DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 5. vasárnap
Hírösszefoglaló

Költözik az RB, Hamilton verhetetlen lehet? – a nap F1-es hírei

Átköltözött a Racing Bulls, munkába állt Pat Symonds, az Astonhoz igazolt Norris korábbi szerelője, jön a Dakar: F1-es és nem F1-es híreink a mai napról.

A Formula.hu napi hírösszefoglalója 2025. január 2-án, csütörtökön.

 

Bezárta kinőtt angliai bázisát a Racing Bulls, beköltözött a Red Bullhoz

Két évvel ezelőtt merült fel, hogy a Red Bull két opciót mérlegel, vagy eladja az istállót, vagy Angliába költözteti, az anyacsapat mellé, hogy hatékonyabbá váljon a két gárda együttműködése. Az eladást elvetették, a költözés pedig végül részben valósul meg: a Racing Bulls otthona Faenza marad, a bicesteri központot viszont bezárják, és Milton Keynes-be, a Red Bull Racing telephelyére helyezik át, egyes folyamatokat pedig Olaszországból szerveznek át az Egyesült Királyságba. A csapat így nem csupán a Red Bull szomszédja lesz, de a 2022 óta használt szélcsatornához, valamint a motorokat biztosító Red Bull Powertrains gyárához is bármikor át tudnak sétálni a szakemberek.

SI202407060560_hires_jpeg_24bit_rgb_resize



„Milton Keynes-i irodánk készen áll” – mondta a PlanetF1.com-nak Bayer még 2024-ben. „Az IT-sek már ott vannak, a berendezését végzik, a terv ugyanis az, hogy a téli leállás során elkészüljön minden, át lehessen költözni, és január 2-án már működőképes legyen, ne veszítsünk időt a fejlesztés, a modellezés, a szélcsatorna és bármi más kárára. Így nem fogunk, viszont szintet léphetünk, mert ez a létesítmény csúcsminőséget képvisel.”

 

Jelentős szponzor távozik a Red Bull F1-es csapatától

A Red Bull hároméves szponzori megállapodása a Bybit kriptovaluta-céggel úgy tűnik, véget ért, miután a céget törölték a csapat hivatalos szponzorainak listájáról.

A Bybit a 2022-es szezon előtt írt alá szerződést a Milton Keynes-i székhelyű csapattal, amelynek értéke vélhetően évi 50 millió dollár (40,2 millió font) volt, ami azt jelenti, hogy a három év alatt 150 millió dollárról beszélhetünk. A csapat névadó szponzora az Oracle, amely évi 100 millió dollárt fizet – ez nem változik. A RacingNews365 úgy tudja, hogy a Bybit és a Red Bull Racing tárgyaltak egy új szerződésről, de nem tudtak megegyezni. 

 

Munkába állt a Cadillacnél az F1 műszaki főnöke

Január 1-jén kezdetét vette Pat Symonds megbízatása a Formula-1-hez 2026-ban csatlakozó Cadillacnél. A 70 éves szakembert még májusban jelentette be a szokatlan végrehajtó mérnöki tanácsadó poszton az akkoriban Andrettiként futó, indulási joggal még nem rendelkező gárda – röviddel azután, hogy Symonds távozott a Formula-1 vezető műszaki igazgatói posztjáról, amelyet 2018 óta töltött be, és minőségében többek között a 2022-es és 2026-os szabályrendszer kidolgozásáért felelt.

Symondsnak kertészkedési szabadságot kellett vállalnia a váltás miatt, amely az óév utolsó napjával járt le. Ennek apropóján az elismert szakember, a Williams, a Renault és a Benetton egykori műszaki igazgatója szokatlan felületen, a LinkedIn-en posztolt.

„Örömmel jelentem be, hogy ma, január 1-jén hivatalosan felveszem új szerepköröm a Cadillacnél, ahol csapatunkat építjük a 2026-os Formula-1-es világbajnoki részvétel érdekében. Izgalmas kihívás, mivel ha a 2026-os előszezonbeli tesztelés követi a 2014-es mintát (amikor utoljára volt új erőforrásunk), akkor kevesebb mint 400 napunk maradt, amíg pályára gurul az autó” – írta Symonds.

 

Norris korábbi első számú szerelője az Aston Martinhoz igazolt

Lando Norris korábbi mclarenes első számú szerelője, Marc Cox bejelentette, hogy az Aston Martinhoz megy főszerelőnek. Cox eredetileg 2008-ban csatlakozott a McLarenhez, mint második számú szerelő, majd 2015-ben első számú szerelővé lépett elő. 

f1-mclaren-norris

A McLaren F1-es tevékenységétől 2022 végén távozott, hogy az Extreme–E-csapat főnöke legyen, de most a közösségi médiában bejelentette, hogy azonnali hatállyal főszerelőként csatlakozik az Aston Martinhoz, és a LinkedIn-oldalát már frissítette is az új pozíciónak megfelelően. 

 

Marko: Perez továbbra is reménykedik az F1-ben

A Red Bulltól menesztett Sergio Perez abban bízik, hogy Formula-1-es pályafutása nem ért véget, 14 szezont felölelő tapasztalata pedig üléshez juttathatja a 2026-os szezonban – erről beszélt Helmut Marko ugyanabban az interjúban, amelyben elismerte, a Red Bullnak milliókba került a 2025-re érvényes szerződés felbontása.

„Úgy gondolom, továbbra is reménykedik a Formula-1-ben, habár nyilván az összes jövő évi ülést kiosztották már. De ha egy évet a partvonalon is tölt, természetesen tapasztalt versenyzőként mindig adódhatnak új lehetőségek számára” – mondta a Red Bull tanácsadója a Sport.de-nek.

 

Most már meg szabad mutatni: így tesztelte Sainz a Williamst

Bár a csapatot váltó Carlos Sainz williamses bemutatkozására december 9-én sor került – egy nappal az Abu Dhabi Nagydíj után, hétfőn filmforgatási nap keretében, aztán kedden a hivatalos gumi- és újoncteszten is részt vett –, az éles szeműek kiszúrhatták, hogy a Williams tesztről posztolt összes fotóján a 46-os rajtszámú autó, az újonclehetőséget kapó Luke Browning FW46-osa szerepel, még annál a bejegyzésnél is, amely kiemeli Sainz második helyét a hivatalos gyakorláson.

Az ok természetesen az volt, hogy a Ferrari megengedte Sainznak, hogy részt vegyen a teszten, de szerződése Maranellóval december 31-ig élt, a képes tartalmakhoz fűződő jogokat pedig szigorúan betartották – ugyancsak szerződéses kitétel magyarázza, hogy az autón szerepelnek szponzorok, de Sainz teljesen üres, fehér overallt és sisakot viselt. Így lehet, hogy a Williams csak január 1-jén tette közzé az első képeket Sainzról, egy hangulatos, látványos nézőpontokat szerepeltető, közel másfél perces videó formájában, amely kedvcsinálóként is funkcionál a 2025-ös szezonra:

 

Stella: Egyenlőség van a gyári csapatok és az ügyfelek között

A meglévő szabályozásoknak köszönhetően nem tartja különösebben nagy dolognak a McLaren csapatfőnöke, hogy Mercedes-motorokkal tudták megnyerni a konstruktőri bajnoki címet.

„Tudjuk, hogy meghallgatják a véleményünket, és erős a kapcsolatunk. Még egyszer szeretném elmondani, hogy jó munkát végzett az FIA abban, hogy megvédjék az ügyfélcsapatokat, hogy lehetőségük legyen futamokat és bajnokságokat nyerni anélkül, hogy gyári csapatnak kellene lenniük” – mondta az olasz szakember.

 

Ha Hamiltont szeretik, legyőzhetetlen – Villeneuve

A hétszeres F1-es világbajnok esetében nem csupán az fontos, hogy versenyképes autót kapjon a Ferraritól, hanem az is, hogy érzelmileg támogassa őt csapata. Ellenkező esetben hamar eltűnik az önbizalom.

„A Ferrarihoz úgy fog megérkezni, hogy nem volt köze a 2025-ös autóhoz. Szerintem ez kicsit könnyebbé teszi a dolgát, hiszen így lesz ideje alkalmazkodni és a sajátjává formálni az autót. Emellett úgy tűnik, szüksége van rá, hogy szeressék, bár olyan jól nem ismerem őt, de úgy néz ki, érzékeny a külső hangokra, pozitívokra és negatívakra is” – idézte Villeneuve-öt a SportsCasting.

Bővebben is részletezte, miért ugyanolyan fontos a Ferrari érzelmi közege Hamilton szempontjából, mint az, hogy versenyképes autó álljon rendelkezésére:

„Nehéz kérdés, hogyan fog teljesíteni. A Ferrari volt a meglepetéscsomag a szezon késői szakaszaiban, és nyilván versenyképes, könnyen vezethető autóval rendelkeznek, a versenyzők tudnak vele játszani. Attól függ, hogyan érkezik meg az első versenyre, Melbourne-be. Ha úgy, hogy érzi a csapat szeretetét és olyan autóban ül, amely működik alatta, csodákat fognunk látni.”

 

Merre tovább, Aston Martin?

Habár az elmúlt két szezont egyaránt konstruktőri ötödikként zárta az Aston Martin, 2024-ben harmadannyi pontot szereztek, mint az azt megelőző szezonban. De hol ment félre a tavalyi év, illetve mit várnak maguktól idén Alonsóék?

Horváth Dániel cikke a Formula Plusz rovatunkban itt olvasható!

 

Videó: kezdődik a 2025-ös Dakar!

Pénteken elrajtol a Dakar Rali 2025-ös kiadása, így összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat. Kövessétek velünk az idei sivatagi száguldást!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: