A Formula-1 pénzügyi erőviszonyai az elmúlt évek során jelentősen átalakultak, és bár már 1969 óta van az F1-ben milliárdos (akkor a Fiat-vezér Gianni Agnelli szerezte meg a Ferrari többségi tulajdonát), a trend nemrég alakult ki. Dietrich Mateschitz és Chaleo Yoovidhya (Red Bull) még az ezredforduló előtt beszállt ebbe az üzletbe, pár évvel később Sheikh Mohammed bin Isa Al Khalifa érkezett meg a McLarenhez, ha pedig az utóbbi évtizedet nézzük, olyan nevek bukkantak fel, mint Gene Haas, Finn Rausing, Michael Latifi, Lawrence Stroll, Dimitrij Mazepin, John Elkann vagy Jim Ratcliffe.
Az F1 története ilyen szempontból három érára bontható: a kezdeti időszakban az autógyártók tartották kézben a sportágat, majd közel ötven évig „vállalkozók” kezében voltak a lényegi dolgok, az elmúlt évtized során viszont átvették a hatalmat a milliárdosok – egy nagyon szűk, nagyon befolyásos kör. Alig húsz éve még olyan emberek voltak a „megmondók”, mint Flavio Briatore, Ron Dennis, Eddie Jordan, Frank Williams vagy Peter Sauber, akik önálló döntéseket hozhattak egy-egy istálló vezetésénél, de előbb-utóbb mindegyikük bajba került, és ezeket használták ki azok az emberek, akiknek egy F1-es csapat megvétele kis túlzással aprópénz. Nem vagyunk túl merészek, ha azt állítjuk, hogy manapság a csapatok anyagi helyzetétől kezdve a pilótafelállásokon át a sportpolitikáig minden szálat az ilyen mágnások mozgatnak, így érdemes tudni, hogy pontosan kikről is van szó.
A sort 2021-ben az F1-es milliárdosok egyik legfrissebb tagjával, Jim Ratcliffe-fel érdemes kezdeni, ugyanis jelenleg az ő vagyona a legnagyobb ebben a körben: számítások szerint 28 milliárd dollárról van szó. Az Ineos vezéreként tavaly szerzett 33%-os tulajdonrészt a sportágat évek óta domináló Mercedes F1-es istállóban és generációja legsikeresebb brit üzletemberének tartják. Ratcliffe az üzlettársaival együtt nagyjából huszonöt év alatt a semmiből építette fel a negyven milliárd dollár értékű Ineost – 1992-ben hozták létre a vegyiparban utazó cég alapjait, majd a különböző olajtársaságok, vegyi anyagokkal foglalkozó cégek egyes részlegeit jó érzékkel megvásárolva folyamatosan növelték a vállalat méretét.
Ez az üzleti modell Ratcliffe fiatalabb korából ered: apja is vegyi anyagokkal foglalkozó vállalkozó volt, a család megtehette, hogy az ifjú Jimet üzleti iskolába járatta, aki emellett vegyészmérnöki tanulmányokat is folytatott. Ezt követően az Advent International nevű cégnél pontosan azt csinálta, amit utána nagyban, a saját cégével is: a padlón lévő, de potenciállal bíró vállalkozásokat kereste. Később úgy is hivatkozott erre az időszakra, hogy tökéletes alapot adott neki az Ineoshoz, amit egyébként először még csak Inspecnek hívtak – a BP (olajipari nagyvállalat) egyik vegyi részlegét vásárolta meg, majd építette újjá a társaival. Az áttörést az hozta meg, hogy megvette a BP etilén-oxiddal és glikollal foglalkozó részlegét, innentől lett a cég neve Ineos, és ezt követően indult el Ratcliffe a milliárdos úton – tíz év alatt huszonkét cégrészleget vásárolt meg és világméretű vállalkozást épített fel.
2018-ban lépett be a sport világába is befektetőként, akkor az Amerika Kupát megnyerő vitorláscsapatot vásárolta meg – talán nem meglepő, ha eláruljuk, hogy a csapat éppen nem a legfényesebb napjait élte és befektetőre volt szüksége. Alig egy évvel később a Team Sky nemzetközi kerékpáros-istállót vásárolta meg és nevezte át Team Ineosra, amely meg is nyerte a Tour de France-t.
Végül 2020-ban állapodott meg a Mercedes F1-es csapatával: először évi húszmillió dolláros szponzori támogatásban egyeztek meg, azonban Ratcliffe jó barátságban volt Toto Wolff-fal, akinek abban az időben komoly nézeteltérése volt a Mercedes-Benz vezérével, Ola Kalleniusszal. A helyzetet Wolff unszolására Ratcliffe oldotta meg: megegyezett a Mercedesszel arról, hogy több lépcsőben, de megvásárolja a csapat kétharmadát. Első körben az egyharmad tulajdonrész lett az övé 200 millió dollárért, majd a következő két évben kell kifizetnie a „maradék” egyharmadot, hogy az övé legyen a csapat 67%-a úgy, hogy a maradék 33% Wolff birtokában marad. A hírek szerint a sportág jelenlegi legnagyobb és az évtized messze legsikeresebb csapatából ki is kopik a Mercedes név, és ebből is Team Ineos lesz – így játszanak a milliárdosok, főleg azok, akik még egy ilyen közegben is a legnagyobbnak számítanak…
Ratcliffe egyébként jó érzékkel össze is kapcsolta a különböző csapatait – a Mercedes F1-es mérnökei már terveztek egy kerékpárt a Team Ineosnak, illetve aerodinamikai változtatásokkal győztessé tették a vitorláscsapatot is. Nem mellesleg most már két futballcsapata is van (a svájci FC Lausanne-Sport és a francia OGC Nice) és elárulta, hogy nagy álma egy Premier League-klub megvásárlása is – a Chelsea-ről tárgyalt is Roman Abramoviccsal, de kijelentette, hogy ő „sosem lesz egy üzlet rossz felén”, vagyis csak áron alul hajlandó vásárolni.
Ami a motivációját illeti, elmondta, hogy szereti az autósportot, de a fő mozgatórugója akkor is az üzlet, olyan lehetőségeket lát a Mercedes F1-es csapatában anyagilag, amelyeket ki akar használni – egyrészt a nagyjából ezer, magasan képzett mérnök sok mindenre alkalmazható, másrészt reklámértékben is rengeteget jelent neki a legjobb F1-es istálló.
Ha kíváncsi vagy a cikk folytatására a Formula-1-et szép lassan bekebelező többi milliárdosról, akkor vásárold meg az Autósport és Formula Magazin legfrissebb, októberi számát. Ez megtehető az újságosoknál, előfizethető a Formula.hu weboldalán, digitális formában is előfizethető erre a linkre kattintva, de a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.
Az AFM októberi tartalmáról itt írtunk bővebben - sok érdekes témával várjuk olvasóinkat!