DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Dupla büntetés jár ezentúl a szabálytalan előzésért

Ötmásodperces időbüntetés helyett tizet kapnak ezentúl a fehér vonalon kívül előzők: egyes F1-esek ezt már túl szigorúnak ítélik meg.

Ha a pálya határát jelző fehér vonal négykerekes átlépésével történik előzés, öt másodperces időbüntetés jár – ezt szokhattuk meg az elmúlt szezonokban. Valójában az öt másodperc kiszabása nem automatikus: az irányelv az, hogy a szabálytalan előnyszerzés esetén a versenyzőnek önszántából kell visszaadnia a pozíciót.

Ha ez nem történik meg, vizsgálat indul, a stewardok pedig saját hatáskörökben dönthetnek a büntetés mértékéről. Elvileg egy széles skála áll rendelkezésükre, melynek része egyéb retorziók mellett öt vagy tíz másodperces időbüntetés, áthajtás vagy akár diszkvalifikáció. A gyakorlatban nem történik egyéni elbírálás, a büntetés mindig öt másodperc, ami a következő bokszkiállás során töltendő le, ennek hiányában pedig hozzáírják a versenyidőhöz.



Miután azonban 2023-ban az FIA ismét diskurzust folytatott a versenyzőkkel a szabálytalan előzés kérdéséről, a The Race szaklap szerint új irányelv született: a stewardok mostantól az eddigi büntetés dupláját, tíz másodperces időbüntetést fognak kiosztani, ha egy pilótát vétkesnek találnak.

A Bahreini Nagydíjon az F1-ben nem merült fel ilyen szabályszegés, a Formula-3-as betétfutamon azonban Luke Browning már tíz másodperc időbüntetést kapott a pályaelhagyással történt előzésért.

A versenyzői fogadtatás

A Formula.hu részvételével zajló dzsiddai FIA-sajtótájékoztatón a résztvevő versenyzőket is szembesítették a stewardok új stratégiájával – egyesek túl szigorúnak ítélik meg, mások viszont támogatták:

Charles Leclerc: „Már az öt másodperc is eléggé fájdalmas volt, a tíz véleményem szerint túl sok.”

George Russell: „Nehéz a tévéből megítélni, milyen nehéz az autóból kilátni, olyan alacsonyan ülünk, hogy a gumikból is csak a fenti 15 centit látjuk. Általában csak néhány pályán fordul elő sok pályaelhagyás, ezekben az esetben kellene megoldást találni.”

Lance Stroll: „Én is kicsit túl szigorúnak tartom, de függetlenül attól, hogy öt vagy tíz másodperc, mind arra játszunk, hogy feszegessük a pályahatárokat, de azokon belül maradjunk.”

Nico Hülkenberg: „Arra kényszerülünk, hogy óvatosabbak leszünk, szóval miért ne vezessék be?”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: