DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 16. hétfő
Off-road

Harsányi Zoltán bravúros győzelemmel nyitotta az évet

Egy nehézkesen induló hétvége álomszerű befejezéssel zárult az RXC Technics Motorsport nyolcszoros magyar bajnok pilótája, Harsányi Zoltán számára.

Száraz pályán úgy tűnt, erőből most nem lesz esélye a győzelemre a 2014-es Magyar Nyílt Rallycross Bajnokság és az FIA Közép-európai Zóna Trófea nyitófutamán, ám a döntőre leszakadt az ég Máriapócson, és Harsányi úgy örült az esőnek, mint talán még soha



 

Félreértés ne essen, Harsányi Zoltán nagyon tud esőben menni és szeret is, csak az 500-600 lóerős SuperCars autóknak pont a lényege veszik el az ilyen extrém időjárási körülmények között, és ilyenkor úgy kell menni ezekkel az autókkal, mintha tojásokon lépkednének. Tojásokon lépkedés, természetes locsolás az égi áldás formájában a döntőre - ilyen egy igazi húsvéti rallycross parádé! Harsányi pedig felvette a nyúlcipőt, és az esőben faképnél hagyta a teljes mezőnyt!



 

Pedig nem indult kifejezetten jól számára a hétvége. Vasárnap az időmérőn és az első előfutamon is kisebb technikai problémák, illetve egy defekt hátráltatta, míg hétfőn a fékkel adódtak problémái, amit folyamatosan pumpálnia kellett, hogy fogjon, ami nem egészséges akkor, amikor minél rövidebb féktávokat próbálna venni az ember. Jókora rutinjának köszönhetően azért így is versenyképes időket tudott futni, és a 3. rajtkockából várhatta az A-döntő rajtját. Reálisan ekkor a 2-3. helyet érezte elérhetőnek, de a döntők előtt ő maga mutatott oda elsőként a pálya mellett gyülekező felhőkre, megállapítva, hogy itt bizony a SuperCars A-döntőjére már jókora zuhé lesz.



 

Igaza lett! A döntőre már esős gumikon állt fel a mezőny, és csuromvizes pályán kellett eldönteniük, ki viszi haza az év első OB-futamának megnyeréséért járó serleget. Harsányi csapata pedig elővette a Máriapócson egy korábbi esős futamon már bevált megoldást, egy nagyon megvágott slick gumit, a pilóta kikapcsolt minden programot, ami az autóban van, beleértve a rajtprogramot is, majd "lábból", érzésből, tapasztalatból olyat rajtolt, hogy egyből felugrott a 2. helyre. Sőt, az első kanyarban a belső íven már a kétszeres autocross Európa-bajnok Kárai Tamás mellett is el tudott menni, és az élre állt.



 



 

Hirtelen ott találta magát az 1. helyen egy olyan hétvége végén, amely során végig üldözte a pályacsúcsot döntögető Kárait, neki pedig folyamatosan problémái voltak - ez ám a fordulat! Hirtelen a fékprobléma is jelentőségét vesztette, hiszen, mint a pilóta érdeklődésünkre nevetve elárulta, ilyen tempónál, amit esőben tudnak menni, szinte egyáltalán nem is kell fék az autóra! Egyszóval, a végére minden összeállt, Harsányi pedig akkor került az élre, amikor az a legfontosabb volt: az A-döntő végén, amikor a bajnoki pontokat és a serlegeket osztják. Minden jó, ha jó a vége!



 

A csapat másik versenyzője, Vass Zoltán számára kevésbé zárult jól a máriapócsi hétvége. Az új Mitsubishi Coltnak a depóban mindenki a csodájára járt, egy másik csapat ifjú mérnök egyetemistái egy afféle "tanulmányi kirándulást" is tettek az RXC Technics Motorsport sátrában, hogy szemügyre vegyék a különféle egyedi technikai megoldásokat, és mindenki egyetértett abban, nagyon jó munkát végzett a csapat, és hosszú távon egy rendkívül ütőképes technika lesz ez a Colt. Most viszont, mint az új versenyautók általában, még a gyerekbetegségeit nyögi. Ez érthető és szinte elkerülhetetlen akkor, amikor a szezon első futama előtt még egy rövid shakedown-ra sem volt lehetősége a csapatnak. Az is bravúr volt, hogy egyáltalán elkészült időre az autó, az utóbbi hetekben nem sokat pihentek a csapat szerelői.



 

Az első nap egy elektromos probléma miatt tönkrement a motor, így a csapat egy része gyorsan hazautazott Budapestre a tartalékmotorért, majd egy újabb átszerelt éjszaka után, másnap Vass Zoli már ezzel a motorral az autójában állt rajthoz. A második előfutam elején még jó tempót tudott diktálni vele, utána viszont sajnos ismét visszalassult az autó, elveszett az erő a motorból, és ugyan begurult a célba, de a harmadik előfutamra már nem tudott kiállni, így értékelhető eredmény nélkül zárta a versenyt. Ettől függetlenül mindenképp hasznosnak ítélhető ez a hétvége Vassék szempontjából, hiszen mindenegyes megtett kilométer és mindenegyes felbukkanó hiba egy lépéssel közelebb viszi a csapatot ahhoz, hogy a jövőben még egy hasonló hiba ne legyen, és minél hamarabb az élmezőnyben hasítson Vass Zoli a Colttal. Valahol ott csapattársa, Harsányi Zoli környékén!



 



 

Harsányi Zoltán (Mitsubishi Lancer EVO V., 1. hely)

"Az első nap végén még csak a 2-3. helyet éreztem reálisan elérhetőnek, mert Kárai Tomi nagyon ment a Skodával, és Höller is nagyon gyors időket futott a Focusszal, úgyhogy tudtam, hogy nem lesz könnyű dolgunk. Ráadásul, mindenféle probléma is hátráltatott minket, nem volt fék, nem volt ez, nem volt az, a gumik sem voltak az igaziak, mert nem ilyen időjárásra készültünk, úgyhogy kicsit küszködősen indult ez a hétvége, és egészen a döntőig így is folytatódott. A döntőre viszont leszakadt az ég, és mivel 4-5 éve volt már itt egy hasonló, esős verseny, így tudtam, egy jól megvágott gumira lesz szükség, mert esőben a felgumizott aszfalt úgy csúszik, mint a jég. Nekem volt ilyen gumim, és ilyen esőben én mindig hagyok minden programot, ami az autóban van, most is rajtprogram nélkül rajtoltam el. Lábból ilyenkor úgy indulok el, mint hóban, hogy épphogy túlforogjon, és aztán érzi az ember, amikor megtapad a gumi. Ezt esőben én mindig így csinálom, és most is bevált: az első kanyarban már én fordultam el elsőként, és onnantól már csak arra figyeltem, hogy gyorsan haladjak, de végig a határokon belül maradjak. Nagyon örülök ennek a győzelemnek, mert a hétvége addigi alakulását látva, ezt mi magunk sem gondoltuk volna a döntő előtt, úgyhogy ez egy nem várt bónusz volt, egy ajándék. Alig várom a következő, nyirádi versenyt, ami Rallycross Challenge Europe futam is lesz egyben, és mi erre úgy készülünk, mintha a "nagy" Eb, vagyis most már vb lenne, mivel idén ez az a nagyobb nemzetközi sorozat, ami hozzánk, Magyarországra is ellátogat."



 

Vass Zoltán (Mitsubishi Colt)   

"Kalandos volt az egész felkészülésünk, és úgy gondolom, hogy az egész csapat emberfeletti erőfeszítéseinek köszönhető az, hogy oda tudtunk állni a máriapócsi szezonnyitó rajtjához az új autóval. Nagyon szépen köszönöm a fiúknak, akik részt vettek ebben. Az utóbbi három hétben napi 2-3 órákat aludtunk, minden más fennmaradó időt az autó építésének és felkészítésének szenteltünk. Nagyon örülünk, hogy itt tudtunk lenni, de sajnos egy elektromos probléma miatt a motorunk másfél kör után széthullt az első napon. Hazamentünk a tartalékmotorért, azt betettük az éjszaka folyamán, hogy tudjuk folytatni a versenyt. Sajnos azonban a második előfutamban ez a motor is felmondta a szolgálatot, így idő előtt véget ért számunkra ez a verseny, amit természetesen nagyon sajnálunk. Túl sokat nem tudtuk tesztelni az autót, de örülnünk kell annak a kevés körnek is, amit megtettünk vele. Most a felmerült problémákra megoldást kell találnunk, és Nyirádra megpróbáljuk száz százalékos állapotba és formába hozni az autót, hogy ott már egy igazi versenyt futhassunk. Azt mindenesetre már most érzem, hogy ez egy nagyon jó autó lesz, csak még egy kis idő kell, hogy kinője a gyerekbetegségeit, és én is kicsit jobban összeszokjak vele. Remélem, ez minél hamarabb be fog következni, és hamarosan az élmezőnyben harcolhatunk."



 

A csapat máriapócsi versenyéről készült videóösszefoglaló:

Videó: Zoleg

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: