A nap hírei, érdekességei, nyilatkozatai egy helyen a Formula.hu összefoglalójában.
Hivatalos: Távozik a Saubertől Alessandro Alunni Bravi
Elhagyja a Stake-Sauber istállóját Alessandro Alunni Bravi, a csapat képviselője 2025 januárjának végén – jelentette be az alakulat. Az olasz szakember 2017-ben csatlakozott a gárdához, amelynek 2023-ban vette át csapatképviselői pozícióját. A hivatalos bejelentés úgy fogalmaz, hogy Alunni Bravi „új kalandoknak” néz elébe a csapatot elhagyván.
Hamarabb érkezhet a Sauberhez Wheatley
Folyamatosak a felsővezetésben az átszervezések az elmúlt bő fél évben a 2026-tól immár az Audi gyári csapatává avanzsáló Saubernél. Tavaly nyáron nevezték ki a projekt új vezérévé, a Sauber technológiai és ügyvezetőjévé Mattia Binottót, ahogy azt is bejelentették, hogy majd a Red Bull korábbi sportigazgatója, Jonathan Wheatley fogja betölteni az F1-es csapatfőnöki pozíciót.
Wheatley kapcsán a Stake és az Audi úgy kommunikált anno a közleményben, hogy „legkésőbb” 2025 júliusában állhat munkába a hinwili gárdánál. Egybehangzó sajtóértesülések szerint azonban erre végül a vártnál hamarabb sor kerülhet.
A RacingNews365.com és a The Race szaklap ugyanis egyaránt arról számolt be, hogy a Red Bull egyik szóvivője megerősítette számukra, hogy megállapodtak Wheatley-vel, hogy a korábban tervezett kertészkedési szabadság idejét lerövidítik, s így április 1-jén már munkába állhat a Saubernél. Amennyiben ez így lesz, mindez azt jelenti, hogy Wheatley először az április 4-6-i hétvégén esedékes Japán Nagydíjon, a 2025-ös Formula-1-es évad harmadik állomásán tűnhet fel először hivatalosan csapatfőnöki pozícióban az alakulatnál.
Hiába írt alá a McLarenhez, még nem engedi el szakemberét a Red Bull
Nem engedi el Will Courtenayt idő előtt a Red Bull. Az energiaitalosok stratégiai főnöke már tavaly eligazolt a McLarenhez, de hiába jelentették be már szeptemberben, hogy a wokingiak új sportigazgatója lesz, a szerződése egészen 2026 közepéig szól a Red Bull-lal.
Az ilyen helyzetekben elfogadott, hogy a csapatok megegyeznek egymással, és a munkavállaló előbb kezdhet az új állomáshelyén, hiszen mindenkinek ez az érdeke, és a Red Bull az Audinak például meg is tette mindezt, mert Jonathan Wheatley nyár helyett már április 1-jén kezdhet új csapatánál.
A McLarennek azonban nem kedveznek Christian Hornerék, akik úgy döntöttek, hogy Courtenay töltse csak ki a maga szerződését – vagyis 2025-ben úgy fog a Red Bull sikeréért dolgozni a bokszfalon, hogy közben már rég aláírt a McLarenhez.
Húszmilliót fizetett Colapintóért az Alpine, de megörökölte a Perez-aranybányát?
A jelek arra utalnak, hogy Jack Doohan napjai már újonc szezonja előtt meg vannak számlálva: bár Briatore garantálta, az ausztrál ott lesz Melbourne-ben, ha nem teljesít, várhatóan nagyon gyors úton át kell adnia helyét Colapintónak. A menedzser kivásárlási árról nem beszélt, az olasz sajtó azonban szállította saját információját: a La Gazzetta dello Sport szerint az Alpine 20 millió eurót fizetett a Williamsnek.
Az Alpine azért nyúlt ilyen mélyen a zsebébe, mert befektetésként tekintenek Colapintóra, amely a jövőben megtérül, sőt profitot hoz – az olasz lap szerint a csapat a versenyzővel együtt „aranybányára” is szert tett, amely a latin-amerikai piacot takarja. Korábban is ismert volt, hogy Colapinto megmozgatta Argentína és Dél-Amerika piacát, és tekintélyes szponzori csomag állt össze mögötte, hogy 2025-ben csapatot találjon. Ha mindez nem elég, Sergio Perez Red Bulltól való menesztésével felszabadultak a versenyző mexikói és latin-amerikai szponzorai.
Erre korábban már a Perez telekommunikációs szponzorai mögött álló üzletember, Carlos Slim Domit is tett célzást: „Feltett szándékunk, hogy támogassuk a latin-amerikai versenyzőket, és Franco nagyon jól teljesít, de kétségtelenül legfontosabb projektünk az, hogy a mexikói versenyzőkre építsünk, és kétség nélkül Checo az, aki valamennyiünket képvisel” – mondta még októberben Slim, akkor még hangsúlyozva, hogy nem akarják Colapintóra cserélni Perezt – de akkor még mindenki abban hitt Mexikóban, hogy hátszele 2025-ben is az F1-ben tartja Perezt.
Így nem került a Red Bullhoz Colapinto
A végül az Alpine-nál kikötő argentin F1-es menedzsere elismerte: Hornerék komolyan érdeklődtek a pilóta iránt – de végül nem valósult meg az elképzelés.
„Christian [Horner, a Red Bull csapatfőnöke – a szerk.] egyértelműen érdeklődést mutatott Franco iránt, ami lehetett volna a Red Bull-ülés Max csapattársaként, vagy a Red Bull második csapata is” – utalt arra a menedzser, hogy tényleg szóba jött Colapinto Sergio Perez utódjaként is.
„A helyzet az, hogy a Red Bull-os út különböző dolgok miatt nem valósult meg. Először is, a Red Bullnak van egy igazgatósága, valamint egy rendkívül erős akadémiája olyan versenyzőkkel, akik szintén várakoznak, és hát ez így nem jött össze. De igen, Christian látogatása valóban annak a módja volt, hoy megértse, mi Franco helyzete a jövőt illetően a Williamsszel.”
Herta már belefáradt az F1-es találgatásokba
Nem akar az esetleges Cadillac-ülés lehetőségével foglalkozni az IndyCar amerikai sztárja, és ha adódik a helyzet, akkor is nehéz lesz a döntés.
„Egyáltalán nem igazán foglalkozom vele. Úgy érzem, már nagyjából fél évtizede belerángattak ezekbe a találgatásokba. Egy ideje már ott lógatják előttem a répát” – magyarázta Herta.
„Némileg belefáradtam abba, hogy ez a helyzet, és ezen a ponton már csak szeretnék vezetni és koncentrálni idén az IndyCarra, koncentrálni a bajnokság megnyerésére, aztán ha ebből valami adódik, akkor gondolkodni rajta. Még mindig nem egy biztos dolog ez. Az összes barátom és a családom is itt van az USA-ban, ott nem ismerek senkit, ahova mennék, szóval nagy döntés lenne, ha meg kellene hoznom” – tette hozzá az Andretti Global versenyzője.
Nem karácsonyi partikra költi a pénzt az FIA
Az FIA szakembere szerint tévednek a pilóták, ha azt hiszik, hogy az FIA partikra költi a bírságokból befolyó pénzeket. Nikolas Tombazis részletesen beszámolt arról, hova kerül a szövetség pénze.
„Az FIA szervezetként nem termel profitot. Nekünk nincsenek részvényeseink, akik a tőzsdei számokat nézik, és abban reménykednek, hogy a részvények ára emelkedik, vagy hogy több osztalékot kapnak, vagy bármi ilyesmi. Tehát minden pénzt arra költünk, amit hasznosnak tartunk, legyen szó a biztonságról, a motorsport alapjainak megteremtéséről egy bizonyos helyen, vagy néha más, a közúti biztonsággal kapcsolatos projektekről” – reagált a versenyzők kritikájára az FIA szakembere.
Kiszáll a Racing Bullsból az Orlen
A lengyel Orlen olajipari vállalat 2025-ben már nem szponzorálja a Racing Bulls csapatot. Az Orlen 2023 óta állt partnerségben a Red Bull testvércsapatával, a logó pedig jól láthatóan megjelent az autón – leginkább a hátsó szárnyon.
A vállalat már évek óta kapcsolatban áll az F1-gyel, hiszen az ex-pilóta Robert Kubica egyik főszponzora volt. Az Orlen támogatta a sportba való visszatérését a Williamsnél 2019-ben, majd követte őt az Alfa Romeóhoz, amikor a következő évben tartalékversenyzőként csatlakozott. Az Alfánál két évig főszponzorként tevékenykedett, mielőtt az AlphaTaurihoz (ma Racing Bulls) váltott volna. Most azonban úgy döntött, hogy megszünteti a csapattal való koalícióját.
Az Orlen részletezte, hogy a szponzori költségvetését továbbra is felhasználja, de ehelyett a fiatal versenyzők következő generációjának képzésébe való befektetésre fordítja.
Leclerc exmérnöke a Cadillacnél folytatja – de nem az F1-ben
Xavier Marcos 2019 óta volt Charles Leclerc versenymérnöke a Ferrarinál a Formula-1-ben, a posztjáról a tavalyi imolai futam előtt cserélték le, a helyét Bryan Bozzi vette át. „Xavi” és Leclerc a bő öt szezon alatt összesen öt győzelmet aratott az F1-ben.
Most azonban új komoly szerepkört tölt be a monacói volt mérnöke: a Cadillac sportautós, azaz LMDh-projektjének lett a technikai igazgatója. Ebben a minőségében értelemszerűen az F1-be 2026-ban beszálló tizenegyedik csapatért nem fog felelni, „csak” a WEC-ben és az IMSA-ban szereplő programért.
Perez a Formula-E-ben köthet ki?
A nyár eleji szerződéshosszabbítása ellenére távozott a 2024-es F1-es szezon vége után a Red Bulltól Sergio Perez, aki néhány napja először szólalt meg a bejelentés óta: a mexikói ekkor arról beszélt, hogy a következő hat hónapban dönthet arról, mit tervez a jövőben. Perez édesapja ugyanakkor sokkal hangzatosabb nyilatkozatot tett (ahogy azt tőle megszokhattuk): szerinte fia visszatérhet az F1-be, és „történelmi” lépésre készülnek.
Idősebb Perez azonban nem csak az F1-ről ejtett szót: az apa jelen volt hétvégén a Formula-E mexikóvárosi állomásán, ahol az elektromos világbajnokságról is pozitívan nyilatkozott. „Sosem képzeltem volna el a Formula-E-t, de óvatos lennék, mert lehet, hogy Checo Perez itt fog versenyezni” – fogalmazott Perez apja az Estadio Deportesnek. „Természetesen gond nélkül látom ezt magam előtt. Ez a kategória már 11 éve létezik, még nagyon fiatal, ma a második számú a világon, de a következő öt éven belül az első számúvá válik. Ezért vagyok itt, és várom, mi következik.”
Alberto Longo, a Formula-E társalapítója a lehetőségre reflektálva elmondta: tárt karokkal várnák Perezt, ugyanakkor nem a promóter, hanem a csapatok dolga kiválasztani, kiket ültetnek az autóikba.
Dakar: Szakaszt nyert a Ford, Lategan újra vezet
Nani Roma révén első szakaszgyőzelmét húzta be a dűnék között a Ford, miközben az összetett élén újra helyet cserélt egymással a két Toyota, akiktől Ekström és Al-Attiyah is távolodott.
A napi beszámoló az aktuális állással itt megtekimthető!
Formula Shakedown: Kezdődik a szezon!
Kezdődik a raliszezon, megújul a Formula Shakedown: Vincze Ferenc, László Martin és Csomós Miklós lesz a Formula.hu ralis műsorának állandó szakértője. Ralis hírek, érdekességek, aktualitások hitelesen!
A műsor megtekinthető YouTube-csatornánkon: