DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

A Porsche F1-es motort épített 2021-re

Köztudott volt a Formula-1-es berkekben, hogy a Porsche néhány éven át fontolgatta a sorozatba való beszállást, és bár mára már eldöntött tény, hogy ezt mégsem lépik meg, mint azt most kiderült, a felkészülést nem vették félvállról.

A Porsche legutóbb 1991-ben, a Footworkkel való tiszavirág életű együttműködésük során szállított motort a Formula-1-ben, gyári csapat szerepében pedig csak az 1960-as években tetszelgett. A hosszú éveken át hallható pletykák azonban nem voltak alaptalanok, a német cégnél tényleg fontolóra vették annak lehetőségét, hogy 2021-re, amikorra új, a jelenleginél valamivel költséghatékonyabb motorszabályokat helyeztek kilátásba, saját erőforrásukkal beszállnának a száguldó cirkuszba. A két évvel ezelőtti helyzetre emlékezett most vissza a Porsche sportrészlegének vezetője, Fritz Enzinger a Motorsportnak nyilatkozva.

dsc_0769_7



„2017-ben már voltak jelei az F1-es szabályváltozásoknak, és úgy tűnt, hogy a kipufogógázokból történő energia-visszanyerésre (MGU-H) már nem lesz szükség. 2017-ig a Porsche tagja is volt a gyártók bizottságának az FIA-ban, és részt vett tárgyalásokban a Formula-1 2021-től érkező hajtásláncával kapcsolatban. Egyrészt tagjai voltunk ezeknek a munkacsoportoknak, másrészt pedig ezzel párhuzamosan elkezdtünk fejleszteni egy hathengeres motort a WEC-re. Persze gondoltunk arra is, hogy mit kellene rajta változtatni, ha történetesen a Formula-1-ben akarnánk majd használni azt a motort” – magyarázta a szakember.

A márka LMP1-es autóját a WEC-ben abban az évben még V4-es motor hajtotta, és be is zsebelték a bajnoki címet a Brendon Hartley nevével is fémjelzett trióval, a Porsche azonban már ezt megelőzően eldöntötte, hogy kiszáll a sorozatból. A gyártásban lévő V6-os motor munkálatai azonban nem álltak le, és innentől egyértelműen áthelyezték vele a hangsúlyt az F1-es projektre.

„A 2017-es év végén határozott utasítást kaptunk arra, hogy az LMP1-es távozás ellenére is folytassuk tovább az ultrahatékony hathengeres motor fejlesztését. Nemcsak papíron létezett a koncepció, hanem ténylegesen elkészült, és a terv az volt, hogy 2019-ben már élesben tesztelni is fogjuk” – árulta el Enzinger.

A dolgok aztán nem ebbe az irányba terelődtek. Egyrészt az F1-es döntéshozóknak máig sem sikerült egyértelműen állást foglalniuk abban, hogy mi lesz az MGU-H sorsa 2021-től, a Porsche viszont időközben elhatározta, hogy biztosan nem vállal szerepet az F1 új korszakában. Ehelyett a márka fő fókusza a Formula-E-re helyeződik, ahol az idén év végén startoló hatodik szezonban debütálnak.

Enzinger elmondása szerint a tervezett F1-es motor a tesztpadon már működött, 20-25 szakember foglalkozott vele, és bár végül az F1-es és a WEC-program is meghiúsult, mégsem voltak hiábavalóak a fejlesztések, hiszen utcai autóikban, szuperautóikban hasznosíthatják a technológiát. „Ha olyan döntés született volna, hogy a Porsche 2021-ben belép a Formula-1-be, akkor ugyanúgy folytattuk volna tovább a fejlesztést, mint 2018-ban” – zárta Enzinger.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: