DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Motor

Razgatlioglu tarolt – és beleszeretett a Balaton Parkba!

Triplázott a török a magyar Superbike-vb-hétvégén, és kérdésünkre válaszolva máris az egyik kedvencének nevezte a balatoni pályát. Barta Kristóf számára bukással, de sok tanulsággal ért véget a hazai futam.

Helyszíni beszámoló és fotók a vasárnapi versenynapról a Balaton Park Circuitről.

Igaznak bizonyult az előrejelzések, vasárnapra megérkezett a lehűlés és a csapadék a Superbike-világbajnokság magyar futamának otthont adó Balaton Park Circuitre és környékére. A bemelegítő edzésre vizes pályán is került sor, de Toprak Razgatlioglu már ott is jelezte, hogy körülményektől függetlenül ma is ő lesz a favorit Balatonfőkajáron.

A mezőny viszont igencsak foghíjas volt a szombati rajt utáni tömegkarambol miatt: Iker Lecuona csuklóját törte, Remy Gardnert és Garrett Gerloffot kórházba is kellett vinni előző nap, ma reggelre pedig az is kiderült, hogy a balesetet okozó – és emiatt a Team GoEleven közleményében elnézést is kérő – Andrea Iannone is nyak- és vállsérüléseket szenvedett, így ő sem állt rajthoz.

 

Razgatlioglu-henger vasárnap is

SuperbikeVB-2



A WSBK történelmi 1000. futamát jelentő Superpole-versenyre már olyannyira száradásnak indult az aszfalt, hogy azok jártak jól, akik slick gumikra szavaztak. A tízkörös sprint emiatt izgalmasan alakult, Sam Lowes pár kör erejéig át is vette a vezetést, de végül a papírformának megfelelően Razgatlioglu győzött délelőtt – ahogy tette azt anno a 800. és 900. futamon is.

A Superbike-karrierje legjobbját elérő brit lett a második, Alvaro Bautista pedig a harmadik, míg Razgatlioglu vb-kihívója, Nicolo Bulega rossz gumiválasztás miatt visszaesett a 13. helyre és pontot sem szerzett.

SuperbikeVB-11

Délután kettőkor következett aztán az utolsó felvonás a Superbike-vb mezőnye számára, Razgatlioglu pedig csupán az első néhány kanyarig engedte át a vezetést Bautistának. Miután visszaelőzte a ducatist, elképesztő ütemben szakította le magáról az üldözőket a BMW-s török, aki végül több mint tíz másodperccel – idei legnagyobb előnyével – biztosította be a magyarországi tripláját!

Mögé az elrontott Superpole-futam után Bulega zárkózott fel másodiknak, így ezúttal minimalizálta a pontveszteséget a címvédővel szemben – igaz, 4-ről így is 26 pontra ugrott a lemaradása a Balaton Parkon.

SuperbikeVB-23

A szombati bukása ellenére is kiemelkedő hétvégét produkáló Lowes futott be harmadikként, míg a futam vesztese a negyedik helyről eleső Alvaro Bautista, akivel szemben így a pozícióját megöröklő Danilo Petrucci el is lépett a vb-bronzért folyó versenyben – sőt, még a yamahás Andrea Locatelli is átlépte a tabellán.

A Superbike-vb második futamának végeredménye:

1.  RAZGATLIOGLU Toprak BMW M1000RR    
2.  BULEGA Nicolo Ducati Panigale V4R 10.317 +10.317
3.  LOWES Sam Ducati Panigale V4R 13.154 +2.837
4.  PETRUCCI Danilo Ducati Panigale V4R 18.297 +5.143
5.  LOCATELLI Andrea Yamaha YZF R1 18.752 +0.455
6.  LOWES Alex bimota KB998 Rimini 28.052 +9.300
7.  VIERGE Xavi Honda CBR1000 RR-R 29.220 +1.168
8.  BASSANI Axel bimota KB998 Rimini 30.337 +1.117
9.  AEGERTER Dominique Yamaha YZF R1 30.692 +0.355
10.  MONTELLA Yari Ducati Panigale V4R 33.714 +3.022
11.  MACKENZIE Tarran Ducati Panigale V4R 35.239 +1.525
12.  REA Jonathan Yamaha YZF R1 38.979 +3.740
13.  SOFUOGLU Bahattin Yamaha YZF R1 39.289 +0.310
14.  RINALDI Michael Yamaha YZF R1 55.514 +16.225
15.  RABAT Tito Honda CBR1000 RR-R 55.659 +0.145
16.  VAN DER MARK Michael BMW M1000RR > 1' +22.295
17.  ZAIDI Zaqhwan Honda CBR1000 RR-R > 1' +8.581
   VICKERS Ryan Ducati Panigale V4R    
   BAUTISTA Alvaro Ducati Panigale V4R    

A Superbike-vb pontversenyének állása:

1. Toprak Razgatlioglu BMW 407
2. Nicolo Bulega Ducati 381
3. Danilo Petrucci Barni Ducati 233
4. Andrea Locatelli Yamaha 218
5. Alvaro Bautista Ducati 217

 

Razgatlioglu: Ez lehet a kedvenc pályám!

Razgatlioglu tehát abszolút dominálta a magyarországi hétvégét – a helyszíni tapasztalataink alapján egyébként messze neki volt a legtöbb szurkolója is a Balaton Park Circuiten –, a futamot követő sajtótájékoztatón pedig elmondta, hogy máris a kedvencei közé tartozik a balatonfőkajári létesítmény:

„Igen, mert sok a lassú kanyar, és ez fekszik számomra” – felelte a regnáló világbajnok a Formula.hu kérdésére, hogy kijelenthető-e, hogy az egyik kedvenc pályája lett a Balaton Park. „Keményen fékezek, beveszem a sikánt, jól gyorsítok – ez mind nagyon jó nekem.”

SuperbikeVB-15

„Különösen a második futamot élveztem, mert más gumit használtam, könnyebben motoroztam, mindent éreztem, menedzseltem a gumi tapadását. És emellett a tempó is szerintem nagyon erős volt. Úgyhogy igen, majdnem olyan, mintha ez lenne a kedvenc pályám. Meglátjuk, jövőre lesz-e sikerem a MotoGP-ben is itt, akkor talán ez lesz a kedvenc pályám!” – jelentette ki a jövőre a MotoGP-be igazoló török.

Razgatlioglu amúgy azon a véleményen volt, hogy az utóbbi időben látott fejlődése (a magyar forduló előtt Doningtonban és Misanóban is triplázott) nem feltétlenül a BMW javulásának volt betudható, hanem egyszerűen annak, hogy ezek a pályák egyaránt kedveztek neki. Éppen ezért a hátralévő négy helyszínből elsősorban Magny-Cours-ban és Estorilban akar jól szerepelni, mivel Aragóniában és Jerezben erősebben szerepelhet a Ducati és Bulega.

Ebben egyébként maga az olasz is egyetértett: az előző évben mutatott teljesítménye alapján bízik benne, hogy a két spanyol helyszínen erősebb lehet Razgatlioglunál, s akkor még a 26 pontosra megugró vb-hátránya ellenére sem veszett el semmi a vb-harcban. Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy saját maga számára is „jó kérdés”, miért az átmeneti esős gumikat választotta a Superpole-futamra: a bokszból kivezető körökön még úgy érezte, a slick túl merész választás lenne, de hamar kiderült, hogy rossz lóra tett.

És ha már vizes aszfalt: a versenyzők többsége – Sam Lowes, Locatelli és Bautista is beszélt erről – kiemelte, hogy „meglepően jó” volt a pálya tapadása nedves körülmények között a délelőtti warm-up során.

SuperbikeVB-22

De még visszatérve Razgatlioglu teljesítményére: ahogy arra egy újságíró rámutatott Petrucci sajtóbeszélgetése során, a BMW motorosai közül messze kiemelkedik a címvédő, hiszen míg ő tíz másodperccel nyert, a csapattárs Michael van der Mark bukott és óriási hátránnyal 15. lett. Petrucci erre reflektálva Marc Marquez hondás korszakának második felét idézte fel:

„Akkoriban Marc tudott csak nyerni a Hondával, mindenki más pedig szenvedett vele. De azt nem tudom, hogy a BMW olyan, mint a Honda volt a MotoGP-ben, vagy Toprak olyan, mint Marquez” – állította párhuzamba a MotoGP-t aktuálisan is uraló spanyollal Razgatlioglut Petrucci.

 

Neila visszavágott, Manzi duplázott

SuperbikeVB-18

Ami a többi világbajnoki kategóriát illeti: a női szériában ezúttal Beatriz Neila győzött, miután a táv felénél megelőzte az addig vezető Maria Herrerát. A spanyol motoros idén harmadszor nyert, és mivel honfitársa elé még a brit Chloe Jones is befért, a sikerét táncolva ünneplő Neila kilenc pontra megközelítette Herrerát az összetett tabella élén.

A Supersport-vb vasárnap délutáni futama viszont hasonló forgatókönyvet hozott, mint a szombati első: Stefano Manzi ismét levadászta az ellenfeleit, így az olasz duplázott, ezzel pedig tovább növelte így is tetemes pontelőnyét. Főleg úgy, hogy fő üldözője, Can Öncü a korai vezetés ellenére csak harmadikként zárt a néhány neccesebb bukást is hozó viadalon, Simon Jespersen is befért elé, így a török lemaradása már 59 pont.

SuperbikeVB-3

Barta Kristóf bukott, de sokat tanult

A teljes WSBK-hétvége záróeseménye volt a Yamaha R3 Blu Cru Világkupa második futama, amelyen egyfelől a bajnokságot vezető Alessandro Di Persio győzött, növelve a fórját, másrészt továbbra is itt lehetett szurkolni hazai indulónak a szabadkártyás Barta Kristóf. A 15 éves motoros számára azonban nem alakult zökkenőmentesen már a rajt sem, aztán pedig bukott is, de végül célba ért a 19. pozícióban.

„Nem tudom, mi történt” – kezdte értékelését Kristóf a rajtnál történtekkel a Formula.hu jelenlétében. „Volt már korábban olyan hiba, hogy nem vette be a motor az 1-es sebességi fokozatot, úgyhogy a biztonság kedvéért 1-esben gurultam be a rajthoz. De valahogy, nem is értem, hogy hogyan, üresben akartam elindulni, de egyből váltottam 1-esbe, és hajtottam a többiek után.”

SuperbikeVB-13

„Igazából a rajttal nem is volt nagy probléma, mert utána az 1-es kanyarban már ott voltam a bolyon. Utána jöttek a nagyobb gondok: feljöttem a 17. helyre, a holland versenyzővel csatáztam, aki a harmadik körben nekem jött az első kanyarban, emiatt ott kimentem a pályáról és leszakadtam a bolyról. Kicsit el is veszítettem ott a koncentrációmat, de igyekeztem visszanyerni az erőmet és a figyelmemet.”

„Aztán viszont egy sajnálatos hiba miatt elment a motor eleje: már az első körtől nem éreztem annyira stabilnak a motort, mint a tegnapi verseny során, folyamatosan pattogott és csuklott be a kormány a kemény féktávos kanyaroknál. Az esés után behajlott a jobb kormányom, akkor már nehezebb volt a motorozás, és inkább a biztonságra mentem és hogy célba érjek.”

„Nagyon sokat tanultunk, fejlődtem – van még mit, de remélem, hogy jövőre ez lehet a fő bajnokságunk” – tette hozzá a BRR Team színeiben szereplő magyar versenyző. Kristóf elsősorban a hátsó fék használatának fontosságát, valamint a szélárnyékozás művészetének elsajátítását emelte ki a hétvége fő tanulságaiként – a hazai szurkolók biztatását pedig újfent megköszönte:

SuperbikeVB-14

„Nagy élmény volt, hogy az összes magyar nekem szurkolt, és fent maradtak a lelátón késő délutánig a főbb versenyek után, és integettek nekem. Próbáltam minél boldogabbá tenni őket, sajnos ez a bukás miatt nem sikerült, de köszönöm szépen, hogy ennyien kijöttek” – fogalmazott Kristóf, aki ezek után visszatér majd az Alpok-Adria és az Európa-kupa SSP300-as mezőnyébe, ahol az összetett dobogó lesz a célja a hátralévő két forduló során, jövőre pedig a cél tehát a teljes idény az R3 Blu Cru Világkupában.

 

Négy hét múlva jön a MotoGP

Ezzel tehát véget ért a 35 év utáni első magyarországi Superbike-világbajnoki forduló, de nem sokáig maradnak hazai vb-futam nélkül a motorsport szerelmesei, hiszen alig négy hét múlva, augusztus 22-től 24-ig a MotoGP látogat a Balaton Park Circuitre.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: