DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Motor

„Ha sikerül kihoznom a maximumot, mindenki boldog lesz” – Varga Tibor

Miért volt nehéz megszoknia a hang nélküli MotoE-motort, mitől javult fel a teljesítménye Spielbergben, és mit vár a balatoni hétvégétől? Exkluzív interjú a magyar MotoGP egyetlen hazai indulójával.

Ahogy egy hónapja a Superbike-világbajnokság fordulóján, úgy a MotoGP-hétvégén sem maradnak hazai hős nélkül a magyar szurkolók a Balaton Park Circuiten. Varga Tibor Erik ugyanis teljes szezont fut a MotoE világbajnokságon – amellett, hogy a JuniorGP Stock 600-as Eb mezőnyének is tagja –, és az elektromos széria is elkíséri a MotoGP-t a Magyar Nagydíjra.

Varga számára nagy váltás jelentett a MotoE-ben való szereplés, de eddig stabilan teljesít 2025-ben: az összes futamon pontszerzőként ért célba. A legutóbbi spielbergi fordulón ráadásul nagyot lépett előre, hatodik és negyedik helyeivel – a második futamon az utolsó előtti kanyarig még dobogós pozícióban is haladt – a legjobb eredményeit érte el.

Pedig tényleg nagyon eltér a MotoE-gép attól, amihez a többi szériában hozzászokott – erről a Balaton Park Circuiten beszélgettünk vele a csütörtöki médianap során:

varga-tibor-1



„A legfőbb különbség nyilván az, hogy elektromos a motor, emellett nagyon nehéz, nincs benne váltó, nagyon nagy, 150 Nm a nyomatéka. Két és fél másodperc alatt van százon. Teljesen máshogy kell irányítani, mint egy 600-as motort, amivel versenyzek a másik kategóriámban.”

„A bajnokság pedig abban különbözik a többitől, hogy ez a MotoE-géposztály kicsit olyan, mint egy végzős osztály a gimiben. Kicsit el vagyunk különítve, de nagyszerű, hogy minden versenyhétvégénken itt vagyunk a GP-paddockban, és ilyen közel vagyunk a legnagyobb sztárokhoz.”

 

Amiért furcsa volt a hang „nélküli” motor

Az elektromos versenygépek hangjához – pontosabban annak hiányához – is alkalmazkodnia kellett Vargának: „Az első rajtomnál, amikor kivillantak a piros lámpák, hallottam a szuszogásomat… el sem tudnám mondani, mennyire furcsa és rossz érzés volt ez akkor” – mesélte a 18 éves versenyző. „El is rontottam azt a rajtot, de szerencsére még csak egy próba volt a barcelonai teszten.”

„Az is nagyon gátolt a korábbi hétvégéken, hogy én kilencéves korom óta benzines motorral versenyeztem, és azt a mentális állapotot, amikor átkapcsolok a motoron, mindig kötöttem ahhoz, hogy jött a rezgés, a hang, jött a libabőr, jött az adrenalin azzal, ahogy beindítottuk a motort. Itt meg ráültem a motorra, csippant egyet, aztán se egy mozgás, se egy hang, így nehéz volt átváltani abba az állapotba, ami alapból megvan a benzines motoron. Úgyhogy ezt is meg kellett tanulni kezelni.”

varga-tibor-2

Nem könnyíti az sem Varga dolgát, hogy két bajnokságban szerepel egy idényen belül, így akár egyik hétvégéről a másikra is át kell állnia: „De muszáj ezt megcsinálni, mert meg kell mutatnom, hogy nemcsak a MotoE-ben, hanem egy benzines motorral is tudok érvényesülni. Nem titok, hogy nekem az álmom a MotoGP, a következő lépcső pedig, amit szeretnék elérni, a Moto2 lenni.”

 

Mi hozta meg az áttörést?

Varga azt is elmondta, minek volt elsősorban betudható a Red Bull Ring-i szintlépés: „Ami miatt nagyot gyorsultam egyik hétvégéről a másikra, hogy sikerült megtanulnom kicsit jobban bízni magában az elektronikában. Nagyon komoly elektronika van a motorokban a Ducati által.”

„A tapasztaltabb versenyzők úgy csinálják, hogy szinte teljesen ledöntött motornál is ráadják a teli gázt a kanyar közben, amit aztán lekezel a kipörgésgátló. Nekem egyáltalán nem volt tapasztalatom ilyen kipörgésgátlóval, és emiatt nem is volt meg ez a bizalmam az elektronika iránt. De tudtam, hogy ez csak idő kérdése, és meg fogom mutatni, milyen gyors vagyok – és ez meg is jött a múlt hétvégén.”

varga-tibor-3

Mik a célok a Balaton Parkon?

Az összetettben 11. helyen álló versenyző természetesen már kipróbálta a Balaton Park Circuitet, és úgy érzi, a nyomvonal kedvezhet számára: „Kétszer is volt alkalmam tesztelni az 1000-es BMW motorommal, amit a Magisz Kft.-nek köszönök. Tetszik a pálya, teljesen más, nincs még egy pálya, amelynek ilyen a vonalvezetése. Sokszor megtörik a lendület, amikor nagyon belejössz a ritmusba.”

„Sok versenyzőnek nem fog tetszeni és nem fog ráérezni, sokaknak viszont igen, és olyanok is jól mehetnek, akik máshol nem. Nekem ez a stop-and-go stílus egyébként jól megy, úgyhogy kíváncsian várom, mit tudok kihozni ebből a hétvégéből.”

Ami pedig a konkrét célkitűzést illeti a hétvégére, Varga nem akarta számszerűsíteni az elvárásait: „A célom, hogy kihozzam magamból a maximumot – és ha ez sikerül, akkor mindenki boldog lesz. Tudom, mire vagyok képes, és arra mindenki fel fog figyelni, ha az sikerül.”

Varga Tibor számára pénteken két edzéssel kezdődik a program, amelyet késő délután követ a kvalifikáció, míg a két futamra szombaton 12:10-kor és 16:10-kor kerül sor.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: