DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
F1

Átverés lenne a motorok csökkentett ára?

Az erőforrások költséghatárát 12 millió eurónál akarják meghúzni, ehhez azonban számos pluszköltség járulna – lehetséges, hogy hamarosan újra szóba kerül az F1-es független motor.

Mióta V6-os hibrid motorokra állt át a Formula-1, az erőforrások ára a csillagos égbe szökött, ez pedig különösen megterhelő a kisebb csapatok számára – az FIA ezért indított hadjáratot az olcsóbb hajtásláncokért. Sokáig beszéltek a független gyártó által készített, eltérő formátumú ügyfélmotorról, még jelentkezők is voltak, ezt az ötletet épp azért vetették el, mert a motorszállítók beleegyeztek, hogy csökkenteni fogják a jelenlegi erőforrások árát.

„Jelentős újabb előrelépések történtek az erőforrások szállításának kérdésében” – erősítette meg az FIA az F1 Bizottság legutóbbi találkozóját követően. A terv, amely felé közelebb került a négy gyártó, az, hogy a partnercsapatoknak biztosított erőforrások egységesen 12 millió euróba kerüljenek 2018-ban.



A német Auto Motor und Sport szakújságírója, Michael Schmidt szerint azonban a 12 millió eurós limit egyszerűen „egy átverés”. Ez az összeg ugyanis csupán 6 erőforrásegységet és 5 mérnököt tartalmaz. Mint ismert, a szabályok eleve évi 5 motort engedélyeznek – azaz 10-et a csapat két autóját tekintve –, és büntetés terhe mellett nem ritka a mennyiség túllépése. Emellett Schmidt állítása szerint a komplex motorok üzemeltetéséhez kétszer ennyi mérnök szükséges, a gyártók így plusz költségeket számolhatnak fel. „Az ár még az üzemanyagot és olajt sem tartalmazza” – áll az AMuS cikkében.

A gyártók egyben arról is egyeztettek, hogy ne fordulhasson elő újra az a helyzet, amely tavaly a Red Bull-lal, mikor a csapat hosszú ideig motorpartner nélkül maradt – a motorszállítóknak kötelező lenne rendelkezésre állni szükség esetén. Ez ellen azonban a McLaren feje, Ron Dennis tiltakozott, aki nem hajlandó lemondani vétójogáról, amelynek értelmében ő dönthet arról, kaphat-e egy rivális csapat Honda-motort. Könnyen lehet, hogy rövidesen újra felmerül a független motorok kérdése, mint a helyzet egyedüli megoldása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: