Egy cikkbe gyűjtöttük a nap legfontosabb F1-es híreit.
Wolff: Horner szavára nem lehet támaszkodni
Kemény nyilatkozatot tett Toto Wolff: állítása szerint Christian Horner nem akarta támogatni feleségét a tavalyi FIA-ügyben, pedig a többi csapatnál ez nem volt kérdés.
„Amennyire én értem, azt mondta: 'Saját Sky-interjúm lesz, és azt fogom mondani, hogy nem veszek részt benne. Nem írom alá a dokumentumot.'”
„A második iterációban megpróbálta a 'hivatalos' szót beletenni a nyilatkozatba” – mondta Wolff. „Azt akarta, hogy legyen egy megjegyzés, miszerint senki [a csapatfőnökök közül] nem panaszkodott hivatalosan az FIA-nál. A többi csapat azt mondta: 'Rendben. Mi megtesszük a saját nyilatkozatunkat, ti pedig a sajátotokat.' A végén aláírta.”
„Nem hiszem, hogy lehet arra hagyatkozni, amit ő mond. Szerintem Susie járulékos veszteség volt, és sok minden a női autóversenyzőként és a változáshoz való hozzájárulásként elért eredményei iránti tiszteletlenségből fakadt. Azzal is szart akart okozni nekem, hogy nem tisztelte a feleségemet, lekicsinyelte azt a fájdalmas utat, amin keresztülment, hogy elérje, amit az autóban és az autón kívül elért.”
„Kiragadták a kontextusból” – Wolff Hamilton szavatossági idejéről
A Mercedes F1-es főnöke tisztázta, mit értett múltkori szavai alatt, és hangsúlyozta: szerinte a hétszeres világbajnok még mindig nagyon éles a pályákon.
„Ezt kiragadtak kissé a kontextusából” – szögezte le. „Amire céloztam, hogy mindannyian öregszünk, üljünk akár autóban, játsszunk a pályán, vagy akár menedzserként vagy vállalkozóóként. És saját magamon is ezt próbálom megérteni, hogy kezdek-e a remekből jóvá válni. Mert a jónak már nincs helye a Formula-1-ben.”
„A saját önértékelésemmel ellentérben szerintem Lewisnál láthatjuk, hogy nagyon is ott van még, amikor az autó rendben van” – hangsúlyozta Wolff. „És mi nem tudtuk megadni neki az autót, hogy a legjobb teljesítményét nyújthassa, és ezen a frusztráción egyenlően osztozunk a csapatban és saját magát illetően.”
„De nagyon is éles. Más, mint volt 20 évesen, ez teljesen világos. A tapasztalata és a versenyteljesítménye viszont óriási.”
IMSA-Hondát tesztelt Verstappen
Immár a valóságban is sportautót tesztelhetett Max Verstappen: a szimulátorban rengeteget versenyző holland egy különleges Honda-nap keretein belül vezethetett egy Honda Acura GTP sportautót, amivel az amerikai IMSA-bajnokságban is versenyeznek.
A Las Vegas-i Nagydíj előtt kedden, Nevadában ülhetett bele egy ilyen fenevadba a negyedik F1-es vb-címére hajtó pilóta, aki többször is hangsúlyozta, hogy mennyire vonzza a sportautózás, és hogy később mindenképpen szeretne indulni Le Mans-ban, valamint Daytonában is a legendás 24 órás versenyeken.
Két és fél évtized után visszatér Le Mans-ba a Mercedes
Nagy bejelentés az Endurance-világbajnokság kapcsán: csatlakozik jövőre a mezőnyhöz a Mercedes! A német márka nem a csúcskategóriába, a Hypercarba száll be, hanem az LMGT3-as géposztályba, méghozzá azzal a Mercedes-AMG GT3-assal, amely többek között megnyerte korábban a nürburgringi és spái 24 órás viadalokat is. A Mercedes 1999 után tér ezzel vissza a Le Mans-i 24 órásra is: akkor történtek az emlékezetes balesetek, amelyek során az autóik a levegőbe repültek az egyenesben, azóta nem láthattuk őket a legendás egynaposon.
Az is kiderült, hogy a Mercedes partnercsapata az Iron Lynx lesz, amely 2024-ben a Lamborghiniket indította a WEC-ben. A Mercedes ezzel a tizedik gyártó, amely rajthoz áll az LMGT3-as kategóriában.
Marko: Ha nyerünk, az Max miatt lesz
Dr. Helmut Marko jól összefoglalta, hogy miért lehet idén is világbajnok Max Verstappen annak ellenére, hogy a Red Bull autója az év első harmada után a látottak alapján hátrányban volt a riválisaihoz képest:
„Ha idén is megnyerjük a bajnoki címet, az elsősorban Maxnak lesz köszönhető. Kivételes vezetési képességeivel elfedte azokat a fázisokat, amelyekben az autó nem volt igazán jó.”
Verstappen ezen a hétvégén matematikailag is bajnok lehet, ha Lando Norris nem szerez nála legalább három ponttal többet.
Hogyan lehet világbajnok Verstappen?
Konkrétumokkal mutatjuk, hogy minek kell történnie ahhoz, hogy a Red Bull ásza négyszeres F1-es világbajnok lehessen vasárnap.
Miért jó valaki az F1-ben, ha kevésbé jó máshol?
Liam Lawson szerint teljesen másképp kell vezetni az F1-es autót a többi együléseshez képest is, ami nem fekszik mindenkinek, de van, akihez ez áll a legközelebb.
„Az F1-es autó teljesen más” – idézi Lawsont a Racingnews365.com. „Lehetsz gyors egy F2-es autóban, lehetsz gyors egy csomó más autóban is. Csak ez nem ültethető át az F1-be, és fordítva is ez a helyzet. Küzdhetsz az F2-ben, de lehetsz olyan vezetési stílusú vagy olyan típusú versenyző, aki képes alkalmazkodni egy F1-es autóhoz.”
„Senki sem tudja, milyen egy versenyző valójában az F1-ben, amíg nem vezet F1-es autót. Meg lehet őket ítélni a junior kategóriák alapján, és meg lehet ítélni valakit a tehetsége alapján. De amíg nem ülteted be őket egy F1-es autóba, addig sosem tudhatod, hogy valójában milyen a tempójuk, hogy képesek-e megbirkózni a nagy leszorítóerővel.”
Sikeresebb, mint a Super Bowl: Hatszoros nyilvánosságot generált a Las Vegas-i Nagydíj
Másfél milliárd dolláros forgalom, 77 millió dolláros adóbevétel: elképesztő hasznot hajt Las Vegas városának az F1. Az idei nagydíjra egymillió dolláros VIP-csomagot is kínálnak.
„A hálaadás előtti hétvége általában a leglassabb hétvége Las Vegasban. Stratégiai szempontból nagyon jó húzás ez a naptári dátum. Jelentést készítettünk az első év gazdasági hatásáról, melynek összege másfél milliárd dollár (600 milliárd forint) volt. És ki kell emelni, ez egy egyszeri befektetés eredménye. Mivel a Liberty Media megvásárolta a telket és felépítette a Grand Prix Plazát, a háromszázezer négyzetméteres létesítményt a következő versenyeken túl egész évben fel lehet használni különböző eseményekre bérbe adva, konferenciákra, közösségi rendezvényekre” – folytatta Nelson-Kraft, a futam kereskedelmi kapcsolatokért felelős alelnöke.
A másfél milliárd dolláros bevétel mellett egy másik összeg is elhangzott: 77 millió dollár (azaz 30 milliárd forint) folyt be Las Vegas és az állam kasszájába adók formájában. „Ez még Las Vegas a Super Bowl által generált bevételét is meghaladta. Ebből a 77 millióból 22 millió közvetlenül az iskoláknak ment” – tette hozzá. Összehasonlításként: az idén februárban tartott NFL-döntő egymilliárd dolláros összbevételt termelt, adók formájában pedig 33,6 millió dollárt hozott Las Vegasnak.
Mi vár ránk az F1-es Las Vegas-i Nagydíjon?
Az F1-es hétvége beharangozója a Formula.hu YouTube-csatornáján: menetrend, érdekességek, várakozások Las Vegasszal kapcsolatban.