DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 9. hétfő
Hírösszefoglaló

Monza marad, jönnek a fiatalok: a nap F1-es hírei

Bottas és Zhou jövője, Horner félelme, Hamilton szavatossága és a katari esélyek: ezekről szóltak a nap hírei szerdán. A Formula.hu összefoglalója.

A nap F1-es hírei egy cikkben összegyűjtve:

 

Bejelentés: Monza marad az F1 versenynaptárában

Az F1 megerősítette, hogy több évre szóló megállapodást kötött a monzai pályával, így huzamosabb ideig marad a naptárban a legendás helyszíni. Az Olasz Nagydíjnak régóta otthont adó pálya korábbi szerződése a jövő év végén járt volna le. Az új megállapodás értelmében azonban Monza 2031 végéig maradhat a naptárban. 

240901_R16_ITALIA_DP_1G9A8521_a8ccff34-c72d-4bcc-acde-0a30628c7ac4_resize



„Nagyon örülök, hogy az Olasz Nagydíj 2031-ig a naptárban marad” – mondta Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója. Nemrég Monaco is több évre hosszabbított az F1-gyel, így rövid időn belül két legendás pálya sorsa is stabilizálódott.

 

Megerősítve: Hadjar vezetheti Verstappen Red Bullját Abu Dhabiban

A Red Bull megerősítette a RacingNews365.com kérdésére, hogy Abu Dhabiban Isack Hadjar vezeti majd Max Verstappen autóját az első edzésen. Minden pilótának kötelezőnek át kell adnia az autóját egy edzésre a szezon során, Sergio Perez már átengedte az RB20-ast Hadjarnak Silverstone-ban, Verstappennel viszont a szezonzáróig vártak az energiaitalosok, hogy teljesítsék a követelményt.

 

22 éves brit akadémista ülhet be a Williamsbe

A Formula-1-es csapatoknak kötelező jelleggel (legalább) kétszer egy újoncnak kell lehetőséget adniük a versenyhétvégék első edzésein. A Williams ebből egyet kipipálhatott, amikor Monzában Franco Colapinto átvette Logan Sargeant helyét, elvégre akkor az argentin megfelelt a kritériumoknak. A második alkalomra pedig az idényzáró Abu Dhabi Nagydíjon kerül sor, ahol a grove-i istálló közlése szerint egy újabb Williams-akadémista, Luke Browning kap majd lehetőséget – sőt, az FP1 után a futamot követő keddi fiatal pilóták tesztjén is a 22 éves brit vezetheti majd az autót.

Browning idén második teljes szezonját futotta a Formula-3-ban, ahol két győzelemmel az összetett harmadik helyén zárt, majd azóta már a Formula-2-ben is bemutatkozott az ART-nél, éppen egy másik williamses fiatalt, Zak O’Sullivant váltva.

 

Megvan, hol láthatjuk versenyezni Bottast az F1-es búcsú után

Amióta kiderült, hogy a Stake-nél nincs maradása Gabriel Bortoleto leigazolása miatt, Valtteri Bottas Instagramját elözönlötték a „Mi következik?” („What’s next?”) kérdést feszegető, részben humoros tartalmak. Nos, bár a finn hosszú távú jövőjére még nem derült fény – sajtóhírek szerint a Mercedes teszt- és tartalékversenyzője lehet az F1-ben, és Toto Wolff szívesen is látná újra kötelékeikben a pilótát –, az már kiderült, hol láthatjuk legközelebb „versenyezni” Bottast. A Bajnokok Tornája szervezői ugyanis ma bejelentették, hogy a 10-szeres nagydíjgyőztes is részt vesz a jövő március 7-én és 8-án Sydney-ben sorra kerülő legendás gálaversenyen. Bottasnak ez lesz a második szereplése a Race of Championsön, 2023-ban Mika Hakkinen oldalán versenyzett az eseményen.

Bottas ezzel többek között két némethez csatlakozik a 2025-ös RoC-on rajthoz álló ex-F1-esek sorában, hiszen Sebastian Vettel és Mick Schumacher is ott lesz Ausztráliában. A szervezők közlése szerint egyébként hármójukon kívül biztos már Sebastien Loeb, Johan Kristoffersson, Travis Pastrana, Jamie Whincup, Molly Taylor, Hayden Paddon szereplése is jövő márciusban.

 

„A Ferrari igazán érdeklődik irántam” – Zhou

A Stake-től távozni kényszerülő F1-es pilóta elismerte: elképzelhető, hogy a maranellóiak teszt- és tartalékversenyzőjeként folytatja.

„Számos csapattal beszélünk, és természetesen a Ferrari az egyik olyan csapat, amely igazán érdeklődik irántam” – idézi Zhou szavait az Autosport. „Meglátjuk, nyilván sok dolog vár ránk a következő néhány hétvégén, hogy döntést hozzunk, de egyértelmű, hogy minden lehetőséget megvizsgálunk és aztán meglátjuk, hol állunk.”

 

„Majdnem olyan intenzív év volt, mint 2021” – Lambiase

Max Verstappen Las Vegasban bebiztosította negyedik F1-es világbajnoki címét, amelyet az előző évvel ellentétben nem egy végig domináns autóban szerzett, hiszen a tavasz vége óta a riválisok – mindenekelőtt a McLaren – felértek melléjük, sőt időnként határozottan le is hagyták őket. Éppen ezért érzi úgy a holland versenymérnöke, Gianpiero Lambiase, hogy az idei küzdelem majdnem elérte ugyanazt a szintet intenzitásban, mint a Lewis Hamilton és a Mercedes ellen vívott ádáz 2021-es vb-harc:

„Nem fogom azt mondani, hogy ugyanannyira kemény volt, mint a 2021-es szezon, az egy hihetetlen intenzív év volt, de nagyon közel jártunk hozzá” – nyilatkozta Lambiase Viaplay kameráinak. „Nagy elkötelezettséget igényelt az egész csapattól és Maxtól. Nagyon jól kezdtük az évet 2023 után, de aztán a szezon közepén nyilvánvalóan szembesültünk néhány problémával, ahogy azt mindenki tudja. De a csapat nagyon jól összetartott. Igazán mélyre ástunk, kielemeztük az adatokat, próbáltuk megérteni, mi a problémák forrása. És azt hiszem, az utóbbi néhány versenyen ismét láthattatok némi fejlődést. Max visszatért, és rendkívül boldogok vagyunk, hogy bebiztosítottuk a bajnokságot.”

 

Wolff: Megbeszéltük Lewisszal...

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff megerősítette, hogy a Las Vegas-i Nagydíj előtt tiszta vizet öntött a pohárba Lewis Hamiltonnal.

A Mercedes F1-es csapatáról szóló új könyv megjelenésekor Wolffot ugyanis idézték, amikor Hamilton Mercedestől való távozásáról beszélt: „mindenkinek van egy szavatossági ideje” – szólt az idézet, amit sokan Hamiltonra, az életkorára, és a Ferrarihoz igazolására értettek.

Wolff azóta kijelentette, hogy idézetét kiragadta a szövegkörnyezetéből, és megerősítette, hogy beszélt Hamiltonnal a feszültség feloldása érdekében.

„Lewis és én beszélünk, és mindig is beszéltünk” – idézi Wolff szavait a Racingnews365.com. „És ha van egy mondat, ami aztán nyilvánosságra kerül éppen azon a hétvégén, ahol nem volt elégedett az autóval és a teljesítményével, akkor a kettő összeadva elég rosszul nézett ki. De az egyik szabály, amit már nagyon korán felállítottunk a kapcsolatunkban, hogy azonnal beszélünk, és megkérdezzük, hogy 'miért mondtad ezt?' vagy 'mire gondoltál?', és most is ezt tettük.”

 

Wolff: A katari pálya még jobban kedvezhet nekünk

A hőség aligha ízlik majd a W15-ösnek, viszont a nyomvonal sajátosságai miatt újabb erős hétvégére számít a Mercedes F1-es csapatfőnöke.

„A Las Vegas-i és katari versenyek nem is lehetnének különbözőbbek. Sok gyors szekció található a Lusail International Circuiten és csak néhány kemény féktáv, ha egyáltalán. Annak ellenére, hogy később megyünk oda, mint tavaly, még mindig nagy lesz a forróság, ez pedig ellentétes lesz a Las Vegas-i hűvös körülményekkel és sok lassú szakasszal.”

„Ugyanakkor így is újabb erős teljesítményt célzunk ezen a hétvégén. A W15-ös otthonosabban érezte magát a sok gyors kanyarral tűzdelt pályákon, mint például Silverstone és Spa. Határozottan profitáltunk a Las Vegas-i esti hidegből, ugyanakkor a katari nyomvonalnak kedvezőbbnek kellene lennie az autónk erősségei számára.”

 

Verstappent nem foglalkoztatja Hamilton és Schumacher rekordja

„Végső soron ugyanaz egyet vagy hetet nyerni, nem igaz?” – vélekedett a négy F1-es vb-címnél járó holland. Persze ha eléri a csúcsokat, nem fogja bánni.

„Lendületre is szükség van ehhez. A megfelelő csapatra van szükség körülötted, hogy képes legyen ilyen hosszan elérni ezeket. Nem jelöltem ki ezt magamnak, hogy megcsináljam. Természetesen ha megtörténik, megtörténik.”

„De természetesen ha sikerül néhányszor megismételnünk, az nagyon jó. És persze tudom, hogy ha újra lesz erre lehetőségünk, és még nem a leggyorsabb autóval is megnyertük… szóval tudom, hogy amikor beülök az autóba, mindig minden tőlem telhetőt bele fogok adni.”

 

Horner félt, hogy kicsúszik a kezükből a vb-cím

Az F1-es Olasz Nagydíj körül reálisnak tűnt a Red Bull csapatfőnöke szerint, hogy a konstruktőri mellett Max Verstappen egyéni elsőségét is elbukják 2024-ben.

„Miami óta így volt, azt mondanám, az jelentette a fordulópontot. Rendkívül nehéz volt vezetni az autót, de képes volt alkalmazkodni és a legtöbbet kihozni belőle. Úgy vélem, javítottunk rajta az utóbbi futamokon, de Monza körül határozottan úgy tűnt, hogy kicsúszik a kezünkből a bajnokság. Még nagyon hosszú idő volt hátra a szezonból, és jelentős hátrányban voltunk a McLarennel, a Ferrarival és még a Mercedesszel szemben is azon a ponton.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: