A pénteki edzésnap kiábrándító teljesítményén szombatra sem sikerült javítaniuk a japánoknak: a bajnoki pontverseny 1. és 3. helyét elfoglaló versenyzőik az edzéseredmények alapján a Q1-ből voltak kénytelenek megkezdeni a kvalifikációt, és továbbjutnia is csak Maverick Vinalesnek sikerült onnan, aki végül a 9. lett, Rossinak azonban be kellett érnie a 13. pozícióval. A kilencszeres bajnok egyértelműen a tapadás hiányát okolja a csapat gyengélkedéséért, ami az egész hétvége során kísérti a Yamahát.
„Nagyon nehéz nap volt, és igazából arra számítottam, hogy nem fogok ennyire szenvedni. A tegnap sem volt fantasztikus, de ma az aszfalt kevesebb tapadást nyújt, ami minket nagyon érzékenyen érint, így nem tudjuk megfelelően működtetni a gumikat” - fogalmazott az olasz az időmérőt követő sajtótájékoztatóján.
„Kicsit balszerencsés is voltam, mert hajszálon múlt, hogy nem jutottam be a Q2-be, a 13. helyről rajtolni pedig nem lesz kellemes, hiszen a tempónk sem az igazi.”
A Yahama problémái azért megdöbbentőek, mert a tavalyi évben még kifejezetten feküdtek a csapatnak a rosszabb tapadási viszonnyal rendelkező pályák, idén azonban Jerezt követően itt is szenvednek ilyen körülmények mellett.
„A motor változott nagyon sokat” - indokolta meg a formaromlást Rossi. „A tavalyi gépet sokkal könnyebb volt elvinni a határokig az ehhez hasonló, alacsony tapadást nyújtó pályákon. 2016-ban jobb volt a vezethetőség a kanyarbejáratokon, minden sokkal természetesebbnek érződött.”
Sokan emlékezhetnek még, hogy Rossi nem is olyan régen, tavaly ősszel az Ausztrál Nagydíjon egy hasonlóan kiábrándító, 15. rajthelyet tudott a dobogó második fokára váltani vasárnap, de a 38 éves versenyző nagyon gyorsan eloszlatta egy hasonló felzárkózás reményeit.
„Holnap nehezebb lesz, hiszen tavaly Phillip Islanden nem voltunk olyan rosszak, ott csupán azért kerültünk annyira hátra, mert változó időjárás uralkodott az időmérőn, mi pedig nem a megfelelő gumikat használtuk.”
Rossi sokkal inkább arra számít, hogy vasárnap, amikorra további melegedést jósolnak Montmelóban, a Yamaha bajai csak tovább mélyülnek majd.
„Minél melegebb az idő, annál nagyobbak a problémáink. Jerezben is hasonló volt a helyzet: délelőtt kicsit jobbak vagyunk, de amikor délután felkúszik az aszfalt hőmérséklete 50°C-ra, romlik a helyzet” - fejtegette, majd egy elég kiábrándító jóslattal szomorította el és egyidejűleg nevettette meg az egybegyűlteket:
„A közepes keverékű gumikon gyorsak vagyunk hat körig, viszont a verseny 25 körből áll. A kemény keveréken pedig semmikor sem vagyunk jók. Tehát ez a két választási lehetőség áll előttünk holnapra: megyünk öt gyors kört, majd lelassítunk, vagy pedig az egész versenyt lassan teljesítjük.”