Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. január 24. hétfő

Albon először dobogós a DTM-ben, Van der Linde az első duplázó

A DTM-szezon harmadik fordulójának első versenynapján, a belgiumi Zolderben már az első körben történt egy fontos mozzanat: egy hármas kieséssel járó baleset vétlen szereplőként lenullázta a bajnokság második helyezettje, Liam Lawson futamát. Ez hatalmas lehetőség volt a pole-pozícióból induló Kelvin van der Linde számára, aki gyakorlatilag végig kezében tartotta a biztonsági autós fázis után újrainduló versenyt, annak ellenére, hogy nagy előnye sosem volt üldözőihez képest.

A rajtrácson még Maximilian Götz volt a második Van der Linde mögött, a rajtot követően viszont Marco Wittmann és Mike Rockenfeller voltak az Audi fő üldözői. Nagyot szakítottak a később kiállók: Rockenfeller három, Alex Albon hét körrel később állt ki, mint Van der Linde, és a dél-afrikai mögött második és harmadik helyre tértek vissza: a thaiföldi a németet is átléphette volna, ha nem fullad le pár másodpercre a bokszkiállás után.

A trió a futam végéig egyben maradt, de nem változott köztük a sorrend: Van der Linde szezonja második győzelmét szerezte meg, Rockenfeller második, Albon harmadik lett: az AlphaTauri-színekbe öltözött Ferrarival a kilencedik helyről kapaszkodott fel, miután öthelyes rajtbüntetést kapott pénteki piros zászló alatti gyorshajtás miatt. Eredmény itt található.

Az első nap az új munkahelyen: Albon először a Williamsnél

Miközben George Russell már korábban mercedeses öltözékben feszített, a helyére igazolt Alexander Albon a minap teljesítette első napját hivatalos williamses versenyzőként. A brit-thai pilóta járt a csapat grove-i központjában, s ha már ott volt, az ismerkedős körökön túl rögtön dolgozott is és szimulátorba pattant:

Különleges logóval készül a Ferrari

Fennállása 75.évfordulóját ünnepli 2022-ben a Ferrari, ennek pedig igyekeznek megadni a módját. Az olaszok egyedi emblémával készültek, melyben az évszámok és a maranellóiak ikonikus márkajelzése is megjelenik. A Ferrari ennek örömére az egész évben készül majd programokkal és különlegességekkel, elsőként pedig egy videót tettek közzé melyben a gyártóra jellemző dolgok felsorolása mellett az alkalmazottak arcképeiből rakták ki az új logót.

 

Az F1-es szerepkörök változatosságáról

A fent jelölt témáról is beszélgettünk a bokszutca faláról szóló podcast-adásunkban, kitérve például arra, hogy noha Ross Brawn a Ferrari történetének talán legnagyobb technikai igazgatójaként írta be magát a történelembe, a stratégia megalkotásában is oroszlánrészt vállalt – s a bokszkiállások megtervezése a mai napig egy többszereplős történet. Az adás e szakaszát 22:32-től hallhatod.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Barcelonában nem lehetnek nézők az F1-es teszten, de Bahreinben igen

A bahreini pálya megerősítette, hogy a 2022-es második szezon előtti F1-es teszten lehetnek majd nézők is a lelátókon. Az idei év első gyakorlására február 23-25-e között kerül majd sor Barcelonában, itt nézhetjük majd meg először az újgenerációs autókat, de a helyszínen nem lehetnek ott a szurkolók - nem úgy, mint a március 10-12-e között tartandó bahreini teszten. Általában nem szokott tömeg lenni az ilyen eseményeken, de az új autók miatt azért lehet, hogy sokan élnek most a relatív olcsó lehetőséggel.

bah_1

fotó: dppi

Grosjean: Toto azt mondta, idén vezethetem a Mercedest

Romain Grosjeannak a 2020 végén elszenvedett horrorisztikus balesete és ezt követő visszavonulása után ígérte azt a Mercedes, hogy tesztlehetőséget biztosít neki a világbajnok istállónál. Ez 2021-ben a koronavírus, az utazási korlátozások, a Mercedes sűrű szezonja és Grosjean IndyCar-programja miatt nem jött össze, most viszont úgy tűnik, hogy idén sor kerülhet rá:

"Küldtem egy üzenetet Abu Dhabi után Totónak (Wolff). Jó, vártam pár hetet és utána írtam neki. Ő pedig válaszolt, megköszönte és azt írta, hogy idén be kell ülnöm az autóba" - idézi a Motorsport Grosjean szavait. A francia azt is hozzátette, hogy a nyakizma már nem olyan, mint aktív F1-es korában, úgyhogy valószínűleg szenvedni fog, de a terv az, hogy a Francia Nagydíj idején nyélbe ütik a tesztet.

gro

fotó: dppi

Három pillérre épül a Pirelli idei szezonja

Egy sajtótájékoztató keretein belül prezentálta 2022-es céljait a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója Az olasz gyártó szakemberei a vállalat alapításának 150. évfordulója alkalmából rendezett eseményen számoltak be a különböző tervekről. A Pirelli az idei esztendőben ugyanis megújult termékkínálattal érkezik az összes nagyobb sorozata számára.

Az F1-ben új kihívás előtt állnak, hiszen az abroncsok mérete 18 colosra nő, az új keverékek tesztelésén pedig rengeteget dolgoztak, többek között a pilóták segítségével. A WRC esetében is rengeteg munka volt a gumikban, hogy megbirkózzanak a hamarosan debütáló Rally1-es versenyautók extra súlyával és többlet teljesítményével, de a GT szériákra is nagy hangsúlyt fektettek. Utóbbinál az volt a cél, hogy a P Zero DHF nevű termékek a szakág minden osztályának megfeleljen, így a GT2, GT3 és GT4-es kategóriáknak is. A milánói cég további két fontos alappillért is kiemelt. A jövőben a korábbinák is nagyobb hangsúlyt szeretnének fektetni a fiatal tehetségek támogatására, valamint a fenntarthatóságra, mely mindig is központi szerepet játszott a stratégiájukban.

Ricciardo tavaly még a himnuszokra is táncolt

Daniel Ricciardo vidám természete közismert, az ausztrál pilóta alighanem az egyik leghumorosabb tagja a jelenlegi mezőnynek. A McLaren versenyzője sokszor okoz mulatságos pillanatokat, ám olykor ezekre csak később derül fény. A wokingiak ezért nemrégiben több olyan videót is megosztottak az előző szezonból, melyen pilótájuk a versenyek előtti himnuszok alatt is igazán jól érezte magát.

A Ferrarinál ilyenkor ragasztják a rajtszámokat

A téli időszak és a január sok dologért lehet izgalmas, Maranellóban például azért, mert ilyenkor van a rajtszám elhelyezésének az időszaka. Legalábbis ez derült ki a Ferrari posztjából, melyet a hivatalos közösségi oldalaikon tettek közé. Az olasz istállónál már komolyan megy a készülődés, hiszen február 17-én mutatják be az idei autójukat, melynek színe a hírek szerint változhat az eddigiekhez képest. <!--[if gte mso 9]>

„Mindjárt itt az évnek azon időszaka, amikor felrakjuk a számokat az autóra... Ha választanod kellene egy számot az F1-es karrieredhez, melyiket lenne az és miért?” – kérdezték a rajongóktól.  

 

Nem sokat változott a Peugeot 9X8 alapkoncepciója

A Motorland Aragon pályán tesztelte a Peugeot a WEC sorozatba szánt versenygépét. Az újdonságot tavaly mutatták be a rajongóknak, a munka pedig gőzerővel folyt a háttérben, miután decemberben előbb fékpadon próbálták ki együtt a 2.6 literes, V6-os, ikerturbós benzinmotort és a 200 kW-os elektromos egységet, majd nem sokkal később már pályára is vitték az autót. Akkor úgy tűnt, mégis lesz hátsó szárny rajta, ami azért lett volna érdekes, mert a 9X8 egyik különlegessége, hogy az alapkoncepcióban nem volt megtalálható a légterelő elem.

A most közzétett képeken már jobban látszik, hogy bár az első fotókhoz képest tényleg módosítottak hátsó részen, ez a koncepció még mindig eltérő a többi gyártó csomagjához képest. Ezt a Peugeot Sport WEC programjának technikai igazgatója is megerősítette: „A szabályzat megengedi ezt, a számításaink és a szélcsatornában végzett munkánk pedig megerősítették a döntésünk helyességét arra vonatkozólag, hogy elhagyjuk a hátsó szárnyat. Arra számítunk, hogy a különböző karakterisztikájú pályákon való tesztek is igazolják majd mindezt” – mondta Olivier Jansonnie.

Elektromos Porsche lett a Formula-E új biztonsági autója

Jövő hétvégén a dupla Dirija ePrix-vel startol a Formula-E 2022-es idénye, amelyben új safety cart láthatunk majd azokban az esetekben, ha szükséges lesz a bevetése: az eddigi BMW-k és a tavaly látott Mini után a Porsche Taycan Turbo S tölti be ezt a szerepet a világbajnokság versenyein. A Mini után ez lesz a második teljesen elektromos biztonsági autója a szériának, ráadásul lenyűgöző adatokkal rendelkezik: nulláról százra 2,8 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége pedig 260 km/h – ami alig marad el a Gen2-es Formula-E-autókétól. A képen is látható Porsche különlegessége, hogy a festésdizájnjából látható sávokkal a bajnokság összes csapatát reprezentálták.

porsche-fe-sc-2

porsche-fe-sc-1

Miért nem ül Toto Wolff a bokszfalon?

A pitwallról szóló adásunkban többek között arról is beszéltünk, hogy a legtöbb csapatfőnökkel ellentétben a Mercedes első embere miért nem ül ki a bokszutca falára. Bizony, a válasz Toto Wolff vérmérsékletében keresendő… Az adás e szakaszát 31:51-től hallhatod:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Újra másfél órásra hizlalhatják a pénteki szabadedzéseket

Rekordhosszúságú, 23 futamból álló szezon vár a tervek szerint a Formula-1-es mezőnyre, ráadásul az idényt mindössze nyolc hónapba fogják bepréselni, így számos dupla és néhány tripla forduló is bekerült a menetrendbe. A sportág vezetői a csapatok terhének enyhítése érdekében háromnaposra zsugorítják a nagydíjhétvégéket, azaz az eddig csütörtöki gépátvétel és sajtótájékoztatók sora átkerül péntek délelőttre.

Ezen a pályán zajló programot is érinti, az első szabadedzés ugyanis az esetek többségében csak péntek délután 13 órakor fog startolni (egyes helyszíneken, például az esti futamok esetén az eltérhet). Viszont a RacingNews365.com értesülései szerint ismét 60 helyett 90 perces lesz az első két tréning: a második helyi idő szerint 17 órakor fog kezdődni. A szombati és a vasárnapi menetrend már jórészt változatlan lesz, azaz szombaton délben rendezik az egyórás harmadik edzést, 15 órakor az időmérőt, a futam pedig továbbra is vasárnap 15 órakor startol – persze a pénteki és szombati program a sprintkvalifikációs hétvégéken változni fog.

f1-pit-2021-dppi

Parádés rajtok, balesetek, Verstappen vs. Hamilton: a legjobb 2021-es onboard felvételek

Top 10-es válogatással jelentkezett a Formula-1 YouTube-csatornája a tavalyi idény legjobb belső kamerás felvételeiből, amelyben szerepel többek között a vb-riválisok monzai ütközése, Bottas hungaroringi tarolása, Alonso szenzációs sprintrajtja és Leclerc lenyűgöző sisakkamerája is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-f1-2021-video

