DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 7. szombat
F1

Így trükközött a gumikkal idén az Aston Martin

Az F1-es futamok napjára általában nem maradt friss közepes és kemény abroncsa a csapatnak. Mi volt ezzel a taktikával a cél? Származott belőle bármilyen gumielőny?

A szóban forgó gumik általában egyetlen körre kerültek fel az AMR22-re szabadedzésen. Egyes teóriák szerint az egykörös, kontrollált gumimelegítés olyan kémiai hatással járt, amely a vasárnapi futamon tartósabbá tette az abroncsokat. Az Aston Martin álláspontja szerint azonban szó sincs erről – a csapat nem gumielőnyt akart kovácsolni a taktikából, hanem így gyakorolta a bokszkiállásokat.

„A szezon kezdetén küszködtünk a kiállásokkal, nyolcadik-tizedik legjobb csapat voltunk csak a bokszban. Gyenge és nem konzisztens bokszkiállásokra pedig nem lehet stratégiát építeni” – mondta a Motorsport.com-nak Tom McCullough, a csapat teljesítményigazgatója. „A gyakorlás során nem voltunk rosszak, de amikor az autók bekanyarodtak a bokszhoz, főleg, ha egymás mögött, akkor különböző okokból szenvedtünk. Ezért merült fel bennünk, hogy segítene, ha élesben gyakorolhatnánk a bokszkiállást a versenyhétvégén. Ez volt a fő oka, a gyakorlás.”



A szakember szerint a megjáratott gumi bizonyos helyzetekben előnyt jelenthetett versenyen az Aston Martinnak, de a különbség nagyon csekély volt: „Nagyon szűk tartományú körülmények esetén egyes pályákon talán segít. De lényegében nem ez volt az oka, amiért alkalmaztuk a taktikát. Vannak érvek és ellenérvek, de ha színtiszta teljesítményt nézzük, akkor új abroncsot érdemes feltenni” – mondta McCullough.

Ezt mondja a Pirelli a gumik megjáratásáról

Megkérdezték a gumigyártó Pirellit is az Aston Martin taktikájáról – származhat-e gumielőny az abroncsok egykörös hőkezeléséből?

„Sokszor beszéltem az Aston Martinnal erről a dologról, véleményem pedig az, hogy a mi gumikeverékeink jellemzőit figyelembe véve ez nem igazán hasznos gyakorlat” – mondta Mario Isola, a márka F1-es vezetője. „Az ő választásuk, hiszen nincs betiltva, megtehetik. Egy egykörös megjáratás során talán a tapadás csúcspontja elveszik, de a keverék egy kicsit stabilabb lesz. Ez a keverék tervezésétől függ.”

„De ismerve a termékünket és a vulkanizálás szintjét, azt mondanám, hogy ebből nem igazán származhat érdemi különbség” – erősítette meg McCullough szavait Isola: a taktikával az Aston Martin valóban csak a bokszkiállások gyakorlása területén szerezhetett előnyt, a megjáratott gumik nem működtek jobban a riválisokhoz képest.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: