DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Motor

Szigorodnak az aero-szabályok 2019-ben

Ahogy arra számítani lehetett, a döntéshozók most hivatalosan is bejelentették, hogy jövőre a gyártók már nem távolíthatnak el kedvükre részleteket pályától függően a „szárnyas” idomukból.

A kiálló szárnyacskákat a 2016-os idény végén tiltották be a MotoGP-ben, a csapatok azonban azóta is igyekeznek különböző burkolatkialakításokkal visszanyerni az így elveszített leszorítóerőt. A jelenleg érvényes szabályok szerint minden gyártó köteles egy verziót homologizáltatni az évad elején a standard, „szárny” nélküli változat mellett, majd ezen egy alkalommal módosíthat szezon közben, onnantól kezdve pedig a két opciót kedve szerint váltogathatja – természetesen a regulák adta kereteken belül.

aero-szabalyok-motogp-2019



Eddig ugyanakkor számos márka, különösen a Ducati használta ki azt a kiskaput, miszerint a homologizált verzióból szabadon eltávolíthattak egyes részleteket, ha a pálya karakterisztikája miatt ezt indokoltnak látták: a leginkább idevágó példa a bolognaiak „könyvespolca”, amelyet egy- és kétszintes változatban is láttunk már. Nos, ezt a gyakorlatot szünteti meg jövőre a szabályalkotó testület, a most nyilvánosságra hozott előírások alapján ez ugyanis 2019-től kezdve már tiltott lesz.

Ezen kívül jövőre az elektronika egyes elemeit is tovább egységesítik és szigorítják a rájuk vonatkozó előírásokat. Emellett pedig apró, de fontos változtatás történik majd a Moto3-as kategória alsó korhatárát illetően is: alapvetően 16 év a limit, de a Moto3-as junior világbajnokság győztese már eddig is kivételt képezett ez alól. 2019-től pedig ugyanez igaz lesz a Red Bull Rookies Cup bajnokára is: mindkét széria összetett győztese rajthoz állhat a legkisebb vb-géposztályban, ha betöltötte a 15. életévét – ez a pontversenyt vezető török Can Öncüt érintheti pozitívan, aki néhány hét múlva éri el ezt a kort.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: