DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
14:46

Köszöntünk mindenkit, rövidesen indul a szombati program az F1-es Katari Nagydíjon. Méghozzá némi módosítással, itthoni idő szerint 15 órától ugyanis egy 10 perces ismerkedős tréninget rendeznek a sprintszétlövést megelőzően a pénteken tapasztalt gumigondok és az arra adott reakció miatt.

Jön nyilatkozni Piastri - remélhetőleg ma ugyanabban a pozícióban fejezi be az interjút, mint amelyikben elkezdi... Mi viszont itt elköszönünk, 19:30-tól jövünk újra a sprinttel, addig pedig a legfontosabb hírekkel és értékelésekkel!

De NYILVÁN nem ez a vége, hiszen Alonso körét elvették, így ő csak a kilencedik végül.

Itt a harmadik etap vége:

Piastri, Norris 1-2, McLaren első sor a sprinten! Verstappen harmadik, Russell negyedik, aztán Alonso, Sainz, Leclerc, Hülkenberg, Perez és Ocon.

Piastri az élen! De jön még Norris - viszont elrontja az utolsó kanyart! Piastrié a sprintpole!

És Verstappen meg se veri a McLareneket - és alighanem elvehetik ezt a körét is!

Russell bejön harmadiknak, Verstappen pedig egyelőre nem lilul...

Norris, Piastri, Perez, Sainz az első négy, mögöttük Verstappen, mindenki más még mért idő nélkül - bő egy perc már csak hátra...

1:24,5-ös köridőt jön a két McLaren, Norris vezet Piastri előtt - ez volt nagyjából az idő, amit Verstappentől is elvettek!

Három perccel a vége előtt még csak Pereznek és Sainznak van mért ideje...

Hopp, ugrott Verstappen köre! Így most Sainz vezet.

Verstappen érkezik elsőként: 1:24,543-as idővel már eleve magasra rakja a lécet.

Indul a nyolcperces SQ3, immár lágy gumikon. Nyolc perc múlva eldől tehát, kié a sprintpole, plusz-mínusz 3-5 perc az esetleges körelvételekkel!

Lawsonét veszik el még, de ez nem sokon változtatott - itt az SQ2 vége:

És itt a vége: kiesik Gasly, Hamilton - körelvétel után -, Lawson, Bottas és Zhou! Norris, Russell, Perez az élen! Persze ha nem lesz még további körelvétel...

Utolsó perc, Bottas javít, de csak a 11. helyre, Zhou pedig mögé zárkózik fel. Lássuk a többieket!

Sainz köre is ugrott, hátracsúszott a 13. helyre. Csak az Alfákat előzi, akiknek szintén nincs pályaelhagyás miatt mért körük.

Most, hogy ezt orvosolták az érintettek, már Hülkenberg, Gasly, Lawson, Zhou, Bottas a hátsó ötös. Roppant bosszantó egyébként, hogy az eredményjelzőn lefelé is mozognak nevek a körelvételek miatt... Bő két perc még az SQ2-ből.

Egyelőre a két Alpine, a két Alfa és az egy darab Alonso áll kieső helyen, de egyiküknek sincs még mért ideje.

Jönnek az első körök: Verstappen közel fél másodperccel vezet Piastri előtt - majd mire ezt elírjuk, Norris az élre ugrik! Hamilton és Leclerc körét is elvették pályaelhagyás miatt...

Egyre jobban megy le a nap egyébként, ez sem lehet túl kellemes a versenyzőknek...

Közben indul a második felvonás: 10 perc, a top 10-be jutás a tét.

Megint vizsgálgatni fogják néhány pilótát a maximumidő be nem tartása miatt: ez tegnap is így volt, de mindenkit felmentettek, mivel mások elengedése miatt voltak a kelleténél lassabbak.

Nem, végül változott még a sorrend: Tsunoda körét vették el, így ő is kiesik. Ideges is volt a japán... Itt a Q1 vége tehát:

Leclerc megússza, javított a legvégén. Aki viszont nem lép tovább: Zhou, Albon, Stroll, Magnussen és Sargeant - utóbbinak újabb kört vettek el. Stroll alatt nagyon megcsúszott az Aston - a tegnapi blama után ismét kiesik az első szakaszban!

Csak Verstappen és Norris a bokszban az utolsó percben, Leclerc pedig kiszorul a tizenötből egyelőre...!

Jön az utolsó két perc, Leclerc is csak a 15. helyen...

És akkor most már mindenki feliratkozott az eredményjelzőre, jelenleg Magnussen, Lawson, Stroll és a körelvétel miatt érdemi idő nélkül álló Sargeant és Zhou az öt, aki kieső helyen. Merthogy megint törölgetnek köröket pályaelhagyások miatt...

Négy perccel az etap vége előtt Alonso, Bottas és Zhou még mért kör nélkül.

Érkeznek közben persze a köridők: Verstappen 1:25,5-ös eredménnyel az élen, mögötte Russell, Hasly, Norris, Perez a további sorrendre. De még néhányaknak nincs mért körük.

Korrigálom magam: közepes keveréken a versenyzők már az SQ1-ben is. Kemény keveréket az alternatív gumikiosztásos időmérőn kellett használni a Hungaroringen és Monzában.

Indul akkor tehát az SQ1, 12 perce van a versenyzőknek a top 15-be jutásra.

Gyorsan a sprintszétlövés szabályai: kvázi ugyanolyan, mint egy rendes időmérő, csak rövidebbek a szakaszok, s a Q1-ben kötelező a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban a lágy keverékű gumikat használni. És természetesen ez a mostani az esti sprintfutam rajtsorrendjéről dönt.

Mondjuk valamiféle időmérős azért mégis lehetett a helyszínen, mert a csapatok írnak ki helyezéseket a Twitter-(vagy izé, na, X-)posztjaikba:

Vége is közben a tízperces edzésnek, most rövid szünet, és itthoni idő szerint 15:20-tól jön a sprintszétlövés - ne menjetek messzire!

A gumikról sincs élő tájékoztatás, de a képek alapján megoszlik a csapatok között, hogy ki milyen keveréket használ. Már csak azért is, mert majd a sprintszétlövésen is kell használni mindhármat.

"Miután a közel 20 körös gumikon már eléggé látványos volt a jelenség, úgy döntöttünk, hogy a mai sprint után, ami 19 körös, alaposabban is megvizsgáljuk a gumikat. Valószínűleg a 12-13-as kanyar okozza a legtöbb problémát az abroncsoknak. Fontos kiemelnem, hogy nem a rázókövek kialakításával van probléma, hiszen sok más széria és pálya használja ezeket, itt inkább azzal van a gond, hogy az ideálís ívet követve sok időt töltenek hatalmas tempóval haladva ezeken a rázóköveken az autók, ez pedig tönkreteszi a gumi szerkezetét, így tudnám összegezni a problémát. Ami további gondot jelent, hogy elég magas a rázókő, 5 cm, így még komolyabb károkat tud okozni a gumikban. Leginkább a külső oldalfalon látszódtak a repedések, de belül is találtunk nyomokat, hiszen sokszor túlcsúsztak a pilóták a kerkékvetőn, és amikor visszajöttek, megsérült a gumik belső része is" - ez volt egyébként a lényegi része Isola szavainak. Röviden tehát: nem feltétlenül a kerékvetők kialakítása a gond, hanem az, hogy hosszan és nagy tempóval mennek rajta. Ezért szűkítették az említett kanyarokban a pályahatárokat, hogy ott ne lovagolják meg a rázóköveket annyira.

Ez a mostani tíz perc olyannyira tesztnek minősül, hogy hivatalos időmérés sincsen. Esemény azért van: Sargeant találta telibe az imént a 150-es táblát.

Azt még nem is érintettük, de ez a mostani edzés és a sprintszétlövés is még részben nappali, leginkább alkonyati körülmények között zajlik.

Nem sokkal a program kezdete előtt amúgy a Pirelli motorsportfőnöke, Mario Isola tartott rendkívül sajtótájékoztatót, az ott elhangzott legfontosabb információkról itt írtunk.

Zöld jelzés, indul tehát a 10 perces ismerkedős edzés. Elsősorban a két említett kanyarnál a szűkebb pályahatárok kipróbálása lesz most a cél.

Sokan - joggal - az emlékezetes-botrányos 2005-ös indianapolisi eseményekhez hasonlítják a mostani történéseket. Azért egy lényegi különbség van: itt most a Pirelli az egyedüli gumibeszállító, így bármilyen lépésre is lesz szükség, az a teljes mezőnyt érinti majd, nem áll elő olyan helyzet, hogy egyes istállókat előnybe hoz a kialakult szituáció, mint 18 éve, amikor csak a Michelinnek voltak gondjai.

És tulajdonképpen ugyanez a helyzet a 13-as és 14-es kanyarok között, ez tehát a kritikus rész a Pirelli vizsgálatai szerint:

Az FIA közzé is tett fotókat arról, mi változik, az alábbi a 12-es és 13-as kanyarok közötti rész, ahol nagyjából 80 centivel jobbra hozták a pálya határát:

Hogy pontosan miről van szó? A Pirelli a pénteki edzések után azt észlelte, hogy nagyjából 20 körös táv megtétele után problémák jelentkeztek az abroncsoknál: a vizsgálatok alapján a gumi és a "piramis" kerékvetők közötti nagy frekvenciájú interferenciának köszönhető mindez. Emiatt néhány ponton változik a kanyarok profilja és a pályahatárok, a 10 perces edzést pedig az ehhez való alkalmazkodás érdekében iktatják be most.