DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Mire jó a Red Bull lyukas orrkúpja?

Az energiaitalos alakulat vasárnap bemutatott modelljén a legérdekesebb újítás a fedetlen orrkúp, melynek létjogosultságára egy korábbi F1-es mérnök próbált meg választ találni.

A Red Bull nem vitte túlzásba új autója bemutatóját, hiszen egyedül egy videót osztott meg követőivel közösségi média-csatornáin. Az RB13-as bemutatóját egészen vasárnap negyed kettő magasságáig komoly titoktartás övezte, ebből pedig arra következtethettünk, hogy nagy dobással készül az istálló, ám első ránézésére nem lehetett észrevenni radikális újítást rajta. Persze ha jobban megnézzük az autó képét, feltűnhet számunkra, hogy az orrkúpot annak csúcsán „nyitva hagyták” – a Red Bull elején tátongó, kevésbé esztétikus rés feladatára Gary Anderson korábbi F1-es mérnök, az Autosport és a Motorsport szakírója próbált meg rájönni.



A Technikai Szabályzat 3.7.5-ös pontja megengedi, hogy a mérnökök az orrkúpon rést hagyjanak a „pilóta hűtése” miatt, ennek nagysága azonban nem haladhatja meg az 1500 négyzetmillimétert. Ez pontosan egy hatoda annak, amelyet a szabályok előírnak az orrkúp nyúlványa mögötti terület nagyságára (9000 mm2), ám Anderson szerint a Red Bull megoldása ennél sokkal nagyobb. A szakember úgy véli, hogy a csatorna keresztmetszete egy ponton biztosan nem haladja meg az említett 1500 négyzetmillimétert, ám a kép szöge alapján nem lehet megállapítani, hogy hol.

A brit szerint a Red Bull nem feltétlenül a pilóták kényelmét helyezte előtérbe az orrkúp tervezésekor, ám azzal egyetért, hogy ez a megoldás sokkal nagyobb egyenes irányú légáramlatot tesz lehetővé az autóban, mintha csak az orr körül, az oldaldobozok felé tartana a levegő. Anderson hozzátette, a rés akár az energiavisszanyerő-rendszer hűtésére is szolgálhat, mely nagyjából az autó közepén, alul helyezkedik el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: