Korábban is láthattunk olyat, hogy egy gyengébb teljesítményre képes motoron ülő versenyző beáll egy gyorsabb társa mögé, s annak szélárnyékát kihasználva éri el legjobb eredményét az adott edzésen vagy időmérőn. Az utóbbi időben azonban megszaporodtak az olyan jelenetek, amikor a pilóták – különösen a Moto3-ban – csak amiatt lelassítanak, hogy bevárjanak egy gyorsabb motorost: a legkisebb géposztály sepangi kvalifikációján például volt olyan pillanat, amikor az egész hátsó egyenesben lassan poroszkáló pilótákat láthattunk.
Mike Webb versenyigazgató ennek akar véget vetni, s a motogp.com oldalnak nyilatkozva el is magyarázta, miért: „Ez biztonsági kérdés. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy gyorskörön lévő pilóta beleszalad egy lassító versenyzőbe, különösen olyan esetekben, ha kettő vagy több motoros halad gyorsan: az elöl haladó még látja és elkerüli lassú társát, de lehet, hogy az őt követők csak túl későn veszik észre.”
Webb olyannyira komolyan gondolja, hogy fellép a jelenség ellen, hogy már a jövő hétvégi valenciai szezonfinálén is keményebben fogják büntetni az így viselkedő pilótákat – igaz, egyelőre csak a mostani regulák interpretációja változik, 2015-re azonban a szabálykönyv ide vonatkozó paragrafusát is átírhatják.
Eddig azt mondtuk a pilótáknak, hogy szabad lassan haladniuk, amennyiben nem az ideális íven tartózkodnak és nem zavarnak másokat” – magyarázta a versenyigazgató. „Sajnos most, hogy esetenként a fél mezőny lelassít, már egyszerűen nincs elég tiszta hely, ahol egy gyorskörön lévő versenyző biztonságosan el tud motorozni. Emiatt Valenciára változtatunk a jelenlegi szabályok értelmezésén. Azt fogom mondani a pilótáknak, hogy amennyiben valaki lelassít és hátrafelé nézeget, várva a szélárnyékra, azt felelőtlen vagy veszélyes versenyzésnek minősíthetjük függetlenül attól, hogy az ideális íven tartózkodott-e a motoros, vagy azt gondolta, hogy ezzel nem zavar senkit. Ezt a viselkedést szankcionálni fogjuk, függetlenül attól, melyik részén volt a pályának.”
Arra a kérdésre, hogy milyen büntetésre számíthatnak a szélárnyék miatt lassító motorosok, így válaszolt: „Minden elképzelhető a vétség súlyosságától függően, bármilyen szankciót alkalmazhatunk, ami odaillik. Az ésszerű egy „átlagos” lelassítás esetén nyilván a rajthelybüntetés lenne büntetőpontokkal kombinálva, de ismétlem: bármilyen szankció a rendelkezésünkre áll” – mondta el Webb, aki álláspontját a spanyolországi versenyhétvégét megelőző csütörtöki eligazításon a versenyzőknek is elmondja majd, akiknek így vélhetően jóval kevésbé lesz kedvük majd indokolatlanul lassan haladni a szabadedzéseken vagy a kvalifikáción.