A versenyzőket és a közönséget egyaránt bosszantja, hogy az utóbbi évtizedben az aszfaltozott bukóterek váltak trenddé az F1-es pályákon: nemcsak az új helyszínek állnak olykor szinte egybefüggő aszfalttömegből, de néhány klasszikus pályán, mint Barcelonában és Monzában is borzolták már a kedélyeket a kavicságyas részek leaszfaltozásával a szervezők - többnyire az FIA kérésére, de olykor a helyszínre látogató motorversenyek igényeit is figyelembe kell venni, amelyek számára szintén az aszfalt a preferencia.
Az F1-es USA Nagydíj hétvégéjén is az austini pálya több pontján vitás helyzeteket teremtett, hogy a pilóták olykor a nyomvonalat jelző fehér vonalat teljesen átlépve teljesítettek egy kanyart, és Max Verstappen is ilyen vétségért veszítette el a harmadik helyezését a leintés után.
Nem meglepő, hogy ez volt a legforróbb téma a Mexikói Nagydíj versenyzői értekezletén is, amit az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting rögtön magyarázattal kezdett.
„Néhányan fölvetettétek, hogy térjünk vissza a fű vagy a kavicságy alkalmazásához, de őszintén szólva nem hiszem, hogy ez már opció lenne számunkra, mert egyrészt a pályákat nem ezekhez tervezték, másrészt pedig mind tudjuk, milyen hátulütői vannak ezeknek a borításoknak. A fű egyszerűen elkopik, és pályák nem tudják azt folyamatosan jó állapotban tartani, a kavicsot pedig mindenfelé széthordják az autók.”
A versenyzők érdekképviseleti szervezetének elnöke, Romain Grosjean nem elégedett meg ezzel a válasszal, és rákérdezett Whitingnál, biztonsági szempontból van-e lényeges különbség az egyes borítások használata között.
„Először az 1990-es évek közepén kerültek fel azok az érzékelők az autókra, amelyek segítségével elkezdhettük vizsgálni a balesetek adatait” - kezdte a versenyigazgató. „Akkoriban megvizsgáltuk az összes balesetet, és arra a következtetésre jutottunk, hogy az aszfalt kétszer olyan gyorsan képes lelassítani az autókat, mint a fű vagy a kavicságy. Ekkoriban kezdtünk el az aszfaltozott bukóterek mellett kardoskodni.”
Grosjean folytatta: „Én úgy gondolom, hogy azokon a pályák, amelyeken fű vagy kavicságy jelenti a szegélyt, élvezetesebb vezetni. Például Suzukában. Ilyenkor tudjuk, hogy ha elhagyjuk a pályát, akkor annak megfizetjük az árát, ellenben a műfűnek és az aszfaltnak kisebb a szexepilje.”
Whiting helyeselt Grosjean érvelését hallva, viszont azt nem akarta megerősíteni, hogy pusztán emiatt fontolóra vennék a nyomvonalon kívüli puhább borítás visszahozását. „Utánanézhetünk ennek a dolognak. Az új pályák építésekor valóban körültekintőbbnek kell majd lennünk azt illetően, hogy miképpen tartsák tiszteletben a versenyzők a pálya határait, a múltban ugyanis ezzel nem volt probléma” - mutatott rá.