DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Off-road

Klenánczék fék nélküli száguldása

Klenáncz József és Klenáncz Szabolcs nevét mindenki jól ismeri autókrosszos berkekben, apa és fia is állandó résztvevője a magyar bajnokságnak. Egymás ellen, egy mezőnyben viszont nem mindennap versenyeznek, ehhez egészen Ázsiáig kellett utazniuk!

Egészen pontosan az Egyesült Arab Emirátusokban található Emirates Motorplexbe, itt rendezték ugyanis – magyar versenyzők, rendezők, időmérőcsapat és vasszöcskék főszereplésével – az autókrossz történetének első, Európán kívüli versenyét.

Sivatag és homok minden mennyiségben, egy a motorsportért őrülten rajongó sejk és kilenc magyar versenyző kilenc magyar vasszöcskéje – ennyi kell röviden egy kiválóan sikerült bemutatóversenyhez, amelynek során két külön kultúra tökéletesen egymásra talál.

Fotó: www.duen.hu


„Érdekes volt, mert általában külön szokott futni a SuperBuggy és a Buggy1600 versenye, de örülök, hogy a fiam előttem végzett, ez így van rendjén. Én csak hobbiból versenyzek, ő viszont még nagyon fiatal, és tele van célokkal, úgyhogy számomra ő a lényeg” – kezdte a legfontosabbal az édesapa.

„Szabolcs nagyon ügyesen ment végig, ami azért is volt nagy szó, mert az időmérőn belement a falba, és onnantól kezdve az összes előfutamot és a döntőt is bal első fék nélkül teljesítette. Ennek fényében az, hogy a döntőben a SuperBuggy sokszoros magyar bajnokát, Ábrahám Károlyt is így megkergette, és a Buggy1600-as Európa-bajnok Szabó Krisztiánt az utolsó kör utolsó kanyarjáig maga mögött tartotta, fantasztikus teljesítmény. Azért az utolsó kanyarért kár, de most egy életre megtanulta szerintem, hogy csak a cél után szabad kiengednie” – tette hozzá az idősebbik Klenáncz, aki az abszolút 6., kategóriája 3. helyén zárta a bemutatóversenyt, azaz fiához hasonlóan ő is kupával tért haza szeretett sportága ázsiai missziójáról.

Fotó: www.duen.hu

„Az utolsó kanyart én is nagyon sajnálom” – vette át a szót a 17 éves Szabolcs, aki idén műszaki problémái ellenére a 3. helyen zárta az ob Buggy1600-as küzdelmeit. „Pont bal első fékem nem volt, és az utolsó kanyar balos volt, így kicsit kisodródtam, és ezt Krisztián egyből kihasználta. Ettől függetlenül nagyon élveztem a versenyt, hiszen európai ember számára nem sűrűn adatik meg, hogy sivatagban versenyezzen. A legjobban azt élveztem, hogy a döntőben végig ilyen közel tudtunk maradni Ábrahám Karcsi erősebb autójához, ezt sohasem fogom elfelejteni. Egy Európa-bajnok és egy sokszoros magyar bajnok ellen ilyen kiélezett csatát vívni mindig felemelő érzés, hát még ilyen messzi földön, egy ilyen csodálatos környezetben” – mondta el az ifjú pilóta, aki egy abszolút 3. és egy kategória 2. helyért járó serleggel gazdagodott a bemutatóversenyen.

„Elöl ők hárman tényleg kőkemény csatát vívtak egymással” – teszi hozzá az édesapa. „Ha bevallja, ha nem, de Karcsinak bizony ritkán kell ennyire felkötnie a gatyát magyar mezőnyben, mint ahogy most kellett, mert bizony a két fiatal komolyan megszorongatta őt. Ezt a sejk is látta, ahogy az összes többi látványos csatát és jelenetet is, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy visszavár minket a helyszínre.”

Fotó: www.duen.hu

Hogy mi okozta a legnagyobb nehézséget az otthonitól eltérő környezetben? „Az egyik fő nehézséget a nagyon puha és egyre mélyülő homok jelentette, hiszen az otthoni pályákon nem teljesen ilyen talajhoz vagyunk szokva, ezért értelemszerűen ezek a buggyk sem ilyen pályára épültek. Emellett, odakint nincs annyi oxigén a levegőben, mint itt nálunk, Magyarországon, ami a motor beállítása kapcsán állított minket elég komoly kihívás elé a verseny elején. Fékpad ugye nem állt a rendelkezésünkre, tehát hasra ütős módszerrel voltunk kénytelenek hozzáigazítani a körülményekhez a beállításokat, de a végére egészen jól feléledt a motor, úgyhogy ezt az akadályt is sikerült leküzdeni. A körülmények nem voltak jobbak vagy rosszabbak, mint idehaza, egyszerűen csak mások voltak, és ehhez kellett mindenkinek alkalmazkodni. Nagyon jól éreztük magunkat, megnéztünk mindent, ami „a világ legnagyobbja”, és életre szóló élményekkel jöttünk haza. Köszönjük a lehetőséget” – mondta el Klenáncz József, aki végül jövő évi terveikre is kitért röviden. 

„Idén az autóm bevált, kijöttek a gyerekbetegségei, és Kulin Ferenc hathatós közreműködésének köszönhetően sikerült jól beállítani mindent, és zökkenőmentesen átállni a szívóról a turbómotorra. Jövőre ezzel a már kiforrott technikával és lehetőleg egy új szekvencionális váltóval már a bajnokság 2. helyét veszem célba. A fiamnak is marad a mostani autója, de ő mindenképp kap bele egy új motort. Idén őt nagyon sok balszerencse hátráltatta, volt, hogy egy hétvége alatt két motorja is elfüstölt, de amikor célba ért, akkor ott volt a legjobbak között, versenyt is nyert. Jövőre az Eb-n is szeretnénk mindketten legalább 4-5 futamon elindulni, hogy megnézzük, abban a mezőnyben hova tudunk jelenleg odaérni erőből” – zárta gondolatmenetét Klenáncz József. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: