DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Nem lehet mit kezdeni a kamerába lógó halóval

Nemcsak kellemes változásokat hozott a Formula-1 idei szezonjának első edzésnapja az új grafikák és zenék révén, hiszen az autókon megjelent halo néhány bosszantó jelenséget is előidéz, amire a sport vezető sem voltak felkészülve.

A pénteki nap folyamán a közvetítésben többször is bekapcsolták azt a fedélzeti kamerát, amely a halo jelenléte miatt immár teljesen élvezhetetlen képet nyújt a nézők számára, a közösségi médiában pedig a sokan nem is rejtették véka alá a lesújtó véleményüket ezzel kapcsolatban. Sokan amiatt értetlenkedtek, hogyan nem jutott senkinek eszébe az FIA vagy az F1 vezetőségében, hogy átgondolják a kamerák pozícióját a halo érkezésével.

DY9L7S6XcAAjBHw



Valójában az a helyzet, hogy a kamerák elhelyezésére is hasonlóan szigorú szabályok vonatkoznak, mint oly sok minden egyébre az F1-ben, és az FIA-nak előző év júniusa végéig értesítenie kell a csapatokat, ha az autóra szerelt kamerák pozícióján változtatni akarnak, ez pedig tavaly nem történt meg. Azért van erre szükség ilyen korán, hogy az apró, de azért mégis útban lévő kamerák aerodinamikai hatásával is számolni tudjanak a mérnökök az új autó tervezésekor.

A technikai szabályzat értelmében minden autón kötelezően négy fedélzeti kamerának helyet kell kapnia a versenyhétvégéken: ezek egyike mindig a felső légbeömlő tetején található, míg a többi autónként váltakozik. A légbeömlő tetején elhelyezett kamera a halo jelenléte mellett is használható felvételeket ad, viszont egy másik gyakran használt állásról, a felső légbeömlő oldalán lévőről ez már nem mondható el.

„Rögtön szembeötlött, hogy a használható képfelület jó 50%-a fekete” – viccelődött a helyzettel a Force India műveleti igazgatója, Otmar Szafnauer. „De még a szezon elején járunk, és biztos vagyok benne, hogy kiokoskodunk majd jobb megoldásokat.”

Viszont éppen a fent említett szabály miatt a kamera pozíciója ebben a szezonban már nem változtatható meg, így az egyetlen megoldás az F1 számára, hogy nem játssza be túl sűrűn az ezen kamera által rögzített felvételeket. Ehelyett a hangsúly várhatóan áthelyeződik majd az autó orrkúpján lévő kamerákra, bár itt is az előre nézőt lesz érdemesebb használni, hiszen a hátra, a pilóta feje felé mutatónak is útjában lesz a halo középső rögzítése.

Ha az FIA 2019-re módosítani szeretne a kamerák pozícióján, akkor arról idén június 30-ig kell tájékoztatnia a csapatokat. „Nem akarunk olyan felvételeket, amelyek érdektelenek” – mondta a helyzetről egy meg nem nevezett bennfentes a Motorsportnak. „A szórakoztató képeket szeretnénk tovább javítani, viszont nem fogunk átgondolatlanul döntést hozni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: