DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
05:22

Nagy visszatérő a kínai helyszín, hiszen öt éve, 2019-ben járt itt utoljára a mezőny, köszönhetően annak, hogy zsinórban négyszer is törölni kellett az eseményt a koronavírus-járvány és az azzal kapcsolatos korlátozások miatt. Csak összehasonlításképp: a 2019-es Kínai Nagydíj volt az F1 történetének 1000. versenye, azóta már 1100 fölött jár ez a szám; Lewis Hamilton még csak ötszörös világbajnok volt; Sebastian Vettel még a Ferrarinál versenyzett; Max Verstappen pedig mindössze öt futamgyőzelemmel rendelkezett...

Ezzel mostanra meg is köszönjük a figyelmet, de senki ne feledje: itthoni idő szerint 9:30-tól nem egy újabb szabadedzés, hanem a sprintidőmérő jön, amely a holnapi sprintfutam rajtrácsát határozza majd meg - tartsatok velünk akkor és addig is!

Itt a rend kedvéért a némileg meglepő teljes sorrend:

És így ér véget az egyetlen szabadedzés Sanghajban: Stroll a leggyorsabb Piastri, Verstappen, Perez, Hülkenberg, Magnussen, Ocon, Albon, Ricciardo és Bottas előtt, míg a Ferrarik csak a 13-14. helyeken.

Verstappen nem tudja visszaelőzni Piastrit - Stroll viszont az élre ugrik az utolsó percben az Astonnal!

Villannak a McLarenek: Piastri az élre állt, Norris pedig két lila szektora alapján még sokkal jobbat futhatott volna, de végül megszakította a körét a bokszba hajtva. Pedig a McLarennél arról beszéltek a hétvége előtt, hpgy Sanghaj a kármentésről fog szólni nekik a kedvezőtlen pályakarakterisztika miatt.

Ocon jön fel harmadiknak az utolsó öt percre fordulva - de nem sokáig, mert Magnussen pedig a második pozícióba ugrik előre a Haasszal.

Perez vezetett, de nem sokáig, mert Verstappen fél másodperccel hátrébb szorítja. Albon így már csak harmadik, mögé Ricciardo, Bottas és Zhou zárkózik fel, megelőzve a Ferrarikat.

Albon pirít oda: 1:37,229-es idővel átveszi a vezetést a másik Williamsszel! Tíz perc még hátra a szabadedzésből.

Jönnek a lágy gumis időmérős próbálkozások így az utolsó negyed órában? Sargeant ugrik előre a második helyre a Williamsszel, elválasztva a Ferrarikat.

Hopp, Alonso fékezte el magát a bokszutca bejáratánál, túl is csúszott a kanyarodási ponton az Aston Martinnal.

Ocon ugrott fel az imént az ötödik helyre: az Alpine azon kevés csapatok egyike, akik hoztak fejlesztést Kínába (a részletekkel jövünk majd az edzés után!), amelyet csak Ocon kapott meg, de ha bármit le lehet vonni az eddigiekből, talán működhet az újítás, legalábbis egyelőre.

Itt a jelenlegi állás - a Visa RB-k és a Williamsek a sor végén:

Leclerc gyorsul minimálisan: 1:38,090. Sainz, Verstappen, Perez, Norris, Russell mögötte a sorrend 25 perccel a vége előtt.

Képeken a jelenet:

Hamilton fekete-fehér zászlós figyelmeztetést is kap az említettek miatt, mivel nem tartotta be a versenyigazgató útmutatását a bokszbejáratnál: magyarán nem a felfestett fehér vonal megfelelő oldalán hajtott be - de ez persze amiatt történt, mert eleve szemlátomást nem is akart bemenni a bokszba.

Új éllovasok: Leclerc és Sainz az első két helyen a Ferrarival, 1:38,130 az új vezető idő.

A Mercedesek például a kemény gumikon eddig, jelenleg a 17. és 20. helyen Russell és Hamilton. Utóbbit amúgy kvázi a bokszba terelte Norris egy elfékezés kíséretében az utolsó kanyarban.

Leclerc felugrik a negyedik helyre Verstappen, Perez és Hülkenberg mögé. A Ferrarik amúgy még mindig a lágy gumin, de színes a választák: a közepes és a kemény abroncsok is használatban a szabadedzésen.

Szerencsére gyorsan eloltották a tüzet és már folytatódik is a szabadedzés, így nem veszítettek sok időt a csapatok - de ez vajon mitől történhetett?

Hát sok mindent láttunk már F1-es hétvégén, de ez új!

Piros zászló! Egészen szürreális ok miatt: a 7-es kanyar belső ívén ég a fű! Itt mi történt?

Megjöttek a Ferrarik, elsőre a 15-16. helyekre a lágy gumikon, miközben az élen a Red Bullok diktálják a tempót a közepes abroncsokon: Verstappen 1:38,5 alá ment be, de csak pár századdal vezet Perez előtt.

Tíz perc elteltével Verstappen 1:39,1-es idővel vezet, mögötte Alonso és Ocon sorakozik. Csak összehasonlításképp: 2019-ben 1:31,5-ös idővel szerzett pole-t Bottas a Mercedesszel.

"Nem túl nagy a tapadás, de nem is annyira rossz" - összegzett a rádión Zhou. Egy-két kisebb hibát láthattunk eddig csak, attól nagyon messze vagyunk, hogy megismétlődjön a 2020-as isztambuli korcsolyázás.

Öt perc elteltével már csak a Ferrarik nem gurultak pályára, és érkeznek az első köridők is: aligha lepődik meg bárki, hogy máris Verstappen vezet 1:39,497-es idővel.

Zhou is az első pályára hajtók között, hallani a nézők üdvrivalgását, ahogy elhalad előttük a neonzöld autó - annak ellenére, hogy péntek van, tömöttek a lelátók: kiéheztek már nagyon az F1-re a kínai szurkolók!

Elindult a szabadedzés, várhatóan a szokásosnál sűrűbb egy órát fog teljesíteni a mezőny a sprintformátum és az ötéves kihagyás miatti sok ismeretlen okán.

Először áll rajthoz hazai pilóta a Kínai Nagydíjon Guanyu Zhou személyében, ennek megfelelően különleges sisakfestéssel készült a Stake/Kick/Sauber versenyzője (nem egyedüliként amúgy a mezőny tagjai közül):

Okozott is némi meglepetést a sanghaji pálya a versenyzőknek a csütörtöki bejárás során, egyes részeit az aszfaltnak ugyanis bitumenkezelésben részesítették, amitől úgy tűnt, mintha lefestették volna, és ami azért okoz némi bizonytalanságot a tapadást és a gumik viselkedését illetően - minderről bővebben itt írtunk.

Nem véletlen a megfogalmazás, hiszen a 2024-es Formula-1-es idény első sprinthétvégéjét rendezik Sanghajban, azaz ez az egyetlen 60 perces gyakorlás zajlik majd tét nélkül a mezőny számára. A megújult formátum révén az FP-t majd a sprintidőmérő követi néhány óra múlva - a hétvége teljes menetrendje ide kattintva böngészhető.

Szép jó reggelt kívánunk minden korán kelőnek, perceken belül kezdődik az F1-es Kínai Nagydíj első és egyetlen szabadedzése - tartsatok velünk a következő bő egy órában!