DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Újabb őrült körrekorddal zárult a Man-szigeti TT

Egy héten belül másodszor is megdőlt a leggyorsabb kör rekordja a 97. Man-szigeti TT során, ami az esemény legnagyobb presztízzsel járó zárórendezvényén győzelmet is ért tulajdonosának.

Pénteken már csak az oldalkocsis motorok második megmérettetése, valamint a Senior TT kategória futama maradt hátra a világ legőrültebb és legveszélyesebb motorversenyéről, a program pedig szerdához hasonlóan ismét jelentős csúszással vette kezdetét a szigetre leereszkedett köd miatt.

Az oldalkocsisok között a Birchall testvérpár, Ben és Tom szerezte meg a győzelmet, akik remek összhangban voltak egymással és járművűkkel a közúti szakaszokból álló életveszélyes pályán, miután profitáltak abból is, hogy a kategória fő esélyese és évtizedek óta legnagyobb sztárja, Dave Molyneux és társa nem tudtak célba érni.

84D8ECBB5269452886C9B5DE511431BA



A közönség azonban leginkább a Senior TT, a legnagyobb kategória hatkörös futamát várta leginkább, amely a legjobb egyéni versenyzők végső erőpróbájának számított. A nagy kérdés az volt, hogy Ian Hutchinson képes lesz-e folytatni hihetetlen győzelmi szériáját, ami már három diadalt ért számára az elmúlt napokban, vagy esetleg John McGuinness töri meg idei átkát és egy versenyen végre számára is kijön a lépés.

A csattanós választ egy nevető harmadik, Michael Dunlop adta meg, aki a Superbike múlt szombati versenyén látotthoz hasonló dominanciát mutatott be, és félperces előnnyel megnyerte a zárófutamot Hutchinson előtt. Dunlop menetelését jól mutatta az is, hogy nem csak az időeredményekben, hanem a pályán is első helyen állt a leintéskor, annak ellenére, hogy csak hatodikként indult, azaz 50 másodperccel később, mint a rajtjelet elsőként megkapó McGuinness. Az észak-ír versenyző tehát a pályán is bemutatott néhány előzést, annak ellenére is, hogy a külön történő indítások miatt a Man-szigeti TT nem a közvetlen, egymás elleni csatákról szól. Dunlop idei második sikere azonban nem a fentiek miatt maradt igazán emlékezetes, hanem azért, mert megdöntötte a pályán valaha futott legjobb köridő rekordját, méghozzá hatalmas darabot, közel öt másodpercet faragva belőle. Az előző, 16:58,439-es rekord így egy hétig sem volt érvényben, az új etalonnak immár a verseny második körében elért 16:53.929-e számít - a BMW-motorján elvégzett idei fejlesztések hatása tehát egyértelműen kitűnt.

1F95B963DE6C47529EC7BAA496A0F5F7

 

Hutchy lett tehát a második, ezzel szinte tökéletes hetet zárt, hiszen azon az öt futamon, amelyeken rajthoz állt, három első és két második helyet gyűjtött, így megkérdőjelezhetetlenül övé lett az egész esemény legjobb összesített eredményéért járó Joey Dunlop trófea.

A harmadik helyre McGuinness jött be, akinek így mindössze két dobogóval kellett megelégednie az idei küzdelemsorozat végén. Az angol még örülhet is, hogy elcsípte a pódiumot, hiszen az első kör végén csak a 9. helyen állt, ám erős hajrája és bokszcsapata gyors munkája a két tankolás során hozzásegítette őt az előrelépéshez.

 

A pénteki nap sajnálatos módon újabb két halálesetet is hozott - egyet az oldalkocsisok, egyet pedig a Senior TT mezőnyében. Ezzel idén négyre nőtt a félelmetes Man-szigeti pálya áldozatainak száma, a TT pedig 2000 óta nem zárt ennyire gyilkos évet. Mindez pedig fájóan jelzi, hogy akármekkora varázsa és legendája is van a több mint száz éve létező versenysorozatnak ezen az eldugott brit szigeten, a közúti motorversenyzés olyan veszélyeket hordoz magában, amelyeket az utóbbi évtizedekben már semelyik másik technikai sportban nem tapasztalhatunk.  

0FC811874F7F444F95A9E5F6A68A051B

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: