DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
08:55

Itt egy pillanatkép Vettel és Verstappen korábbi csatájából. Ha az F1-nek lenne erre is valószínűségszámító programja, bizonyára nem sok esélyt adott volna arra, hogy mindkét autó épségben átvészeli az egymásnak feszülést.

Hamiltonnak viszont marad az ünneplés, nekünk pedig a búcsúzás, legalábbis csak innen, az élő közvetítésünkből. 

Köszönjük a figyelmet, tartsatok velünk a nap hátralévő részében is.

Hogy miről marad majd emlékezetes az 1000. futam? Elsősorban alighanem a Ferrari vitatható taktikai lépéséről, amivel a verseny első részében felcserélték Vettel és Leclerc pozícióját a német javára. 

Mögöttük Gasly, Ricciardo, Perez, Raikkönen és Albon még a pontszerző.

Hiába kiáltották ki a Ferrarit a szezon fő esélyesének, a Mercedes sosem kezdett még olyan jól, hogy a szezon első három versenyén egyaránt kettős győzelemmel zárjon, mint most. Bottas a 2., Vettel a 3. Verstappen a 4., Leclerc az 5.

Sok-sok másodperccel előtte viszont Lewis Hamilton már a kockás zászlót éri el, ezzel ő a Formula-1 1000. világbajnoki futamának győztese. Alain Prost intette le őt.

És meg is van Gaslynek első próbálkozásra: egy tizeddel javította meg Vettel korábbi körét, 1:34,742-vel övé az extra pont.

Oh, a Red Bull kihívta friss gumikért Gasly, aki mögött nagyon messze van Ricciardo. Ez az első példa arra, hogy valaki a leggyorsabb kör megszerzésének céljával hajt végre egy bokszkiállást a hajrában. A franciának két köre van rá, hogy észrevetesse magát ezzel a tettel. Lágy gumikat kapott.

A remek bahreini versenye után most a szerencse másik végére került a fiatal brit.

Norris is elkönyveli a kiesést, amint betolja a csapat az autóját a garázsba. A McLaren napja az első kanyarokban ment kukába, amiikor Kvjattal találkozott mindkét autójuk.

A monacói hirtelen elég öles léptekkel kezdett közeledni Verstappenre, nincs azzal a Ferrarival komoly gond.

Leclerc jelzi a csapatnak, hogy gondjai vannak a váltásokkal. Még technikai hibája pont nem volt ma a Ferrarinak. Egyelőre azonban ez nem látszik a köridőin.

Hamilton a leggyorsabb kör hogyléte felől érdeklődik a csapatánál. Jelenleg két másodperccel gyengébb a tempó az élen annál, mint ami ennek megjavításához kellene.

Vettel nincs sem veszélyben, sem támadási pozícióban, így idei első dobogója felé halad. Eközben viszont a Mercedes háromból három kettős győzelmet szerezhet.

A 6. helyezett Gasly nem nagyon találkozott senkivel ezen a versenyen. Mögötte Ricciardo, Perez, Raikkönen és a bokszból rajtoló Albon vannak pontszerző pozícióban.

Leclerc nem közeledik rohamtempóban Verstappenre, ráadásul a leggyorsabb kört sem sikerült eddig megfutnia a friss gumikon. Az egy extra pont jelen állás szerint Vettelt illetné.

Hamilton közben 10 körre van attól, hogy megszerezze idei második győzelmét. Bottas 6 másodpercre mögötte.

Biztos sokan megfigyeltétek, de az operatőri munka nem az igazi ebben a mai közvetítésben. Kár lenne, ha erről maradna emlékezetes az 1000. futam.

Kvjatot is betolták a garázsba, ő a nap második kiesője Hülkenberg után. 

Most jött a monacói a bokszba. 15 másodperccel Verstappen mögött jött vissza az 5. helyre, viszont lényegesen frissebb gumikkal. Képes lesz ledolgozni ezt a lemaradást?

Na, Vettel ma másodszor is elment Leclerc mellett, ehhez most nem kellett csapatutasítás, csak jóval frissebb gumiszett.

Vettel viszont rögtön utoléri Leclerc-t, azaz egy bokszkiállásnyi előnybe kerül hozzá képest, pedig a verseny első 10-15 körében még azonos tempót autóztak.

Leclerc-t nem hívták még ki a második cserére, amivel egyrészt megint jó sokat veszít, másrészt viszont egy körön át sikerült feltartania Bottast. Bár Vettel még így is öt másodpercre van mögötte.

Elég rövidek lettek ezek a keménykeverékes etapok így. 20 kör van még hátra, amit a közepeseken kell teljesíteniük. Nehezítés az élre visszatért Hamilton számára, hogy neki már csak használt közepes szettje volt, az került most fel a Mercedesére.

És jön a két Mercedes is, méghozzá ugyanabban a körben - az 5-6 másodperces időkülönbség köztük elég ahhoz, hogy a csapat egymás után elvégezze a két cserét. 

És Verstappen jön a bokszba. közepes keverékeket kapott. Hívják Vettelt is, tehát úgy tűnik, mégsem lesz ez olyan sima egykiállásos verseny a mezőny számára!

Verstappen lassult be eléggé az elmúlt körökben, már 8 másodpercre van korábbi kiszemeltje, Vettel mögött, ellenben Leclerc már 3-ra megközelítette.

Kvjat kiállt új orrkúpért, amit elég nehezen helyezett fel a csapat. Az orosznak is aligha lesz már eredményes a versenye, az utolsó előtti helyre csúszott vissza, Kubica elé.

Leclerc-nek szólnak, hogy a B tervre való átváltáson gondolkodnak. A monacóinak valószínűleg az jár a fejében, hogy inkább a csapatutasítás kiadásakor kellett volna másik tervet választani.

Egyébként mindenki megejtette már a bokszkiállását, és mindenki a kemény keveréket választotta, kivéve Giovinazzit és Norrist, akik a közepesen vannak.

Raikkönen jött közben lendületbe, felküzdötte magát a pontszerzők közé, Grosjean megelőzésével most már a 9. 

Bottas pár körig ígéretes közelségben volt az első helyhez, de Hamilton kezdi visszavenni az irányítást, 3 másodpercre duzzasztva az előnyét.

A Red Bullok között csapatutasítás nélkül is nagy különbség keletkezett, a 4. Verstappen és a 6. Gasly között húsz másodpercet mérhetünk.

Bottas elég sokat hozott Hamiltonon az egy körrel korábbi kiállással, most csak két másodpercre van csapattársától. 

Leclerc-t is kihívták, de jó sokat veszített ez a pár kör alatt, már 11 másodperccel Verstappen mögött tért csak vissza az 5. helyre.

És jön Hamilton is. Dráma nélkül visszatért a két Mercedes az élre, Bottasnak még mindig van 5 másodperc előnye Vettellel szemben. 

Nagyon gyorsak az új gumikra váltók, Vettel már 1:36-ot ment, miközben az élen a Mercedesek 1:39-ekkel kényelmeskednek. Nekik is jönni kell a bokszba, és Bottas ebben a pillanatban így is tesz.

Verstappen közben Vettellel keveredik hajmeresztő csatába: beesett mellé a hosszú egyenes végén, de kicsit túlsodródott, így Vettel éppen vissza tudott bújni mellette. Huh...

Leclerc viszont még nem jön a bokszba.

83% az esélye, hogy Verstappen Leclerc előtt lesz, számolja ki máris az F1 új képernyőgrafikája. 

És a németnek sikerült a holland előtt maradnia. Viszont olyan közel van a Red Bull, hogy Leclerc már csak elég kis eséllyel fog tudni előtte maradni, ha most kiáll ő is a bokszba...

Az eddig a Ferrarik mögött lopakodó Verstappen úgy érezte, hogy lehet itt keresnivalója, ezért kihajtott kemény keverékekért. A következő körben jön Vettel szintén keményekért.

Hülkenberg már megint a bokszban, ezúttal viszont azért, hogy kiessen ott... Újabb műszaki meghibásodás a Renault-nál.

Vettelnek szólnak a rádión, hogy legyen szíves növelni a tempót. Nem mintha bárkinek is a pártján lennénk, de a szerkesztőségben egyetértünk abban, hogy ezzel a csapatutasításosdival eléggé mellényúlt a Ferrari.

Hamilton eközben 5 másodperccel vezet Bottas, 12-vel Vettel előtt.

Most Leclerc szól a rádión, hogy egy csomó időt veszít Vettel mögött... Jaj, csak nehogy valami bohózatba forduljon ez a nap a Ferrarinál!

Tárgyalják az ügyet a bokszban, közli a mérnöke.

A Ferrarinál a helycsere ellenére sem sok minden változott, Leclerc egy másodpercen belül maradt Vettel mögött, hátrányuk pedig tovább nőtt a Mercedesekhez képest. Vettel most el is fékezte magát, még jobban magára húzva csapattársát.

Az élcsapatok mögött már megkezdődtek a kerékcserék, Grosjean így előzte meg Hülkenberget. Érdekes, hogy kemény keveréket kaptak, talán úgy kalkulálva, hogy ezzel a leintésig kibírják.

Hopp, Leclerc-nek szólnak rádión, hogy engedje el a már egy ideje rá nyomást gyakorló Vettelt. Hallottunk egy rádióüzenetet, amiben erre nemmel válaszolt, ám a következő pillanatban már félre is húzódott. Vettel most a 3., üldözőbe veheti a Mercedeseket. 8 másodpercre van Hamiltontól, 5-re Bottastól.

Kvjat autója mintha acélból lenne, neki nem volt szüksége bokszkiállásra, és a 14. helyen harcol Stroll-lal. A versenybírók viszont gondoskodtak róla, hogy mégis ki kelljen hajtania: áthajtásos büntetéssel sújtották az oroszt a baleset okozásáért.

És Vettel egy másodpercre Leclerc mögött. A csapat megkérdezte a németet, hogy gyorsabbnak érzi-e magát a monacóinál, amire természetesen igennel válaszolt.  

Hamilton előnye közel két másodperc Bottasszal, négy Leclerc-rel szemben.

Jöhetnek ismét a torpedós megjegyzések Kvjatra. A balesetet vizsgálják, Norrisnak pedig szólnak, hogy sérült az autó padlólemeze. A képet elnézve ez nem is csoda.

Ismét zöld jelzés, folytatódik a verseny: Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen, Gasly, Ricciardo a sorrend.

Kvjat hátsó kereke összeakadt Sainz elsőjével, ami Norris autójába küldte a Toro Rossót. A McLarenek kiálltak a bokszba szárny-, kerék- és mindencserére, de úgy tűnik, folytatni tudják - a mezőny végén.

A középmezőnyben pedig baleset, méghozzá egy elég bizarr: Kvjat mindkét McLarennel összeakadt egy másodpercen belül, virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe.

Hamilton lerajtolta Bottast, Leclerc pedig Vettelt!

Verstappen és Kubica egyaránt megpördültek a felvezető körükön, hát ez rögtön őrülten kezdődik! Mindketten elfoglalhatták eredeti rajthelyüket.

Egyébként az F1-es milleniumi futam hasonló ahhoz, mint a Halley-üstökös feltűnése vagy a napfogyatkozás, amiből az ember talán csak egyet lát életében. A 2000. talán úgy 45-50 év múlva jöhet majd, így a fiatalok még megélhetik azt is.

A lényeg: nem érdemes kihagyni, és remélhetőleg a mezőny gondoskodik róla, hogy örök emlék maradjon.

Különleges bejátszással kezdődik a hivatalos tévéközvetítés is, az F1 történetének arcait és pillanatait felidézve.

Kína az egyetlen ország, ahol egy sárkány is feltűnhet az F1-es bokszutcában.

Autósporton nem szokott ilyen lenni, de a sanghaji lelátón szinte egy teljes finn szektor is megszerveződött spontán. Bottas az első, Raikkönen a 13. helyről rajtol.

"Tudom, mit kell csinálnom" - mondta a pole-ban álló Bottas a Sky Sports által készített villáminterjúban. A két Mercedes a két Ferrari elől kezdi a futamot, és az első öt sorban párban állnak a csapattársak. Itt a teljes rajtrács.

Napos reggelt mindenkinek! Már szinte minden készen áll Sanghajban, hogy közép-európai idő szerint 8:10-kor megkezdődjön a Kínai Nagydíj. Már elhangzott a himnusz, elkészült a gigacsoportkép, szóval nincs is más hátra, mint lefutni a versenyt!