Megvan, mikor érkezik a Mercedes 2022-es autója

Úgy tűnik, ezekben a napokban csak úgy záporoznak a bejelentések a csapatbemutatók időpontjáról: ezúttal a Mercedes fedte fel, hogy február 18-án, pénteken rántják le a leplet a W13-as kódjelet viselő autójukról. Ezzel a konstruktőri világbajnok az eddig ismert négy dátum közül a legkésőbbit választotta, hiszen az Aston Martin február 10-én, a McLaren 11-én, a Ferrari pedig 17-én érkezik.

A Mercedes eseménye két okból is nagy érdeklődésre tarthat számot. Egyrészt ez lehet az első alkalom a tavalyi évadzáró óta, hogy Lewis Hamilton nyilvánosan mutatkozik, másrészt felröppent, hogy a csapat visszatérhet az ezüstös festéshez az utóbbi két évben használt fekete helyett.

Újabb örökös bajnokkal gazdagodott a magyar autósport

Az off-road szakág zalakarosi díjkiosztóján nem csupán a ralikrossz és autókrossz legjobbjai kaptak trófeát, hanem a legnagyobb magyar versenyzők közé is beiktattak egy új tagot. A ralikrossz legsikeresebb hazai pilótája, a kilenc bajnoki címet szerző Harsányi Zoltán örökös magyar bajnok lett.

A versenyző 1992 óta aktív az országos ralikrosszbajnokságban, a magyar bajnoki címet pedig kilenc alkalommal nyerte meg, a következő években teljesítette csaknem tökéletes sorozatát: 2005, 2006, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014.

Harsányi Zoltán a hazai ralikrossz második örökös bajnoka: Kotán Péter, a nyolcszoros magyar bajnok 2002-ben kapta meg ugyanezt a rangos címet – azóta is aktív a pályákon.

Az IndyCarban fut részleges szezont az F1-ben fejlesztőpilótai szerepkörig jutó hölgyversenyző

Tatjana Calderón, aki tavaly a Formula Podcast nőnapi adásának vendége volt, számos versenysorozatban megfordult már: indult a GP3-ban és a Formula-2-ben, a legutóbbi szezont az Endurance-világbajnokságon és a japán Super Formulában töltötte, míg egy ideig Formula-1-es kötődése is volt azzal, hogy az Alfa Romeo Racingnél kapott fejlesztőpilótai szerepkört. A kolumbiai hölgyversenyző karrierje azonban új irányt vesz 2022-ben, ugyanis bejelentették, hogy a korábbi Williams-szponzor ROKiT által felkarolt pilóta az IndyCarban fog indulni, méghozzá az AJ Foyt Racing színeiben. Calderón ugyanakkor nem fut teljes évadot, csak az épített és az utcai helyszíneken áll rajthoz az istálló harmadik autójával (a másik kettőben Dalton Kellett és Kyle Kirkwood ül majd), az oválversenyeket kihagyja.

Még mindig terítéken van Grosjean Mercedes-tesztje

Miután Romain Grosjean a 2020-as Formula-1-es szezon hajrájában elszenvedte az emlékezetes tüzes balesetét Bahreinben, a Mercedes felajánlotta neki, hogy valamikor tesztelheti egyik korábbi versenygépüket, hogy ne az ijesztő incidens maradjon az utolsó emléke F1-es autóban ülve. A tesztet a Francia Nagydíj hétvégéjére tervezték, ám miután annak időpontja módosult, az egybeesett az IndyCar egyik fordulójával, ahol jelenése volt a pilótának. Azóta nemigen hallhattunk a francia tesztjéről, de most Grosjean elárulta, hogy nem tett le a dologról:

„Küldtem egy üzenetet Totónak az Abu Dhabi Nagydíj után – pontosabban hagytam, hogy elteljen egy hét, aztán üzentem neki, és válaszolt is. A válasz úgy indult, hogy ’köszönöm’, az utolsó mondat pedig az volt, hogy ’be kell ültetnünk idén az autónkba’. Szóval igen, még mindig terítéken van, csak volt néhány dolog tavaly, ami nem könnyítette meg a dolgunkat” – idézi a versenyzőt a The Race szaklap. Azt egyelőre nem tudni, mikor kerülhet sor a rendhagyó tesztre, de a Le Castellet-i hétvége megint nem jöhet szóba az IndyCarral való ütközés miatt – márpedig Grosjean azt is elmondta, hogy a fő célja 2022-ben, hogy megpróbáljon versenyeket nyerni új csapatával, az Andrettivel.

grosjean-mercedes-teszt

Díjat nyert Hamilton csapata az Extreme-E-ben

Bár az elektromos tereprali-bajnokság első kiírását az egykori nagy F1-es rivális Nico Rosberg alakulata nyerte, van egy értékelés, amelyben a Lewis Hamilton által alapított X44 bizonyult a legjobbnak. Az Extreme-E ugyanis a versenyzés mellett arra is komoly hangsúlyt fektet, hogy felhívja a rajongók figyelmét a klímaváltozás jelentette problémákra, ennek érdekében pedig összefogtak a Count Us In kezdeményezéssel, amelynek célja, hogy rávegye az embereket, hogy saját maguk is lépéseket tegyenek a környezet megóvása érdekében. Ez megnyilvánulhatott az egyszer használatos műanyagok mellőzésében vagy éppen abban, hogy elektromos hajtású járművel közlekedett az illető – és minden ilyen „lépés” az adott rajongó kedvenc csapatához számítódott.

Az összegzés után pedig a Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez által alkotott X44 végzett a lista élén 792 „lépéssel”, így Hamiltonék hozták el a Fenntarthatósági Díjat, megelőzve a Jenson Button-féle JBXE-t (749) és a Rosberg X Racinget (422). A széria közleménye szerint egyébként összesen 1231 rajongó 3207 lépésével zárult ez a kihívás, amellyel több mint 1,2 millió kilogramm szén-dioxidot spóroltak.

x44-dij-extreme-e

Ross Brawn szerint a költségsapka miatt nem tud meglógni egy csapat sem az F1-ben

Ross Brawn szerint a költségsapka garantálja azt, hogy a következő években egyetlen igazán kiugró csapat se legyen az F1-ben. A sportág motorsport-igazgatója a The New York Timesnak adott interjújában beszélt arról, hogy szerinte a 2021-es szezon is azért volt már szoros, mert a költségsapka meggátolta, hogy egy adott probléma megoldására, vagy egy területre tengernyi pénzt költsön el valaki és a folytatásban mgé ennél is kiélezettebb küzdelmet vár.

"Továbbra is azt akarjuk, hogy a legjobb csapat, a legjobb autó és a legjobb pilóta nyerjen. De nem akarjuk, hogy meglógjanak és messze elöl maradjanak. A gazdagok nem költhetnek akármennyit egy problémára, ez meggátolja azt, hogy valaki elszakadjon a mezőnytől. Optimista vagyok a jövőt illetően" - mondta Brawn.

00121043_071

fotó: dppi

„Négy versenycsapat, egyetlen bemutató”: a McLaren is dátumot villantott!

Újabb Formula-1-es istálló jelentette be, mikor rántják le a leplet a 2022-es versenyautójukról: a McLaren február 11-én tartja a maga bemutatóját, ezzel beékelődik az Aston Martin (február 10.) és a Ferrari (február 17.) közé az eddig ismert időpontok szempontjából. A wokingiak ugyanakkor valami egészen grandiózusra készülnek, ugyanis az alábbi kedvcsináló videóból kiderül, hogy az eseményen a többi projektjüket, így az IndyCart. az Extreme-E-t és az e-sport-csapatukat is prezentálni fogják: