DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
Motor

Németh Balázs: A balesetem beárnyékolja az évet

Németh Balázs idén a FIM Superstock 1000 Kupa mezőnyében, a Pedercini Racing Team tagjaként futott teljes szezont, amely során több alkalommal is a legjobb tíz között végzett. A jerezi hétvégén aztán hatalmas balesetet szenvedett, amely miatt az idényzárót is ki kellett hagynia, s jelenleg is a rehabilitációval telnek a napjai.

Németh Balázst a 2014-es esztendő végén a FIM Superstock 1000 Kupában teljesített évéről, a szeptember elején elszenvedett jerezi bukásáról, az azóta eltelt rehabilitációs időszakról és a jövő évi terveiről kérdeztük.
 
Véget ért a 2014-es szezon. Hét éves világbajnoki pályafutásodba hogyan illeszkedik ez az év?
A 2009-es MotoGP-s, illetve a 2011-es Supersport 600-as szereplésem mellett az idei volt az egyik legjobb évem. Teljes szezont tudtam menni egy rangos csapatnál, és egy nagyon erős mezőnyben jó eredménnyel zártam az évet.

Nemeth_Balazs_2014_ertekelo_kep3
 
Hogyan alakult folyamatában és hogyan értékeled összességében a 2014-es évet?
Egy nagyon jó nevű csapat, a Pedercini Racing Team tagjaként versenyezhettem az idén. Ez az egyesület már 17 éve állandó résztvevője a Superbike világbajnokságnak, ami természetesen komoly rangot jelent. Hosszú évek alatt tökéletesedett tradíciók mentén működik. Egy letisztult családi vállalkoz​ás. Fontos momentum, hogy a csapatfőnök sikeres versenyzői múlttal rendelkezik. Hét versenyzővel miénk volt a világbajnokság legnépesebb csapata. Kategóriámban, a Superstock 1000-ben hagyományosan az élvonalban szerepelnek. Egy versenyképes csomagot tudtak számomra kínálni, mely a Kawasaki Europe háttértámogatásából, az Andreani futóműves asszisztenciájából, illetve a Pedercini szakmai tapasztalatából állt össze.
Az eredményeket tekintve sikeres évet zártam. Mind a négy befejezett versenyen pontszerző voltam, háromszor a top10-ben végeztem. 28 pontot gyűjtöttem, az összetett pontversenyben ez a 12. helyezést jelentette számomra. Pályafutásom során szerzett vb-pontjaim száma ennek köszönhetően száz fölé emelkedett. Idei teljesítményem idén is a legjobb a magyar motorsport egyéb kategóriáit is figyelembe véve.
A hangulatomat azonban beárnyékolja a balesetem. Pályafutásom legsúlyosabb sérülését szenvedtem el. Sajnos ennek következtében nem szólhattam bele a pontokért, pódiumért folyó harcba az utolsó két futamon. Külön szerencsétlenség, hogy pont azon a két versenyen buktam, ahol a legjobb rajtpozícióból indultam, és a legjobb eredményt érhettem volna el.
Folyamatában nézve, az év elején jól indultak a dolgok. A versenyévad előtt három alkalommal teszteltünk, ennek megfelelően erősen kezdtem. Egyenletes teljesítményt nyújtottam az egész szezon folyamán. Sajnos sérülésem miatt nem sikerült feltenni a pontot az „i”-re. Így aztán egyik kedvenc pályámon, Magny-Cours-ban nem lehettem ott, ahol a vizes körülmények között zajló futam újabb lehetőségeket nyitott volna meg előttem.
 
Tehát lehetett volna eredményesebb is 2014?
Igen. A baleset okozta pontveszteségen túl is látok még tartalékokat. Például sok időt veszítettünk az ideális futómű-beállítások keresésével. Egy kezdetektől jelenlévő problémát egészen Jerezig nem sikerült tökéletesen megoldanunk. A futóműveseink a rám vonatkozó adatbázis hiányára hivatkoztak – ami most már van –, de szerintem ennek a problémának gyorsabban meg kellett volna oldódnia.



Nemeth_Balazs_2014_ertekelo_kep1
 
Úgy érzem, azért nagyon nem vagy elcsüggedve, és valóban nagyon szép ez az eredmény. Szűkebb motoros berkekben nem volt titok, hogy a gyorsasági szakág, nem véletlenül, téged jelölt az „Év sportolója” címre. Nagy meglepetésre azonban nem te lettél a befutó annak ellenére, hogy szakágatok volt magasan a legeredményesebb 2014-ben. Ez hogyan történhetett?
Az elnökség másképp döntött. Valóban a gyorsasági szakág volt a legeredményesebb. Hat magyar pilóta szerepelt a Superbike világbajnokság különböző futamaiban, és öten pontszerzők voltunk. Ahogy korábban említettem, nekem három top10-es helyezésem is volt. A többi szakágban tudomásom szerint nem volt hasonló eredmény. A rossz döntésen kívül formai hibák is történtek. A díjat az elnökségi jóváhagyás előtt adták át egy utánpótláskorú cross versenyzőnek. Nem az én tisztem megítélni, de szerintem hibás döntés született.
 
Szezon elején kiegyeztél volna ezzel a pozícióval?
Előbbre vártam magam a tabellán. Most is az a véleményem, hogy jól mértem fel a lehetőségeimet a szezon kezdete előtt. Ha kicsit szerencsésebben alakultak volna a dolgaim – sérülésemre és a dobott futamokra gondolok – végezhettem volna nagyon előkelő helyen. Nagyon erős, de kiegyensúlyozott volt a mezőny. Sokan a szezon végén táltosodtak meg, és borították a papírformát, amit akár én is megtehettem volna.
 
Milyen pozíciód volt a csapaton belül? Hogy kezeltek az olasz és a Kawasaki által támogatott francia pilóta árnyékában?
Deklaráltan minden pilóta azonos bánásmódban részesült. Ez természetesen nem így volt. Kicsit lejtett a pálya, de ez érthető, hiszen az olaszok tavaly is csapattagok voltak, Lanusse pedig a gyár részéről kapott kiemelt figyelmet. Ha nem így történt volna, most ők háborognának jogosan. Végül is tűréshatárokon belül mozogtak a bánásmódban érezhető különbségek.
 
Bukásaid körülményei nagyon hasonlóak voltak Aragónban, illetve Jerezben. Elemzések során sikerült rájönni az okokra?
Aragónban és Jerezben sem értettem pontosan, miért csúszott meg a motorom. Jerez után a telemetria is azt igazolta, amire én emlékeztem. Kanyarban haladva teljesen elcsukott gázállásnál csúszott meg a hátsó kerekem, amiből végül egy csúnya sérüléssel végződő high-side lett. Az igazi okra nem derült fény, marad a találgatás.

Nemeth_Balazs_2014_ertekelo_kep2
 
Úgy hallottam, hogy sérülésed ellátása nem volt zökkenőmentes.
Sajnos a helyi Medical Center és a Mobil Klinika sem volt a helyzet magaslatán. Egy komoly, piros zászlót eredményező bukás után elég lazán kezelték az esetet. Nem tudtam a lábamra állni, bokám és térdem háromszorosára dagadt. Úgy engedtek el a pályáról, hogy sem törést, sem szalagszakadást nem szenvedtem. Végtagrögzítés és véralvadásgátló nélkül ültem repülőre két nappal később. Itthon első utam a sportkórházba vezetett. Térdtöréssel azonnal megműtöttek. Hat héttel később derült ki, hogy a bokám is eltört három helyen és három bokaszalagom szakadt.
 
Hol tart a rehabilitációd?
A negyedik hónapot taposom. Bevetettünk minden technikát: elektromágneses Bemer-terápiát, fényterápiát, thermophorézist, oxigénterápiát, természetgyógyászt, agykontrollt, reikit, gyógyszeres támogatást. A mostani szakaszban a gyógytorna a legfontosabb. Még legalább egy hónapra van szükség, hogy elkezdhessem az alapozó edzéseket. Változtatnom kell a korábbi rutinokon. A térd- és bokaízületeket jobban kímélő módszereket kell majd előnyben részesítenem.
 
Hogyan lehet újra talpra állni és elfelejteni egy ilyen kellemetlen élményt?
A szerencsés eset az, ha a balesetet követően a versenyző gyorsan motorra ülhet, és kimotorozza rossz emlékeit. Ezt én hosszúra nyúlt rehabilitációm miatt nem tehettem meg. De „az idő a legjobb orvos”, ahogy mondani szokták. Ez viszont működhet az én esetemben is. A hosszú szünet fokozza a motorozás utáni vágyat, és mindent megszépít. A motorsport nem csak hobbi vagy hétvégi szórakozás. Pont a veszélyei és az érte kötelezően meghozandó nagy áldozatok miatt erősebb kötödést és elkötelezettséget jelent. Ez lényeges különbség a többi sportághoz képest. Ez életforma. A baleset, a sérülések, a törött csontok sajnos állandó kísérői pályánknak. Megtanultunk együtt élni ezekkel. Nem nyalogathatjuk hosszan a sebeinket, mert a saját dolgunkat nehezítjük csak meg. Most már én is beléptem abba a klubba, melynek tagjai büszkén mutogathatják korábbi sérüléseik nyomait.
 
Hogyan értékeled a kategóriát?
A Superstock 1000 a világbajnokság egyik legkeményebb kategóriája. 200 lóerő körüli a kerekeken megjelenő teljesítmény. Ezt egy sokkal szerényebb felszereltségű motorral, futóművel és elektronikai háttértámogatással kell megszelídíteni, mint a Superbike kategóriában. Mindössze négy garnitúra gumit koptathatunk el egy versenyhétvégén, és a hőmérsékleti viszonyoktól függetlenül egy keveréket használhatunk. Lényegesen kevesebb edzéslehetőségünk van versenyek előtt, ami megnehezíti a futómű-beállítást. Ezek a körülmények teszik különlegessé ezt a géposztályt.
 
Mi a véleményed a korhatár felemeléséről?
Én örülök neki, mert ennek köszönhetően még két évet tölthetek ebben a kategóriában. Nem titok, mindenki a top kategóriák – MotoGP, Superbike – felé igyekszik, de ennek nem könnyű az anyagi hátterét előteremteni. A Superstock 1000 egy olyan kategória, ahonnan nagyon könnyű továbblépni bárhová, ha a financiális feltételeket sikerül biztosítani.
 
Jövő évi tervek?
Tervek vannak, de konkrétumokkal sajnos pillanatnyilag még nem szolgálhatok. Még minden mozgásban van. Van néhány lehetőségem. A tárgyalások még javában zajlanak. Az idő sürget, de valószínűleg csak januárban születik döntés a jövőmről. A lehetőségeket elemezve az szinte biztos, hogy jövőre is ebben a kategóriában fogok versenyezni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: