És akkor most már mindenki feliratkozott az eredményjelzőre, jelenleg Magnussen, Lawson, Stroll és a körelvétel miatt érdemi idő nélkül álló Sargeant és Zhou az öt, aki kieső helyen. Merthogy megint törölgetnek köröket pályaelhagyások miatt...
Jön nyilatkozni Piastri - remélhetőleg ma ugyanabban a pozícióban fejezi be az interjút, mint amelyikben elkezdi... Mi viszont itt elköszönünk, 19:30-tól jövünk újra a sprinttel, addig pedig a legfontosabb hírekkel és értékelésekkel!
De NYILVÁN nem ez a vége, hiszen Alonso körét elvették, így ő csak a kilencedik végül.
Itt a harmadik etap vége:
Piastri, Norris 1-2, McLaren első sor a sprinten! Verstappen harmadik, Russell negyedik, aztán Alonso, Sainz, Leclerc, Hülkenberg, Perez és Ocon.
Piastri az élen! De jön még Norris - viszont elrontja az utolsó kanyart! Piastrié a sprintpole!
És Verstappen meg se veri a McLareneket - és alighanem elvehetik ezt a körét is!
Russell bejön harmadiknak, Verstappen pedig egyelőre nem lilul...
Norris, Piastri, Perez, Sainz az első négy, mögöttük Verstappen, mindenki más még mért idő nélkül - bő egy perc már csak hátra...
1:24,5-ös köridőt jön a két McLaren, Norris vezet Piastri előtt - ez volt nagyjából az idő, amit Verstappentől is elvettek!
Három perccel a vége előtt még csak Pereznek és Sainznak van mért ideje...
Hopp, ugrott Verstappen köre! Így most Sainz vezet.
Verstappen érkezik elsőként: 1:24,543-as idővel már eleve magasra rakja a lécet.
Indul a nyolcperces SQ3, immár lágy gumikon. Nyolc perc múlva eldől tehát, kié a sprintpole, plusz-mínusz 3-5 perc az esetleges körelvételekkel!
Lawsonét veszik el még, de ez nem sokon változtatott - itt az SQ2 vége:
És itt a vége: kiesik Gasly, Hamilton - körelvétel után -, Lawson, Bottas és Zhou! Norris, Russell, Perez az élen! Persze ha nem lesz még további körelvétel...
Utolsó perc, Bottas javít, de csak a 11. helyre, Zhou pedig mögé zárkózik fel. Lássuk a többieket!
Sainz köre is ugrott, hátracsúszott a 13. helyre. Csak az Alfákat előzi, akiknek szintén nincs pályaelhagyás miatt mért körük.
Most, hogy ezt orvosolták az érintettek, már Hülkenberg, Gasly, Lawson, Zhou, Bottas a hátsó ötös. Roppant bosszantó egyébként, hogy az eredményjelzőn lefelé is mozognak nevek a körelvételek miatt... Bő két perc még az SQ2-ből.
Egyelőre a két Alpine, a két Alfa és az egy darab Alonso áll kieső helyen, de egyiküknek sincs még mért ideje.
Jönnek az első körök: Verstappen közel fél másodperccel vezet Piastri előtt - majd mire ezt elírjuk, Norris az élre ugrik! Hamilton és Leclerc körét is elvették pályaelhagyás miatt...
Egyre jobban megy le a nap egyébként, ez sem lehet túl kellemes a versenyzőknek...
Közben indul a második felvonás: 10 perc, a top 10-be jutás a tét.
Megint vizsgálgatni fogják néhány pilótát a maximumidő be nem tartása miatt: ez tegnap is így volt, de mindenkit felmentettek, mivel mások elengedése miatt voltak a kelleténél lassabbak.
Nem, végül változott még a sorrend: Tsunoda körét vették el, így ő is kiesik. Ideges is volt a japán... Itt a Q1 vége tehát:
Leclerc megússza, javított a legvégén. Aki viszont nem lép tovább: Zhou, Albon, Stroll, Magnussen és Sargeant - utóbbinak újabb kört vettek el. Stroll alatt nagyon megcsúszott az Aston - a tegnapi blama után ismét kiesik az első szakaszban!
Csak Verstappen és Norris a bokszban az utolsó percben, Leclerc pedig kiszorul a tizenötből egyelőre...!
Jön az utolsó két perc, Leclerc is csak a 15. helyen...
Négy perccel az etap vége előtt Alonso, Bottas és Zhou még mért kör nélkül.
Érkeznek közben persze a köridők: Verstappen 1:25,5-ös eredménnyel az élen, mögötte Russell, Hasly, Norris, Perez a további sorrendre. De még néhányaknak nincs mért körük.
Korrigálom magam: közepes keveréken a versenyzők már az SQ1-ben is. Kemény keveréket az alternatív gumikiosztásos időmérőn kellett használni a Hungaroringen és Monzában.
Indul akkor tehát az SQ1, 12 perce van a versenyzőknek a top 15-be jutásra.
Gyorsan a sprintszétlövés szabályai: kvázi ugyanolyan, mint egy rendes időmérő, csak rövidebbek a szakaszok, s a Q1-ben kötelező a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban a lágy keverékű gumikat használni. És természetesen ez a mostani az esti sprintfutam rajtsorrendjéről dönt.
Mondjuk valamiféle időmérős azért mégis lehetett a helyszínen, mert a csapatok írnak ki helyezéseket a Twitter-(vagy izé, na, X-)posztjaikba:
Well that was short and sweet!
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 7, 2023
P13 HUL 1:28.718
P16 MAG 1:29.396
Onto the Sprint Shootout#QatarGP #HaasF1 pic.twitter.com/pG0wScDLtV
Vége is közben a tízperces edzésnek, most rövid szünet, és itthoni idő szerint 15:20-tól jön a sprintszétlövés - ne menjetek messzire!
A gumikról sincs élő tájékoztatás, de a képek alapján megoszlik a csapatok között, hogy ki milyen keveréket használ. Már csak azért is, mert majd a sprintszétlövésen is kell használni mindhármat.
"Miután a közel 20 körös gumikon már eléggé látványos volt a jelenség, úgy döntöttünk, hogy a mai sprint után, ami 19 körös, alaposabban is megvizsgáljuk a gumikat. Valószínűleg a 12-13-as kanyar okozza a legtöbb problémát az abroncsoknak. Fontos kiemelnem, hogy nem a rázókövek kialakításával van probléma, hiszen sok más széria és pálya használja ezeket, itt inkább azzal van a gond, hogy az ideálís ívet követve sok időt töltenek hatalmas tempóval haladva ezeken a rázóköveken az autók, ez pedig tönkreteszi a gumi szerkezetét, így tudnám összegezni a problémát. Ami további gondot jelent, hogy elég magas a rázókő, 5 cm, így még komolyabb károkat tud okozni a gumikban. Leginkább a külső oldalfalon látszódtak a repedések, de belül is találtunk nyomokat, hiszen sokszor túlcsúsztak a pilóták a kerkékvetőn, és amikor visszajöttek, megsérült a gumik belső része is" - ez volt egyébként a lényegi része Isola szavainak. Röviden tehát: nem feltétlenül a kerékvetők kialakítása a gond, hanem az, hogy hosszan és nagy tempóval mennek rajta. Ezért szűkítették az említett kanyarokban a pályahatárokat, hogy ott ne lovagolják meg a rázóköveket annyira.
Ez a mostani tíz perc olyannyira tesztnek minősül, hogy hivatalos időmérés sincsen. Esemény azért van: Sargeant találta telibe az imént a 150-es táblát.
Azt még nem is érintettük, de ez a mostani edzés és a sprintszétlövés is még részben nappali, leginkább alkonyati körülmények között zajlik.
Nem sokkal a program kezdete előtt amúgy a Pirelli motorsportfőnöke, Mario Isola tartott rendkívül sajtótájékoztatót, az ott elhangzott legfontosabb információkról itt írtunk.
Zöld jelzés, indul tehát a 10 perces ismerkedős edzés. Elsősorban a két említett kanyarnál a szűkebb pályahatárok kipróbálása lesz most a cél.
Sokan - joggal - az emlékezetes-botrányos 2005-ös indianapolisi eseményekhez hasonlítják a mostani történéseket. Azért egy lényegi különbség van: itt most a Pirelli az egyedüli gumibeszállító, így bármilyen lépésre is lesz szükség, az a teljes mezőnyt érinti majd, nem áll elő olyan helyzet, hogy egyes istállókat előnybe hoz a kialakult szituáció, mint 18 éve, amikor csak a Michelinnek voltak gondjai.
És tulajdonképpen ugyanez a helyzet a 13-as és 14-es kanyarok között, ez tehát a kritikus rész a Pirelli vizsgálatai szerint:
Az FIA közzé is tett fotókat arról, mi változik, az alábbi a 12-es és 13-as kanyarok közötti rész, ahol nagyjából 80 centivel jobbra hozták a pálya határát:
Hogy pontosan miről van szó? A Pirelli a pénteki edzések után azt észlelte, hogy nagyjából 20 körös táv megtétele után problémák jelentkeztek az abroncsoknál: a vizsgálatok alapján a gumi és a "piramis" kerékvetők közötti nagy frekvenciájú interferenciának köszönhető mindez. Emiatt néhány ponton változik a kanyarok profilja és a pályahatárok, a 10 perces edzést pedig az ehhez való alkalmazkodás érdekében iktatják be most.
Köszöntünk mindenkit, rövidesen indul a szombati program az F1-es Katari Nagydíjon. Méghozzá némi módosítással, itthoni idő szerint 15 órától ugyanis egy 10 perces ismerkedős tréninget rendeznek a sprintszétlövést megelőzően a pénteken tapasztalt gumigondok és az arra adott reakció miatt.