DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 7. vasárnap

Megbüntették Norrist, amiért nem hajtott a bokszba a piros zászló után

Már az Azerbajdzsáni Nagydíj időmérője során vizsgálni kezdték Lando Norrist: történt ugyanis, hogy a Q1-ben történt második piros zászlós megszakításnál, amelyet Antonio Giovinazzi okozott, a McLaren pilótája épp a bokszbejárat környékén haladt, ám végül némi hezitálás után – amelyről rádiózott is a csapatával – a pályán maradt, miután túl későn kapcsolt és már csak a fehér vonal átlépésével tudott volna a bokszba hajtani.

A felügyelők végül elmeszelték a britet: háromhelyes rajtbüntetés sóztak ki rá, amely miatt a hatodik helyett a kilencedik rajtkockából indulhat majd vasárnap, ezzel Sergio Perez, Yuki Tsunoda és Fernando Alonso is előreléphet egy-egy pozíciót. Általában egyébként öthelyes hátrasorolással szokták az ilyesmit „jutalmazni”, a stewardok viszont figyelembe vették, hogy Norrisnak nem volt sok ideje reagálni. Viszont ha mindez nem lenne elég, még három büntetőpontot is kapott, így már nyolcnál jár – tizenkettő után jönne az automatikusan egyversenyes eltiltás. Maga a pilóta egyébként még az ítélethirdetés előtt úgy fogalmazott a RaceFans.net hasábjain, hogy nem tudta, hogy vizsgálták, és úgy érzi, nem is csinált semmi rosszat.

norris-baku-dppi

Fotó: DPPI

Verstappen: Miért dobna el Palou mindent az F1-ért?

Max Verstappen elismerően beszélt az IndyCar jelenleg megkérdőjelezhetetlenül legnagyobb sztárjáról, Alex Palouról, akit szerinte „teljesen érthetően” nem csábít el a tengerentúlról a Formula–1. A négyszeres világbajnok egy podcastben idézte fel, hogy régóta ismeri a spanyol pilótát: „Gokartban csapattársak voltunk a CRG-nél, és a szimulátoros Redline-csapatban is. Néhányszor együtt is versenyeztünk. Nagyon jó srác, barátságos, és amit az IndyCarban elért, az tényleg lenyűgöző, és az is, ahogy elérte.”

Verstappen szerint Palou a lehető legbölcsebb döntést hozta azzal, hogy nem hagyta el az IndyCart az F1 kedvéért: „Ha a helyében lennék, nem hagynám ott az IndyCart. Kevés embernek adatik meg, hogy győzhessen. Jól kell élni, pénzt kell keresni, és ha domináns helyzetben vagy, biztosíthatod a saját jövődet. Miért kockáztatnád, hogy eldobd mindezt pár F1-es évért, ha azt nem topcsapatban töltöd?”

A holland pilóta szerint a Formula–1-be való átigazolásnak csak akkor lenne értelme Palou számára, ha azonnal ütőképes autóba ülhetbe: „Mondhatod, hogy megpróbálom, hátha működik, de ha nem, akkor elveszíted a lendületet, amit felépítettél. Szerintem jól döntött, hogy marad ott, ahol továbbra is nyerhet.”

palou-2025-4

Bearmant és Lawsont is büntették az F1-es sprinten történt incidens után

Mindkét pilótát elmeszelték a felügyelők az Oliver Bearman és Liam Lawson között az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj sprintversenyének elején történt jelenetsorért. Kezdjük Bearmannel, aki kapcsán a stewardok arra jutottak, hogy miután lendületet veszített a 3-as kanyarból kijövet és ezért Lawson megérkezett rá, majd mellé, a brit nem hagyott elegendő helyet a Racing Bullsnak, így az új-zélandi autója két kerékkel a nedves fűre került. Bár sem kontakt nem történt, sem Lawson nem veszítette el az irányítását az autó felett, potenciálisan veszélyesnek ítélték a Haas-pilóta megmozdulását, amit öt másodperces időbüntetéssel és egy büntetőponttal „jutalmaztak” – utóbbiból így ismét kilenccel rendelkezik Bearman, azaz háromra van az automatikus egyfutamos eltiltástól.

Ugyanilyen büntetéscsomagot kapott aztán Lawson is, de ő már a 4-es kanyarban történt ütközésükért, ami Bearman megforgását eredményezte. A felügyelői indoklás szerint a felvételek alapján nem egyértelmű, hogy Lawson autójának első tengelye legalább egy vonalba került-e Bearman visszapillantójával a kanyarcsúcspont előtt és közben, ahogy azt a versenyzési irányelvek előírják. Lawson magyarázata szerint a kontakt az előző incidens következménye volt, a hidegebb és nedves gumik miatt vált alulkormányzottá az autója. A stewardok végül úgy ítélték meg, hogy ő volt „elsősorban” a felelős az ütközésért, ám enyhítő körülménynek tekintették az új-zélandi által említetteket, ezért nem a szokványos tíz másodperces büntetést szabták ki rá. Az időbüntetések egyébként érdemben nem befolyásolták a pilóták eredményét, hiszen eleve a top 10-en és a pontszerzőzónán kívül értek célba a történtek után.

„Rejtélyes” – Tsunoda nem érti, miért szenved

Ismét már az első szakaszban búcsúzott az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj pénteki sprintidőmérőjén Yuki Tsunoda, aki így csak a 18. helyről startolhat majd szombaton. Bár ezúttal Max Verstappen is küszködött a Red Bull-lal, hiszen csak hatodik lett, így is jelentős volt a különbség kettejük között. A japán pedig nem is tudott magyarázatot adni minderre – de állítja, hogy nem az első szabadedzésen történt kisebb autótörésre vezethető vissza a kiesése:

„Nem, nem mondanám, hogy őszinte legyek. Nem segített, de így is elég jól zártam az FP1-et. Így is elegendő rövid és hosszú etapot futottam” – idézi Tsunodát a RacingNews365. „Az időmérős köröm is eléggé rendben volt, szóval rejtélyes a dolog. Egyszerűen csak hiányzott a tapadás összességében. De ha magát a kört nézem, nem igazán tudom megtalálni, miért voltam lassú.”

A várható esős körülményektől sem vár megváltást a pilóta: „Meglátjuk. Nem igazán imádkozom sem az esőért, sem azért, hogy száraz legyen, csak találni akarok valamit az autóban. Egyszerűen csak nem értem, miért küszködöm.”

tsunoda-f1-redbull-brazil-1

„Hogyan lehetne ennél is mélyebbre menni?” – csapata Bearman hibáiról

Ayao Komatsu, a Haas csapatfőnöke határozottan visszautasította azokat a véleményeket, amelyek szerint újonc versenyzője, Oliver Bearman még nem élt át igazi mélységeket a Formula–1-ben. A brit tehetség eddig 32 pontot gyűjtött a csapat 62 egységéből, és a mexikói futam után már csapattársa, Esteban Ocon előtt áll az összetettben. Ám amikor egy újságíró felvetette, hogy a fiatal brit eddig elkerülte a „mélypontokat”, Komatsu nyers őszinteséggel reagált:

„Nem értem, mire gondol. Sajnálom, de piros zászló alatt előzni az bizony mélypont.” – utalt a monacói incidensre, amikor Bearman Carlos Sainzot előzte meg tiltott körülmények között, majd emlékeztetett egy másik súlyos hibára is: „Piros zászló alatt a boxutcában összetörni az autó, az is mélypont. Ennél lejjebb hova lehet menni?” – jegyezte meg az ifjú tehetség silverstone-i balesetáre utalva.

Komatsu ugyanakkor hangsúlyozta, hogy Bearman gyorsasága és tehetsége megkérdőjelezhetetlen, de a potenciál kiaknázásához stabilitásra és fegyelemre van szükség. „A sebessége megvan, ez nem kérdés. De ahhoz, hogy ezt eredménnyé alakítsuk, el kell kerülni az ilyen hibákat. Egy piros zászló alatti ütközés vagy előzés vagy egy felesleges baleset teljesen tönkreteheti az időmérőt, ami egy ilyen szoros középmezőnyben…”

tv-bearman-silverstone

Megrovással megúszta a dupla sárga zászlós kihágást Hamilton

Megrovásban részesítették Lewis Hamiltont az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj felügyelői a sprintidőmérő után, amiért nem lassított megfelelően az SQ2 végén, amikor Charles Leclerc megforgása miatt dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben.

A stewardok a telemetria, az adatok és a felvételek áttanulmányozása, valamint Hamiltonék meghallgatása után arra jutottak, hogy a brit már épp kanyarodott be a 10-es kanyarba, amikor felvillant a sárga jelzés, amely csupán „a másodperc töredékéig” lett volna látható a hétszeres világbajnok számára, mielőtt elhaladt mellette, de mivel eleve jobbra nézett a kanyar miatt, a baloldali fénypanelt nem is észlelte. Ezt az indoklást elfogadták a felügyelők, ugyanakkor Hamilton elismerte, hogy észlelte Leclerc autóját a pálya szélén, ahogy a zöld jelzést is nem sokkal utána, így tudnia kellett, hogy minimum sárga zászlós jelzés volt érvényben azon a szakaszon.

A telemetria alapján a Ferrari versenyzője erre úgy reagált, hogy „hezitált a gázadással”, de nem csökkentette a sebességét a szabályok által előírt módon. Ám mivel korábban hasonló körülmények között a stewardok az irányelvekben lefektetett öt rajthelyes büntetés helyett megrovással szokták szankcionálni a pilótákat, Hamilton esetében is így tettek, aki így ezzel elkerülte a hátrasorolást az interlagosi sprintre. A 40 éves pilótának amúgy ez volt az első megrovása a szezonban.

hamilton-f1-brazil-ferrari-1

MotoGP: Alex Marquezé a péntek Portimaóban, Bulega debütált

Alex Marquez elsőségét hozta mindkét pénteki edzés a MotoGP idei utolsó előtti állomásán, a Portugál Nagydíjon. A világbajnoki ezüstérmes gresinis egyedüliként futott 1:37-es kört a délutáni tréningen, de csak három századdal előzte gyári ducatis márkatársát, Francesco Bagnaiát. Pedro Acosta legjobb KTM-esként szintén tizeden belülre került az ifjabb Marquezhez, majd jött az Aprilia és a Honda legerősebbje, Marco Bezzecchi és Joan Mir.

Rajtuk kívül Johann Zarco, Fabio di Giannantonio, Fermin Aldeguer, a továbbra is Maverick Vinalest helyettesítő Pol Espargaro, valamint Ai Ogura fért még az első tízbe, s ezáltal ők biztosították a helyüket a másnapi időmérő második felvonásában. A Yamahák közül mindenki a Q1-ben kénytelen majd kezdeni, míg a sérült Marc Marquez helyén debütáló Nicolo Bulega 17. időt motorozott. Említést érdemel még Raul Fernandez, aki délelőtt nagyot bukott és vizsgálatok céljából a kórházat is megjárta, de így is 15. helyen zárt.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Álex Márquez Gresini Ducati 1'37.974  
2. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.004 0.030
3. Pedro Acosta KTM 1'38.062 0.088
4. Marco Bezzecchi Aprilia 1'38.133 0.159
5. Joan Mir Honda 1'38.183 0.209
6. Johann Zarco LCR Honda 1'38.232 0.258
7. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'38.302 0.328
8. Fermín Aldeguer Gresini Ducati 1'38.382 0.408
9. Pol Espargaró Tech3 KTM 1'38.424 0.450
10. Ai Ogura Trackhouse Aprilia 1'38.443 0.469
11. Luca Marini Honda 1'38.551 0.577
12. Franco Morbidelli VR46 Ducati 1'38.597 0.623
13. Fabio Quartararo Yamaha 1'38.598 0.624
14. Brad Binder KTM 1'38.653 0.679
15. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'38.762 0.788
16. Jack Miller Pramac Yamaha 1'38.874 0.900
17. Nicolò Bulega Ducati 1'38.986 1.012
18. Alex Rins Yamaha 1'39.070 1.096
19. Enea Bastianini Tech3 KTM 1'39.130 1.156
20. Somkiat Chantra LCR Honda 1'39.798 1.824
21. Lorenzo Savadori Aprilia 1'39.858 1.884
22. Miguel Oliveira Pramac Yamaha 1'39.881 1.907

alexmarquez-portimao-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sajtó: Kötelezővé teheti a két kiállást az F1-es Katari Nagydíjra a Pirelli?

A korábbi évek aggályai és problémái miatt állítólag a Pirelli fontolgatja, hogy maximális körszámot szabjon meg az egyes gumiszetteknek a november végi Katari Nagydíjon – írja értesülései alapján az Auto Motor und Sport. A lusaili pálya az előző három kiírás során is okozott nehézségeket a Formula-1-es istállóknak: 2021-ben még csak néhányan kaptak defektet, a 2023-as futamon viszont az edzéseken az abroncsokon talált vágások miatt az FIA és a Pirelli előírta, hogy maximum 18 kört lehet teljesíteni egy garnitúra gumin, ami háromkiállásos versenyt eredményezett (ami részben ahhoz is hozzájárult, hogy a hőség extrém módon megviselte a végig padlógázon köröző pilótákat). Tavaly már csak javaslatot tett a gumigyártó, amelyet viszont nem mindenki tartott be: a vizsgálatok szerint ez vezetett Lewis Hamilton és Carlos Sainz defektjeihez.

Az AMuS szerint a Pirelli elővigyázatosságból ismét hasonló lépésre készülhet, mint két éve, figyelembe véve az extrém körülményeket: a forróságot, az agresszív kerékvetőket, a gyors nyomvonal jelentette terhelést és a durva felületű aszfaltot. A gumigyártó a hírek szerint fontolóra veszi, hogy ezúttal is meghatározzon egy maximális körszámot, amelyet egy szett abroncson lehet teljesíteni. A pontos körszámról még elvileg nem döntöttek, de mindez pedig azt eredményezheti, hogy – ha háromszor nem is, mint 2023-ban, de – legalább kétszer kereket kell majd cserélnie a versenyzőknek az évad utolsó előtti állomásán. Ezek egyelőre csak értesülések, és az sem kizárt, hogy a Pirelli akár majd a péntek-szombati tapasztalatok (szabadedzés, sprint, két időmérő) alapján dönt majd véglegesen a lépésről.

Az ügy pikantériája, hogy a hírek szerint 2026-ra eleve felmerült az az ötlet, hogy minden nagydíjra előírják a kötelező két kerékcserét: erről itt írtunk bővebben.

katar-pitstop-f1

„Biztos meggyőződése, hogy ezt kell tennie” – Hamilton reagált a Massa-ügyre

Nincs igazából véleménye Felipe Massa peréről Lewis Hamiltonnak, amelyet a FOM, az FIA és Bernie Ecclestone ellen indított a brazil expilóta, miután állítása szerint őt kellene a 2008-as szezon jogos világbajnokának tekinteni, mivel a sportág vezérei már abban az évben tudtak a Crashgate-ként elhíresült szingapúri botránytól, amely a korábbi versenyző szerint az ő vb-esélyeit is hátrányosan érintette. Az ügy előzetes meghallgatása múlt héten zajlott Londonban, az ítéletre azonban tovább kell várnunk annak kapcsán, hogy lesz-e tényleges teljes meghallgatás vagy kukázzák a pert.

Mindenesetre Hamiltont, aki anno egyetlen ponttal megelőzte Massát a vb-harcban, nem érdekli az egész: „Nincs véleményem róla. Egyáltalán nem vagyok képben a helyzettel, nem olvasok róla. Semennyire sem érint engem, szóval csak próbálok megérkezni a versenyhétvégékre és a feladatomra koncentrálni. És bármilyen oka is legyen Felipének, biztos vagyok benne, hogy ott van benne a meggyőződés, hogy ezt kell tennie” – fogalmazott a RacingNews365 által idézett hétszeres világbajnok Interlagosban.

