DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
09:33

Az eddigi leggyorsabb, 1:45,148-as körrel Verstappen vezet Leclerc, Perez és Ocon előtt, Schumacher még csak az ötödik, továbbra is az esőgumin.

Az élő közvetítést most bezárjuk, de biztos, hogy ennek a pontmizériának lesz még folytatása...

Chris Medland F1-es újságíró magyarázata szerint a szabály betűje azt mondja ki, hogy nem teljes pontokat akkor osztanak, ha egy megszakított versenyt nem lehet újraindítani. Ebből adódik (?), hogy mivel a versenyt újra tudták indítani, teljes pontok járnak. Ez inkább egy szabályértelmezési hézagnak tűnik – azaz az F1 saját előírásain kiskaput találva hirdette ki Verstappen vb-címét.

A pontok ez alapján: Verstappen 366, Perez 253, Leclerc 252.

A számítás szerint – ha az említett 50-75 %-os pontokat osztják ki –, akkor Verstappennek 360, Pereznek és Leclerc-nek 249 pontja van, azaz 111 pontos előnye, és még 112 egység szerezhető maximálisan.

Nem teljesen értjük, mi történik Suzukában. Leclerc 5 másodperces büntetésével kihirdették, a közvetítésbe is kiírták Verstappen világbajnoki címét – mintha teljes pontok járnának a futamért. Holott ha az 50-75 % közti távot nézzük, akkor még Perez és Leclerc is esélyes maradt.

A végeredmény szót inkább megcsillagoznánk – most jött az értesítés, hogy vizsgálják az utolsó kanyarban történt esetet.

A Japán Nagydíj végeredménye, olyan további finomságokkal, mint Latifi pályafutásának harmadik pontszerzése:

Verstappen megnyeri a Japán Nagydíjat, 12. alkalommal nyer idén. Leclerc a második, de átvágta a sikánt, majd az autót Perez elé húzva védekezett – így vizsgálhatják még ezt az esetet, mindenesetre jelen állás szerint Leclerc maradt egyedüliként a vb-harcban. Hátrébb Alonso könnyedén megelőzte Russellt a hetedik helyért.

Az óra letelt, Verstappen átszelte a célvonalat, megkezdte az utolsó, 28. versenykört.

A spanyol a friss interen másodpercekkel gyorsabb az előttük levőknél, most közel hármat faragott le Russellhez képest. Ha a britet megelőzi, visszakerül a hetedik pozícióba.

Alonso a hetedik helyről kiállt új inter abroncsért, csupán az utolsó hat percre – a kilencedik pozícióba esett vissza, szóval nagy hajrára van szüksége, hogy ez a húzás kifizetődjön.

Miközben Hamilton minden kanyarban benéz Ocon mellé, de képtelen előzni, újabb csata alakul ki a pályán: Perez gyakorlatilag utolérte Leclerc-t. Ha megelőzi, az a helyzet alakul ki a fent említett pontozás tükrében, hogy Leclerc elveszti utolsó esélyét a vb-harcban – de Verstappen sem lesz még világbajnok, Perez marad az egyetlen esélyes.

Ne feledjük el, hogy 2022-ben új pontozást vezettek be a nem teljes távon lefutott versenyekre. Három sávban osztanak részpontokat: 25 % táv alatt, 25-50 % között, valamint 50-75 % közti táv esetén. A becslés szerint az eredeti 53 kör felén éppen túl leszünk leintéskor, azaz a győztesnek 19 pont jár majd, aztán 14-12-9-8-6-5-4-3-2-1 pont az első tíznek.

Zhou újra bokszba jött köztes abroncsért, ami azért furcsa, mert ő az utolsók között kapta meg ezt a keveréket.

A két legszorosabb csatát a Mercedesek vívják: Russell megelőzte Tsunodát egy szép manőverrel, sőt Norrist is, így már kilencedik, Hamilton viszont továbbra is beszorulva Ocon mögé.

A különbségek gyorsan nőnek, Verstappen már 8,9 másodperccel vezet Leclerc előtt, Perez lemaradása 16, Oconé 22 másodperc – a franciát tizedekre üldözi Hamilton.

Russell arra panaszkodik, hogy fékei úgy viselkednek, mint Szingapúrban, az időmérőn, ahol komoly problémái voltak velük. Akkor csupán 11. helyre kvalifikált, és most ugyanezen a helyen halad, Tsunodát üldözve.

Schumacher taktikája nem vált be, a pontszerző helyekről is lecsúszott, mielőtt kijött a köztes gumiért – ezzel messze lemaradva az utolsó. Vettel korai váltása viszont működött, a hatodik helyen, Latifi pedig nyolcadik.

Az újabb kör végén Alonso és Ricciardo is kiállt. Így az első helyen rövid ideig Schumacher állt, aki biztonsági autóra játszik – de Verstappen már át is vette a vezetést. A Haas és a negyedik Zhou az egyedüliek, akik még a kék jelű abroncson vannak.

1:48,401-es kör tett meg Vettel – ez azt jelenti, hogy a köztes gumi öt másodperccel gyorsabb a teljes esőabroncsnál!

Vettelék szektoridői alapján az inter működik, a 8. kör elején Verstappen, Leclerc és a mögöttük levők is jöttek – Alonso maradt kint az első helyen.

A verseny most nem körszámra, hanem időre megy, 38 perc maradt a leintésig.

A 6. körben újraindult a Japán Nagydíj, a célegyenesben nagyon rosszak voltak a látási körülmények. Vettel és Latifi kockáztattak, és rögtön bokszba jöttek köztes keverékért.

Bottas pesszimistább, szerinte még mindig rossz a láthatóság az előtte levő autók miatt, Verstappen megkérdezte, jobban esik-e – ennek ellenére a kör végén jön be a biztonsági autó és újra versenyt látunk!

Legalább még egy kört a biztonsági autó mögött tesznek meg. Ezzel az 53 körre tervezett Japán Nagydíj 4. körét kezdik meg, kettő és negyed órával a rajt után.

Hamilton jelentése szerint a pálya jó állapotú, Ocon a látási viszonyokat nevezte sokkal jobbnak, mint korábban.

Az autók a safety car mögött hagyták el a bokszutcát, mindenki kötelezően a teljes esőgumin. A vízfüggöny ennél a tempónál jelentős, de nem szörnyű.

Másodperceken belül nyit a bokszutca, Sainz és Albon nélkül 18 autó folytatja a Japán Nagydíjat.

9:15-kor folytatódik a verseny, a versenyzők elkezdték a beszállást az autókba.

Hamilton is jelt adott magáról, Instagram-sztoriban posztolta, hogy már mehetnének, és akkor kiderülne, vezethető-e a pálya.

Vettel volt az első kör első hibázója, Alonsóval összeérve forgott meg az egyes kanyarban – erről egy jól elkapott fotó a DPPI-től. A német visszaállt, és a 16. helyről folytathatja a versenyt, már ha lesz mit folytatni, hiszen alig több mint egy óra maradt a számlálóból.

Sergio Perez posztja:

„Hogyan tudnánk egyértelművé tenni, hogy sosem akarunk darus kocsit látni a pályán? Jules-t egy ilyen hiba miatt veszítettük el. Ami ma történt, teljességgel elfogadhatatlan! Remélem, ez volt az utolsó alkalom, hogy darus autót láttam a pályán.”

Otmar Szafnauer szerint ideje lenne a pályára menni: szerinte teljes esőgumin kezdeni lehetne a biztonsági autó mögött, és a mezőny felmérhetné a pályát.

A csapatok elkezdtek unatkozni: az Aston Martin szerelői hullámzásra biztatják a közönséget, a McLaren garázsában unózni kezdtek a csapattagok.

Lando Norris a Twitteren posztolt az állás alatt:

Wtf. Ez hogy történhetett meg? Ilyen helyzetben elvesztettünk egy életet néhány éve. Kockáztatjuk az életünket, főleg ilyen körülmények között. Versenyezni akarunk. De ez elfogadhatatlan.

A végén Gasly járhat rosszul a traktoros esettel: a versenyfelügyelők vizsgálatot rendeltek el, miután 250 km/h sebességgel is haladt a piros zászló ideje alatt.

Egy újabb fedélzeti kamerás felvételből, Verstappen szemszögéből látható, hogy már jóval Gasly előtt bent volt a traktor (vagy maradjunk annyiban, tréler). Különbség, hogy a holland és a mezőny a biztonsági autó mögött, lassan haladt, míg Gasly bokszkiállása után gyors tempóban zárkózott fel.

Közben kikerült a közvetítésbe egy számláló, amely szerint 1 óra 47 perc van még hátra a versenyből – a futam rajtjával ugyanis elindult a háromórás számláló.

Ebből a szemszögből sokkal félelmetesebb Sainz balesete, amelyet valaki a lelátóról vett fel:

Az iménti FIA-közlemény alapján adalék, hogy Gasly valóban megkapta a piros zászlós jelzést, mielőtt szembejött vele a beavatkozó jármű – nagyjából egy-két másodperccel előtte.

Jelenleg ezt látjuk az FIA és Meteo France hivatalos radarképén.

Közlemény az FIA-tól a Gasly-féle traktoros esetről: „A biztonsági autót alkalmazták és a versenyt semlegesítették. A 10-es autó, amely sérült és bokszba ment a biztonsági autó mögött, ezt követően nagy sebességgel haladt, hogy felzárkózzon a mezőnyre. A romló körülmények között piros zászlót mutattak be, mielőtt a 10-es autó elhaladt az eset helyszínén, ahol az előző körben megsérült.”

Mégsem lesz most újraindítás, az FIA lefújta a procedúrát, a csapatok újra szerelhetik össze a sátrakat. 10 perces előzetes tájékoztatást ígér a szövetség.

Újabb tájékoztatás a versenyirányítástól: legalább egy kör a biztonsági autó mögött zajlik majd, az esőgumik használata pedig kötelező az újraindításnál. Egyiket sem neveznénk egetrengető meglepetésnek.

A Mercedes összegzése a jelen helyzetről.

Hamarosan jön a folytatás: magyar idő szerint 7:50-kor kezdődik a gördülőrajt procedúrája.

Itt a videós bizonyíték – ez tényleg meredek pillanat.

Gasly nagyon dühös, ingerülten magyaráz valamit a csapatának. Az egyik magyarázat szerint az a baja, hogy egy traktor járt a pályán, amíg a biztonsági autó bent volt – erről azonban konkrét képet még nem láttunk.

Az FIA közleménye alapján a mentési munkák mellett a rosszabbodó időjárási körülmények miatt volt szükség a piros zászlóra. Az újraindítás időpontja a versenyirányítástól érkezik majd.

Albon kiesése kapcsán egy kis információ: műszaki hiba miatt állt félre, konkrétan második fokozatba ragadt a Williams, ezért félreált.

Stroll szereplését érdemes még kiemelni, aki egy bombarajt után a 11. helyen jár, miközben a 19. pozícióból indult.

Ilyen közel volt egymáshoz Leclerc és Verstappen az első kanyarban – de a holland megőrizte a vezetést.

Ricciardo három helyet javítva a nyolcadik, Tsunoda négyet a kilencedik, Schumacher pedig ötöt a tizedik helyen. A sor végén Gasly, aki a reklámtáblás eset után a bokszban járt, előtte Zhou és Vettel, akik egyaránt megforogtak az egyetlen versenykörben.

Nem volt még időnk a sorrendről írni: Verstappen, Leclerc mögött az egy-egy helyet javító Perez, Ocon, Hamilton, Alonso és Russell következik.

Piros zászló a második körben, jöhet a várakozás.

Egy újabb kieső, Albon is félreállt a pálya szélén, Gasly AlphaTaurija pedig bizarr látványt mutat, egy reklámtábla akadt fent az autó orrán.

Sainz a kör felénél összetörte a Ferrarit, máris beküldték a biztonsági autót!

Verstappen megőrizte a vezetést, Vettel az 1-es kanyarban rögtön megforgott, de visszatért a pályára.

Mindegyik autón a köztes esőgumi látható: közben Verstappen visszaér a célegyenesbe.

Indul a felvezető kör – állórajt lesz, az autók rengeteg vizet vernek fel.

Bernd Maylander, a biztonsági autó sofőrje szerint a pályaállapotok megfelelők állórajthoz, a helyes gumiválasztás pedig a köztes.

Egy információ, amely hasznos lehet: hány új és használt esőgumi áll az egyes versenyzők rendelkezésére.

Nagyon rákezdett az eső Suzukában, Verstappen a bokszból kijövet kísérelt meg egy próbarajtot az eláztatott pályán, ami nem sikerült túl jól. „Katasztrofális, szörnyű rajt” – jelentette a rádióban.

Röviddel a futam előtt történt egy módosítás a rajtsorrendben, Pierre Gasly az autón végzett módosítások miatt a bokszutcából rajtol, a 17. rajtkocka üresen marad.

Max Verstappen első, Charles Leclerc második, Sergio Perez pedig a negyedik rajtkockából indul a Japán Nagydíjon. Verstappen bebiztosítja második világbajnoki címét a riválisok helyezésétől függetlenül, ha megnyeri a versenyt, valamint a leggyorsabb kört is megfutja. Ha nem lesz meg a leggyorsabb kör, Perez lehet második, de Leclerc legfeljebb harmadik.

A nagy kérdés, esős lesz-e a 7:00-kor induló Japán Nagydíj. A versenyt megelőző órákban többször is rákezdett a csapadék, de mérsékeltebb mennyiségben. Az egyik előrejelzés 100 %-os valószínűséget ír az esőre a futam időtartama alatt, és lehetségesen kialakuló viharra is adtak ki riasztást.