Itt egy pillanatkép Vettel és Verstappen korábbi csatájából. Ha az F1-nek lenne erre is valószínűségszámító programja, bizonyára nem sok esélyt adott volna arra, hogy mindkét autó épségben átvészeli az egymásnak feszülést.
Hamiltonnak viszont marad az ünneplés, nekünk pedig a búcsúzás, legalábbis csak innen, az élő közvetítésünkből.
Köszönjük a figyelmet, tartsatok velünk a nap hátralévő részében is.
Hogy miről marad majd emlékezetes az 1000. futam? Elsősorban alighanem a Ferrari vitatható taktikai lépéséről, amivel a verseny első részében felcserélték Vettel és Leclerc pozícióját a német javára.
Mögöttük Gasly, Ricciardo, Perez, Raikkönen és Albon még a pontszerző.
Hiába kiáltották ki a Ferrarit a szezon fő esélyesének, a Mercedes sosem kezdett még olyan jól, hogy a szezon első három versenyén egyaránt kettős győzelemmel zárjon, mint most. Bottas a 2., Vettel a 3. Verstappen a 4., Leclerc az 5.
Sok-sok másodperccel előtte viszont Lewis Hamilton már a kockás zászlót éri el, ezzel ő a Formula-1 1000. világbajnoki futamának győztese. Alain Prost intette le őt.
És meg is van Gaslynek első próbálkozásra: egy tizeddel javította meg Vettel korábbi körét, 1:34,742-vel övé az extra pont.
Oh, a Red Bull kihívta friss gumikért Gasly, aki mögött nagyon messze van Ricciardo. Ez az első példa arra, hogy valaki a leggyorsabb kör megszerzésének céljával hajt végre egy bokszkiállást a hajrában. A franciának két köre van rá, hogy észrevetesse magát ezzel a tettel. Lágy gumikat kapott.
A remek bahreini versenye után most a szerencse másik végére került a fiatal brit.
Norris is elkönyveli a kiesést, amint betolja a csapat az autóját a garázsba. A McLaren napja az első kanyarokban ment kukába, amiikor Kvjattal találkozott mindkét autójuk.
A monacói hirtelen elég öles léptekkel kezdett közeledni Verstappenre, nincs azzal a Ferrarival komoly gond.
Leclerc jelzi a csapatnak, hogy gondjai vannak a váltásokkal. Még technikai hibája pont nem volt ma a Ferrarinak. Egyelőre azonban ez nem látszik a köridőin.
Hamilton a leggyorsabb kör hogyléte felől érdeklődik a csapatánál. Jelenleg két másodperccel gyengébb a tempó az élen annál, mint ami ennek megjavításához kellene.
Vettel nincs sem veszélyben, sem támadási pozícióban, így idei első dobogója felé halad. Eközben viszont a Mercedes háromból három kettős győzelmet szerezhet.
A 6. helyezett Gasly nem nagyon találkozott senkivel ezen a versenyen. Mögötte Ricciardo, Perez, Raikkönen és a bokszból rajtoló Albon vannak pontszerző pozícióban.
Leclerc nem közeledik rohamtempóban Verstappenre, ráadásul a leggyorsabb kört sem sikerült eddig megfutnia a friss gumikon. Az egy extra pont jelen állás szerint Vettelt illetné.
Hamilton közben 10 körre van attól, hogy megszerezze idei második győzelmét. Bottas 6 másodpercre mögötte.
Biztos sokan megfigyeltétek, de az operatőri munka nem az igazi ebben a mai közvetítésben. Kár lenne, ha erről maradna emlékezetes az 1000. futam.
Kvjatot is betolták a garázsba, ő a nap második kiesője Hülkenberg után.
Most jött a monacói a bokszba. 15 másodperccel Verstappen mögött jött vissza az 5. helyre, viszont lényegesen frissebb gumikkal. Képes lesz ledolgozni ezt a lemaradást?
Na, Vettel ma másodszor is elment Leclerc mellett, ehhez most nem kellett csapatutasítás, csak jóval frissebb gumiszett.
Vettel viszont rögtön utoléri Leclerc-t, azaz egy bokszkiállásnyi előnybe kerül hozzá képest, pedig a verseny első 10-15 körében még azonos tempót autóztak.
Leclerc-t nem hívták még ki a második cserére, amivel egyrészt megint jó sokat veszít, másrészt viszont egy körön át sikerült feltartania Bottast. Bár Vettel még így is öt másodpercre van mögötte.
Elég rövidek lettek ezek a keménykeverékes etapok így. 20 kör van még hátra, amit a közepeseken kell teljesíteniük. Nehezítés az élre visszatért Hamilton számára, hogy neki már csak használt közepes szettje volt, az került most fel a Mercedesére.
És jön a két Mercedes is, méghozzá ugyanabban a körben - az 5-6 másodperces időkülönbség köztük elég ahhoz, hogy a csapat egymás után elvégezze a két cserét.
És Verstappen jön a bokszba. közepes keverékeket kapott. Hívják Vettelt is, tehát úgy tűnik, mégsem lesz ez olyan sima egykiállásos verseny a mezőny számára!
Verstappen lassult be eléggé az elmúlt körökben, már 8 másodpercre van korábbi kiszemeltje, Vettel mögött, ellenben Leclerc már 3-ra megközelítette.
Kvjat kiállt új orrkúpért, amit elég nehezen helyezett fel a csapat. Az orosznak is aligha lesz már eredményes a versenye, az utolsó előtti helyre csúszott vissza, Kubica elé.
Leclerc-nek szólnak, hogy a B tervre való átváltáson gondolkodnak. A monacóinak valószínűleg az jár a fejében, hogy inkább a csapatutasítás kiadásakor kellett volna másik tervet választani.
Egyébként mindenki megejtette már a bokszkiállását, és mindenki a kemény keveréket választotta, kivéve Giovinazzit és Norrist, akik a közepesen vannak.
Raikkönen jött közben lendületbe, felküzdötte magát a pontszerzők közé, Grosjean megelőzésével most már a 9.
Bottas pár körig ígéretes közelségben volt az első helyhez, de Hamilton kezdi visszavenni az irányítást, 3 másodpercre duzzasztva az előnyét.
A Red Bullok között csapatutasítás nélkül is nagy különbség keletkezett, a 4. Verstappen és a 6. Gasly között húsz másodpercet mérhetünk.
Bottas elég sokat hozott Hamiltonon az egy körrel korábbi kiállással, most csak két másodpercre van csapattársától.
Leclerc-t is kihívták, de jó sokat veszített ez a pár kör alatt, már 11 másodperccel Verstappen mögött tért csak vissza az 5. helyre.
És jön Hamilton is. Dráma nélkül visszatért a két Mercedes az élre, Bottasnak még mindig van 5 másodperc előnye Vettellel szemben.
Nagyon gyorsak az új gumikra váltók, Vettel már 1:36-ot ment, miközben az élen a Mercedesek 1:39-ekkel kényelmeskednek. Nekik is jönni kell a bokszba, és Bottas ebben a pillanatban így is tesz.
Verstappen közben Vettellel keveredik hajmeresztő csatába: beesett mellé a hosszú egyenes végén, de kicsit túlsodródott, így Vettel éppen vissza tudott bújni mellette. Huh...
Leclerc viszont még nem jön a bokszba.
83% az esélye, hogy Verstappen Leclerc előtt lesz, számolja ki máris az F1 új képernyőgrafikája.
És a németnek sikerült a holland előtt maradnia. Viszont olyan közel van a Red Bull, hogy Leclerc már csak elég kis eséllyel fog tudni előtte maradni, ha most kiáll ő is a bokszba...
Az eddig a Ferrarik mögött lopakodó Verstappen úgy érezte, hogy lehet itt keresnivalója, ezért kihajtott kemény keverékekért. A következő körben jön Vettel szintén keményekért.
Hülkenberg már megint a bokszban, ezúttal viszont azért, hogy kiessen ott... Újabb műszaki meghibásodás a Renault-nál.
Vettelnek szólnak a rádión, hogy legyen szíves növelni a tempót. Nem mintha bárkinek is a pártján lennénk, de a szerkesztőségben egyetértünk abban, hogy ezzel a csapatutasításosdival eléggé mellényúlt a Ferrari.
Hamilton eközben 5 másodperccel vezet Bottas, 12-vel Vettel előtt.
Most Leclerc szól a rádión, hogy egy csomó időt veszít Vettel mögött... Jaj, csak nehogy valami bohózatba forduljon ez a nap a Ferrarinál!
Tárgyalják az ügyet a bokszban, közli a mérnöke.
A Ferrarinál a helycsere ellenére sem sok minden változott, Leclerc egy másodpercen belül maradt Vettel mögött, hátrányuk pedig tovább nőtt a Mercedesekhez képest. Vettel most el is fékezte magát, még jobban magára húzva csapattársát.
Az élcsapatok mögött már megkezdődtek a kerékcserék, Grosjean így előzte meg Hülkenberget. Érdekes, hogy kemény keveréket kaptak, talán úgy kalkulálva, hogy ezzel a leintésig kibírják.
Hopp, Leclerc-nek szólnak rádión, hogy engedje el a már egy ideje rá nyomást gyakorló Vettelt. Hallottunk egy rádióüzenetet, amiben erre nemmel válaszolt, ám a következő pillanatban már félre is húzódott. Vettel most a 3., üldözőbe veheti a Mercedeseket. 8 másodpercre van Hamiltontól, 5-re Bottastól.
Kvjat autója mintha acélból lenne, neki nem volt szüksége bokszkiállásra, és a 14. helyen harcol Stroll-lal. A versenybírók viszont gondoskodtak róla, hogy mégis ki kelljen hajtania: áthajtásos büntetéssel sújtották az oroszt a baleset okozásáért.
És Vettel egy másodpercre Leclerc mögött. A csapat megkérdezte a németet, hogy gyorsabbnak érzi-e magát a monacóinál, amire természetesen igennel válaszolt.
Hamilton előnye közel két másodperc Bottasszal, négy Leclerc-rel szemben.
Jöhetnek ismét a torpedós megjegyzések Kvjatra. A balesetet vizsgálják, Norrisnak pedig szólnak, hogy sérült az autó padlólemeze. A képet elnézve ez nem is csoda.
Ismét zöld jelzés, folytatódik a verseny: Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen, Gasly, Ricciardo a sorrend.
Kvjat hátsó kereke összeakadt Sainz elsőjével, ami Norris autójába küldte a Toro Rossót. A McLarenek kiálltak a bokszba szárny-, kerék- és mindencserére, de úgy tűnik, folytatni tudják - a mezőny végén.
A középmezőnyben pedig baleset, méghozzá egy elég bizarr: Kvjat mindkét McLarennel összeakadt egy másodpercen belül, virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe.
Hamilton lerajtolta Bottast, Leclerc pedig Vettelt!
Verstappen és Kubica egyaránt megpördültek a felvezető körükön, hát ez rögtön őrülten kezdődik! Mindketten elfoglalhatták eredeti rajthelyüket.
Egyébként az F1-es milleniumi futam hasonló ahhoz, mint a Halley-üstökös feltűnése vagy a napfogyatkozás, amiből az ember talán csak egyet lát életében. A 2000. talán úgy 45-50 év múlva jöhet majd, így a fiatalok még megélhetik azt is.
A lényeg: nem érdemes kihagyni, és remélhetőleg a mezőny gondoskodik róla, hogy örök emlék maradjon.
Különleges bejátszással kezdődik a hivatalos tévéközvetítés is, az F1 történetének arcait és pillanatait felidézve.
Kína az egyetlen ország, ahol egy sárkány is feltűnhet az F1-es bokszutcában.
Some unusual pitlane walk guests today #ChineseGP #Race1000 pic.twitter.com/2iHXhe59oq
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) April 14, 2019
Autósporton nem szokott ilyen lenni, de a sanghaji lelátón szinte egy teljes finn szektor is megszerveződött spontán. Bottas az első, Raikkönen a 13. helyről rajtol.
"Tudom, mit kell csinálnom" - mondta a pole-ban álló Bottas a Sky Sports által készített villáminterjúban. A két Mercedes a két Ferrari elől kezdi a futamot, és az első öt sorban párban állnak a csapattársak. Itt a teljes rajtrács.
Napos reggelt mindenkinek! Már szinte minden készen áll Sanghajban, hogy közép-európai idő szerint 8:10-kor megkezdődjön a Kínai Nagydíj. Már elhangzott a himnusz, elkészült a gigacsoportkép, szóval nincs is más hátra, mint lefutni a versenyt!