A Massa-perről a Pitwall hétfői adásában is beszélgettünk:

Elhunyt a ground effect F1-es „atyja”, Peter Wright

Szomorú hírt közölt az FIA: 79 éves korában elhunyt Peter Wright, korábbi Formula-1-es mérnök. A brit szakember az 1960-as és az 1990-es évek között dolgozott az F1-ben, ahol elsősorban az aerodinamika terén gyakorolt jelentős hatást a sportra: mindenekelőtt az első ground effect korszakban tette le névjegyét a fejlesztéseivel a Lotusnál, ahol az 1978-as világbajnok Lotus 79-es is az ő nevéhez fűződött. A visszavonulása óta technikai tanácsadóként dolgozott az FIA-nál, majd éveken át ő vezette a Biztonsági Bizottságot.

„Mély szomorúsággal tölti el az FIA-t, hogy elhunyt Peter Wright, egy F1-es mérnök, akinek úttörő munkája a ground effect terén átalakította a sportunkat. Az FIA Biztonsági Bizottságának egykori vezetőjeként a munkássága életeket mentett meg. Együttérzünk a családjával és barátaival” – olvasható az FIA közleményében.

Nem csak Wrightot gyászolja amúgy a napokban az F1-es közösség, hiszen nemrég hunyt el Andrea de Adamich egykori versenyző. Az olasz pilóta 1968 és 1973 között 36 nagydíjon szerepelt a Formula-1-ben a Ferrari, a McLaren, a March, a Surtees és a Brabham csapatok színeiben, legjobb eredménye pedig két negyedik helyezés (bajnokságon kívüli F1-es futamokon szerzett dobogót is). Állt rajthoz Le Mans-ban is, míg F1-es karrierje előtt, 1966-ban megnyerte a túraautósok Európa-bajnokságát egy Alfa Romeóval.

peter-wright_1

„Fake news” – Stroll arról, hogy közel járt az F1-es távozáshoz

Hamisnak nevezte azokat az állításokat Lance Stroll, miszerint 2024 előtt közel járt ahhoz, hogy távozzon a Formula-1-ből. A kanadai pilóta motivációját rendszeresen megkérdőjelezik: korábban olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy inkább teniszkarrierbe kezdene, amelyeket jót nevetett az Aston Martin versenyzője annak idejében.

A téma most azok után került elő ismét, hogy az idei évig a Lawrence Stroll – azaz ifjabb Stroll apja – által vezetett gárda teszt- és tartalékversenyzői státuszát betöltő Felipe Drugovich nemrég arról beszélt egy interjúban, hogy azért tartott ki a zöldek mellett, mert reális esély mutatkozott arra, hogy üléshez jusson: „Elém raktak egy szerződést 2024-ről és 2025-ről. És úgy éreztem, a megfelelő helyen vagyok megfelelő időben. Nagyon közel járt maga Lance ahhoz, hogy ne folytassa 2024-ben, szóval…” – fogalmazott a brazil.

Ám amikor a Sao Pauló-i Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján arra kérték magát Strollt, hogy reflektáljon mindenre, a kanadai egy félmosoly keretében mindössze két szóval válaszolt: „Fake news” – mondta, azaz hamisnak titulálta a feltevéseket.

stroll-f1-1

Sainz rosszul érzi magát, kihagyja a médianapot Interlagosban

Carlos Sainz nem fog részt venni a hétvégi Sao Pauló-i Nagydíj előtti sajtótájékoztatón, mert nem érzi jól magát.

A spanyol pilóta az Interlagosban tartott sajtótájékoztatón állt volna a média rendelkezésére.

A Williams csapata azonban megerősítette, hogy Sainz nem lesz a pályán csütörtökön, hanem a csapat szállodájában pihen, abban a reményben, hogy a hétvégén már bevethető lesz.

A Williams szóvivője így nyilatkozott: „Sajnos Carlos nem érzi jól magát, ezért ma nem jön el a pályára, így minden kötelező sajtótájékoztatót lemondunk. Elnézést kérünk a kellemetlenségért.”

f1-sainz-williams

Bearman: Max a valaha volt legjobb F1-es

Oliver Bearman szerint Max Verstappen a valaha volt legjobb F1-es pilóta – a Haas újonca arra válaszul mondta ezt, hogy milyen remek formában van az utóbbi hetekben a holland.

„Jó szériában van, szerintem ő a legjobb pilóta az F1-ben. Sőt, szerintem ő a legjobb F1-es pilóta valaha” – idézi Bearman szavait a Racingnews365.com.

„Egy hozzám hasonló újonc, aki reméli, hogy egyszer vb-címért fog küzdeni, Max az a srác, akire felnézek. Ő a referencia jelenleg a legtehetségesebb és leggyorsabb pilótaként az F1-ben. Az év korábbi részében nem volt megfelelő az autója, de most úgy tűnik, hogy igen” – fogalmazott.

f1-haas-bearman

fotó: MoneyGram Haas F1 Team

F1, WEC, MotoGP, WRC: íme a pénteki motorsport-program

Egy szabadedzéssel és egy sprintidőmérővel kezdődik az F1 hétvégéje Brazíliában, a WRC Japánban, a MotoGP Portimaóban versenyez, a WEC pedig Bahreinben tart szezonzárót: mutatjuk a pénteki nap programját a tv-közvetítésekkel együtt.

Péntek (november 7.)

00:29-10:06 WRC, 2. nap, 3-7. szakasz (Rally.TV online, előfizetés után élő)

10:00-11:00 WEC, 3. szabadedzés (HBO MAX online, előfizetés után élő)

11:45-12:30 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:00-15:10 WEC, Időmérő és Hyperpole (HBO MAX online, előfizetés után élő)

15:30-16:30 Formula-1, Szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

16:00-17:00 MotoGP, Edzés (tv: Aréna4, élő)

19:30-20:14 Formula-1, Sprintidőmérő (tv: M4 Sport, élő)

23:23- WRC, 3. nap, 8. szakasz (Rally.TV online, előfizetés után élő)

A teljes program ezen a linken található!

A Toyotánál folytathatja karrierjét Jack Doohan?

A Toyota Super Formula-csapatában kaphat szerepet 2026-ban Jack Doohan: az F1-ből jelen állás szerint kiszoruló ausztrál a japán sorozatban versenyezhet jövőre.

Doohan helyét minden bizonnyal Franco Colapinto kapja 2026-ra is, a bejelentés a következő napokra várható, közben pedig sajtóhírek szólnak arról, hogy az Alpine-nál csak hat versenyhétvégét kapó pilóta a Toyotával együtt dolgozó Kondo Racinghez csatlakozhat.

A beszámolók szerint Doohan édesapja egyeztetéseket tartott Ayao Komatsuval, a Toyotával szoros összeköttetésben lévő Haas F1-es csapatfőnökével, hogy az ausztrál az utóbbi istállónál legyen tartalék jövőre, a megegyezés része lehet a Toyota révén megvalósuló Super Formula-szezon is.

f1-doohan

A Ferraritól és az F1-től is elköszön Hamilton egyik fontos mérnöke

Lewis Hamilton teljesítménymérnöke, Riccardo Corte elhagyja az F1-es Ferrarit, hogy új karriert kezdjen a sportautók világában. 

Corte korábban Charles Leclerc-kel és Carlos Sainzcal is dolgozott a Scuderiánál, mielőtt Hamilton Mercedesből való távozása után a pilóta belső körének tagja lett. 

A Belga Nagydíj előtt azonban Corte új pozícióba került, és most arra készül, hogy elhagyja a Scuderiát, és az ausztrál supercarokkal versenyző Grove Racinghez csatlakozzon. 

„Nagyon büszke vagyok arra, hogy ilyen izgalmas időszakban csatlakozhatok a Grove Racinghez” – mondta Corte. 

„Az elmúlt szezonokban elért fejlődésük lenyűgöző, és a Bathurst 1000-es győzelem megmutatja, mire képes a megfelelő emberek és a megfelelő gondolkodásmód. A Ferrari F1-es csapatánál töltött 11 év után alig várom, hogy ezt a tapasztalatot a Supercarsba is be tudjam vinni, és segíthessek a csapatnak a további fejlődésben és a pályán felmerülő minden lehetőség maximális kihasználásában.”

f1-ferrari-hamilton

fotó: Scuderia Ferrari

Összkerékmeghajtás és legerősebb autó: bemutatta Gen4-es versenygépét a Formula-E

Renderelt fotókon leleplezte a 2026/2027-es szezonban, azaz bő egy év múlva debütáló negyedik generációs autóját a Formula-E. A Gen4-es versenygépek lesznek az elektromos széria történetében a legerősebbek: a jelenlegi Gen3 Evo autók 400 kW-ra képesek, a negyedik generációs autó esetében viszont 600 kW – ami több mint 800 lóerőnek felel meg – ez az érték, sőt még a futamok során elérendő 450 kW-os csúcsteljesítmény is magasabb a mostani maximumnál (és egészen megközelíti a Formula-2 620 lóerős teljesítményét).

fe-gen4-1

Megmarad az összkerékmeghajtás is, sőt immáron folyamatosan elérhető lesz, ellentétben a mostani helyzettel, amikor csak az időmérős párharcoknál, a futamok rajtjánál és a támadó mód felvételekor használják. Ami az aerodinamikát illeti, kétféle konfiguráció lesz: egy nagy leszorítóerős az időmérőkre, s egy alacsony leszorítóerős a versenyekre optimalizálva. A közlemény emellett külön kiemeli a hatékonyságot és a fenntarthatóságot: szinte 100 százalékos motorhatékonyságot, 40 százalékos energia-visszanyerést említenek, valamint a gyártáshoz teljes mértékben újrahasznosítható anyagokat használnak majd.

fe-gen4-2

fe-gen4-3

A világbajnok szíve is leállt a Moto3-as balesetben, megműtötték a kezét

Friss fejlemények láttak napvilágot a Moto3-as Malajziai Nagydíj kivezető körében történt ijesztő baleset egyik érintettje kapcsán. A súlyosabb sérülést szenvedő Noah Dettwiler kapcsán néhány napja már beszámoltunk róla, hogy immár stabil és nem kritikus az állapota, most pedig az ő motorját hátulról eltaláló José Antonio Ruedáról adott ki közleményt csapata, az Ajo KTM.

Eddig úgy lehetett tudni, hogy a világbajnoki címet néhány héttel korábban bebiztosító spanyol sokkal könnyebben megúszta az ütközést, az Ajo közleményéből azonban most kiderült, hogy Ruedának is leállt a szíve a pályán a balesetet követően, őt is sürgősségi ellátásban kellett részesíteni. Ezután szállították kórházba Kuala Lumpurban, ahol alaposabban is megvizsgálták a jobb kéztörését, valamint a borda- és tüdőzúzódásait. Négy nappal később, csütörtökön utazhatott haza Spanyolországba, viszont a tervezett kézműtétjére csak hétfőn került sor kezének duzzanata miatt. A műtét az istálló közlése szerint jól sikerült, de a barcelonai kórházban kiderült, hogy egy kis törés a lapockáján is található – igaz, ez nem igényel operációt. Az Ajo szerint Ruedát hamarosan kiengedhetik a kórházból, ezt követően Sevillában, a családja és a barátai mellett folytatja majd a gyógyulást.

rueda

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ez segített összerakni Norrisnak az időmérős köreit?

A Monacói Nagydíj óta nem jelzi a kormánya a gyorskör során a legjobb időhöz képesti különbséget – árulta el az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj során Lando Norris. Az idény elején a brit számos alkalommal elrontotta a kvalifikációit, különösen annak Q3-as utolsó szakaszát. Egy ideje azonban összekapta magát a McLaren versenyzője, Monza óta csak Szingapúrban végzett a csapattárs Oscar Piastri mögött, akit a legutóbbi futamon egy ponttal meg is előzött a Formula-1-es világbajnoki tabella élén. Norris szerint segíthetett neki, hogy nem látja a deltaidőt az időmérős körei során:

„Azóta nem használtam a deltaidőt az időmérőkön” – mondta Monacóról, ahol amúgy szintén pole-t szerzett. „Nem tudom… ki tudja, hogy segített-e nekem vagy rosszabbította a helyzetet? Úgy gondolom, a lényeg, amikor nem látom az időt, akkor mindentől függetlenül nyomom: nem számít, hogyan kezdtem a körömet vagy hogyan sikerült bármelyik kanyar. Azt hiszem, mivel nincs referenciám a legjobb köridőhöz képest, mindig próbálom minden kanyarból kihozni a maximumot. És igen, máskülönben olykor túlságosan is azt bámulatos, és az sosem a legjobb. És amikor jól megy, akkor kellemes meglepetés, hogy egy ilyen jó köridő ugrik fel a végén.”

f1-norris-mclaren

„Sokkolná” IndyCar-riválisát, ha Herta nem jutna F1-es üléshez

Pato O’Ward biztos benne, hogy Colton Herta azért vállalta be a Formula-2-es váltást, mert benne van a pakliban, hogy a száguldó cirkuszban kössön ki. Az IndyCarban futamokat nyerő és korábban bajnoki dobogón végző amerikait az F1-be jövőre tizenegyedik csapatként érkező Cadillac leigazolta tesztpilótának, és mivel Herta álma továbbra is a Formula-1, elhagyja a tengerentúli szériát és a Hitech színeiben a Formula-2-ben fog szerepelni – részben a szuperlicenszpontok gyűjtése, részben a közeg megismerése céljából.

A vele az IndyCarban éveken át együtt versenyző O’Ward remek véleménnyel van Hertáról: „Nagyon tehetséges. Nagyszerű versenyző volt az IndyCarban, és a legjobbakat kívánom neki” – nyilatkozta a McLaren kötelékeibe tartozó, velük F1-es szabadedzéseken is szereplő mexikói a Racer szaklapnak. „Azt hiszem, sokkolna, ha nem látnám egy Formula-1-es ülésben 2027-ben. Nem hiszem, hogy meglépné ezt a váltást, ha ez nem lenne benne a pakliban számára. Rendkívül izgatott vagyok miatta, és igazán szeretném, ha jól teljesítene, mert ő fogja reprezentálni az IndyCart.”

„A feladat óriási. A gumik mások. Az autó sokkal rosszabb, mint az IndyCarban, szóval egyértelműen visszalépés lesz az autó képességeit és az érzetet illetően” – tette hozzá az F2-t illetően O’Ward. „Mint mondtam, sokkolna, ha csak azért lépné meg ezt, hogy ezt csinálja. Határozottan tudom… nos, nem tudom, de bízom benne, hogy ez a helyzet, hogy lesz F1-es ülése, különben nagyon fog neki hiányozni az IndyCar. Tudom, hogy fog.”

herta-indycar-1

„Nem véletlen, hogy ő a négyszeres világbajnok...” – a McLarennél tartanak Verstappentől

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella büszke arra, hogy Lando Norris és Oscar Piastri vezeti a világbajnoki pontversenyt, ám tisztában van vele, hogy továbbra is számolniuk kell Max Verstappennel.

„Most jön az idény legizgalmasabb része” – mondta Stella a soron következő brazil hétvége előtt.

„Büszkék vagyunk arra, hogy két versenyzőnk áll az élen, mindössze egy pont különbséggel, de tisztában vagyunk vele, hogy nagyon erős ellenfelünk van a bajnokságban. Nem véletlen, hogy ő a négyszeres világbajnok.”

A McLaren-vezető hozzátette, mindent megtesznek azért, hogy a Papaya-csapatnál maradjon a bajnoki cím: „A hátralévő négy versenyen mindent beleadunk, hogy a bajnokság a miénk legyen.”