DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

SZAVAZZATOK! Érdemel-e büntetést Hamilton feltartásért?

A videó megtekintése utén döntsétek el, hogy igaza volt-e a francia pilótának, amikor büntetést kért Hamiltonnak feltartás miatt.

Ez a különbség az ausztrál, amerikai és japán rajongók közt – Ricciardo szerint

Egyes országokban valódi kultusz övezi a Formula-1-et, de habitusukban jelentősen eltérnek a különböző rajongók. A japán közönség híres fanatizmusáról – őket hasonlította össze másokkal Daniel Ricciardo.

„Az ausztrálok és amerikaiak hasonlók, nagyon lármásak, viccesek, akikkel elmehetnénk egy sörre” – mondta Ricciardo Stephen Colbert műsorában. „A legmókásabbak azonban szerintem a japánok, mert ők a leglelkesebbek és ők rendelkeznek a legnagyobb háttértudással, annyira, hogy szinte már stalkernek érzed őket, de ezzel egyidejűleg tisztelettudóak és udvariasak…”

Fotó: DPPI

Magyar futamgyőzelmet is hozott a SuperEnduro GP budapesti fordulója

A világbajnoki címvédő Billy Bolt nyerte a legmagasabb, vagyis a Prestige kategória mindhárom döntőjét szombaton, a Papp László Budapest Sportarénában rendezett SuperEnduro GP terepmotoros vb-futamon – tudósított az MTI. A telt ház előtt megrendezett látványos eseményen a három döntő alapján kialakult összesített eredménysor élén is a brit Bolt végzett, mögötte honfitársa, Jonathan Walker zárt másodikként, az amerikai Cody Webb pedig harmadikként. A vb-összetettben egyébként ugyanez a sorrend 184, 158 és 124 ponttal.

A géposztály magyar indulója, Zsigovits Norbert két finálét fejezett be, egyszer hetedikként, egyszer pedig nyolcadikként zárt, összetettben így tizedik lett. Zsigovits a vb-tabellán a 11. pozíciót foglalja el 41 ponttal.

A világbajnoki sorozat budapesti versenyének betétfutamaként megrendezett Európa-kupa küzdelmeiben négy magyar motoros volt érdekelt, a két döntő futam közül a másodikat Szőke Márk nyerte, aki így legjobb magyarként az összetett harmadik helyén zárta az eseményt, az Európa-kupa összetettjében pedig a második pozíciót kaparintotta meg.

Legendás ausztrál pályán bemutatózott a Red Bull Vettel világbajnok autójával

Formula-1-es autó száguldott az ikonikus Mount Panorama versenypályán – az istálló a bathursti 12 órás futam hétvégéjén tartott bemutatóköröket. Az egyik régebbi modellt vitték el Ausztráliába, a 2011-es RB7-et, amellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte: a volán mögé az istálló tartalékpilótája, az új-zélandi Liam Lawson ült.

„Egyszerűen őrületes volt, az első kör az igazat megvallva ijesztő volt” – számolt be a vezetési élményről Lawson.  „Bizonyos pontokon kicsit durva volt ez a pályán, de azt hittem, egy Formula-1-es autóval rosszabb lesz. A Down Conrodot például teljesen padlón vettem, a The Case-nél pedig nagyjából 120 méternél fékeztem.”

Az RB7-est elsősorban utcai bemutatókra használják, és bár Bathurstre speciálisan átalakították, az autó leszorítóereje jóval alacsonyabb, mint annak idején versenykész állapotban volt. A nem hivatalos pályarekord sem dőlt meg: ezt 1:48,8-cal változatlanul Jenson Button tartja, aki egy McLarennel bemutatózott korábban ugyanitt.

Közel tízperces képanyag az RB7 bathursti köreiről – a V8-as motorokat kedvelő rajongóknak kedveskedve kommentár és zene nélkül:   

 

Az egyik legnépszerűbb amerikai showmannel állt ki gokartozni Perez

A Ford nagy visszatérése a Formula-1-be az USA egyik legnézettebb esti műsorában, a The Tonight Show-ban is szerepet kapott, melynek 30 millió feliratkozója van a YouTube-on. A műsorvezetőt, Jimmy Fallont a Kék Ovál vezérigazgatója, Jim Farley készítette fel egy gokartmeccsre – nem más, mint Sergio Perez ellen. A verseny bírója Christian Horner volt – magát a futamot elnézve azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy a végeredmény le volt fixálva…

A Red Bull nem tudja, mennyire fáj majd a büntetés

Az érvényben lévő esélykiegyenlítő rendszer értelmében a Red Bull konstruktőri bajnokként mindenképpen a legkisebb szélcsatornaidőt kapta volna a mezőny tagjai közül, de a költségsapka túllépése miatt kapott büntetés értelmében tovább csökken a fejlesztésre felhasználható időkeret. Christian Horner csapatfőnök a Daily Mailnek nyilatkozva elmondta, egyelőre nem tudják pontosan, mekkora hátrányt jelent ez nekik, de azt biztosnak tartja, hogy szorosabb lesz a küzdelem, mint a tavalyi év utolsó szakaszában:

„Szerintem a Ferrari és a Mercedes biztosan előrelépett és még nem ismerjük a költségsapka miatti büntetés tényleges hatását. A csapat szenzációs munkát végzett annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésre álló szélcsatornaidőből, csodálatosan reagáltak erre a kihívásra, de csak az idő mondja meg, hogy a pályán ez mire lesz elég.”

horner-sulayem

„Ez mindig egy nagyon fontos szakasza az évnek, a tervezési és felkészülési fázis, mely meghatározza, hogy alakul a szezon további része. Várakozással és idegeskedéssel teli időszak ez” – nyilatkozta a legrégebb óta hivatalban lévő F1-es csapatfőnök.

Van így értelme az autóbemutatóknak?

A Red Bull pénteki bemutatója kapcsán (melynek legfontosabb eleme persze nem az RB19 volt, sokkal inkább a Ford-kapcsolat bejelentése) lángolt fel a vita a közösségi média legváltozatosabb bugyraiban azt illetően, hogy van-e egyáltalán értelme az autóbemutatóknak tekintve azt, hogy a legtöbb esetben a leleplezett versenygép köszönőviszonyban sincs azzal, ami ténylegesen pályára gördül az első teszten (nem is beszélve a szezonnyitóról)... Mondd el a véleményed, mit gondolsz a kérdésről?

Verstappen szerint hadd politizáljon, aki akar

Nem aratott osztatlan tetszést a versenyzők körében az a döntés, melynek értelmében a versenyzők nem tehetnek engedély nélkül politikai, vallási és más hasonló állásfoglalásokat – még azok között sem, akik Hamiltonnal vagy épp Vettellel ellentétben nem gyakran adnak hangot világnézeti meggyőződéseiknek.

Közéjük tartozik Max Verstappen is, aki a következőt mondta a kérdésről: „Szerintem mindenki másmilyen. Vannak, akik szókimondóbbak másoknál, én a magam részéről kevéssé vagyok az, mert túlságosan elkötelezett vagyok a versenyzés mellett ahhoz, hogy minden részletet és minden tényt a megfelelően megismerjek egy-egy kérdéssel kapcsolatban” – nyilatkozta a holland, aki ettől függetlenül nem ért egyet a szabályozással:

verstappen-2023-launch

„Nem tartom szükségesnek, hiszen így tulajdonképpen azt biztosítod, hogy egyes emberek ne mondják ki a véleményüket, amit igenis meg kellene engedni nekik. Ahogy mondtam, egyesek többet beszélnek, mások kevesebbet, de ez a döntés kissé feleslegesnek tűnik.”

Ricciardo örül, ha egy terepmotorral elbír

Daniel Ricciardo régi vágya, hogy hazája egyik legnagyobb presztízsű versenypályáján, a hétvégi bathursti 12 órás futamnak otthont adó Mount Panoramán vezethessen, mint mondta, ha mást nem, akkor egy bemutatóautót. Kiváló alkalom lett volna ehhez a Red Bull parádéja a mostani félnaposan, ám nem ő, hanem a csapat neveltje, Liam Lawson kapta meg a lehetőséget.

Ha bosszantja is Ricciardót, hogy mellőzték, ennek semmi jelét nem adta, s sajátos stílusában hessegette el, hogy bármi problémája lenne ezzel: „Teljesen rendben van. Még mindig nyaraló üzemmódban vagyok, szóval ez túl komoly lenne most. Jó, ha elbírnék egy 110 köbcentis krosszmotorral!”

ricciardo-bike-v

 

A 2023-as Intercontinental GT Challenge első állomását, a bathursti 12 órást magyar idő szerint szombat este háromnegyed nyolctól vasárnap reggel háromnegyed nyolcig futják.

Leclerc parkolásain röhög a Twitter népe

Charles Leclerc akkor se tudna rendesen parkolni, ha az élete múlna rajta – ezzel a mondattal indított be egy meglehetősen nagy visszhangot kapó posztsorozatot egy Twitter-felhasználó, aki részletesen elemzi a Ferrari versenyzőjének elsősorban Monacóban elkövetett parkolási kihágásait, sőt a beszélgetésfolyamba mások is bekapcsolódtak különböző sztorikkal. A lényeget persze az a kommentelő ragadta meg, aki így sommázott: Vezetnie kell tudnia, nem parkolni.

pf-lecpark

Persze a korrektség jegyében említsük meg, hogy a Formula.hu legutóbbi csapatépítőjén épp e sorok írója lett köznevetség tárgya, amikor az illendőnél jóval több próbálkozás után sikerült betalálnia a vonalak közé...

Az újoncnak még mindig fáj a 2018-as szezon

A tavaly Monzában beugró, majd idénre  az AlphaTauritól teljes szezonra szóló szerződést kapó Nyck de Vries csapata podcastjében elmondta, hogy a mai napi keserű emlék számára a 2018-as F2-es évad, melyet a negyedik helyen zárt – az előtte végző trió ugyanis már a következő szezonban, azaz négy évvel előtte királykategóriás szerződést kapott. A holland pilóta nem próbál mást hibáztatni a történtekért:

devries-2022

„Ha néhány hibám nem lett volna, a 2. vagy a 3. helyen végezhettem volna a bajnokságban” – mondta a 28. születésnapját pár nap múlva ünneplő versenyző. „Jó volt a tempónk, szép számú versenyt nyertünk, de túl sok drága hibát követtem el, és különösképp az F2-ben, ahol két verseny van egy fordulóban, az egész hétvégédet tönkreteheti egy ilyen hiba. Kétszer szenvedtem balesetet a győzelemért harcolva, azaz gyakorlatilag két hétvégét elbuktam” – folytatta a holland, aki Albontól 10, Norristól pedig 17 ponttal maradt el a végelszámolásnál.

„Az első három helyezett, George, Lando és Alex mind felléptek az F1-be, én pedig, hogy teljesen őszinte legyek, csak magamat hibáztathattam, hiszen én tehettem róla, hogy nem tudtam több pontot szerezni.”

Indul a tesztidőszak a MotoGP-ben – egy nagy visszatérő is lesz a sepangi shakedownon

Vasárnap felébred téli álmából a MotoGP: február 5-től 7-ig Sepangban rendezik az úgynevezett shakedown-tesztet, amelyen a jövő hétvégi kollektív gyakorlás előtt a gyártók tesztversenyzői és az újoncok kapnak rendre lehetőséget, hogy bejárassák a motorokat a több hónapos pihenő után. Újoncból viszont csak lesz idén a mezőnyben, a Gas Gas Tech3 színeiben debütáló Moto2-es világbajnok, Augusto Fernandez, így az állandó versenyzők közül egyedül ő vesz részt a háromnapos „kisteszten”.

Az öt gyártó tesztelői között viszont találunk még érdekességeket, mindenekelőtt a KTM-nél. Az osztrák márka ugyanis Mika Kallio és a Jerezben majd szabadkártyásként versenyen is induló Dani Pedrosa mellett motorra ülteti a nemrég leigazolt Jonas Folgert is. A német a kisebb kategóriákban eltöltött közel egy évtized után 2017-ben lépett fel a MotoGP-be, hazai nagydíján szerzett egy második helyezést, ám később kiderült, hogy Gilbert-szindrómát diagnosztizáltak nála, ami kettétörte királykategóriás karrierjét. Azóta teljesített néhány futamot a Moto2-ben, az IDM-ben bajnok lett, valamint feltűnt a Superbike-vb-n is, a MotoGP-s körforgásba viszont most tér vissza a KTM tesztmotorosaként.

motogp-folger-ktm

Ami a többi márkát illeti, náluk a szokásos tesztelők tűnnek fel: a Ducatinál Michele Pirro, a Hondánál Stefan Bradl, az Apriliánál Lorenzo Savadori, a Yamahánál pedig várhatóan a Cal Crutchlow, Katsuyuki Nakasuga, Kohta Nozane trió áll munkába vasárnaptól keddig.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Marko valótlant állított, Verstappen kijavította és tisztázta a helyzetet

Nemrég Dr. Helmut Marko állította ezt egy interjúban adott válaszában, hogy Max Verstappen még a magánrepülőjére is kért egy szimulátort, hogy addig is használhassa, amíg repül. Marko magyarázta is a hírt, úgy fogalmazott, hogy szerinte a hollandnak szüksége van erre az elterelésre, mert ez kapcsolja ki.

A Red Bull pénteki sajtóbeszélgetésén viszont Verstappen tisztázta a helyzetet:

„Szerintem félreértett, ezért mondott repülőt. De nem, nem telepítek szimulátort a repülőre, az abszurd lenne. Azt mondtam, hogy egy szimulátort akarok felállítani a motorhome-ban az európai futamokon, így vezethetek éjszaka is. Ez a hobbim és ez tart élesen” – mondta Verstappen.

f1-redbull-verstappen_1

fotó: Red Bull Content Pool

A szurkolók tervezhetik meg a Red Bull festését három idei F1-es futamra

Különös dolgot jelentett be a Red Bull a pénteki festésbemutatóján: az Amerikai Egyesült Államokban rendezett három idei F1-es futamon speciális dizájnt fog majd használni az autóin, és ráadásul a szurkolók tervezhetik meg ezeket.

A Make Your Mark névre hallgató verseny során bárki küldhet be terveket, a sorban először következő Miami Nagydíjra már most is várják a pályázatokat Christian Hornerék, később pedig az USA Nagydíjra és a Las Vegas-i Nagydíjra is lehet majd tervezni.

A Red Bull csapatfőnöke szerint sokat gondolkodtan ezen a projekten, szerinte izgalmas versenyt rendeznek ezzel a szurkolóknak, a legjobb dizájntervet pedig majd egy több tagból álló testület fogja kiválasztani.

f1-redbull-2023

fotó: Red Bull Content Pool

Már az EA Sports is Max Verstappen támogatói között van

Köztudott, hogy a hollandok kétszeres világbajnoka elképesztően komolyan veszi a szimulátorozást, ráadásul Verstappen a virtuális versenypályákon is sikeresnek mondható. Ez most egy újabb szponzori megállapodást hozott neki a konyhára, miután a Red Bull versenyzője a partnerséget kötött az EA Sports vállalatával, amely az F1 hivatalos játékának kiadásáért is felel. „A barátaimmal való játék pillanataitól kezdve a pályán kívüli versenyhelyzetekig, az EA Sports mindig is az életem része volt, ezért ezt az együttműködést nagyon természetesnek érzem, és büszke vagyok arra, hogy a 2023-as szezonban képviselhetem őket, mert több millió rajongójuk van” – idézte a cég hivatalos közleménye Verstappent. A kontraktus értelmében az EA Sports logója a következő szezonban a versenyző sisakján is feltűnik majd, továbbá közösen új tartalmakat készítenek a jövőben.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

EA SPORTS (@easportsinsider) által megosztott bejegyzés

Így szól a Ferrari idei motorja

Ahogy közelednek az autóbemutatók a csapatok egyre többet mutatnak magukból, a motorok beindítása pedig egy fontos esemény, ezért erről igyekeznek a rajongóknak is prezentálni valamit. Most a Ferrarinál is így tettek a csapat maranellói főhadiszállásán, ahol a Formula-1 hivatalos oldalának beszámolója szerint a csapatfőnök, Fred Vasseur, az alelnök Piero Ferrari, valamint a vezérigazgató Benedetto Vigna jelenlétében közel két percig járatták a 675-ös projektszámmal ellátott autójuk erőforrását. A szurkolók számára erről csak az alábbi sejtelmes videó került fel a közösségi oldalaikra, teljes valójában pedig február 14-én láthatjuk először az újdonságot.

Marquez: A három-négy fő esélyes között sem vagyunk ott

Amióta Marc Marquez eltörte a karját a 2020-as szezonnyitó Spanyol Nagydíjon, számára és főleg a Honda számára jórészt csak a küszködés jutott a MotoGP-ben. 2021-ben ugyan nyert három nagydíjat is a spanyol – amiről ő maga mondta el nemrég, hogy máig nem érti, hogyan sikerült neki, miközben a karja továbbra sem volt jó állapotban –, ezt leszámítva azonban a dobogóra is elvétve fért fel akár a nyolcszoros világbajnok, akár a márkatársai. Marquez fizikai problémái mellett egyértelműen irányt vesztett a Honda is az utóbbi pár évben, emiatt pedig a rövidesen 30 évessé váló motoros szerint nem tartoznak a fő esélyesek közé 2023-ban sem:

„Úgy gondolom, hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy nem favoritként vágunk neki a szezonnak. Még csak a három-négy fő esélyes között sem vagyunk ott a vb-címet illetően, vagy az én, vagy a Honda helyzete miatt, amely szintén nem a legjobb időszakát éli. Realistának kell lennünk, legalábbis az első versenyeken, különben egymást fogják érni a frusztráló pillanatok” – nyilatkozta Marquez a GQ hasábjai. A spanyolt és a Hondát a jövő hétvégén esedékes sepangi teszten láthatjuk először akcióban idén, a mezőny többi részével együtt, beleértve Marquez új repsolos társát, Joan Mirt is.

motogp-marquez-honda-valencia-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Itt követheted élőben a Red Bull bemutatóját!

A Haas után másodikként a regnáló világbajnok alakulat, a Red Bull Racing tartja meg a maga szezonindító eseményét. A helyszín rendhagyó módon New York, s várhatóan maga az esemény is rendhagyó lesz, hiszen a Formula.hu és a nemzetközi média egybehangzó értesülései szerint is bejelentik a Forddal való együttműködést. Mindenesetre az eseményen várhatóan az idei versenygép, az RB19-es dizájnját is leleplezik – magát az autót aligha –, s jelen lesz Christian Horner csapatfőnök, valamint a két pilóta, a címvédő Max Verstappen és csapattársa, Sergio Perez is.

A bemutató az alábbi videóban lehet élőben nézni majd – a közvetítés elvileg 14:30-kor kezdődik, de maga az esemény várhatóan 15 órakor:

Csapatot vált, de marad a WEC-ben Kubica

Továbbra is az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában láthatjuk versenyezni Robert Kubicát, ám idén már nem a Prema színeit fogja erősíteni (ahol épp egy másik korábbi Formula-1-es, Danyiil Kvjat lesz az egyik pilóta). Az Alfa Romeo F1-es csapatának is búcsút intő lengyel ugyanis visszatér a WRT-hez, amellyel 2021-ben, első sportautós idényében bajnoki címet ünnepelhetett a European Le Mans Seriesben. Érdekesség, hogy Kubicával együtt érkezik a WRT-hez egyik tavalyi csapattársa, Louis Deletraz is – ahogy a lengyel állandó szponzora, az Orlen is. Kubica és Deletraz mellett Rui Andrade alkotja majd a 41-es egységet a WEC futamain.

wec-kubica-lmp2

Kukázzák a dupla pontokat az Indy 500-on

Az IndyCar vezetői bejelentették, hogy a 2023-as szezonban a többi futamon is elérhető mennyiségű pontot osztanak ki a 107. indianapolisi 500 mérföldes versenyen. 2014-től 2022-ig ugyanis dupla pontokat osztottak a legendás viadalon: a győztes 100 egység tett zsebre, míg a többi versenyen csak 50 járt az első helyezettnek. A szervezők azonban úgy ítélték meg, ez aránytalan mértékben sújtotta azokat a versenyzőket és istállókat, akik rosszul szerepeltek az Indy 500-on – annak ellenére, hogy egyébként az említett időszakban egyetlen alkalommal sem lett bajnok a szezon végén az, aki megnyerte a május végi patinás futamot.

2015 és 2019 között amúgy az idényzárón is dupla pontokat osztottak az IndyCarban, ám ez a szabály meglehetősen népszerűtlen volt a szereplők körében, akik úgy érezték, ezzel mesterségesen akarják elhúzni az izgalmakat (érdekesség, hogy ugyanez a szabály az F1-ben egyetlen idényt élt meg még 2014-ben).

indycar-indy500-2022-start

F1-es visszavonulása után is maradhat GPDA-igazgató Vettel?

Bár Sebastian Vettel a 2022-es F1-es idény végén visszavonult a versenyzéstől, korántsem biztos, hogy a pilóták érdekvédelmi szervezetében, a GPDA-ban betöltött igazgatói pozícióból is távozik. Az elnök, Alexander Wurz például úgy tölti be a maga tisztségét, hogy már hosszú évek óta nem állt rajthoz a Formula-1-ben. Most épp az osztrák árulta el a PlanetF1.com lapnak, hogy időt adtak Vettelnek arra, hogy átgondolja, hogy a visszavonulása ellenére továbbra is részt akar-e venni a GPDA munkájában: „A szezon első szakasza során döntünk. Mindannyian időt akarunk adni Sebnek, hogy megfontolja a jövőjét, benne a GPDA-s szerepvállalás esetleges folytatásával.”

Wurz azt is hozzátette, hogy hozzáállásából fakadóan Vettel tökéletesen be tudná tölteni az elnöki posztot, s bármibe is fog, ott fantasztikus munkát végez. „Láthattuk, milyen tüzes és makacs tud lenni az autóban, de a pályán kívül, a sisakot levéve egy remek srác, aki minden szervezet számára hozzáadott értéket jelent. Szerencsések vagyunk vele az F1-nél, és biztos vagyok benne, hogy valamilyen szerepkörben még viszontlátjuk őt, akár csak megfigyelőként vagy a sport nagyköveteként. Biztosan nem lesz ideges attól, ha azt is hozzáteszem, hogy ne ő szokott a leggyorsabban válaszolni a levelekre, de mindent alaposan átrág. Egyszerűen egy top srác.”

f1-vettel-abudhabi-2022-grid