DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

Szeles időben nehezebb vezetni az új autókat

Érdekes jelenségre lett figyelmes Valtteri Bottas a barcelonai gyakorlás alatt: bár a szél eddig sem kedvezett az autók irányításának, a finn szerint az új autók sokkal érzékenyebbek a légmozgásokra.

Valtteri Bottas egyike volt azoknak a pilótáknak a gyakorlás négy napja során, akiket megtréfált a barcelonai oldalszél: a finn a kilences kanyarból kigyorsítva, nagy sebességnél pördült meg, sőt, neki is csúszott a jobb oldali betonfalnak, ám szerencsére nem tett nagy kárt a W08-asban. Noha a teszt alatt és után sok szó esett arról, hogy a kicsúszásokat az abroncsok gyors tapadásvesztéséből következő túlkormányzottság okozza, Bottas szerint a szél sokkal nagyobb befolyásoló tényező.

„Ami az abroncsokat illeti, nem hinném, hogy ekkora különbség lép fel a hirtelen tapadásvesztés miatt” – idézte a Motorsport.com a finnt. „Ez egyedül abban az esetben okoz problémát, ha a gumik nem elég melegek, ilyen körülmények között pedig ez könnyen előfordulhat. Különösen a keményebb keverékek esetében állhat fenn ez a helyzet, hiszen sok esetben trükkös őket üzemi hőfokra melegíteni. Túlkormányzottság esetén pedig könnyen bizonytalanná válik a helyzet rajtuk.”

„A lágyabb gumiknál más a helyzet: amint sikerül őket megfelelően felmelegíteni, ugyanolyan mértékben veszítik el tapadásukat, mint a tavalyiak. A második napon nagyon szeles körülmények uralkodtak, és az autók is jobban fickándoztak a pályán. A szélnek idén megnőtt a szerepe, mert nagyobb az aerodinamika által termelt leszorítóerő. Ha jön egy széllökés, nagyobb mértékű leszorítóerőt veszítesz, mint normális esetben, ezért egy kicsit trükkösebb a helyzet.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: