni a lehetőségeket; vagy maradnak a jelenlegi lebonyolításnál, vagy teljesen újat választanak, és azt vetik be utána minden kiválasztott versenyhétvégén.

Kiderült, hol debütál a Pirelli új C6-os lágy F1-es gumija

Újabb két Formula-1-es nagydíj gumikínálatát tette közzé a Pirelli: a jövő heti Szaúd-arábiai Nagydíjhoz hasonlóan Miamiba és Imolába is a tavalyihoz képest eggyel lágyabb kiosztást visz az abroncsgyártó. A sprinttel tarkított idei első amerikai verseny esetén – Dzsiddához hasonlóan – ez a C3-as, C4-es és C5-ös keverékeket jelenti, az Emilia-romagnai Nagydíjon viszont debütál a Pirelli új C6-os abroncsa is, amely minden eddiginél lágyabb keveréket jelent: elsődlegesen az utcai pályákat célozta meg vele a cég, de már Imolában beveti a C4-es és a C5-ös mellett. Mivel tavaly Miamiban és Imolában is egykiállásos futamokat láthattunk, a Pirelli ezzel igyekszik megfűszerezni a versenyeket.

Természetesen a C6-os gumit többször tesztelték tavaly a csapatokkal, ugyanakkor például a szezon végi Abu Dhabiban tartott gyakorlás után Mario Isola Pirelli-főnök arról beszélt, hogy ott a kör végére már nemigen tartott ki a legpuhább keverék – úgy tűnik, Imolában nem tartanak ilyesmitől.

Az előttünk álló bahreini hétvégére egyébként a korábbi bejelentés értelmében a három legkeményebb, azaz a C1-es, C2-es és C3-as abroncsokat szállítja az F1 hivatalos gumigyártója, ahogy tette azt a múlt hétvégi Japán Nagydíj esetén is.

pirelli

Két japán a Red Bullban: Verstappen helyett Iwasa vezet az első bahreini F1-es edzésen

A Red Bull Racing is beállt a sorba: ők is egy fiatal újoncnak, név szerint Ayumu Iwasának adnak lehetőséget a hétvégi Formula-1-es Bahreini Nagydíj első pénteki szabadedzésén. Iwasa évek óta az energiaitalosok kötelékeibe tartozik, idén a Super Formulában vitézkedik, Liam Lawson és Yuki Tsunoda előléptetése után pedig ki nem mondva ő tölti be a tartalékpilótai szerepkört is a bikások két csapatánál. Nem lesz idegen számára a szabadedzésen való szereplés, hiszen tavaly már kétszer beugrott pénteken – akkor azonban a Visa Cash App RB-nél vezetett, azaz a nagycsapatnál, a Red Bullnál most először kap lehetőséget nagydíjhétvége keretein belül a japán.

A Red Bull már a hatodik csapat, amely vendégszereplőt jelentett be a bahreini FP1-re: a Ferrarinál Dino Beganovic, a Mercedesnél Frederik Vesti, az Aston Martinnál Felipe Drugovich, a Williamsnél Luke Browning, a Haasnál pedig Ryo Hirakawa fogja vezetni az egyik autót a szahíri hétvége első 60 percében – utóbbinak köszönhetően amúgy így egyszerre három japán lesz majd pályán, Iwasa ráadásul Tsunoda ideiglenes csapattársaként fog szerepelni. A szabályok idén már összesen négy alkalmat írnak elő a csapatoknak, amikor fiatal újoncot kell pénteken az autóba ültetniük, és nem véletlen, hogy a mezőny több mint fele Bahreinben lövi elő az egyik ilyet, hiszen a február végi teszt okán innen mindenki rengeteg adattal rendelkezik már.

f1-iwasa-redbull-1

Honda-vezér: Alig várom, hogy Tsunodát a dobogón lássam

Koji Watanabe, a Honda Racing elnöke úgy nyilatkozott, hogy Yuki Tsunoda rendkívül meggyőzően teljesített első versenyén a Red Bull csapatában – a japánt egyébként a nap versenyzőjének is megszavazták a rajongók.

„Alig várom, hogy a dobogón lássam. Az a képessége, ahogy a szavait tettekre váltja, valóban fantasztikus. A tudását képes átültetni a gyakorlatba, ami különlegessé tesz őt” – dicsérte a cég elnöke Tsunodát.

„A futam előtt mondtam neki, hogy maradjon nyugodt – valójában viszont én magam sem voltam az. Már jó ideje nem voltam ideges, így féltem, hogy átadom neki az izgatottságom, de örültem, hogy ő végig nyugodt maradt.”

„Kiváló kommunikációs készségekkel rendelkezik. Megnyugtató látni, hogy jól tud kommunikálni a Red Bull vezetőségével, és úgy vélem, ez jó eredményekhez vezet majd.”

f1-tsunoda-watanabe

Sainz nem vezet az első szabadedzésen, a Williams is fiatalnak ad lehetőséget Bahreinben

Dömping lesz az új versenyzőkből az F1-es Bahreini Nagydíj első szabadedzésén, pénteken 13:30-kor: 24 óra leforgása alatt a harmadik, összesen az ötödik csapat jelentette be, hogy újoncnak biztosít szabadedzéslehetőséget, eleget téve a szabálynak, miszerint négy nagydíjhétvégén legfeljebb két versenyt teljesített pilótát kell beültetni egy edzésen. A Ferrari Dino Beganovic, a Haas Ryo Hirakawa, a Mercedes Frederik Vesti, az Aston Martin Felipe Drugovich szerepeltetését jelentette be, legújabban pedig a Williams Luke Browningét.

Az átmenetileg Carlos Sainz autójába ülő Luke Browning a Williams akadémistája, korábbi GB3-as bajnok, 2024-ben a Formula-3 harmadik helyezettje, jelenleg pedig a Formula-2-ben ugyanebben a pozícióban áll – az egyetlen megtartott ausztrál sprintfutam alapján. Browning számára nem a mostani lesz az első edzésrészvétel, tavaly Abu Dhabiban szintén szerepelt az első szabadedzésen, majd a teszten is.

A Williams közleménye szerint Browning felkészülése részeként TPC-teszten vett részt, Monzában a csapat 2023-as autóját vezette az akadémia új tagja, Victor Martins társaságában.

Ugyanitt, Monzában a sajtóhírek szerint az Alpine is tesztelt, méghozzá Franco Colapintóval, aki először vezette a csapat autóját, szintén egy kétéves modellt.

Az Aston Martin is lehetőséget ad tartalékosának az F1-es Bahreini Nagydíj első edzésén

Az Aston Martin bejelentette, hogy a teszt- és tartalékversenyzőjük, Felipe Drugovich fogja vezetni Fernando Alonso autóját a hétvégi Bahreini Nagydíj első pénteki szabadedzésén. Az idei évre módosított szabályok értelmében a csapatok összesen négyszer – azaz pilótánként kétszer-kétszer – kötelesek egy fiatal újoncnak, aki maximum két F1-es nagydíjon állt rajthoz, lehetőséget biztosítani versenyhétvégék nyitó gyakorlásain.

Mivel a téli tesztet is Bahreinben rendezték, több csapat is ezt a helyszínt választotta az egyik alkalomra: Drugovich már a negyedik bejelentett pilóta ezen a fronton, hiszen a Ferrari Dino Beganovicnak, a Haas a frissen szerződtetett Ryo Hirakawának, a Mercedes pedig Frederik Vestinek biztosít lehetőséget néhány nap múlva.

Drugovich amúgy a legrutinosabb szabadedzés-résztvevők közé tartozik, hiszen ez már a hatodik ilyen alkalom lesz a korábbi Formula-2-es bajnok számára. Mint arra az Aston közleménye is kitér, a brazil már több mint 9100 km-et teljesített F1-es autó volánjánál (anno ő pótolta Lance Strollt is a 2023-as bahreini teszten, amikor a kanadai sérült volt).

f1-drugovich-aston

Alonsót saját 2012-es F1-es szezonjára emlékezteti Verstappen teljesítménye

Max Verstappen úgy áll egyetlen pontos hátránnyal a második helyen a Formula-1-es vb-tabellán a Japán Nagydíjon aratott győzelme után, hogy a Red Bull határozottan gyengébb konstrukció, mint a McLaren – de még a Mercedes is olykor erősebbnek tűnik náluk. Nem véletlenül méltatták annyian a címvédő szombati pole-pozíciós körét Suzukában, amellyel a vasárnapi sikerét is megalapozta.

A dicsérők táborába tartozott Fernando Alonso is, akit Verstappen eddigi produkciója arra emlékezteti, ahogy ő küzdött a Ferrarival 2012-ben a vb-címét a szezon nagy részében erősebb Red Bullban ülő Sebastian Vettel ellen: „Voltam én is ebben a helyzetben. Harcoltam a világbajnokságért a harmadik-negyedik leggyorsabb autóval. Végső soron ez nehéz. És nehéz lett volna nekem is legyőznöm Vettelt. Úgyhogy remélem, a végéig harcban tud lenni. De javítaniuk kell kicsit a gépen.”

A 2012-ben végül néhány ponttal Vetteltől elmaradó Alonso hozzátette: „Nyert már négyet, szóval képes egy kissé kevésbé versenyképes autóval is harcolni. De igen, kemény ez. És szerintem az emberek nem is érzékelik, mennyire nehéz, és hogyan kell minden egyes hétvégét tökéletesen lehoznod. És eddig ezt teszi. Mint mondtam, bizonyos tekintetben az én 2012-es évemre emlékeztet. Amikor az autónk nem volt annyira jó, mégis a bajnokságért küzdöttünk.”

f1-verstappen-redbull-japan

MotoGP: Katarban visszatér sérüléséből a világbajnok Martin

Amennyiben a pályán esedékes csütörtöki orvosi vizsgálaton is átmegy, Jorge Martin rajthoz áll a MotoGP hétvégi Katari Nagydíján – közölte kedden az Aprilia. A Pramac Ducatitól átigazoló regnáló világbajnok előbb a sepangi teszten sérült meg, majd a szezonnyitóra készülve edzés közben újra eltörte a bal kezét, emiatt kénytelen volt kihagyni az első három 2025-ös futamot.

Az Aprilia közlése szerint azonban a saját orvosai orvosai rábólintottak Martin visszatérésére, így a tervek szerint Lusailban már pályára is fog gurulni az #1-es rajtszámmal. A spanyol célja persze elsődlegesen a saját fizikai állapotának felmérése és az RS-GP-vel való ismerkedés lehet a hétvégén, elvégre alig néhány kört tudott megtenni a malajziai teszten a két bukása előtt az idei motoron. Martin azt is elismerte az Aprilia közleményében olvasható nyilatkozatában, hogy pillanatnyilag abban sem biztos, hogy fizikailag végig fogja bírni a futamot, de ha teljesíti a távot, az már egy győzelem lesz számukra.

A MotoGP Katari Nagydíjának hétvégi menetrendje ide kattintva böngészhető.

AR_Preview_GPQatar_01

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Dán fiatal váltja Russellt a bahreini szabadedzésen

Frederik Vesti fogja vezetni George Russell Mercedesét a soron következő Bahreini Nagydíj első szabadedzésén. A német istálló tartalék- és szimulátorversenyzője, aki mercedeses kötelezettségei mellett idén az IMSA sportautó-bajnokságban versenyez, először fog beülni a W16-os volánja mögé – mármint élőben, mivel Bradley Lord, a csapat kommunikációs vezetője úgy fogalmazott, hogy Vesti vezette eddig a legtöbbet a Mercedes idei autóját, viszont csakis virtuálisan.

A Formula-2-es bajnokság 2023-as második helyezettje 2023-ban és 2024-ben már vezette Mercedes-juniorként a csapat akkori autóit a szezonzáró teszteken Abu Dhabiban. Elképzelhető, hogy bahreini jelenése mellett még egyszer láthatjuk majd a dán pilótát Russell helyén az idei szezonban, ugyanis a szabályok szerint minden csapat mindkét autóját kétszer egy újonc pilótának kell vezetnie F1-es szabadedzésen. Ezt a kötelezettségét Andrea Kimi Antonellivel már abszolválta az alakulat Ausztráliában és Kínában, amíg az olasz fiatal még kellően kevés tapasztalattal rendelkezett ahhoz, hogy megfeleljen az előírásoknak.

Nem Vesti lesz az egyetlen újonc fiatal, aki F1-es versenyzőt „helyettesít” a bahreini első szabadedzésen: korábban a Ferrari jelentette be, hogy Charles Leclerc autóját Dino Beganovic vezeti majd, míg a Haasnál a frissen leigazolt tartalékos, Ryo Hirakawa kap lehetőséget.

Honda: Lesz beleszólásunk az Aston Martin F1-es versenyzőinek kiválasztásába

A hétvégi Formula-1-es Japán Nagydíjon félig-meddig elköszönt a Hondától a velük a 2021 végi „kiszállásuk” után is technikai partnerként együtt dolgozó Red Bull, hiszen 2026-tól már nem az energiaitalosok két alakulatát, hanem az Aston Martint látják el majd gyári partnerként hajtásláncokkal. Az Astonnál jelenleg Fernando Alonsónak és Lance Strollnak is szerződése van 2026-ra, a Honda részéről a HRC-elnök Koji Watanabe a The Japan Timesnak nyilatkozva azonban megjegyezte, hogy a pilótákról szóló döntésekben ők is szerepet kérnek:

„Az ülések száma csökkenni fog. Ugyanakkor Hondaként továbbra is hangot fogunk adni a véleményünknek a versenyzők kiválasztását illetően 2026-ra és utánra. Nyilvánvalóan a csapaté a végső szó abban, hogy kik csatlakoznak hozzájuk, de a helyzet ugyanaz lesz, mint most a Red Bullnál, és nekünk is lesz beleszólásunk” – fogalmazott Watanabe.

A HRC-vezér emellett Adrian Newey kapcsán megjegyezte, hogy alig várják, hogy újra együtt dolgozhassanak egy versenyképes F1-es autón, a V10-es motorok potenciális visszatéréséről szóló diskurzus kapcsán pedig újfent leszögezte, hogy számukra fontos az elektromos rész, ezért térnek vissza full gyári szinten is jövőre.

f1-aston

Hamilton: Nem lepett meg a Red Bull korai versenyzőcseréje

A hétszeres világbajnok durva, de nem meglepő lépésként jellemezte a Red Bull Japán Nagydíjat megelőző versenyzőket érintő döntését, melynek értelmében Yuki Tsunoda és Liam Lawson helyet cserélt egymással a suzukai hétvégétől kezdődően.

Lawson mindössze két nagydíjhétvégét kapott a Red Bullban, gyenge teljesítménye miatt azonban rekordgyorsasággal lefokozták: „Nem lepett meg, hogy ilyen korán léptek” – mondta Lewis Hamilton a média érdeklődésére Suzukában.

„Mindketten [Liam és Yuki – a szerk.] nagyszerű versenyzők. Úgy gondolom, hogy sok igazán jó srác van a mezőnyben – különöseképpen a fiatal tehetségekre gondolok.”

„Természetesen nagy nyomás nehezedik a fiatalokra, akik még nagyon újak itt. Véleményem szerint nem lehet az élre kerülni egy olyan autóval, amelyről köztudott, hogy nem feltétlenül a legkönnyebben vezethető. A két versenyt követő csere elég durva lépés volt” – tette hozzá a brit.

Pénteken még Alpine-ban ült, mostantól a Haas F1-es tartalékosa a Toyota WEC-pilótája

A Formula-1-es Japán Nagydíj utáni hétfő reggelén bejelentette a Haas, hogy mostantól Ryo Hirakawa az istálló hivatalos tartalékversenyzője. A japán versenyző minden bizonnyal a Toyota Gazoo Racinggel való együttműködés révén került képbe az amerikai csapatnál, hiszen az Endurance-világbajnokságon náluk versenyez, illetve velük nyert kétszer vb-t és egyszer Le Mans-i 24 órást. Tartalékpilótai minőségében összesen négy hétvégén fog első szabadedzésen részt venni: elsőként már néhány nap múlva, Bahreinben Oliver Bearman helyén, később pedig a Spanyol, a Mexikóvárosi és az Abu Dhabi Nagydíjak nyitó tréningjein is autóba ül.

Mindezt azok után jelentette be a Haas, hogy Hirakawa alig néhány napja Suzukában még az Alpine egyik teszt- és tartalékversenyzőjeként (mellette Franco Colapinto, Paul Aron és Kush Maini is ezt a feladatkört tölti be náluk) kapott ugyanilyen lehetőséget az FP1-en Jack Doohan helyén. A 31 éves pilóta ezzel nagy karriert fut be ilyen szerepkörben az elmúlt hónapokban, hiszen decemberben pedig még a McLarennel szerepelt első szabadedzésen Abu Dhabiban – igaz, aztán ott pár nappal később a teszten már a Haas autójában ülhetett.

f1-hirakawa-haas-teszt-1

„Mintha nem is akartak volna nyerni” – Villeneuve szerint fájnia kellene a vereségnek

A Sky Sports F1 szakértője, az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve nem volt lenyűgözve a McLaren stratégiájától – ahogy Andrea Stella magyarázatától sem. A kanadai szerint ennek a vereségnek fájnia kellene a wokingiak számára: „Nem tűntek különösebben csalódottnak, ami furcsa, mert úgy jöttek ide, hogy az első két helyen kell végezniük, de nem így lett. Vereséget szenvedtek, de nem azért, mert lassúak voltak, hanem azért, mert egy olyan csapattól és versenyzőtől kaptak ki, akik jobbak voltak náluk, és ennek fájnia kell.”

„Ennek arra kellene késztetnie őket, hogy azt gondolják, hmmm, valamit elrontottunk ezen a hétvégén, mert sokkal jobb esélyünk lehetett volna. Ha ugyanabban a körben állsz ki, akkor persze, hogy nem fogsz előzni, hacsak nincs nagy probléma a kiállásnál. A legrosszabb esetben megpróbálod, és helyet cserélsz a csapattársaddal, de legalább adsz magadnak egy esélyt.”

A kanadai szerint a kockázatvállalás hiánya olyan, mintha a McLaren nem is akart volna nyerni: „Miért hozod ki Norrist, amikor a csapattársad már kijött? Miért nem vállalsz kockázatot? Két versenyződ van a pályán! Olyan, mintha nem akarnának nyerni. Győztes mentalitásra van szükséged, ha győzni akarsz. Akarnod kell a győzelmet, nem lehet mindig csak védekezni, pánikolni, félni attól, hogy vajon jól csinálod-e?”

verstappen-suzuka-podium

„Kvalifikációs világbajnokság lesz az idei” – Vasseur

Kínában és különösen Japánban kevés előzést láttunk a futamokon: a legjobb példája ennek, hogy Suzukában az első tíz célba érőből nyolc a rajtpozícióját ismételte meg, a maradék kettő pedig helyet cserélt. Különösen Oscar Piastri hangsúlyozta ki, hogy a vasárnapi versenyt az időmérőn lehetett megnyerni, de Norris és Russell is rámutatott mai nyilatkozataiban, Japánban a futam napján nem lehetett előzni.

Fred Vasseur Ferrari-csapatfőnök a maga stílusában fogalmazta meg, 2025-ben felértékelődik az időmérő szerepe, ennek az eredménye pedig „kvalifikációs világbajnokság” lesz:

„Az időmérőnek mindig kritikus szerepe van a teljesítményben, és minél közelebb vannak az autók egymáshoz, minél kisebb a különbség az autók között, annál inkább igaz az előbbi. Csoportba rendeződnek az autók, nem csak az előttük levővel harcolnak. Igen, valószínűleg kvalifikációs bajnokság lesz az idei” – magyarázta Vasseur, hogy az autók közti kis különbségek miatt nagyobb a jelentősége az időmérőnek, a versenyen viszont nehezebbé válik előzni.

Fotó: Ferrari

Pénzbírságot kapott Carlos Sainz: „hasi panasz” miatt lekésett a japán himnuszról

Éppen zajlott a Japán Nagydíj, mikor a versenyfelügyelők kiadtak egy rövid értesítést: a futamot követően vizsgálni fogják Carlos Sainzot, a versenyzőt és a Williams képviselőjét is behívják meghallgatásra, de nem a versenyen jegyzett incidens miatt, hanem azért, mert a spanyol későn érkezett a rajtot megelőzően a nemzeti himnuszra, amelyen a versenyzők részvétele kötelező.

A vizsgálat lezajlott, az újabb közlemény szerint Carlos Sainz 20 ezer eurós, azaz nyolcmillió forint értékű pénzbírságot kapott, ebből 10 ezer eurót 12 hónapra felfüggesztve, amiért nem volt a helyén 13:44-kor, már a himnusz kezdetét követően érkezett meg társai közé. A történet az indoklást elolvasva válik igazán érdekessé.

A stewardok 49-es számú dokumentumában áll: enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy „a versenyző állítása szerint közvetlenül a himnuszt megelőzően diszkomfortérzést tapasztalt hasi panasz miatt, amely késleltette megjelenését a rajtrácson.” A stewardok „videós bizonyítékot tekintettek meg”, sőt még Sainz orvosát is meghallgatták: Dr. Messina tanúsította, az említett panaszok valóban fennálltak, és orvosságot is írt fel Sainznak.

Az enyhítő körülmények alapján Sainz az FIA sportkódexében szereplő 60 ezer eurós bírság helyett kapta a fenti büntetési tételt: a közlemény megjegyzi, a 2024-es Kanadai Nagydíjon „hasonló kihágás miatt hasonló büntetést” osztottak ki.

A stewardok még hozzátették, „a nemzeti himnusz iránt tanúsított tisztelet kimutatása magas prioritás, a résztvevőknek minden eshetőséget számításba kell venniük”, hogy terv szerint pozícióban legyenek a himnusz idején.

Fotó: DPPI

Verstappen két rekordját is megdöntötte Antonelli az F1-es Japán Nagydíjon

Két fiatalsági rekord is megdőlt a vasárnapi Formula-1-es Japán Nagydíjon, mindkettőt Max Verstappen tartotta eddig, és mindkettő immár Andrea Kimi Antonelli nevéhez fűződik. A suzukai futam volt az utolsó alkalom, amikor az olasz minden idők legifjabb F1-es nagydíjgyőztesévé válhatott volna, és bár ez nem sikerült a hatodikként befutó pilótának, két csúcsot így is átadott a múltnak.

Az egyiket azzal, hogy az eltolt stratégiája révén néhány körön át vezette a versenyt. Ezzel ő lett a legfiatalabb, aki élen állt egy Formula-1-es nagydíjon: Verstappen az általa meg is nyert 2016-os Spanyol Nagydíjon tette meg ezt először 18 évesen és 226 naposan, ezt most három nappal döntötte meg Antonelli. Másrészt a Mercedes újonca megfutotta a verseny leggyorsabb körét is, itt nagyobbat „vert” Verstappen korábbi rekordjára, hiszen a holland anno a 2016-os esős Brazil Nagydíjon jegyezte ebből a műfajból az elsőt 19 évesen és 44 naposan.

Az F1-es Japán Nagydíj további statisztikai érdekességei kapcsán természetesen később külön FormulaPlusz-cikkel fogunk majd jelentkezni!

f1-antonelli-mercedes-suzuka-1

Célegyenesbe fordult a Hungaroring stratégiai fejlesztésének jelen fázisa

Újabb helyzetjelentést adott a felújítási munkálatok állásáról az augusztus elején a jubileumi 40. F1-es Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring:

„A főlelátón már telepítik a székeket! Ez azt jelenti, hogy tényleg kezd célegyenesébe érni a Hungaroring stratégiai fejlesztési projektjének ezen fázisa. Nem csoda, hiszen naponta már 1200 ember dolgozik azon, hogy június közepén a Hungaroring visszakaphassa a területet. De mi is történt az utóbbi hetekben? Elkészült a tető vízszigetelése, befejeződött a kommentátorfülkék acélszerkezetének szerelése, zajlik a napelemek telepítése, a nyílászárók beépítése és folynak az útépítési és térburkolási munkák. Sőt, néhány napja megtörtént az első hangosítási próba is. Már nem kell sokat várni, hogy újra a versenyautóké legyen a főszerep!” – írták a közösségi oldalukon néhány fotó kíséretében.

Verstappen: Tsunoda szépen beilleszkedett

A szabadedzések után az időmérő is ígéretesen alakult Yuki Tsunoda számára első Red Bull-os hétvégéjén – egészen a Q2-ig, ahonnan nem tudta továbbverekedni magát a 24 éves versenyző.

A hazai szurkolók kedvence a kvalifikáció után elmondta, hogy megvolt a tempója a Q3-hoz, azonban nem tudta összerakni a továbbjutáshoz szükséges kört.

Verstappent az időmérőt követő sajtótájékoztatón kérdezték új csapattársának a beilleszkedéséről, ami a holland világbajnok szerint rendkívül zökkenőmentesen zajlott: „Régóta ismerem Yukit, egy ideje már a Red Bull család tagja. Szépen beilleszkedett. Ő egy jó srác és nagyon nyugodt, szóval minden jól ment.”

„Rémálomszerű volt” – Kiderült, hogy mi okozta Hadjar fájdalmait

Isack Hadjar több ízben is panaszkodott a csapatrádión keresztül egy cockpiten belül fellépő problémára a Japán Nagydíj időmérő edzésén – a Q3-at követően a Racing Bulls részéről elárulták, hogy mi okozta a problémát: Hadjarnak a biztonsági övvel gyűlt meg a baja, az övcsat testének egy érzékeny területén okozott fájdalmas pillanatokat a francia versenyzőnek.

„Őszintén szólva, rémálomszerű volt. Nagyon büszke vagyok, hiszen hihetetlen volt az a kör, amit ilyen körülmények között a Q1-ben mentem” – mondta Hadjar.

„Rögtön a Q1-ben éreztem, hogy valami nincs rendben. Majdnem kiestem, de jól vagyok. Ki kellett szállnom az autóból, majd visszaültem, és minden rendben lett. Minden körben szépen javítottunk az egyensúlyon, a beállításokon, és az autó egyszerűen életre kelt" – tette hozzá a Racing Bulls újonca, aki hetedikként zárta a kvalifikációt.

Verstappen: A „kaki” még belefér?

A szezont megelőzően sok szó esett a versenyzői káromkodásokról, miután az FIA a télen bekeményített a témában, s a visszaeső pilótákat akár pontlevonással és eltiltással is büntethetik. Az F1-es Japán Nagydíj pole-ját megszerző Max Verstappen derültséget keltett a sajtótájékoztatón, amikor nem volt biztos benne, hogy az általa használt poop (azaz „kaki”) szót ki szabad-e mondani vagy sem?

Amikor az ESPN újságírója arról kérdezte, milyen érzés vezetni az autót, amikor úgy működik, ahogy szeretné, a holland így felelt: „Hogy milyen érzés? Nos, örülök, hogy első vagyok. Ha esetleg szeretnéd kipróbálni az autót, elintézhetem neked. Szerintem össze fogod kakilni a nadrágodat… Ilyet szabad mondani egy sajtótájékoztatón?”

A holland aztán egy komolyabb választ is hozzátett: „Nem könnyű, de az egyértelmű, hogy találtunk egy olyan egyensúlyt, amivel vezethető lesz. Megpróbáltam mindent, ami tudtam, nagyon bevállalósnak kell lenned itt, különösen az első szektorban.”

verstappen-pressconf-suzuka

„Lawson 100 év alatt sem lesz olyan gyors, mint Yuki” – kemény szavak a Racing Bulls volt csapatfőnökétől

Mielőtt 18 évet követően 2023 végén leköszönt a Racing Bulls (akkor Scuderia AlphaTauri) csapatfőnöki pozíciójáról, Franz Tost együtt dolgozott Yuki Tsunodával és a sérült Daniel Ricciardót helyettesítő Liam Lawsonnal is. Az egykori csapatvezető szerint nem kérdés, hogy a japán érdemli meg a lehetőséget, melyet Suzukától fogva kapott meg a Red Bull csapatától:

„Én már a kezdettől Yuki Tsunodát választottam volna. Ezt már mondtam a tavalyi év során is” – nyilatkozta az ORF-nek Franz Tost. „Hogy miért? Yuki sokkal gyorsabb Lawsonnál. 100 évet is adhatnak neki, akkor sem lesz annyira gyors, mint Yuki. Ráadásul Yuki sokkal tapasztaltabb, szóval bárhogyan is nézzük, ez egy nagyon könnyű döntés.”

Franz Tost tanácsadó státuszban továbbra is része a Racing Bulls csapatának – a jelenleg is fennálló kötődés miatt furcsa, hogy ennyire kritikusan nyilatkozott Lawsonról, aki újra az alakulat tagja lett.

Fotó: Red Bull Content Pool