DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Egészségügyi dolgozók lesznek az F1-es szezon első helyszíni nézői Monzában

Eddig úgy tűnt, hogy egy héttel később, Mugellóban lehetnek először nézők egy idei Formula-1-es futamon, ám Monza beelőzött: 250 orvos és egészségügyi nővér a pálya vendégeként meghívást kapott, hogy a helyszínről nézhessék a hétvégi Olasz Nagydíjat.

Tavasszal Észak-Olaszországot sújtotta legkomolyabban a koronavírus-járvány Európában, a hivatalos adatok szerint mostanáig több mint 35 000 ember vesztette életét az új vírus következményeként, és jelenleg Olaszország a hatodik legtöbb áldozatot számláló állam a világon. A járványügyi vészhelyzet nagy terhet rótt az egészségügyi dolgozókra, és emiatt, mintegy köszönetnyilvánításként hívott meg vendégül a monzai pálya 250 orvost és ápolót a hétvégi versenyre. Ők lesznek tehát az idei első helyszíni F1-es nézők, akik persze a távolságtartási ajánlások betartásával foglalnak majd helyet a lelátón.

Ami továbbra is hiányozni fog, az a gombostű leejtésére sem lehetőséget biztosító embertömeg a célegyenesben a futam leintését követően… A Ferrari is kitért rá közleményében, hogy emiatt az atmoszféra idén nagyon más lesz, mint az megszokott.   

(Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy hosszú idő után először fogunk tudni zavartalanul végignézni egy monzai F1-es díjátadót, amelyen nem lobogtatnak a kamera előtt egy horvát zászlót.)

Eg-ZksoXYAABldh

A Williams és a Ferrari harcolhat a dobogóért Monzában?

A speciális monzai pályán két csapatot vár a Red Bull mögé Fernando Alonso: szerinte a Williams és a Ferrari lehet gyors a hosszú egyenesekben és a kis légellenállást igénylő helyszínen.

„A mi adataink alapján két csapat emelkedhet ki most. Az egyik a Williams azzal a végsebességgel, amit mutattak a szezon eddigi szakaszában, a másik pedig a Ferrari lesz. Ahogy Kanadában is, ezek a hosszú egyenesek és a rövid kanyarok, a sikánok fekszenek nekik, ezekben nagyon gyorsak. Szóval szerintem ez a két csapat lesz a legnagyobb ellenfél számunkra és ők harcolhatnak majd egymással a dobogóért” – jósolt a kétszeres világbajnok.

f1-williams_1

fotó: dppi

Russell két óra alatt megegyezett a Mercedesszel

Lewis Hamiltonnal együtt George Russell is szerződést hosszabbított a Mercedes F1-es csapatával, a brit pilóta is 2025 végéig írt alá, vagyis egy esztendőt toldott hozzá a már meglévő kontraktusához.

Amíg viszont Hamiltonnal sokáig húzódott a részletek pontosítása, Russell saját bevallása szerint meglehetősen rövid tárgyalás után szignózta a dokumentumot.

„Nem hiszem, hogy két óránál tovább tartott a beszélgetés, csak egy este volt vacsora előtt. Sosem volt ez kérdés egyik oldalról sem, szóval nem igazán aggódtam” – mondta Russell az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki sajtónapján.

„Úgy érzem, hogy házasok vagyunk, 17 éves korom óta a csapat tagja vagyok és Toto nagyon világossá tette annak idején, hogy ha megnyerem az F3-at, akkor mehetek az F2-be, ha azt is megnyerem, akkor megyek az F1-be, ha jól végzem a dolgom a Williamsnél, akkor a Mercedesbe ülhetek, ott pedig lehet esélyem a világbajnoki címre. Elég világos volt a helyzet.”

f1-russell-mercedes_1

fotó: dppi

Jön az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokság, az Extreme-H

Nagy bejelentést tett közösen az FIA és az Extreme-E: rövidesen életre hívják az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokságot, az Extreme H-t. A tervekkel kapcsolatos híresztelések már tavaly felröppentek, a múlt hónapban pedig az első prototípus első tesztje is megtörtént. A tervek szerint 2025-ben indul el a széria, s egyből FIA-minősítést fog kapni, ha pedig a feltételek adottak és a sorozat megfelel a követelményeknek, 2026-tól már világbajnoki rangot kaphat az Extreme H, ezzel a nyolcadik ilyen szakág lenne a Formula-1, a Formula-E, a Rali-világbajnokság, az Endurance-világbajnokság, a Ralikrossz-világbajnokság, a Tereprali-vb és a Gokart-vb mellett.

Az Extreme-H versenygépét az Extreme-E-hez hasonlóan a Spark Racing Technology fejleszti majd, emellett várhatóan a formátum és a lebonyolítás is az elektromos tereprali-bajnokság mintáját fogja követni – beleértve az egy férfi, egy női versenyző felállást is csapatonként. Az egyelőre kérdéses, hogy az Extreme-H elindulása és világbajnoki rangra emelése mit jelent az Extreme-E jövője szempontjából: az alapító Alejandro Agag annyit erősített meg, hogy a széria jövőre még futni fog, méghozzá FIA-státusszal, de hogy mi lesz azt követően, a körülményeket mérlegelve fogják eldönteni, várhatóan a jövő év közepén.

extreme-h

Fotók: Mattia Binotto a monzai paddockban!

Ismerős arc tűnt fel az F1-es Olasz Nagydíj helyszínén a csütörtöki médianapon: a Ferraritól tavaly év végén távozó, az utolsó négy szezonjában a maranellóiakat csapatfőnökként irányító Mattia Binotto. Kollégánk, Mészáros Sándor képei alapján a szakemberrel szívesen fotózkodtak Scuderia-rajongó gyerekek, de a pletykák szerint ennél komolyabb célja lehet Binotto felbukkanásának, hiszen hosszú ideje tartja magát a híresztelés, hogy ő lehet az Alpine F1-es istállójának új vezetője Otmar Szafnauer távozása után.

f1-binotto-monza-1

f1-binotto-monza-2

Bemutatták az új F2-es autót Monzában – fotók és videó

Az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki napján, Monzában leplezték le a Formula-2 új versenygépét, amelyet a következő évtől láthatunk majd a pályákon. Az első számú formulaautós utánpótlás-sorozat 2018 óta használja a Dallara jelenlegi karosszériáját, a most bemutatott változatot 2026-ig tervezik bevetni, bár ezt meghosszabbíthatják 2028-ig. Az autót az illetékesek elmondása szerint a lehető legközelebb tervezték egy Formula-1-es géphez biztonsági, kinézeti, teljesítmény és fenntarthatósági szempontokból egyaránt, de hangsúlyozták a megfizethetőséget is.

 

Kinézetre mind az első és a hátsó szárnyat át is alakították, különösen utóbbi szúrhat szemet extrém kialakításával. Abban nincs változás, hogy az F2-es autókat továbbra is a Mecachrome 3,4 literes turbómotorja hajtja majd, amely 620 lóerő leadására képes.

f2-2024-auto-1

f2-2024-auto-2

f2-2024-auto-3

Schumacher dolgozik a visszatérésen, de „kifut az időből”

Mick Schumacher két haasos szezon után idén a Mercedes F1-es teszt- és tartalékversenyzőjeként tevékenykedik, de persze feltett szándéka újra versenyzői üléshez jutni. A dolgát nehezíti, hogy nem sok kiadó ülés van a 2024-es rajtrácson: az egyetlen, amelyre igazán eséllyel pályázhat, az a Williams egyik autója, de a grove-i istálló is egyelőre támogatja Logan Sargeantet. Maga Schumacher is tisztában van vele, hogy fogynak a lehetőségei: „Nem tudok határidőt meghatározni. Még dolgozom az ügyön. Kicsit kezdünk kifutni az időből, de szükségem van időre” – nyilatkozta a német pilóta a Sky Sports Germany kameráinak.

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff eközben nem először méltatja Schumachert: „Úgy vélem, megérdemli a helyet a mezőnyben. Amint hosszabb ideig nem érzed komfortosan magad az autóban, annál nagyobb nyomást helyezel magadra és annál kevésbé teljesítesz jól, és szerintem ez történt a Haasnál is. Gyors pilóta: ha nyersz az F3-ban és az F2-ben, akkor komoly potenciál rejlik benned, amit az F1-ben sosem tudott megmutatni. Örülök, hogy olyan harmadik pilótánk van, akiről tudom, hogy alkalmas a feladatra, hogy az egyik versenyzőnk romlott halat eszik! De óriási az is, amit a szimulátorban hozzátesz a csapathoz, olykor neki köszönhetjük a nagy ugrásokat péntekről szombatra, mert egész éjszaka vezet.”

f1-mick-schumacher-mercedes_1

fotó: DPPI

Felismerik-e egymást gyerekkori fotóikról az F1-es versenyzők?

Újabb résszel folytatódott a népszerű Grill the Grid-sorozat a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján. Ezúttal a pilótáknak egymás gyerekkori fotóiról kellett megmondaniuk, hogy kit ábrázolnak. Voltak képek, amelyeknél mindenki azonnal rávágta, ki látható rajta, annyira nem változott az adott versenyző – Valtteri Bottasnál ezen többen derültek is –, de voltak olyan gyerekkori fotók is, amelyek kifogtak a mezőnyön. A videó IDE vagy a képre kattintva indul:

f1-babyfotok-grillthegrid-video

Szingapúrba a leglágyabb gumikat viszi a Pirelli, de Japánra és Katarra „bekeményít”

Ismertette az európai szezon utáni első három F1-es nagydíjhétvége gumikiosztását a Pirelli. Nevében Szingapúrba, Japánba és Katarba is ugyanazt a három slick keveréket viszik, mint legutóbb (ez Lusail esetén 2021-et jelent), de csak nevében, ugyanis az utóbbi két helyszínen bevetendő C1-es abroncs valójában egy fokkal lágyabb, mint a tavalyi keverék, amely idén C0 néven fut, s amelyet még nem láthattunk versenyhétvégén éles körülmények között. Szingapúrba egyébként a három legpuhább (C3, C4 és C5) gumit szállítja a Pirelli, míg Suzukába és Dohába a C1–C2–C3 variációkat, mivel az említett két helyszín komoly terhelést ró az abroncsokra.

f1-gumik

fotó: DPPI

Olyat hozhat az F1-es Olasz Nagydíj időjárása, amire hónapok óta nem volt példa

Ha valakinek az a benyomása, hogy idén szokatlanul sok Formula-1-es hétvégén játszik szerepet az eső, az nem téved: konkrétan a Miami Nagydíj volt az utolsó május elején, amelyiken egyetlen F1-es eseményt sem zavart meg csapadék (bár az egyik éjszaka ott is zuhogott), azaz immár zsinórban nyolc forduló zajlott le úgy, hogy legalább egyszer vizes volt a pálya a száguldó cirkusz szereplői számára.

Ez azonban változhat Monzában: a RacingNews365.com által közzétett időjárás-előrejelzés alapján jó esély van, hogy az Olasz Nagydíjat végig száraz körülmények között rendezzék. Némi esély van azért az esőre a péntek délutáni második szabadedzésen, de valószínűbb, hogy a felhők elkerülik a pályát és kellemes 24-26 fokban gyakorolhatnak a csapatok. Szombat reggel is elképzelhető csapadék, de ha így is lesz, az aszfalt vélhetően felszárad a harmadik szabadedzésre, délután pedig végig száraz lesz az idő. Vasárnap pedig nincs kérdés: a futam napján lesz a legmelegebb és gyakorlatilag nulla századék a sansz az esőre.

f1-eso-2023_1

fotó: DPPI

Kiszállt a Formula-E-ből, kizárólag az F1-re fókuszál a Hugo Boss

A Formula.hu exkluzívan, elsőként számolhatott be róla, hogy értesüléseink szerint a Hugo Boss lehet az új névadója a Red Bull második számú F1-es alakulatának, az AlphaTaurinak. Most az is kiderült a Motorsport-Magazine.com portál jóvoltából, hogy a divatcég nem hosszabbította meg a szezon végén lejáró partneri szerződését az elektromos formulaautós világbajnoksággal, a Formula-E-vel, amellyel 2017 óta, azaz hat éve működött együtt támogatóként. Ezen kívül a Porsche autóin is feltűnt a logójuk. Daniel Grieder, a Hugo Boss elnök-vezérigazgatója a lapnak azt is elárulta, hogy mostantól az F1 az egyetlen fő fókusz: „A Hugo Boss átszervezi a jelenlegi sportbeli kötelezettségeit, és mostantól teljes mértékben a Formula-1-re fog koncentrálni” – fogalmazott.

A Hugo Boss jelenleg az Aston Martin partnereként van jelen a száguldó cirkuszban, az AlphaTauri névadó szponzori lehetőségével kapcsolatos híreszteléseket azonban a cég nem kívánta kommentálni.

fe-hugo-boss-porsche

fotó:DPPI

Lábra állhatott a spái tragikus balesetben könyök- és csigolyatörést szenvedő versenyző

Július legelején szenvedett halálos balesetet a Formula Regional esős spái futamán Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland autóját eltalálta Adam Fitzgerald, aki szintén súlyos sérüléseket szenvedett: eltört négy csigolyája, a szegycsontja és az egyik könyöke az ütközés következtében. A 19 éves pilótát hetekig kórházban tartották, a könyökét meg is műtötték. Most, nyolc héttel az incidense után az Instagram-oldalán posztolt arról, hogy újra elkezdhette az edzéseket.

„Meglepő, hogy alig két hónappal később szabadon tudok mozogni. Lenyűgöző, mennyire gyorsan gyógyul a test, az első két hétben az oldalamra sem tudtam fordulni, amikor az ágyban feküdtem, most pedig már járok” – írta Fitzgerald.

Érdekesség, hogy nem a belgiumi volt az első balesete idén a pilótának: előtte Imolában a hurkakerékvető okozott neki csigolyatörést, amelyből azonban gyorsan vissza tudott térni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Adam Fitzgerald (@adamfitzgerald__) által megosztott bejegyzés

Megérkezett a Ferrari-film első kedvcsináló előzetese Adam Driverrel – videó

Már hosszú ideje cikkeztek arról, hogy film készül a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari életéről. Most megérkezett hozzá az első kedvcsináló előzetes is. A címszereplő legendás csapatalapítót a többek között a legújabb Star Wars-trilógia Kylo Renjeként ismert Adam Driver játssza majd, de feltűnik a filmben még mások mellett Penelope Cruz és Shailene Woodley is. A rendező pedig az a Michael Mann, aki a 2019-es Ford vs. Ferrari (magyarul: Az aszfalt királyai) című filmnél produceri feladatokat látott el. A mozikban az év végén, december 28-án mutatják be a filmet.

 

A mozikban egyébként jelenleg is fut egy másik autóversenyzős film, a szintén megtörtént eseményeken alapuló Gran Turismo.

Mit művel Massa és mi várható ebben az ügyben?

Felipe Massa és ügyvédi csapata megírta a kártérítést követelő hivatalos levelet az FIA és az F1 vezetősége felé, ami némileg ironikus, hiszen utóbbi így annak a Stefano Domenicalinak szól, aki a 2008-as szezonban éppen Massa főnöke volt a Ferrarinál. A brazil szerint ő ezt az egész ügyet nem a pénzért csinálja, hanem az igazságért, és dobott egy adag sarat Alonsóra is, aki szerinte tudott mindenről.

Mit csinál Massa, miért csinálja és mit remélhet tőle, milyen következményekkel járhat a 2023-as év egyik legfurcsább F1-es sztorija?

A Formula.hu Pitwall című műsorában beszéltünk erről:

 

„Én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – Tsunoda

Két utólagos időbüntetést is kiosztottak a Formula-1-es Holland Nagydíjat követően, közülük az egyiket Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel történt incidens miatt. A stewardok indoklásukban úgy fogalmaztak, hogy bár a Mercedes volt előrébb a féktávon, a japán később fékezett, azonban mindezt a piszkosabb belső íven tette, ezért alulkormányzottá vált az autója és belecsúszott Russellbe, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé a kontaktért. Az emiatt kiosztott öt másodperccel együtt 15. helyen célba érő Tsunoda nem értett egyet a szankcióval: „Szerintem ilyen a versenyzés. Nem éreztem úgy, hogy agresszív lett volna. Nem hiszem, hogy végül is összeértünk volna. De én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – idézi a versenyzőt a MotorsportWeek.com portál.

Az AlphaTauri pilótája nem véletlenül volt frusztrált a büntetések kapcsán, hiszen már szombaton is szankcionálták Zandvoortban: akkor Lewis Hamilton időmérős feltartásáért varrtak a nyakába egy három rajthelyes hátrasorolást.

f1-tsunoda-russell-holland

fotó: DPPI

A káoszban is csupán három századon múlt az idei bokszutcai F1-es csúcs – videó

A változó körülmények miatt többször is nagyon gyorsan kellett kerékcserével reagálniuk a Formula-1-es csapatoknak a Holland Nagydíjon, ennek ellenére a leggyorsabb bokszkiállás csupán három századdal maradt el az idei legjobbtól. A Red Bull ugyanis 2,01 másodperc alatt rakta fel Max Verstappen autójára az intermediate abroncsokat: ezzel az energiaitalosok már hetedik alkalommal bizonyultak a legjobbnak ezen a téren 2023-ban – igaz, általában Sergio Perez autóján szoktak kiemelkedően gyorsan végezni a szerelők. A Red Bull mögött az utóbbi versenyeken itt is feljavuló McLaren hozta el a két képzeletbeli dobogós helyezést 2,27 másodperces szervizelésekkel. Mutatjuk videón is Verstappen 2,01 szekundumos kerékcseréjét:

Megdőlt az F1 előzési rekordja Zandvoortban

Bár nem minősül hivatalos Formula-1-es statisztikának, a hétvégi Holland Nagydíjon regisztrálták a legtöbb előzést valaha egy futamon. Összesen 186 sikeres manővert mutattak be a versenyzők: mindez természetesen főként a körülményeknek, a kétszer is megérkező esőnek és az eltérő ütemű intermediate és slick gumikra váltásnak volt betudható. Ebbe az értékbe az első körös előzések, valamint a bokszban történő helycserék és a lekörözések bele sem számítódnak. Látványos egyébként az ugrás Zandvoortban, hiszen egy éve mindössze 23 manővert láthatott a holland közönség a pályán.

A korábbi F1-es csúcsot a 2016-os Kínai Nagydíj tartotta, amelyen összesen 170 előzést mutattak be a pilóták: ott ez annak volt részben köszönhető, hogy több nagyágyú sem a mezőny elejéről indult.

f1-zandvoort-elozes

fotó: DPPI

Stroll helyett tesztpilótáját ülteti autójába az F1-es Olasz Nagydíj edzésén az Aston

Felipe Drugovich fogja vezetni az egyik Aston Martint a hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj első szabadedzésén. A brazil teszt- és tartalékversenyző Lance Stroll autójába ülhet majd be a 60 perces gyakorlás során. A szabályok szerint minden csapatnak legalább két pénteki szabadedzésen egy újoncot kell az autójába ültetnie a szezonban, ezzel a mostanival az Aston letudja ebből az első alkalmat.

Drugovich tavaly épp Monzában biztosította be Formula-2-es bajnoki címét, azaz jó emlékek kötik a helyszínhez. Nem ez lesz az első szereplése F1-es nagydíjhétvégén, mivel a tavalyi évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon már vezethetett, az AMR23-ast pedig ugyancsak ismeri, hiszen a bahreini előszezoni teszten ő helyettesítette a kerékpárbalesete során megsérült Strollt. „Nagyszerűnek érződött a teszten az autó, és érdekes lesz érezni, hogyan fejlődött azóta” – fogalmazott ennek kapcsán Drugovich.

f1-drugovich-aston

Horner kiabált Verstappen mérnökével a Holland Nagydíjon

Nehéz volt jó döntést hozni a Holland Nagydíj során stratégiai szempontból, amikor leszakadt az eső, és egyik pillanatról a másikra ázott el a pálya. A Red Bullnál is volt némi izgalom, mert amikor Gianpiero Lambiase versenymérnök a bokszba hívta átmeneti esőgumikért Max Verstappent, a holland azzal válaszolt, hogy még várjanak, szerinte egyelőre száraz a pálya.

Christian Horner csapatfőnök azonban nem hagyta annyiban: „Gondolkodtunk azon, hogy mi legyen, mi lesz az időjárással, de végül inkább rákiabáltam GP-re, hogy de igenis hozza már be” – mondta a csapatfőnök arról, hogy végül ő döntött úgy, hogy a világbajnoknak mindenképpen be kell jönnie kereket cserélni.

Horner arról is beszélt, hogy miért részesítették előnyben inkább Verstappent, ez a nyilatkozat ezen a linken olvasható!

SI202308270907_resize

Kibővítik a zandvoorti bokszutcát

Több kritika is érte a zandvoorti bokszutcát amiatt, mert túl szűk és túl rövid, ami biztonsági aggályokat is felvetett a hétvége folyamán, például az eső miatt egymás után érkező autók kerékcseréi miatt.

A futam versenyigazgatója, Jan Lammers az Autosportnak most megerősítette: 2024-re fejlesztenek az infrastruktúrán, hat garázsnyival meghosszabbítják a bokszutcát az egyes kanyar felé. Hogy ezek elférjenek, módosítani kell a célegyenes alatt húzódó alagutat is, amin szintén dolgozni fognak, és az egész bokszutcát úgy fogják átszabni, hogy több legyen a hely, mert most például részben ezért nem jött forgatni a Brad Pitt főszereplésével készülő F1-es film stábja: egyszerűen nem fért volna el.

Lammers szerint a következő években fokozatosan fejlesztenek majd a zandvoorti infrastruktúrán, hogy minden követelménynek megfeleljen.

GP2313_140359SMG_5105_resize

Russell megszabadulna az esőgumitól

Az F1-es mezőny talán legnagyobb politikusa, George Russell a nyári szünet előtti belga hétvégén szót emelt a kék oldalfalú extrém esőgumik létezése ellen: mivel a felvert víz okozta látási problémák miatt lehetetlen biztonságosan körözni olyan viszonyok közepette, ami indokolttá tenné ezeknek az abroncsoknak a használatát.

russell-zandvoort

A Mercedes brit versenyzője a piros zászlóval megszakított Holland Nagydíjat követően ismét erről a témáról elmélkedett: „Jelenleg teljesen felesleges az extrém abroncs, egyszerűen félre kellene tenni. Ha a körülmények túl vizesek az intermediate használatához, akkor szerintem sajnos nem tehetünk mást, mint megvárjuk, hogy jobbak legyenek a körülmények.

A látási problémák megoldására az FIA a júliusban kipróbált egy „sárhányó” szerű megoldást, ám ez nem hozta a kívánt eredményeket.