DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Nem a Williams orra fog megváltozni a tesztig

Többeknek szemet szúrt a 2017-es autóját elsőként bemutató Williams orrkúpja, mégsem ez az alkatrész, ahol a legfőbb eltérés várható a renderelt képhez viszonyítva Barcelonában.

Pénteken mutatkozott be a nagyközönségnek az első a Formula-1 új generációs versenygépei közül: a Williams leplezte le FW40-esét a többi csapatot megelőzve, melyek jövő héten tartják bemutatóikat. A csapat nem stúdiófotókat, hanem számítógépes képeket tett közé. A motorsport.com technikai elemzése rámutatott, miért is jobb a csapatnak, ha ezen a módon mutatja meg versenygépét: megtehetik, hogy egyes részleteket nem dolgoznak ki rajta, elrejtve egy-egy fontos megoldást a többi csapat elől.

Mivel az első barcelonai tesztig még másfél hét hátravan, ami jelentős időmennyiség a fejlesztési verseny szempontjából, egyébként is valószínű, hogy több kisebb-nagyobb változás történik a Williams autóján, mire kigördül a bokszból, sokak sajnálatára azonban várhatóan ezek nem az orrkúp körül fognak összpontosulni.



Az említett elemzés szerzője, Matt Somerfield is kiemeli, az orr dizájnja nagyon hasonló a tavalyi, „hüvelykujj-stílusú csúcsos” kialakításhoz, habár a karosszériához közelebbi végén karcsúbb annál, hogy helyet adjon az új S-csatorna orr alatti nyílásaihoz. A szakértő nem említi, hogy az orrot illetően jelentős változások lennének várhatók. A 2017-es autókat ábrázoló fantáziarajzok és vázlatok – mivel a jelentős, például szárnyakat illető változásokra koncentráltak – általában nem tértek ki arra, hogy az orrkúp végződésére vonatkozó szabályok nem módosultak idén, ezért is okozott többek számára meglepetést, hogy a Williamsen az elmúlt évekből ismert, nem túl népszerű hüvelykujj köszönt vissza.

Valójában nem az orr, hanem egy másik, eddig kevésbé ismert aerodinamikai elem tartogatja a legnagyobb izgalmakat technikai fronton. A fantáziarajzokon (mint a fenti képen is látható) is fontos szerepet kapott az úgynevezett bargeboard, azaz az oldaldobozok légbeömlő nyílásai előtt található légterelő elem, melynek alakja jelentősen megváltozik, mérete pedig megnő az új szezonban. Somersfield rámutat, hogy a képeken levő bargeboard „szándékosan elnagyolt”, hogy ne adjon támpontot a riválisoknak ezen a fontos változást jelentő területen. A szakértő biztos benne, hogy a teszteken egy egészen más elem fog visszaköszönni.

Ami a többi alkatrészt illeti, az elemzés megállapítja, hogy az első szárny, habár méretei a szabályok szerint megnőttek, a tavalyi elem filozófiáját követi, a motorborítás kialakítása viszont új utakra lépett, és szakítottak a megszokott rövid borítással. Bár a szabályok lehetővé tennék a 100 mm-rel szélesebb oldaldobozokat, ezek ugyanakkorák maradnak, mint 2016-ban. A szakértő még megjegyzi, a hátsó szárny nem tartogatott meglepetést. Ez az elem a Mercedes tavalyi monzai kialakítására emlékeztet, és a légbeömlőn is fellelhető a W07 hatása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: