Alig telik el úgy Formula-1-es versenyhétvége, hogy ne kritizálná hevesen legalább egy pilóta vagy csapat a versenybírók döntéseit. Legutóbb a Szaúd-arábiai Nagydíjon kavart nagy port a Fernando Alonso büntetése körüli kavarodás: a stewardok először elvették a spanyol harmadik helyét a díjátadó ceremónia után, az Aston Martin fellebbezését követően azonban mégis megtarthatta eredeti helyezését a kétszeres világbajnok.
A korábbi F1-es világbajnok, Emerson Fittipaldi sem volt megelégedve a versenyirányítás munkájával Alonso esetét illetően: „Amikor egy olyan komoly döntést hozol, hogy elveszed valakinek a dobogós helyezését, miután már átvette a trófeát, száz százalékig biztosnak kell lenned abban, hogy valóban az a helyes döntés.”
A csapatok és az FIA között született feltételezett megállapodás okozta egyet nem értés tisztázása után Alonso végül mégis dobogós eredményt ünnepelhetett, Fittipaldi azonban eleve nem értette az eset körüli felhajtást: „Sosem csináltak még ilyet, szóval miért ért volna ez pont most büntetést? Rendkívül meg voltam lepődve, mint valószínűleg mindenki.”
A 2021-ben botrányos körülmények között lezajló szezonzáró után az FIA felállított egy amolyan külső videóbíróként funkcionáló központot Genfben, amely minden futam során segíti a helyszíni felügyelők munkáját. A brazil expilóta szerint viszont nem volt szükség az újításra: „A helyszínen kell elrendezni a dolgokat. Össze kell gyűjteni az információkat és gyorsan kell meghozni egy döntést, semmi több.”
Fittipaldi, aki maga is dolgozott már versenybíróként expilóta létére, úgy véli, a stewardok dolga sokkal nehezebb, mint azt sokan a tévéképernyők előtt gondolnák.
„Minden eset más és nehéz őket kívülről megítélni. Néha még akkor is nehéz dolgod van, ha a világ legjobbja vagy és betéve tudod a szabálykönyvet. A versenyirányítás sokkal több információval rendelkezik, mint mi, úgyhogy más nézőpontból vizslatják az eseményeket. Jobban látják, mi történik a futamon, mint mi, akik a televízióban nézzük a versenyt. Hatékonynak találom a rendszert, mi is mindig gyors és igazságos döntéseket hoztunk” – mondta a világbajnok a Motorsport holland nyelvű kiadásának.
A 2021-es világbajnoki címet eldöntő Abu Dhabi Nagydíj után rengetegen kritizálták az akkori versenyigazgató, Michael Masi döntését a lekörözött autók helyzetét illetően a biztonsági autós fázis alatt, Fittipaldi szerint azonban nem követett el hibát az ausztrál.
„Hatalmas a nyomás a versenyirányításon, hiszen egy döntés befolyásolhatja az eredményeket, a szponzorokat, a nyilvánosságot, az anyagiakat és magát a bajnokságot is. Szerintem helyes volt a két évvel ezelőtti döntés Abu Dhabiban. Az emberek megőrültek emiatt, de úgy vélem, helyesen cselekedett Masi versenyigazgató.”