DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

Itt a legújabb fejvédelmi eszköz: a haloscreen!

Egy török tervező fejében született meg az elmúlt hónapok legjobban citált F1-es fejvédelmi eszközeinek, a halónak és az aeroscreen-nek az ötvözése - vajon a tervek egyszer valósággá válnak?

Miután a Mercedes 2015 szeptemberében közzétette az első terveket a glóriáról, ismertebb nevén a halóról, sokan el sem tudták képzelni, hogy valaha egy ilyen eszköz helyet kaphat egy Forma-1-es autón. Eltelt egy fél év, és a márciusi, szezon előtti teszten, Barcelonában a Ferrari már pályára is vitte a megoldás béta-verzióját. Sokan nagyon csúnyának találták a halót, a bemutatókörök után pedig ismét a kutatóké lett a főszerep, hogy műhelyeikben tovább tökéletesítsék a piótafülke védelmére gyártott eszközt.



Ezzel párhuzamosan a Red Bull boszorkánykonyhájában is készült valami: ez lett az aeroscreen, egy szélvédőhöz hasonló megoldás, melyet Daniel Ricciardo mutatott be a nagyközönségnek az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzésén. A vélemények megoszlottak szakmán és a rajongótáborokon belül egyaránt, az FIA pedig úgy döntött május végén, hogy a Ferrari-féle megoldással halad tovább. A Red Bull mellékvágányra állította az aeroscreen fejlesztését, és sokáig úgy tűnt, hogy a halo lesz az, melyet már 2017-ben be fognak vetni a Forma-1-ben.

Csakhogy a Stratégiai Csoport Magyar Nagydíj előtti ülésén leszavazták a koncepció 2017-es bemutatkozását, majd a csapatok egy olyan „aktív” megoldással álltak elő, mely csak veszély esetén tűnne fel a pilóta feje körül, kvázi a közúti autóban lévő légzsákok mechanikája szerint. Egy török tervező, Olcay Tuncay Karabulut viszont a halo és az aeroscreen ötvözetét képzelte el egy Ferrarin, melyből megszületett a „haloscreen” - íme:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: