DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

DTM: Két újonc a BMW-nél

Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.

Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.

Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

Óriási ütközés az Extreme-E döntője előtt

Claudia Hürtgent a jelek szerint az ág is húzza az Extreme-E idénynyitóján: szombaton egymaga borult nagyot, most pedig a 7-9. helyekről döntő Shoot-Out során száguldott bele hátulról a Chip Ganassi Racinget erősítő Kyle LeDuc:

Oltóközponttá alakították a monzai F1-es pályát

Néhány hete a Circuit of the Americas kapcsán adtunk hírt hasonlóról, most pedig a legendás monzai aszfaltcsíkon létesítettek koronavírus elleni oltóközpontot az illetékesek. Az Olasz Nagydíjnak otthont adó helyszín létesítményeiben a 80 év fölöttieket oltják, méghozzá a tervek szerint a következő két hétben folyamatosan napi 1600 főt.

A pálya, a régió és Olaszország szimbólumait egyesíti az imolai verseny művészi plakátja

A koronavírus-járvány miatti naptár-átalakítások révén Imola ad otthont április közepén a 2021-es Formula-1-es szezon második fordulójának. A Made in Italy Emilia-Romagna-i Nagydíjnak pedig el is készült a hivatalos plakátja, amelyet Aldo Drudi és a Drudi Performance tervezett – Aldo Drudi nevéhez fűződnek Valentino Rossi kreatív sisakfestései is –, s amely a leírás szerint egyesíti az imolai pálya, az emilia-romagna-i régió és Olaszország szimbólumait és színvilágát: a versenyautók sziluettjei értelemszerűen előbbire utalnak, míg a kéket például lehet értelmezni a közelben lévő tengerpart jelképének is.

Aldo Drudi

Official poster

Így néztek ki a mostani F1-es mezőny tagjai karrierjük első futamán - ki változott legtöbbet?

Az F1 lapozható Instagram-posztjában minden mai F1-es pilótáról találunk egy képet a csúcskategóriás pályafutása kezdetéről - a Haas PR-osa rögtön oda is kommentelt, hogy ez az ő csapatuk esetében nem vezet vissza túl régre...

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

 

Ha kinyit a világ, Le Mans-legendára vadászhatunk a Balatonon

Felkerült a top10 meg nem valósult F1-es karrier listájára egy háromszoros Le Mans-győztes, aki részben magyar származású! Hallgassátok meg a Formula Podcast vonatkozó részét!

 

Hihetetlen: újabb világbajnok áll rajthoz a magyar ralibajnokságban

Mads Ostberg után újabb WRC2-es világbajnok áll rajthoz a 2021-es magyar rali bajnokságban: a Topp-Cars bejelentette, hogy a cseh ralisport egyik legnagyobb alakja, Jan Kopecky is teljes évet fut és megcélozza a bajnoki címet. A cseh klasszis a szentlőrinciek egyik EVO Fabiájával veszi fel a kesztyűt a TRT és Ostberg, illetve természetesen a magyar mezőny ellen. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ez lesz mindenidők legerősebb magyar bajnoksága…

kopecky

Vasárnapi program: Extreme-E a Spíleren, MotoGP az Aréna4-en

A vasárnapi program:

8:00-9:30 Extreme-E, elődöntők

12:00-14:00 Extreme-E, döntő (Spíler 1)

16:00 Moto3, futam (Aréna 4)

17:20 Moto2, futam (Aréna 4)

19:00 MotoGP, futam (Aréna 4)

11221007_281

fotó: dppi

Amikor Loeb titokban F1-es autót tesztelt a Hungaroringen…

A Toro Rossóba vágyott a francia legenda, s az is kiderül, melyikünk cigarettáját lopkodta egy este… Hallgassátok meg a Formula Podcast vonatkozó részét!

Ralf Schumacher: A bátyám nélkül talán az F3-ig sem jutottam volna

Érdekes dolgokat mondott az F1-insidernek adott interjújában a korábbi F1-es pilóta, Ralf Schumacher. A hatszoros futamgyőztes szerint ugyanis már akkor is olyan nehéz volt bejutni a száguldó cirkuszba, hogy testvére, Michael Schumacher nélkül talán nem is sikerült volna neki.

"Michael és közös menedzserünk, Willi Weber nélkül talán soha nem jutottam volna el az F1-ig. Ezt őszintén ki kell mondani. Természetesen ők kinyitottak nekem bizonyos ajtókat és ez már az utánpótlás-szériákban is így volt. Vajon eljutottam volna a gyári Opelig az F3-ban, ha nincs a bátyám? Aligha" - mondta Ralf Schumacher., aki szerint a lényeg viszont az volt, hogy az így kapott lehetőségeivel mindig élni tudott.

"Odajutottam és ott aztán teljesítenem kellett. Az F3-ban győzni tudtam Makaóban, majd 1996-ban megnyertem a kőkemény Formula 3000-et Japánban, ami nagyon nehéz dolog volt egy idegen számára. Szóval élni tudtam a lehetőségekkel, amiket kaptam és szerintem ezzel érdemeltem ki az F1-es szereplésemet, a teljesítményemmel. Ezt azonban nem mindenki érti meg" - tette hozzá a német.

01213025_030

fotó: dppi

Csak mosolyogj és integess: Verstappenéket erre biztatta a Red Bull fotósa

Egyszerű feladatot kellett teljesítenie Max Verstappennek és Sergio Pereznek: a zöld csodaháttér előtt tegyen úgy, mintha a szurkolóknak integetne.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Racing Honda (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

 

Helmut Marko kiszámolta: Verstappennel negyed másodperccel gyorsabb lenne az AlphaTauri

Kiválóan kezdődött az AlphaTauri 2021-es szezonja, Pierre Gasly az ötödik rajtkockát harcolta ki a Bahreini Nagydíjon, bár futama gyorsan véget ért ütközés miatt. A már tavaly is megvillanó franciára építkezhet idén az AlphaTauri, a Red Bull tanácsadója viszont úgy érzi, ha Max Verstappen ülne az AT02 volánja mögött, a csapat még gyorsabb lenne.

„Azt mondanám, hogy Max biztosan nyert volna két-három tizedmásodpercet az időmérőn. A körideje mínusz két és fél tizedmásodperc lett volna Gaslyéhez képest. De egészen biztosan nem szerzett volna pole-t” – mondta a Formel1.de-nek Marko. Az osztrák eltérő hangsúllyal nyilatkozik az újonc Yuki Tsunodáról, akit a jövő bajnokának nevez.

Marko számítását szigorúan véve Verstappen az AlphaTaurival 1:29,559-es köridőt teljesített volna, amellyel még Valtteri Bottas Mercedesét is felülmúlva a harmadik helyre kvalifikált volna. (Leszámítva az anomáliát, hogy nem ülhetett volna egyszerre az AlphaTauriban és a pole-pozíciós Red Bullban is.)

Mi lett az újoncokkal, akik elsőre pontot szereztek?

Kiválóan mutatkozott be a Formula-1-ben Yuki Tsunoda, a Bahreini Nagydíj 9. helyezettje: a Formula-1 történetében ő a 77., az évezredben viszont csak a 16., az elmúlt tíz évben pedig mindössze 7. versenyző, aki első nekifutásra pontszerző helyen ért célba. Összegyűjtöttük, kinek sikerült ez 2011 óta, és milyen pályafutás várt rájuk a folytatásban:

Stoffel Vandoorne, 10. hely (2016): mindössze két Formula-1-es szezont teljesített.

Felipe Nasr, 5. hely (2015): mindössze két F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.

Carlos Sainz, 9. hely (2015): kétszeres dobogós helyezett, hetedik szezonjában már a Ferrari versenyzője.

Kevin Magnussen, 2. hely (2014): hat F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.

Danyiil Kvjat, 9. hely (2014): háromszoros dobogós helyezett, hat szezont teljesített az F1-ben.

Paul di Resta, 10. hely (2011): három szezont teljesített a Formula-1-ben.

Nem az elmúlt évtizedben történt, de említésre méltó, hogy Kimi Raikkönen (6. hely, 2001), Nico Rosberg (7. hely, 2006), Lewis Hamilton (3. hely, 2007) és Sebastian Vettel (8. hely, 2007) mind pontot szereztek debütáló futamokon és világbajnokok lettek.

Hatalmas borulás az Extreme-E időmérőjén

Claudia Hürtgen nagy balesete borzolta a kedélyeket az Extreme-E történetének első időmérő edzésén: az Abt Cupra női versenyzője a szaúd-arábiai sivatagban kialakított homokos pályán megcsúszott, és összesen négyszer forgott meg, mielőtt az autó fejtetőn megállt. A versenygép jelentős károkat szenvedett, karosszériacserére lesz szükség, de Hürtgen saját lábán elhagyta a roncsot, csupán nyelvét harapta el a beszámolók szerint.

Volt egy másik baleset is, a Veloce Racing pilótája, Stephane Sarrazin szintén felborult, de a francia bukása jóval kisebb volt. 

F1-es szemszögből pikáns, hogy a Q1 leggyorsabbja a Rosberg X Racing párosa, Johan Kristoffersson és Molly Taylor volt 10:43,565-tel, a második pedig a 4,5 másodperccel lassabb Sebastien Loeb – Christina Gutierrez páros az X44 csapattal, Lewis Hamilton formációjával.

 

Jeff Gordon – Dario Franchitti szuperpárossal támadott volna a BAR

Vajon mire lett volna képes az F1-ben két, nagyrészt NASCAR-ban és IndyCarban edzőtött amerikai pilóta? A BAR egykori istállója egy időben őket indította volna a száguldó cirkuszban, a projekt azonban sosem valósult meg. Legutóbbi podcast-adásunkban ezt a meghiúsult ötletet is kiveséztük.

A pályán kívül mindenkit legyőzött a McLaren a 13 éves tehetségért

Formula-1-es rivális csapatokon is felül kellett kerekednie a McLarennek ahhoz, hogy leigazolhassa a jövő egyik nagy reménységét, a 13 éves Ugo Ugochukwut - árulta el Zak Brown. Március második felében jelent meg az érdekes hír, miszerint a McLaren csapata egy tinédzser gokartos tehetséget vett szárnyai alá, akinek eredményeire Brown szerint több nagy F1-es csapat is felfigyelt. A vezérigazgató a Racer magazinnak elárulta, Andreas Seidl csapatfőnökkel karöltve okosnak kellett lenniük ahhoz, hogy aláírhassanak az ifjú versenyzővel.

Brown szerint Ugochukwu rendelkezik minden olyan képességgel, amire az F1-ben szükség lehet, ezért hosszú távú tervük a versenyzői karrierjének egyengetése. Érdekes párhuzam, hogy 1998-ban Lewis Hamilton is 13 éves volt, amikor felkarolta őt a McLaren.

ugo-mclaren

 

Kis híján az Extreme-E is ott ragadt a Szuezi-csatornában

A Vörös-tenger partján, a szaúd-arábiai Al-Ula közelében tartja szezonnyitóját ezen a hétvégén az Extreme-E. A környezettudatosság jegyében a sorozat egy hajón, a St. Helenán szállítja a felszerelést a versenyhelyszínekre, és ez a hajó szolgál a sorozat paddockjául és a csapatok szálláshelyéül is az esemény során. Nos, a legrövidebb utat a helyszínre Európa felől a Szuezi-csatornán való átkelés jelentette – az Egyiptom területén található átjáró azonban éppen az elmúlt hét során került be hírekbe azzal a kissé abszurd eseménnyel, hogy egy teherszállító hajó, az Ever Given megfeneklett és oldalra csúszva teljes szélességében elzárta a csatornát a hajóforgalom elől. A torlasz március 23. és 29. között, közel egy hétig fennállt, és az Extreme-E-t vezető Alejandro Agag elmondása szerint nem sokon múlt, hogy a több mit két éve készülő sorozat bemutatkozásának is keresztbe tegyen.

„A hajó, a St. Helena az Extreme-E szíve és lelke. Ismét nagyon szerencsések voltunk, hiszen a hajó csupán pár nappal azelőtt haladt át a Szuezi-csatornán, hogy azt eltorlaszolták volna. Ha beragadunk, akkor nagyon valószínű, hogy nem lett volna verseny” – mondta Agag az Extreme-E pénteki sajtótájékoztatóján, amin a Formula.hu is részt vett.

Az első shakedown már lezajlott a helyszínen, amely során a kilenc autóból kettővel merült fel technikai probléma – ez pedig üdvözítő azok után, hogy a korábbi európai közös felkészülés során még szinte az összes gép elromlott. A vezető szerint a technika kezdeti betegeskedése benne van a pakliban, ennek ellenére látványos nyitóhétvégére számít, amit a mezőny tagjainak sikerlajstroma is garantál. 

„Az autók – amelyek teljesítménye nagyon eltér mindattól, amit korábban láthattunk ilyen terepeken – elképesztő látványosságot fognak nyújtani. Nem is beszélve a nevekről: összeadtuk az összes világbajnoki címet, amivel a versenyzőink és a csapattulajdonosaink rendelkeznek, és ha jól emlékszem, 44 jött ki!” – vágott fel Agag egy számmal, ami kissé nagynak tűnik, még ha Sebastien Loeb és csapatának tulajdonosa, Lewis Hamilton ketten ebből 16-ért felelősek is.

veloce-suez

Az autósportban is pörög a suezi mémgyár - a Mercedes húzza az Ever Givent, de az Odyssey 21 neki is segít

Infografika: Ki hány kört töltött az élen az évek során?

Lewis Hamilton múlt hétvégi rekorddöntése kapcsán született meg ez az animáció, amely megmutatja, a Formula-1 1950 óta íródó története során mely pilóták hány kört töltöttek az élen az idények során. Az első évek még Juan Manuel Fangio és Alberto Ascari dominanciájáról szóltak, aztán Jim Clarkon, Aytron Sennán és Michael Schumacheren át megérkeztünk Hamilton új csúcsáig.

Fel, le, jobbra, balra: ilyen lesz egy kör az Extreme-E első útvonalán

A Szaúd-Arábiában kijelölt útvonal letesztelése erejéig az elektromos széria tanácsadója, Timo Schneider mellé ugorhatunk be egy körre. A versenyeket szombaton és vasárnap rendezik a nagyjából 15 kilométeres körön. A széria részleteiről itt, a mezőnyéről pedig itt írtunk.

Bahrein átvenné az Ausztrál Nagydíj helyét

Az idén beugróként szereplő bahreini teszthelyszín jövőre is szívesen látná az F1 mezőnyét, és a szezonnyitó megrendezésének ötletét sem utasítja el - közölte a Racefans. A szaklapnak a Bahreini Nagydíjat követően nyilatkozott a pálya vezérigazgatója, Sheikh Salman bin Isa Al Khalifa.

"Emlékszem a 2014-es alkalomra. Ez a felkészülés kissé rövidebb volt, mindössze három nap. Remélem, jövőre rendes tesztünk lehet az új motorokkal és az új autókkal" - árulta el.

A tulajdonosok arra is nyitottak lennének, hogy a 2022-es szezonnyitót megrendezzék, ha az idén őszre halasztott Ausztrál Nagydíj szervezői nem kívánnak fél éven belül ismét versenyt rendezni. Al-Khalifa elárulta, ez egyelőre csak az ő szándékuk, a FOM-mal erről még nem egyeztettek. Szerinte minden alapja megvan annak, hogy ott kezdődjön a szezon, ahol az előszezoni tesztet rendezik.

8ud0ogr1x7zwbv4vsp51_lg

Fotók: Így mutat az Extreme-E elektromos szörnyetege belülről

Hétvégén rajtol el a világ egyik leginnovatívabb versenyszériája, a környezeti katasztrófák által sújtott területeken versenyző Extreme-E. A sorozatról és annak járgányáról már többször szó esett nálunk, utóbbi belső felépítéséről azonban most először láthatunk fotókat. Az Odyssey-t szemmel láthatóan kemény terepre tervezték, még a motortérben elhelyezett elektromos hajtást is bukócsövek védik. Az utascellát a lehető legalacsonyabb tömeg érdekében lenből készült könnyűszerkezetes burkolat fedi. Az első versenyhétvége szombaton rajtol, ennek részleteiről itt írtunk.

Ex9En2jXMAYJBBO

Ex9EoIxWUAEivTZ

Ex9Eqw8W8AEzbCp

Ex9ErIvXAAMYuV-

Ex9Eo4IXMAEMtEV

Forrás: @ScarbsTech