1984 óta jegyzik a futamok során történt előzések statisztikáit a Formula-1 legelhivatottabb adatgyűjtői, amelyben azokat a pozíciócseréket veszik figyelembe, melyek nem az első körben, bokszkiállások során vagy műszaki meghibásodás révén történtek a szezon versenyein. Ebben a tekintetben írt új rekordot tavaly Verstappen, akinél összesen 78 előzést regisztráltak a 21 nagydíj alatt. Ezzel alaposan odavágott a korábbi etalonnak, amit még 1984-ben Niki Lauda állított fel 60 előzéssel, majd 2003-ban Michael Schumacher, 2012-ben pedig Sebastian Vettel tudta megismételni ugyanezt az értéket. Ezt a triót pedig 2016-ban Daniel Ricciardo is átlépte a maga 61 előzésével.
Ám ha vetünk egy pillantást az alábbi, az Autosport által összerakott táblázatra, ami ’84 óta az egy szezonon belül legtöbbet előző pilóták top10-es listáját tartalmazza, szemet szúr, hogy az ezen szereplő eredmények többsége 2011 után, vagyis az előzést segítő felnyitható hátsó vezetőszárny, a DRS bevezetése óta született.
# | Versenyző | Év | Előzés | Átlag |
1 | Max Verstappen | 2016 | 78 | 3.71 |
2 | Daniel Ricciardo | 2016 | 61 | 2.90 |
3 | Sebastian Vettel | 2012 | 60 | 3.00 |
4 | Michael Schumacher | 2003 | 60 | 3.75 |
5 | Niki Lauda | 1984 | 60 | 3.75 |
6 | Felipe Massa | 2013 | 59 | 3.10 |
7 | Mark Webber | 2013 | 59 | 3.10 |
8 | Jean-Eric Vergne | 2012 | 58 | 2.90 |
9 | Sergio Perez | 2016 | 56 | 2.66 |
10 | Kimi Raikkönen | 2013 | 56 | 2.95 |
Arról ugyan nem gyűjtenek adatokat, hogy az előzések közül hány történt aktivált DRS mellett, ám egyértelműen kijelenthető, hogy a légellenállás csökkentésére bevezetett eszköz alaposan eltorzította ezt a tabellát, és nélküle könnyen lehet, hogy még ma is Lauda és Schumacher vezetnék az értékelést. Kettőjük eredménye azért is magasodik még mindig ki, mert olyan szezonokban érték el, amelyek egyaránt 16 nagydíjból álltak a tavalyi 21-hez képest, így 3,75-tel továbbra is az övéjük az átlagosan egy versenyre jutó legtöbb előzés.
És ha megnézzük az egy szezon során regisztrált összes megkerülést, ebben a tekintetben is egyértelmű az ugrásszerű növekedés a DRS érkezésével. Míg 2010-ben 452 előzést mutatott be a teljes mezőny - ami akkor közel két évtized óta a legmagasabb szám volt -, addig 2011-ben hatalmas rekord született 821-gyel, az előzések száma pedig egy 2015-ös mélyponttól eltekintve azóta is ezen a szinten mozog.
Persze mindez nem von le semmit Max Verstappen érdemeiből, aki a lehetőségekből így is mindent kihozva magasan a mezőny legagilisabb pilótája volt 2016-ban, az viszont kétségtelen, hogy az előzés ma már mást jelent, más súllyal rendelkezik, mint a DRS bevezetése előtt.
Az Autosport kimutatásából egyébként az is látszik, hogy amikor a múltban egy-egy nagyobb horderejű szabályváltozás érkezett, a szezon egészét nézve némileg visszaesett a pozíciócserék száma: így történt ez legutóbb 2009-ben és 2014-ben is, és ezért nem kell meglepődnünk, ha 2017-ben is ez a jelenség ütné fel a fejét. Persze a tavalyi évre jutó 866 előzésből nyugodtan el lehet veszíteni akár egy-kétszázat is úgy, hogy a versenyek izgalma ne romoljon.